Plen
Sittings of the Chamber of Deputies of September 30, 1996
Abstract of the sittings
Full-text of the sittings

Parliamentary debates
Calendar
- Chamber of Deputies:
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Query debates
for legislature: 2020-present
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996

Meetings broadcast

format Real Media
Last meetings
07-04-2021
06-04-2021
Video archive:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
You are here: Home page > Parliamentary Business > Debates > Calendar 1996 > 30-09-1996 Printable version

Sittings of the Chamber of Deputies of September 30, 1996

22. Dezbateri: proiectul de Lege privind constituirea și realizarea fondului special al drumurilor publice  

Domnul Adrian Năstase:

................................................

Trecem la următorul punct de pe ordinea de zi, proiectul de Lege privind constituirea și utilizarea fondului special al drumurilor publice. Inițiatorul o să vină probabil, pentru că este uluit de viteza cu care ne deplasăm...

Din sală:

Este pe drum.

Domnul Adrian Năstase:

... este pe drumuri. Și punctul de vedere al comisiei?...

Domnul Ilie Nica (din bancă):

Sunt împreună.

Domnul Adrian Năstase:

Sunt împreună probabil.

Domnul deputat Ana, dacă vreți să luați loc. Avem nevoie de un interlocutor. Dacă vreți să ne prezentați raportul comisiei.

Domnul Gheorghe Ana:

Domnule președinte,

Stimate doamne,

Stimați domni deputați,

Raportul ce face obiectul atenției dumneavoastră ca și legea în sine vă propune să adoptați proiectul de lege cu câteva amendamente pe care comisia a găsit oportun să vi le propună în îmbunătățirea textului legii la care ne referim.

De asemenea, vă propunem să aveți în vedere că acest proiect de lege, cu acordul dumneavoastră se va adopta în conformitate cu art.74, alin.2 din Constituția României, deci, ca o lege ordinară. Pe parcurs, dacă sunt probleme care necesită lămuriri, comisia vă stă la dispoziție. Vă mulțumesc.

Domnul Adrian Năstase:

Vă mulțumesc. Dacă dorește cineva să participe la dezbaterea generală. Da, vă rog domnule deputat aveți cuvântul.

Domnul Mátis Eugen:

Domnule președinte,

Stimați invitați,

Domnule ministru,

Stimați colegi,

Cred că prima observație care trebuie menționată cu privire la acest proiect de lege este importanța sa capitală care cred că este strălucitor demonstrată și de întârzierea cu care... din cauza drumurilor, presupun, încă nu s-a reușit ca inițiatorii sau reprezentanții inițiatorului să ajungă la aceste dezbateri generale.

Domnul Adrian Năstase:

Nu, domnule deputat, ca să facem lucrurile totuși foarte clare, domnul ministru Novac a fost aici în sală, la începutul lucrărilor, dar a văzut cu ce viteză ne deplasăm noi pe procedurile regulamentare și pe urmă, uluit probabil de această chestiune, așteptând ca dezbaterea să aibă loc peste vreo două-trei luni, probabil că s-a reîntors la chestiuni mai pământești și i-am transmis între timp invitația de a veni, sper să-l găsim și să sosească.

Deci, vreau să precizez, domnul ministru Novac a fost aici la începutul acestor lucrări, a lucrărilor de astăzi. Vă rog.

Domnul Mátis Eugen:

Domnule președinte, am observat și eu prezența domnului ministru în sală atunci când noi am înaintat cu viteza luminii în procedură și cred că domnia sa va sosi până la sfârșitul dezbaterilor generale, pentru că la dezbaterea pe articole, știind că avem numai trei modificări și nu esențiale, nu cred că va avea domnia sa multe de modificat, fiind inițiator.

Deci, stimați colegi, acest proiect de lege care, în sfârșit, a ajuns să fie discutat..., trebuia să fie discutat, după umila mea părere, acum, cel puțin trei ani jumătate sau minimum trei ani. De ce vă spun acest lucru? Se cunoaște foarte bine că țara noastră este ultima într-o listă a țărilor europene cu privire la fondul drumurilor publice și la cota parte a acestor taxe în prețul carburanților atât a benzinei cât și a motorinei. Dat fiind faptul că drumurile, această infrastructură esențială a economiei naționale, asigură transportul a peste 55% din volumul actual de mărfuri și fiind cunoscută starea absolut impracticabilă a cel puțin 30% din drumurile județene și locale, consider că acest proiect de lege pentru crearea acestui fond special al drumurilor publice este discutat cu foarte mare întârziere în acest Parlament, dar totuși este bine că acest Parlament și-a găsit timp ca să discute această lege. Sper că nu numai din motive electorale ca să se poată promite la alegători în următoarele 5 săptămâni mai mulți bani în viitoarea legislatură pentru repararea drumurilor în care se strică și mașinile Camerei Deputaților care se folosesc în teritoriu la birourile parlamentare. (Vociferări)

Ca să vedem cât de importantă este această lege, eu aș dori să vă prezint numai câteva date care cred că vor fi suficient de elocvente ca să vă prezinte situația actuală în Europa, în țări apropiate de România.

Deci, în Bulgaria, de exemplu, fondul special care se aplică la motorină sau la benzină este în jur de 60%; în Polonia este în jur de 65%; la noi este de 5% actualmente. Deci, acest proiect de lege propune o mărire a acestui procentaj de la 5% la 25%. Se cunoaște că această mărire va avea ca efect scumpirea carburanților, scumpirea benzinei și a motorinei, dar consider că această scumpire nu va fi atât de mare raportat la posibilitatea de a repara și posibilitatea de a moderniza drumurile după crearea acestui fond.

Pentru realizarea unei rețele de drumuri de un nivel acceptabil pentru ca să se poată circula în țară, consider că poate... și s-a discutat acest lucru și în comisie, ar fi trebuit să se aloce mai mulți bani pentru drumurile județene decât în varianta actuală prezentată de inițiator. Se cunoaște că peste puțin timp va avea loc prima licitație pentru concesionare. Eu sper că această primă licitație va fi urmată și de alte licitații și cred că autostrăzile și poate și alte modalități de transport vor fi modernizate sau vor fi construite din fonduri care vor veni din partea privată a economiilor ori din țară, ori din străinătate și prin concesionare se poate moderniza, se poate construi o rețea de autostrăzi, dar drumurile județene unde circulă o mare majoritate a oamenilor și se face un mare nivel și volum de transport de mărfuri și de persoane, niciodată nu vor fi nici concesionate și nu vor fi nici modernizate dacă nu se vor aloca resurse destule pentru aceste categorii de drumuri. Ca să nu mai vorbesc de drumurile locale, care, știți foarte bine, din lipsa unei legi a bugetelor locale sau unei legi a finanțelor publice locale, consiliile locale de la comune, primarii de la comune nu au posibilitatea să aloce bani pentru a moderniza, a repara, a umple gropile de la drumurile care leagă comunele între ele. Cred că toți sau aproape toți care în aceste zile suntem pe drumuri și facem campanie, vorbesc de cei care suntem pe liste și nu cei care nu vor mai fi pe liste, observăm starea jalnică a drumurilor care leagă comunele între ele.

Grupul nostru parlamentar susține această inițiativă legislativă cu rezerva că totuși această întârziere de trei ani, trei ani jumătate are puțin iz electoral. S-ar fi putut vota această lege chiar după primele 6-8 luni de la numirea acestui Guvern și nu chiar la spargerea târgului, pe ultima sută de metri. Vă mulțumesc pentru atenție.

Domnul Adrian Năstase:

Vă mulțumesc. Ca să nu mai întârziem, eu vă propun să trecem direct la dezbaterea pe articole.

Începem cu titlul legii. Dacă sunt observații? Dacă nu, supun votului titlul legii. Cine este pentru? Vă mulțumesc.

Împotrivă?

Abțineri?

Unanimitate.

Art.1, dacă sunt observații. Vi-l supun votului.

Cine este pentru? Vă mulțumesc.

Împotrivă?

Abțineri?

Unanimitate.

Art.2, îl supun votului.

Cine este pentru? Vă mulțumesc.

Împotrivă?

Abțineri?

Unanimitate.

Art.3, îl supun votului. Cine este pentru? Vă mulțumesc.

Împotrivă?

Abțineri?

Unanimitate.

Art.4, îl supun votului. Cine este pentru? Vă mulțumesc.

Împotrivă?

Abțineri?

Unanimitate.

Art.5, îl supun votului. Cine este pentru? Vă mulțumesc.

Împotrivă?

Abțineri?

Unanimitate.

Art.6, îl supun votului. Cine este pentru? Vă mulțumesc.

Împotrivă?

Abțineri?

Unanimitate.

Art.7, îl supun votului. Cine este pentru? Vă mulțumesc.

Împotrivă?

Abțineri?

Unanimitate.

La art.8, există un amendament din partea comisiei. Îl supun votului. Cine este pentru? Vă mulțumesc.

Împotrivă?

Abțineri?

Unanimitate.

Supun votului art.8 cu amendamentul aprobat.

Cine este pentru? Vă mulțumesc.

Împotrivă?

Abțineri?

Unanimitate.

Art.9, îl supun votului. Cine este pentru? Vă mulțumesc.

Împotrivă?

Abțineri?

Unanimitate.

Art.10. Cine este pentru? Vă mulțumesc.

Împotrivă?

Abțineri?

Unanimitate.

La art.11, există o propunere de modificare din partea comisiei. Supun votului dumneavoastră art.11 în varianta comisiei.

Cine este pentru? Vă mulțumesc.

Împotrivă?

Abțineri?

Unanimitate.

Art.12, îl supun votului. Cine este pentru? Vă mulțumesc.

Împotrivă?

Abțineri?

Unanimitate.

Art.13, îl supun votului. Cine este pentru? Mulțumesc.

Împotrivă?

Abțineri?

Unanimitate.

La art.14, de asemenea, comisia are un amendament, de aceea îl supun votului dumneavoastră, art.14 în formularea comisiei.

Cine este pentru? Vă mulțumesc.

Împotrivă?

Abțineri?

Unanimitate.

Art.15, îl supun votului. Cine este pentru? Vă mulțumesc.

Împotrivă?

Abțineri?

Unanimitate.

Art.16, îl supun votului. Cine este pentru? Vă mulțumesc.

Împotrivă?

Abțineri?

Unanimitate.

Art.l7, îl supun votului. Cine este pentru? Vă mulțumesc.

Împotrivă?

Abțineri?

Unanimitate.

Deci, titlurile capitolelor intră în votul general al legii, de aceea nu le-am mai supus votului. Mi-e teamă că domnul ministru Novac nu apucă să participe la dezbaterea acestei legi.

Supun votului dumneavoastră proiectul de lege în ansamblu. Cine este pentru? Vă mulțumesc.

Împotrivă?

Abțineri?

Unanimitate.

Cu unanimitate de voturi și în condițiile de prezență de la apelul nominal anterior, proiectul de Lege privind constituirea și utilizarea fondului special al drumurilor publice a fost adoptat.

Vă mulțumesc.

Ne revedem mâine dimineață.

Ședința s-a încheiat la ora 19.22.

Adresse postale: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucarest, Roumanie lundi, 12 avril 2021, 9:29
Téléphone: +40213160300, +40214141111
E-mail: webmaster@cdep.ro