Plen
Ședința Camerei Deputaților din 12 octombrie 2005
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.151/19-10-2005

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
15-10-2019
Arhiva video:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2005 > 12-10-2005 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 12 octombrie 2005

8. Dezbaterea Propunerii legislative pentru completarea Legii învățământului nr.84/1995, cu modificările și completările ulterioare (adoptată propunerea de respingere).
 
consultă fișa PL nr. 299/2005

 

Domnul Miron Tudor Mitrea:

  ................................................

Propunerea legislativă pentru completarea Legii învățământului nr. 84/1995, cu modificările și completările ulterioare.

Nr. crt. 19 de pe ordinea de zi, propunere de respingere.

Comisia pentru învățământ, vă rog, aveți microfonul.

Doamna Lia Olguța Vasilescu:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Și să știți că dacă dumneavoastră nu v-ați rezolvat problema cu microfoanele vi-l putem împrumuta pe domnul Ilie Merce, care este specialist.

Domnul Miron Tudor Mitrea:

Am rezolvat problema, doamnă.

Doamna Lia Olguța Vasilescu:

Legea învățământului nr. 84/1995, cu modificările și completările ulterioare, nu are nici un articol care să se refere explicit sau implicit la ora de începere a cursurilor în învățământul preuniversitar. În art. 1 se arată că: "Legea reglementează organizarea și funcționarea sistemului național de învățământ și are în vedere dezvoltarea armonioasă a individului".

Adoptarea prin lege a orei 9,00 de începere a cursurilor în acest tip de învățământ se apreciază că ar avea nenumărate beneficii: facilitează deplasarea în condiții mai bune a elevilor care trebuie să parcurgă distanțe mari până la școală, asigură economii la energia electrică, oferă posibilitatea servirii micului dejun în condiții mai puțin stresante, creează posibilitatea revederii temelor dimineața și înlesnește supravegherea copiilor după finalizarea cursurilor zilnice. Prezenta propunere legislativă, pornind de la aceste argumente, susține ca ora de începere a cursurilor preuniversitare să fie ora 9,00.

Proiectul de lege face parte din categoria legilor organice.

Camera Deputaților este primă Cameră sesizată.

Iar în urma dezbaterii comisia propune respingerea proiectului de lege, din următoarele motive: Legea învățământului creează doar cadrul organizării și funcționării sistemului de învățământ, fără a detalia aspecte precum cel susținut în propunerea legislativă; de asemenea, reglementări de acest tip pot fi introduse prin hotărâri ale Guvernului sau prin ordine ale ministrului de profil, și nu prin proiecte de lege.

Vă mulțumesc.

Domnul Miron Tudor Mitrea:

Mulțumesc, doamnă deputat.

Dacă există, de la grupurile parlamentare, luări de cuvânt? Domnule deputat Andea, aveți cuvântul.

Domnul Petru Andea:

Mulțumesc, domnule președinte.

Stimați colegi,

Desigur, comisia a votat respingerea acestei propuneri legislative și personal sunt de acord cu ceea ce a votat comisia. Consider însă că este moral ca să spunem câtva cuvinte și despre ceea ce au intenționat autorii legii, atunci când au propus această lege.

Deci, argumentele pozitive au fost prezentate. Este ca și la o propunere de brevet de invenție, autorii nu evidențiază decât avantajele măsurii pe care o introduc. Sunt însă câteva considerații care ne arată că această lege este deocamdată prematură pentru sistemul de învățământ românesc.

Suntem în situația în care cursurile, în multe școli, se desfășoară în două sau chiar în trei serii, o începere târzie, la ora 9,00, a orelor ar fi grevat posibilitățile de a desfășura firesc celelalte serii din școlile respective.

O a doua chestiune se referă la faptul că întreaga societate nu este pregătită pentru un astfel de program de desfășurare a școlii, pentru că părinții, care trebuie să-și ducă copii la ora 9,00 la școală, spre exemplu, nu au programul de lucru corelat, ca să aibă această posibilitate ș.a.m.d.

Iată așadar că, apreciind totuși părțile bune ale acestei legi, comisia, în unanimitate, a considerat că este prea devreme pentru a o aplica la noi în țară.

Grupul parlamentar al PSD susține decizia comisiei de a respinge proiectul de lege.

Vă mulțumesc.

Domnul Miron Tudor Mitrea:

Și eu vă mulțumesc, stimate coleg.

Alte grupuri parlamentare? Nu sunt.

Avem raport de respingere, supun direct raportul votului dumneavoastră.

Cine este pentru respingere? Voturi pentru? Rog secretarii să numărați! 110 voturi în dreapta. În stânga? 81. 191 pentru respingere.

Voturi împotriva respingerii? Un vot împotrivă.

Abțineri? Nu avem.

Cu 191 de voturi pentru și un vot împotrivă, proiectul de lege a fost respins.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București joi, 17 octombrie 2019, 3:52
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro