Monica Maria Iacob Ridzi
Monica Maria Iacob Ridzi
Sittings of the Chamber of Deputies of September 20, 2005
Abstract of the sittings
Full-text of the sittings
Published in Monitorul Oficial no.124/27-09-2005

Parliamentary debates
Calendar
- Chamber of Deputies:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Query debates
for legislature: 2016-present
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996

Meetings broadcast

format Real Media
Last meetings
21-10-2019
15-10-2019
Video archive:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
You are here: Home page > Parliamentary Business > Debates > Calendar 2005 > 20-09-2005 Printable version

Sittings of the Chamber of Deputies of September 20, 2005

  1. Intervenții ale deputaților:
  1.23 Monica Iacob Ridzi - declarație politică cu titlul "Pentru un Parlament unicameral";

Doamna Monica Iacob Ridzi:

"Pentru un Parlament unicameral"

Domnule președinte,

Doamnelor și domnilor parlamentari

În România, în practica politică a ultimilor cincisprezece ani, sistemul parlamentului bicameral și-a dovedit din plin indiscutabilele sale carențe.

Coexistența a două camere parlamentare cu sarcini și atribuții identice, dincolo de cheltuielile mari ce apasă greu pe umerii contribuabilului, duce la disfuncționalități serioase, care frânează pregnant procesul de legiferare.

Votul populației, exprimat liber și neîngrădit, a făcut nu o dată, ca cele două camere să aibă configurații politice diferite. În urma unor scrutine electorale s-a întâmplat, și situația se poate repeta, ca unele formațiuni să fie prezente într-una din camere și să lipsească în cealaltă. Aceasta conduce inevitabil la un grav dezechilibru doctrinar, cu consecințele nefaste în plan decizional.

Cele de mai sus se concretizează sugestiv în mecanismul greoi al medierii, fenomen care a frânat nepermis de mult procesul de legiferare, conducând la întârzierea unor acte normative vitale pentru bunul mers al Reformei.

Până și Opoziția a constatat și a atras atenția asupra acestui neajuns. Dar, ca și în cazul impozitului liniar, când a simțit că problema are soluție, că rezolvarea ei începe să se pună în practică, Opoziția a devenit brusc sceptică, făcând obișnuitul ei pas înapoi.

Desigur, unii colegi vor spune că și alte state europene practică sistemul bicameral. E adevărat, dar trebuie să facem precizarea cuvenită: cazurile în care cele două camere au atribuțiuni identice, sunt rarisime. România a adoptat această măsură, aș putea spune, de siguranță legislativă, în 1990, când parlamentarismul românesc se năștea pentru a doua oară.

Evident, sistemul bicameral este o prevedere constituțională, iar Constituția este legea noastră supremă. Dar Constituția este făcută de oameni si tot oamenii sunt cei în măsură să o perfecționeze, atunci când unele aspecte ale ei își pierd din actualitate.

Suveran în statul de drept este numai poporul, prin voința sa majoritară, liber consfințită. Doamnelor și domnilor, să întrebăm poporul, prin referendum național, dacă vrea să fie condus în continuare de două Camere care au aceleași sarcini și obligații. Poate că e suficientă una singură! Cu siguranță legiferarea ar fi mai operativă. Și mult mai ieftină!

Postal address: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucharest, Romania tuesday, 22 october 2019, 0:25
Telephone: +40213160300, +40214141111
E-mail: webmaster@cdep.ro