Plen
Sittings of the Chamber of Deputies of October 3, 2005
Abstract of the sittings
Full-text of the sittings
Published in Monitorul Oficial no.139/10-10-2005

Parliamentary debates
Calendar
- Chamber of Deputies:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Query debates
for legislature: 2016-present
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996

Meetings broadcast

format Real Media
Video archive:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
You are here: Home page > Parliamentary Business > Debates > Calendar 2005 > 03-10-2005 Printable version

Sittings of the Chamber of Deputies of October 3, 2005

5. Dezbaterea și adoptarea Proiectului de Lege pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.97/2005 privind evidența, domiciliul, reședința și actele de identitate ale cetățenilor români.
 
see bill no. 321/2005

 

Domnul Dan Radu Rușanu:

  ................................................

Proiectul de Lege pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 97/2005 privind evidența, domiciliul, reședința și actele de identitate ale cetățenilor români.

Din partea inițiatorului.

Domnul Mircea Alexandru (secretar de stat, Ministerul Administrației și Internelor):

Domnule președinte,

Doamnelor și domnilor deputați,

Prin prezentul proiect de act normativ se propune abrogarea Legii nr. 105/1996 privind evidența populației și cartea de identitate, fiind elaborată o nouă reglementare în domeniul de referință care, în esență, prevede următoarele: producerea cărților de identitate și a cărților de alegător se realizează de Centrul Național de Administrare a Bazei de Date privind evidența populației. Codurile numerice personale sunt generate și administrate prin mijloace informatice de aceeași instituție, Centrul Național de Administrare a Bazei de Date.

Datele cu caracter personal ale persoanelor fizice sunt protejate de Legea nr. 677 pentru protecția persoanelor cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal și nu pot fi prelucrate decât în condițiile prevăzute de lege.

Se mai prevede că cetățenii români au dreptul să stabilească sau să-și schimbe, în mod liber, domiciliul sau reședința. Sunt prevăzute noi termene de valabilitate a actelor de identitate care să permită identificarea corectă a cetățenilor pentru a se preveni tentative de substituire a identității.

Drept consecință, se prevede că primul document de identitate care se eliberează la 14 ani să fie preschimbat la 18 ani, atât din cauza modificărilor somatice intervenite, cât și din cauza unor noi drepturi pe care le dobândește cetățeanul român, cum ar fi dreptul electoral, cu acest prilej eliberându-se și cartea de identitate.

Se mai prevăd și niște excepții de la plata cheltuielilor determinate de producerea și eliberarea actelor de identitate în anumite condiții.

Fac precizarea că suntem de acord cu raportul în ansamblul său și cu amendamentele, mai puțin cu amendamentul de la punctul 52 din raport cu care, pe fond, suntem de acord dar trebuie să facem o intervenție pentru a face o corectură a textului.

Vă mulțumesc foarte mult.

Domnul Dan Radu Rușanu:

Da, mulțumesc.

Din partea comisiei? Vă rog să faceți propuneri.

Domnul Relu Fenechiu:

Da, vă mulțumesc, domnule președinte.

Comisia pentru administrație publică, amenajarea teritoriului și echilibru ecologic a fost sesizată în vederea dezbaterii și avizării în fond cu acest proiect de lege.

Proiectul de lege a fost dezbătut și avizat în fond, în procedură de urgență, în ședința din 23 septembrie 2005.

La întocmirea raportului s-au avut în vedere avizul Consiliului Legislativ nr. 935 din 15.07.05, avizul Comisiei pentru buget, finanțe, bănci nr. 373/23.08.05, avizul Comisiei pentru politică externă, avizul Comisiei juridice.

Proiectul de lege a fost dezbătut și avizat în fond în procedură de urgență.

Având în vedere necesitatea realizării în acest domeniu a unui cadru juridic eficient, adaptat la realitățile societății românești, respectarea dreptului fiecărui cetățean de a-și stabili în mod liber locul de domiciliu sau de reședință, Comisia pentru administrație publică, amenajarea teritoriului și echilibru ecologic propune plenului Camerei Deputaților aprobarea acestuia.

Proiectul de lege face parte din categoria legilor ordinare.

La dezbaterea proiectului de lege a participat, ca invitat, domnul Mircea Alexandru, secretar de stat la Ministerul Administrației și Internelor.

Proiectul de lege a fost adoptat de Senat în ședința din 25 iunie 2005. Potrivit art. 75 din Constituția României, republicată și art. 86 din Regulamentul Camerei Deputaților, proiectul de lege este de competența decizională a Camerei Deputaților.

În urma dezbaterii, Comisia propune admiterea cu modificările respective ale proiectului de lege.

Fiind procedură de urgență, vă propun cinci minute pentru dezbateri.

Mulțumesc.

Domnul Dan Radu Rușanu:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Supun votului dumneavoastră timpii propuși de comisie.

Cine este pentru? Mulțumesc.

Voturi împotrivă?

Abțineri?

Din partea grupurilor parlamentare, dacă dorește cineva să ia cuvântul?

Vă rog, domnule deputat.

Domnul Ioan Aurel Rus:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Inițiativa Guvernului mi se pare o inițiativă bună în momentul în care s-a constatat că la împlinirea vârstei de 18 ani cetățeanul are nevoie și de cartea de identitate.

Dar, se pune întrebarea, la doar patru ani de la primirea primului act de identitate, cine suportă cheltuielile pentru că, până la zece ani am înțeles un lucru, iar aici mi se pare termenul prea apropiat. Chit că, într-adevăr, intervine o transformare fiziologică.

Mulțumesc.

Domnul Dan Radu Rușanu:

Da, vă mulțumesc.

Inițiatorul, dacă vrea să răspundă la întrebare?

Domnul Mircea Alexandru:

Desigur că persoana în cauză, deci solicitantul suportă aceste cheltuieli. Dar fac precizarea că aceste cheltuieli pentru buletinul de identitate, pentru actul de identitate înseamnă cheltuielile pentru fotografie și cheltuielile cu formularul. Atât.

Domnul Dan Radu Rușanu:

Da. Mulțumesc.

Dacă mai dorește cineva să ia cuvântul?

Dacă nu, trecem la dezbaterea pe articole.

Titlul legii, nemodificat.

Observații? Adoptat.

Art. 1, nemodificat.

Observații? Adoptat.

Ordonanța de urgență, nemodificată.

Observații? Adoptat.

Cap. I, Dispoziții generale, nemodificat.

Observații? Adoptat.

Art. 1, nemodificat.

Observații? Adoptat.

Art. 2, nemodificat.

Observații? Adoptat.

Art. 3, nemodificat.

Observații? Adoptat.

Art. 4, nemodificat.

Observații? Adoptat.

Art. 5, nemodificat.

Observații? Adoptat.

Art. 6, nemodificat.

Observații? Adoptat.

Cap.II, nemodificat.

Observații? Adoptat.

Art. 7, nemodificat.

Observații? Adoptat.

Art. 8, nemodificat.

Observații? Adoptat.

Art. 9, nemodificat.

Observații? Adoptat.

Cap. III, nemodificat.

Observații? Adoptat.

Art. 11, cu amendamentele propuse de comisie.

Observații? Adoptat.

Art. 12, cu amendamentele propuse de comisie.

Observații? Adoptat.

Art. 13, cu observațiile propuse de comisie.

Adoptat.

Art. 13, alin. 7, cu amendamentele propuse de comisie.

Observații? Adoptat.

Art. 14, cu amendamentele propuse de comisie.

Observații? Adoptat.

Art. 15, nemodificat.

Observații? Adoptat.

Art. 16, nemodificat.

Observații? Adoptat.

Art. 17, cu amendamentele propuse de comisie.

Observații? Adoptat.

Art. 18, nemodificat.

Observații? Adoptat.

Art. 19, nemodificat.

Observații? Adoptat.

Art. 20, nemodificat.

Observații? Adoptat.

Art. 21, nemodificat.

Observații? Adoptat.

Art. 22, nemodificat.

Observații? Adoptat.

Art. 23, cu amendamentele propuse de comisie.

Observații? Adoptat.

Art. 24, nemodificat.

Observații? Adoptat.

Cap. IV, nemodificat.

Observații? Adoptat.

Art. 25 cu amendamente propuse de comisie.

Observații? Adoptat.

Art. 26 cu amendamente propuse de comisie.

Observații? Adoptat.

Art. 27 cu amendamente propuse de comisie.

Observații? Adoptat.

Art. 28 cu amendamente propuse de comisie.

Observații? Adoptat.

Art. 29 cu amendamente propuse de comisie.

Observații? Adoptat.

Art. 30, cu amendamente propuse de comisie.

Observații? Adoptat.

Art. 31, cu amendamente propuse de comisie.

Observații? Adoptat.

Art. 32, nemodificat.

Observații? Adoptat.

Art. 33, nemodificat.

Observații? Adoptat.

Art. 34, nemodificat.

Observații? Adoptat.

Art. 35, nemodificat.

Observații? Adoptat.

Art. 36, nemodificat.

Observații? Adoptat.

Art. 37, nemodificat.

Observații? Adoptat.

Art. 38, nemodificat.

Observații? Adoptat.

Art. 39, nemodificat.

Observații? Adoptat.

Art. 40, nemodificat.

Observații? Adoptat.

Cap.V, nemodificat.

Observații? Adoptat.

Art. 41, nemodificat.

Observații? Adoptat.

Art. 42, amendamente propuse de comisie.

Inițiatorul?

Domnul Mircea Alexandru:

Domnule președinte,

La art. 42 este o greșeală care s-a produs în procesul de refacere a textului în comisii, practic. Deci, se prevede următorul lucru pe textul comisiei: "Constituie contravenție și sancționează după cum urmează: nerespectarea dispozițiilor art. 15 alin. 1, art. 22 alin. 1 ș.a.m.d. și se prevede art. 17 alin. 1 și alin. 4.

Alin. 4 nu mai este contravenție, nici nu se mai găsește contravenția respectivă la art. 17. Deci trebuie eliminat "și 4" de la art. 17.

Domnul Dan Radu Rușanu:

Deci art. 17 a devenit alin. 1, fără 4. Da?

Domnul Mircea Alexandru:

Da. Numai 1.

Iar la art. 30 alin. 1 de asemenea, trebuie scos pentru că era acolo, în textul inițial al legii: "obligația persoanei de a se prezenta pentru a i se trece mențiunea de reședință" și s-a refăcut textul și este "dreptul persoanei de a solicita înscrierea mențiunilor de reședință" și nu putem să sancționăm o persoană care are un drept.

Prin urmare, solicităm să se scoată și art. 30 alin. 1, să nu mai fie prevăzut.

Domnul Dan Radu Rușanu:

Da, mulțumesc.

Din partea comisiei? Dacă sunteți de acord cu art. 17, eliminarea art. 4 și art. 30, eliminarea alin. 1?

Domnul Relu Fenechiu:

Da, cred că este corect și, fiind un amendament de corelare tehnico-legislativă, cred că, conform art. 1 alin 3, este și valabil, deci suntem de acord.

Domnul Dan Radu Rușanu:

Supun la vot amendamentele propuse.

Cine este pentru? Mulțumesc.

Voturi împotrivă?

Abțineri?

Adoptat.

Art. 43, nemodificat.

Observații? Adoptat.

Art. 44, nemodificat.

Observații? Adoptat.

Cap. VI, nemodificat.

Observații? Adoptat.

Art. 45 ,nemodificat.

Observații? Adoptat.

Art. 46, nemodificat.

Observații? Adoptat.

Art. 47, cu amendamentele propuse de comisie.

Dacă sunt observații? Adoptat.

Art. 48, nemodificat.

Observații? Adoptat.

Art. 49, nemodificat.

Observații? Adoptat.

Art. 50, nemodificat.

Observații? Adoptat.

Art. 51, nemodificat.

Observații? Adoptat.

Art. 52, nemodificat.

Observații? Adoptat.

Art. II, cu amendamentele propuse de comisii.

Observații? Adoptat.

Art. III, cu amendamentele propuse de comisii.

Observații? Adoptat.

Vă supun la vot legea în ansamblul ei, fiind lege ordinară.

Cine este pentru? 182 de voturi pentru.

Voturi împotrivă? Un vot împotrivă.

Abțineri?

Cu un vot împotrivă, 182 de voturi pentru, nici o abținere, legea a fost adoptată.

Vă mulțumesc.

Adresse postale: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucarest, Roumanie dimanche, 26 mai 2019, 20:23
Téléphone: +40213160300, +40214141111
E-mail: webmaster@cdep.ro