Plen
Ședința Camerei Deputaților din 17 octombrie 2005
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.154/24-10-2005

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002 2001 2000
1999 1998 1997
1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
28-07-2020
27-07-2020
Arhiva video:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2005 > 17-10-2005 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 17 octombrie 2005

9. Primirea de răspunsuri la întrebările adresate membrilor Guvernului de către deputații:

   

- după pauză -

 
 

Domnul Lucian Augustin Bolcaș:

Vă solicit atenția dumneavoastră și a celor care discută și a celor care stau în picioare.

 
Mircia Giurgiu

Domnul deputat Mircia Giurgiu, independent, o întrebare adresată domnului ministru al culturii și cultelor.

Vă ascult, domnule deputat, aveți un minut să vă dezvoltați întrebarea.

Cu o precizare prealabilă pe care o cer și de la dumneavoastră și de la toți colegii noștri. În condițiile în care nu este prezent domnul ministru pentru a vă da răspunsul, vă rog să precizați dacă acceptați răspunsul unui secretar de stat.

Vă rog, domnule deputat.

 

Domnul Mircia Giurgiu:

Mulțumesc, domnule președinte.

Domnule președinte,

O să vă rog să țineți cont de faptul că la fiecare întrebare la care o să primesc răspunsul, o să intervin după primirea răspunsului, ca să meargă mai repede...

 
 

Domnul Lucian Augustin Bolcaș:

Vă cer scuze, domnule deputat, dar nu aud nimic din cauza colegilor noștri. Am onoarea, domnule ministru. Vă rog să mă ajutați ca să recepționez.

Vă rog, domnule deputat.

 
 

Domnul Mircia Giurgiu:

Mulțumesc, domnule președinte.

O să vă rog ca de fiecare dată când o să am un răspuns, o să intervin numai după ce o să primesc răspunsul respectiv și accept răspunsul secretarului de stat.

Vă mulțumesc.

 
 

Domnul Lucian Augustin Bolcaș:

Da. Deci, pentru Ministerul Culturii și Cultelor, cine răspunde domnului deputat?

Vă rog, domnule secretar de stat.

 
 

Domnul Ioan Onisei (secretar de stat, Ministerul Culturii și Cultelor):

Sărut mâna! Bună seara!

Domnul ministru Adrian Iorgulescu era pregătit să vă răspundă. Cred că este pe drum. Dar știu bine și știm împreună problema de la Compania "Coresi".

La întrebarea dumneavoastră, vă răspund că vom face un control acolo, că suntem pe punctul de a analiza situația și de a schimba inclusiv strategia de privatizare și probabil că în urma controlului vom face schimbări și de ordin organizatoric.

Mulțumesc.

 
 

Domnul Lucian Augustin Bolcaș:

Vă mulțumesc, domnule secretar de stat.

Domnule deputat, aveți două minute pentru a comenta.

 
 

Domnul Mircia Giurgiu:

Mulțumesc, domnule președinte.

Mulțumesc, domnule secretar de stat.

Vreau să vă informez față de ceea ce știm și am discutat împreună, vreau să vă informez care este situația de fapt și de drept la această societate. Așa cum probabil știți, noi, și când spun noi mă refer la sindicate, au făcut diverse solicitări încă în urmă cu doi ani, în care s-a prezentat situația clară completă a societății.

Din păcate, până în acest an nu am avut înțelegerea Ministerului Culturii și Cultelor.

Acum, fiindcă, într-adevăr, am fost luați în seamă, adică memoriile pe care le-am adresat, putem să vă informăm că, în perioada 1999-2004, Compania Națională "Coresi" a vândut active în valoare de 156.711.459.144 lei, din care investiții a făcut sub 10 miliarde lei.

De asemenea, un audit al unei firme externe spunea, la data de 10 mai 2005, că această companie a suferit o pierdere reală din exploatare, de 5.573.701.000 lei, în timpul anului încheiat, la 31 decembrie 2004. Această situație generează îndoieli serioase asupra capacității companiei de a-și continua activitatea.

De asemenea, în totală contradicție cu ceea se întâmplă acolo, salariul directorului general a fost mărit la sfârșitul anului trecut, de la 43.000.000, la 51.000.000 lei, iar brut are 63.000.000 lei.

Și ca o confirmare a faptului că nu este în regulă ceea ce se întâmplă acolo, pe primele 8 luni ale acestui an, această societate a suferit. Numai sediul central are pierderi de 8.140.000.000 lei, ceea ce arată că la 400 de salariați nu se justifică ceea ce face această conducere acolo.

De asemenea, vă informăm că s-a luat măsura reducerii personalului, adică se dau afară oamenii, parcă dânșii ar fi de vină că conducerea acestei companii nu-și face treaba. Peste 90 de salariați vor fi dați afară.

Aștept măsurile legale care se impun.

Vă mulțumesc.

 
 

Domnul Lucian Augustin Bolcaș:

Vă mulțumesc, domnule deputat.

 
Manuela Mitrea

Doamna deputat Manuela Mitrea, o întrebare adresată Ministrului Culturii și Cultelor.

Vă rog, aceeași precizare, dacă primiți răspunsul unui secretar de stat?

 

Doamna Manuela Mitrea:

Mulțumesc, domnule președinte.

Bineînțeles că sunt de acord să primesc răspunsul de la domnul secretar de stat. Vreau, totuși, să-l întrebați pe domnul secretar de stat dacă mai este nevoie să dezvolt întrebarea, sau dânsul cunoaște problema.

 
 

Domnul Lucian Augustin Bolcaș:

Vă rog să puneți întrebarea pe scurt, aveți un minut.

 
 

Doamna Manuela Mitrea:

Mulțumesc.

Doresc să știu care este situația exactă a derulării proiectului de restaurare la Mânăstirea Strehaia și care este strategia Ministerului Culturii și Cultelor în ceea ce privește continuarea lucrărilor de conservare, protejare și restaurare la acest monument istoric și de arhitectură religioasă, unic în zona Olteniei.

Mulțumesc.

 
 

Domnul Lucian Augustin Bolcaș:

Vă mulțumesc, doamna deputat.

Domnule secretar de stat?

 
 

Domnul Ioan Onisei:

Doamna deputat, să îngăduiți să ajungă domnul ministru. Este blocat în trafic, n-am știut că întârzie, că aș fi luat și eu răspunsurile cu mine. Nu este tocmai domeniul pe care-l păstoresc și vin de la o altă reuniune. Altminteri, aș fi avut răspunsurile cu mine.

Mulțumesc.

 
 

Domnul Lucian Augustin Bolcaș:

Vă mulțumesc.

Doamna deputat, dacă doriți să mai comentați? Nu.

Domnul deputat Viorel Oancea, o întrebare adresată domnului ministru al sănătății, care este prezent. Domnul deputat Viorel Oancea, însă nu ne onorează. Îmi pare foarte rău, nu se răspunde decât deputaților care sunt prezenți.

 
Mircia Giurgiu

Domnul deputat Mircia Giurgiu. Tot domnului ministru al sănătății, o întrebare.

Vă rog, domnule deputat. Pe scurt, într-un minut, precizați obiectul întrebării.

 

Domnul Mircia Giurgiu:

Mulțumesc, domnule președinte. O să intervin după răspuns, ca să scurtăm mai repede și să meargă mai repede.

Mulțumesc.

 
   

Domnul Eugen Nicolăescu (din loja Guvernului):

Aveți trei sau două?

 
 

Domnul Lucian Augustin Bolcaș:

La prima, vă rog.

 
   

Domnul Eugen Nicolăescu (din loja Guvernului):

Care e prima?

 
 

Domnul Lucian Augustin Bolcaș:

Domnule deputat, vă rog să vă îndepliniți obligația prevăzută de Regulament, care la art. 158 precizează că deputații sunt obligați să expună sumar, într-un interval de timp de cel mult un minut, întrebarea orală. Vă rog.

 
 

Domnul Mircia Giurgiu:

Mulțumesc, domnule președinte. Am încercat să meargă mai repede, dar o să-mi fac datoria.

 
 

Domnul Lucian Augustin Bolcaș:

Aș dori să meargă mai bine, de aceea, să colaborăm, domnule deputat.

 
 

Domnul Mircia Giurgiu:

Bine, domnule președinte, mulțumesc.

Prima întrebare se referă la memoriul domnului Mureșan Pintea, din Sebeș, județul Arad.

 
 

Domnul Lucian Augustin Bolcaș:

Vă mulțumesc.

Domnule ministru?

Înainte de a începe, domnule ministru, dați-mi voie să spun că prezența dumneavoastră aici este într-adevăr o stare de normalitate, și regulamentară, și constituțională, dar în același timp și colegială.

Vă mulțumesc. Vă rog să luați cuvântul.

 
 

Domnul Eugen Gheorghe Nicolăescu:

Vă mulțumesc, domnule președinte de ședință pentru colegialitatea și generozitatea pe care le-ați dovedit în aceste cuvinte, care mă înduioșează și am să încerc să-i răspund domnului deputat.

Domnul Mureșan Terenție, la care faceți dumneavoastră referire, prin Dispoziția nr. 41 din 25.07.2003 a avut contractul de muncă desfăcut, potrivit art. 65 din Codul Muncii, coroborat cu alte articole și aveți în textul scris toate aceste lucruri.

Dumnealui a acționat în judecată ulterior Spitalul de boli cronice Sebiș, iar Tribunalul Arad, prin sentința civilă pronunțată, rămasă irevocabilă, prin respingerea recursului formulat de spital, a admis contestația și a constatat nulitatea absolută a măsurii și, pe cale de consecință, a dispus anularea deciziei și repunerea părților în situația anterioară, precum și plata către contestatori a cheltuielilor de judecată.

Din adresa Spitalului de boli cronice Sebiș rezultă, ca urmare a sentinței pronunțate de Tribunalul Arad, că domnul Mureșan Terenție a fost repus în situația anterioară, dânsul beneficind de salariul lunar de încadrare, corespunzător funcției respective și de sporurile aferente, începând cu 6 decembrie 2004 și i-au fost achitate și cheltuielile de judecată.

În ceea ce privește plata unei despăgubiri egale cu salariile, până la reîncadrare, precum și considerarea acestei perioade ca vechime în muncă, deși instanța a dispus repunerea părților în situația anterioară emiterii deciziei de concediere, nu a stabilit în mod expres și asupra acestor cereri, astfel încât sentința nu dispune asupra acestora.

Deoarece domnul Mureșan a beneficiat de prevederile Legii nr. 76/2000 privind protecția socială a salariaților disponibilizați prin concedieri colective din sectorul sanitar, în cadrul procesului de restructurare și reorganizare, considerăm că în aceste condiții plata salariilor pe perioada concedierii, cât și considerarea acestei perioade ca vechime în muncă, ar trebui solicitată instanței de judecată, respectiv Tribunalului Arad, care poate să dispună în acest caz.

 
 

Domnul Lucian Augustin Bolcaș:

Vă mulțumesc, domnule ministru.

Domnule deputat, aveți două minute.

 
 

Domnul Mircia Giurgiu:

Mulțumesc, domnule președinte.

Mulțumesc, domnule ministru.

Sunt mulțumit cu răspunsul pe care l-am primit și în momentul în care o să primesc răspunsul scris, o să-l înaintez domnului Pintea Mureșan, pentru a vedea ce are de făcut.

Vă mulțumesc.

 
 

Domnul Lucian Augustin Bolcaș:

V-aș ruga să rămâneți la microfon, pentru următoarea întrebare, tot adresată domnului ministru al sănătății. Vă rog să o enunțați pe scurt.

 
 

Domnul Mircia Giurgiu:

Următoarea întrebare se referă la memoriul doamnei Giurgiu Adriana din Cluj-Napoca și se referă la decesul unui nou născut.

Mulțumesc.

 
 

Domnul Lucian Augustin Bolcaș:

Domnule ministru, aveți cuvântul.

 
 

Domnul Eugen Nicolăescu:

Direcția de sănătate publică a județului Cluj a solicitat spitalului analiza privind diagnosticul, tratamentul și cauza decesului.

Precizăm că doamna Giurgiu Adriana a primit sub semnătură proprie o copie după fișa de observație, care conține un număr de 18 file. În acest sens, vă transmitem și dumneavoastră anexat răspunsul spitalului, cu mențiunea că diagnosticul anatomo-patologic a fost de malformație intestinală operată; adresa doamnei Giurgiu Adriana către conducerea Spitalului clinic de copii și adresa de răspuns a Spitalului clinic de copii, prin care se confirmă că i s-a înmânat documentul solicitat, sub semnătură proprie.

Vă mulțumesc.

 
 

Domnul Lucian Augustin Bolcaș:

Vă mulțumesc. Domnule deputat?

 
 

Domnul Mircia Giurgiu:

Mulțumesc, domnule președinte.

Mulțumesc, domnule ministru.

La fel o să-i înmânez doamnei Giurgiu Adriana răspunsul primit și o să ia măsurile care se cuvin.

Mulțumesc.

 
 

Domnul Lucian Augustin Bolcaș:

Vă mulțumesc.

 
Manuela Mitrea

Doamna deputat Manuela Mitrea. O întrebare adresată domnului ministru al sănătății. Vă rog, întrebarea, pe scurt.

 

Doamna Manuela Mitrea:

Mulțumesc, domnule președinte.

Doresc să știu care este situația reală a fondurilor repartizate secțiilor de obstetrică-ginecologie și neonatologie din structura Spitalului județean Drobeta Turnu Severin, având în vedere că DSP Mehedinți nu a primit până în prezent nici o dovadă concretă în acest sens. Întrebarea a fost adresată, menționez, pe data de 26 septembrie 2005.

Mulțumesc.

 
 

Domnul Lucian Augustin Bolcaș:

Vă rog, domnule ministru.

 
 

Domnul Eugen Gheorghe Nicolăescu:

Stimată doamnă deputat, Ministerul Sănătății a comunicat Direcției de sănătate publică Mehedinți, prin adresa 5.826/2005 și vă dăm și răspunsul scris, că cele două secții ale maternității din Drobeta Turnu Severin, respectiv Secția obstetrică-ginecologie și Secția de neonatologie fac parte din acest Time Program Low nr. 2, program de împrumut prin fondul global și Banca Mondială, componenta 1.

Programul, însă, nu și-a început încă derularea. Astfel, în funcție de bugetul ce se va aproba pe anul 2006, vor fi demarate sau nu lucrări de reabilitare la secțiile sus-menționate.

Eu sper, și fac o extensie la textul pe care-l veți primi scris, și se va consemna în stenogramă, sper că în cadrul bugetului pe 2006, cheltuielile de capital care vor fi aprobate de Parlament vor fi suficiente, așa cum am propus noi, în proiectul de buget, ca să putem să "înglobăm" și această secție în plan.

De asemenea, după cum știți, în această localitate există un nou sediu pentru maternitate și nou-născuți, care este, de asemenea, într-un stadiu destul de avansat.

Decizia asupra direcției către care vor merge fondurile de la Banca Europeană nu a fost încă luată.

Există programe desfășurate prin Banca Mondială, dar numai în APL 2, Componenta 1 se urmărește alocarea de fonduri pentru lucrările civile la maternități.

În acest moment UMP-ul Băncii Mondiale din cadrul Ministerului Sănătății se află în stadiul pregătirii documentelor necesare licitației, pentru atribuirea contractelor de proiectare lucrări civile.

Sper ca în luna decembrie, după aprobarea bugetului, când vom face o reevaluare a lucrărilor de investiții pe 2006, să putem să vă invităm la o discuție finală cu toți cei care sunt interesați pentru lucrările de investiții și dacă vom găsi soluții împreună o vom face.

Vă mulțumesc.

 
 

Domnul Lucian Augustin Bolcaș:

Vă mulțumesc.

Doamna deputat, aveți două minute pentru răspuns.

 
 

Doamna Manuela Mitrea:

Mulțumesc, domnule președinte. Nu le voi utiliza. Eu îi mulțumesc domnului ministru al sănătății, sunt mulțumită în acest moment de răspunsul dânsului. Înțeleg că nu poate în acest moment să-mi dea un alt răspuns și sper și eu, ca și dânsul, ca lucrurile să intre în normal, să primim banii necesari, așa cum au fost prevăzuți în programul de care amintea și dânsul și ca în luna decembrie să luăm împreună o decizie înțeleaptă.

Mulțumesc mult.

 
 

Domnul Lucian Augustin Bolcaș:

Vă mulțumesc.

Înainte de a trece mai departe vreau să anunț prezența pentru a da răspunsuri a domnului ministru Adrian Iorgulescu. În numele domniei sale a răspuns domnul secretar de stat, căruia îi mulțumim. Colegii noștri deputați au acceptat acest răspuns. Dar, dați-mi voie, din nou, să apreciez prezența domnului ministru ca fiind constituțională și regulamentară.

 
   

Domnul Adrian Iorgulescu:

Mai aveam un răspuns.

 
 

Domnul Lucian Augustin Bolcaș:

Dacă mai era un răspuns de dat, vă rog, domnule ministru.

 
 

Domnul Adrian Iorgulescu:

Vă mulțumesc, domnule președinte de ședință.

Doamnelor și domnilor deputați,

Ca răspuns la întrebarea doamnei deputat Manuela Mitrea, privind situația exactă a derulării proiectelor de restaurare la Mânăstirea Strehaia și referitor la strategia Ministerului Culturii și Cultelor, în ceea ce privește continuarea lucrărilor de conservare, protejare și restaurare a acestui monument istoric, vreau să vă comunic următoarele:

Ansamblul Mânăstirii Strehaia a fost introdus în Programul național de restaurare, finanțat de Ministerul Culturii și Cultelor, în 1997.

S-au executat până în prezent următoarele lucrări, lucrări de proiectare, avizate de Comisia națională a monumentelor.

La turnul clopotniței: expertiza tehnică, proiectul tehnic, detalii de execuție.

La pavilionul de observație de pe latura de est: expertiză tehnică, proiect tehnic și proiect sistematizare verticală, în zona adiacentă.

La biserică: proiect tehnic și detalii de execuție pridvor, în 2002.

Pentru întregul ansamblu, studiul de prefezabilitate în 1999 și studiu de fezabilitate în 2002.

Lucrările de execuție au însemnat lucrări la turnul de clopotniță, lucrări de consolidare și restaurare și pot să vă spun că aceste lucrări se află în curs de finalizare.

În planul național de restaurare au fost prevăzute pentru anul 2005 următoarele lucrări, în continuare: la palat, proiectul de restaurare, faza proiect tehnic, și la turnul de clopotniță, finalizarea lucrărilor de restaurare.

Menționăm că în afara acestor lucrări finanțate de Ministerul Culturii și Cultelor au mai fost realizate următoarele construcții, în incinta respectivă, finanțate de mânăstire. Este vorba despre un corp de chilii în colțul de sud-vest și un grup sanitar pe latura de nord.

Din păcate, așa cum ați observat și dumneavoastră, lucrările executate de către mânăstire nu au avut la bază proiecte avizate de Comisia Națională a Monumentelor Istorice și întrucât restaurarea ansamblului din fondurile Minsiterului Culturii se referă numai la obiectele de incintă înscrise în lista monumentelor istorice, construcțiile noi necesare mânăstirii urmează a se realiza din fondurile sale, dar numai pe baza unor proiecte avizate de Comisia Națională a Monumentelor Istorice, cu respectarea propunerilor studiului de fezabilitate.

Cât privește strategia ministerului nostru privind restaurarea ansamblului istoric, acesta urmărește, deocamdată, proporțional cu bugetul disponibil, finalizarea lucrărilor începute și realizarea proiectelor tehnice necesare derulării unor noi lucrări în anii care urmează.

Politica Ministerului Culturii și Cultelor, în problema asigurării ritmicității lucrărilor și reducerii timpului de desfășurare a restaurării ansamblului istoric, are în vedere realizarea, pe de o parte, de parteneriate, de cofinanțare public-privat, între Ministerul Culturii și Cultelor și alte instituții, autorități publice centrale, locale și, pe de altă parte, parteneriat public privat cu investitorii, fundația, asociații, ONG-uri, care au ca scop protejarea monumentelor istorice.

Prin urmare, am fi foarte recunoscători nu numai doamnei deputat, ci și celorlalți parlamentari, dacă prin autoritatea conferită ar putea sprijini efortul Ministerului Culturii și Cultelor de grăbire a finalizării lucrărilor, prin atragerea unor investiții suplimentare.

Vă mulțumesc pentru atenție.

 
 

Domnul Lucian Augustin Bolcaș:

Vă mulțumim, domnule ministru.

Dacă doamna deputat are de comentat acest răspuns și foarte amplu și ministerial?

 
 

Doamna Manuela Mitrea:

Eu îi mulțumesc domnului ministru pentru amabilitatea de a fi aici și de a răspunde dânsul direct întrebării formulate de mine.

Răspunsul dânsului a fost, într-adevăr, așa cum ați menționat și dumneavoastră, foarte amplu și foarte ministerial. Mie nu-mi revine acum decât sarcina să urmăresc în continuare ce se întâmplă cu lucrările, cel puțin cele în derulare din anul 2005 și accept provocarea domnului ministru de a face o întâlnire și a găsi împreună alte soluții de finanțare, pentru ca lucrurile acolo să se deruleze într-un alt mod, nu cel de până acum.

Vă mulțumesc și aștept din partea domnului ministru, probabil că are și răspunsul scris, pentru că aș vrea să îl am.

Mulțumesc mult.

 
 

Domnul Lucian Augustin Bolcaș:

Vă mulțumesc, doamna deputat.

Dacă domnul ministru mai are vreo întrebare la care trebuie să răspundă? După câte văd eu, nu.

Vă mulțumesc, domnule ministru.

Domnul deputat Ion Mocioalcă este prezent? O întrebare pentru domnul ministru al sănătății. Lipsește. Vă mulțumesc, domnule ministru.

 
Mircia Giurgiu

Domnul deputat Mircia Giurgiu, pentru domnul ministru al administrației și internelor. Obiectul întrebării, scurt.

 

Domnul Mircia Giurgiu:

Mulțumesc, domnule președinte.

Întrebarea se referă la prevederile unei ordonanțe potrivit căreia se ridică pașapoartele persoanelor care au depășit durata de ședere în țările Uniunii Europene.

Vă mulțumesc.

 
 

Domnul Lucian Augustin Bolcaș:

Vă mulțumesc foarte mult, domnule deputat.

Vă rog, domnule secretar de stat.

 
 

Domnul Mircea Alexandru:

Stimate domnule deputat, în legătură cu întrebarea dumneavoastră, prin care solicitați analizarea situației și luarea măsurilor legale, în cazul doamnei Elena Pop din Cluj-Napoca, căreia i-a fost ridicat pașaportul ca urmare a depășirii duratei de ședere în țările Uniunii Europene, vă comunicăm următoarele: din datele înregistrate la Inspectoratul General al Poliției de Frontieră și la Direcția Generală de Pașapoarte, rezultă că la controlul efectuat de personalul poliției de frontieră Turnu s-a constatat că doamna Pop Elena a depășit termenul legal de ședere în Italia, fapt ce a determinat reținerea pașaportului, iar în conformitate cu prevederile art. 14 alin. 1 lit. e) din Ordonanța Guvernului nr. 65/1997 privind regimul pașapoartelor, Serviciul public comunitar pentru evidența și eliberarea pașapoartelor simple al județului Cluj a dispus măsura de suspendare a dreptului de folosire a pașaportului pe o perioadă de un an.

Cu ocazia reanalizării situație sale, în baza documentelor suplimentar prezentate, Direcția generală de pașapoarte a hotărât anularea măsurii de supendare temporară a dreptului de folosire a pașaportului, fapt care i s-a transmis, în scris, și doamnei Pop Elena de către Direcția generală de pașapoarte.

Vă mulțumesc.

 
 

Domnul Lucian Augustin Bolcaș:

Vă mulțumesc.

Domnule deputat, aveți două minute pentru a comenta răspunsul.

 
 

Domnul Mircia Giurgiu:

Mulțumesc, domnule președinte.

Mulțumesc, domnule secretar de stat și vă mulțumesc că s-a rezolvat această problemă.

Tot referitor la prevederile unei ordonanțe de urgență se referă și răspunsul pentru Cete Magdalena.

 
 

Domnul Lucian Augustin Bolcaș:

Vă mulțumesc.

Tot domnul deputat Mircia Giurgiu, vă rog să puneți întrebarea următoare și să rămâneți, domnule secretar de stat.

 
 

Domnul Mircia Giurgiu:

Următoarea întrebare se referă tot la prevederile ordonanței respective și cea în cauză este doamna Cete Magdalena.

Mulțumesc.

 
 

Domnul Mircea Alexandru:

Din datele înregistrate la Inspectoratul General al Poliției de Frontieră și la Direcția generală de pașapoarte rezultă că doamna Cete Magdalena Rozalia a fost returnată din Spania de autoritățile spaniole, în baza acordului încheiat între România și Spania, privind readmisia persoanelor aflate în situație ilegală, ocazie cu care, în conformitate cu prevederile art. 14 alin. 1 lit. e) din Ordonanța Guvernului nr. 65 privind regimul pașapoartelor, serviciul public comunitar pentru evidența și eliberarea pașapoartelor simple al județului Cluj a dispus măsura suspendării temporare a dreptului de folosire a pașaportului pe o perioadă de un an.

La data de 06.06.2005, doamna Cete Magdalena Rozalia s-a adresat cu o petiției Direcției Generale de Pașapoarte, pentru a solicita anularea măsurii restrictive, dar fără a prezenta un document emis de Ambasada Spaniei la București sau de autoritățile statului spaniol, din care să rezulte că i-a fost anulată interdicția de intrare în Spania. Motiv pentru care, Direcția Generală de Pașapoarte a fost nevoită să mențină această măsură până la data de 28.04.2006.

Acest fapt, de asemenea, i s-a adus la cunoștință doamnei Cete Magdalena Rozalia de către Direcția generală de pașapoarte.

 
 

Domnul Lucian Augustin Bolcaș:

Vă mulțumesc.

Domnule deputat, dacă aveți de comentat?

 
 

Domnul Mircia Giurgiu:

Mulțumesc, domnule președinte.

Mulțumesc, domnule secretar de stat.

Într-adevăr, răspunsul este corect, numai că doamna respectivă are contract de muncă și o s-o îndrum pentru a se adresa Ambasadei Spaniei.

Vă mulțumesc.

 
 

Domnul Lucian Augustin Bolcaș:

Vă mulțumesc.

Vă rog, domnule secretar de stat. Pentru următoarea întrebare, domnule deputat.

 
 

Domnul Mircia Giurgiu:

Următoarea întrebare se referă la memoriul domnului Bodea Teodor, din satul Măceși, comuna Reșca, și se referă la dreptul de proprietate.

Mulțumesc.

 
 

Domnul Mircea Alexandru:

De fapt, este vorba despre retrocedarea unei suprafețe forestiere.

În legătură cu întrebarea dumneavoastră, vă comunicăm următoarele: comisia locală Râșca, pentru stabilirea dreptului de proprietate privată asupra terenurilor a comunicat prefectului județului Cluj, în calitatea sa de președinte al Comisiei județene pentru stabilirea dreptului de proprietate privată asupra terenurilor, prin adresa nr. 2002 din 12 octombrie 2005, faptul că Bodea Petru, Bodea Gheorghe, Bodea Toader, petiționarul în speță, Bodea Ion, Codlea Rozalia și Goia Maria, moștenitorii lui Bodea Simion au fost puși în posesie și li s-a eliberat titlu de proprietate nr. 2 din 18 august 2005, pe care vi-l înaintăm în copie, pentru suprafața de 3 ha teren, cu vegetație forestieră.

Având în vedere situația prezentată, considerăm că reclamația domnului Bodea Teodor, prezentată biroului dumneavoastră parlamentar, a fost rezolvată, nu mai are obiect.

 
 

Domnul Lucian Augustin Bolcaș:

Vă mulțumesc.

Domnule deputat, comentarii?

 
 

Domnul Mircia Giurgiu:

Mulțumesc, domnule președinte.

Mulțumesc, domnule secretar de stat.

Mă bucur că s-a rezolvat această problemă.

 
 

Domnul Lucian Augustin Bolcaș:

Vă rog, întrebarea următoare.

 
 

Domnul Mircia Giurgiu:

Întrebarea următoare se referă la locuitorii satului Dealu Negru, comuna Călățele, județul Cluj, care deși locuiesc la peste 1.100 de metri altitudine, nu sunt prevăzuți în zona montană.

Mulțumesc.

 
 

Domnul Lucian Augustin Bolcaș:

Vă mulțumesc. Domnule secretar de stat?

 
 

Domnul Mircea Alexandru:

În conformitate cu dispozițiile art. 2 alin. 1 din Hotărârea Guvernului nr. 949/2002 pentru aprobarea criteriilor de delimitare a zonei montane, potrivit cărora delimitarea până la nivel de comună, respectiv sate componente, precum și lista localităților urbane și rurale din zona montană, se stabilesc prin ordin comun al Ministerului Agriculturii, Pădurilor și Dezvoltării Rurale și al ministrului administrației și internelor, pe baza propunerilor comune ale direcțiilor pentru agricultură și dezvoltare rurală, oficiilor județene de cadastru și publicitate imobiliară și ale consiliilor județene din județele cu zonă montană, Ministerul Agriculturii, Pădurilor și Dezvoltării Rurale a elaborat, iar Ministerul Administrației și Internelor a semnat, în calitate de coautor, Ordinul comun nr. 328/321 din 2004.

Facem precizarea că, la data respectivă, în lista cu municipiile, orașele și comunele din zona montană a fiecărui județ au fost incluse propunerile formulate de specialiștii de la nivel local, avizate de către prefecți, președinții consiliilor județene, directorii executivi ai direcțiilor pentru agricultură și dezvoltare rurală și directorii oficiilor județene de cadastru și publicitate imobiliară.

De asemenea, menționăm și faptul că lucrarea de delimitare a fost coordonată de către Institutul de cercetare pentru pedologie și agro-chimie, din cadrul Academiei de Științe Agricole Silvice Gheorghe Ionescu Sisești, împreună cu specialiști din cadrul Agenției Naționale a zonei montane.

Având în vedere solicitările transmise de către autoritățile competente, cu privire la necesitatea modificării dispozițiilor ordinului de referință, în vederea introducerii în listă a municipiilor, orașelor și comunelor din zona montană și a altor unități administrativ teritoriale, cu privire la care, în urma verificărilor efectuate a rezultat faptul că sunt îndeplinite condițiile legale pentru a fi materializate în acest demers, Ministerul Agriculturii, Pădurilor și Dezvoltării Rurale a elaborat proiectul ordinului pentru modificarea anexei la Ordinul comun al ministrului agriculturii și respectiv al ministrului administrației și internelor nr. 321, pentru aprobarea delimitării municipiilor, orașelor și comunelor din zona montană.

În acest context, având în vedere dispozițiile proiectului de act normativ menționat, care a fost semnat în calitate de autor de către Ministerul Agriculturii, Pădurilor și Dezvoltării Rurale și înaintat spre însușire și semnare în data de 10 octombrie a.c. și conducerii Ministerului Administrației și Internelor, evidențiem faptul că în categoria unităților administrativ teritoriale, aflate integral în zona montană, urmează a fi introdusă și comuna Cățele, județul Cluj.

 
 

Domnul Lucian Augustin Bolcaș:

Vă mulțumesc.

Domnule deputat, comentarii?

 
 

Domnul Mircia Giurgiu:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Mulțumesc, domnule secretar de stat.

Vă mulțumesc că este aproape rezolvată această problemă. Dar, o singură rugăminte am, dacă ne-ați putea spune și un termen când va fi emis ordinul. Mulțumesc.

 
 

Domnul Lucian Augustin Bolcaș:

Vă mulțumesc.

 
 

Domnul Mircea Alexandru:

Eu am la mine proiectul de ordin care este semnat, v-am spus, de ministrul agriculturii. Ministrul administrației și internelor în acest moment nu se află în țară, ar fi fost prezent să vă răspundă aici, se află în Grecia, unde semnează un acord de readmisie cu omologul elen. Când va veni în țară, având în vedere și data când ne-a fost transmis documentul, pe 10 octombrie, foarte probabil că va fi semnat. Cred că până la sfârșitul lunii octombrie va fi și publicat în Monitorul Oficial.

 
 

Domnul Lucian Augustin Bolcaș:

Domnule secretar de stat, aveați dreptul, conform Regulamentului, să răspundeți la comentariile domnului deputat, dar v-aș fi rugat să aveți paciența să vă dau cuvântul. Vă mulțumim, în orice caz, pentru colaborare, domnule secretar de stat.

Domnul deputat Mircia Giurgiu, o întrebare adresată domnului ministru al agriculturii, pădurilor și dezvoltării rurale. Având în vedere că nu s-a prezentat nimeni de la Ministerul Agriculturii, amânăm.

 
 

Domnul Mircia Giurgiu:

O secundă, pot să spun?

 
 

Domnul Lucian Augustin Bolcaș:

Domnule deputat,

Am amânat punerea acestei întrebări până se prezintă un reprezentant al Guvernului. Renunțați la întrebare? Da, vă rog, domnule deputat, dacă renunțați, sigur.

 
 

Domnul Mircia Giurgiu:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Doream să vă informez că am primit întrebarea de la reprezentantul Ministerului Agriculturii, Pădurilor și Dezvoltării Rurale și totul este în regulă. Vă mulțumesc.

 
Valentin Adrian Iliescu

Domnul Lucian Augustin Bolcaș:

Domnul deputat Valentin Iliescu - Casa Națională de Pensii și Alte Drepturi de Asigurări Sociale. Vă rog, domnule deputat, pe scurt, într-un minut.

 

Domnul Valentin Adrian Iliescu:

Domnule președinte, mulțumesc.

Întrebarea mea, adresată președintelui Casei Naționale de Pensii și Alte Drepturi de Asigurări Sociale se referea la modul în care Guvernul României a reușit în acest an, 2005, după 4 ani de eliminare din Legea pensiilor a acelui drept extrem de important de recalculare a pensiilor să realizeze acest important deziderat pentru peste 3,5 milioane de pensionari în plată.

Înțelegând că nu este prezent domnul ministru Șeitan, fiind prezent la lucrările Senatului, sunt de acord ca domnul secretar de stat prezent aici din partea ministerului să prezintă punctul de vedere.

 
 

Domnul Lucian Augustin Bolcaș:

Vă rog, domnule secretar de stat.

 
 

Domnul Ionel Cătălin Dănilă (secretar de stat, Ministerul Muncii, Solidarității Sociale și Familiei):

Mulțumesc mult, domnule președinte.

Cătălin Dănilă, secretar de stat la Ministerul Muncii.

Referitor la întrebarea adresată de către domnul deputat Valentin Adrian Iliescu, formulăm următoarele:

Prin Programul de guvernare pentru perioada 2005-2008, Cabinetul Călin Popescu Tăriceanu și-a propus adoptarea și aplicarea unui set de măsuri care să asigure reforma sistemului public de pensii, în scopul eliminării inechităților existente între categoriile de pensionari în funcție de data pensionării. A fost avută în vedere necesitatea urgentării procesului de recalculare a tuturor pensiilor provenite din fostul sistem al asigurărilor sociale de stat aflate în plată în sistemul public pentru a se asigura punerea cât mai grabnică în practică a principiului: "La condiții egale de pensionare, pensii egale, indiferent de anul pensionării".

Măsurile aplicate în perioada 2002-2004, constând în recorelarea și indexarea diferențiată a pensiilor nu au reușit să înlăture discrepanțele existente între cuantumurile pensiilor stabilite la date diferite, generate în principal de aplicarea prevederilor hotărârii de Guvern nr. 565/1996.

Recalcularea este un proces prin care, pentru toate pensiile din sistemul public provenite din fostul sistem al asigurărilor sociale de state, stabilite potrivit legislației anterioare datei de 1 aprilie 2001, se determină punctajul mediu anual, potrivit principiilor Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii și alte drepturi de asigurări sociale, utilizându-se formula de calcul introdusă de această lege și cu respectarea prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 1550/2004. Implicit, cuantumul fiecărei pensii din sistemul public va fi stabilit în conformitate cu principiile Legii nr. 19/2000.

În acest mod, toate pensiile vor fi stabilite după aceeași lege, după aceeași metodologie, potrivit acelorași principii, indiferent de data pensionării și indiferent de legislația care a fost aplicată la momentul stabilirii inițiale. Punctajul mediu anual acordat pensionarilor după data efectuării recalculării este cel rezultat ca urmare a acestei operațiuni.

Procesul de recalculare a pensiilor stabilite potrivit legislației în vigoare până la data de 1 aprilie 2001 nu este un proces de majorare a pensiilor. Scopul acestei măsuri îl reprezintă asigurarea unui raport de echitate între toți pensionarii sistemului public de pensii.

În urma acestei recalculări, nu în toate dosarele se va înregistra o creștere a punctajului mediu anual, ceea ce înseamnă că nu toate pensiile vor cunoaște o creștere a cuantumului. În situația în care cuantumul pensiei aferent noului punctaj determinat este mai mic decât cel în plată, se menține cuantumul în plată până la data la care, prin aplicarea formulei de calcul prevăzută de Legea nr. 19/2000, se va obține un cuantum al pensiei mai mare decât aceasta.

Plata pensiilor majorate ca rezultat al recalculării se face eșalonat, în etape. Primele trei etape s-au aplicat în lunile martie, iulie și septembrie 2005, luna de aplicare a ultimei etape urmând a fi stabilită prin hotărârea Guvernului, probabil, în luna decembrie 2005. De menționat că, în acest moment, circa 78% din dosarele de pensii au fost recalculate.

În primele trei etape de recalculare, au fost prelucrate un număr de 2.383.000 de dosare de pensii, din care pentru un număr de 953.000 de cazuri, aproape 40%, pensiile au fost majorate, majorarea medie fiind de 54 de RON, respectiv, 536.000 de lei vechi. În prezent, sunt în curs de prelucrare circa 1.164.000 de dosare de pensii stabilite în perioada 1997-2001, aferente etapei a patra de evaluare în vederea recalculării. Până în prezent, în această etapă, au fost evaluate un număr de 857.877 de dosare, rămânând de prelucrat numai circa 300.000 de dosare, adică, 8,65%.

După ultimele evaluări, efortul financiar estimat pentru aplicarea în anul 2005 a recalculării a peste 3.548.000 de pensii se ridică la circa 500 de milioane RON, sumă care include și 50 de milioane, care sunt alocate pentru efectuarea cheltuielilor cu salariile personalului suplimentar, respectiv, pentru achiziționarea logisticii.

Mulțumesc.

 
 

Domnul Lucian Augustin Bolcaș:

Vă mulțumesc, domnule secretar de stat.

Domnule deputat Iliescu, dacă aveți precizări sau comentarii?

 
 

Domnul Valentin Adrian Iliescu:

Apreciez răspunsul domnului secretar de stat. M-aș bucura foarte mult dacă efortul Guvernului de a transpune în practică o importantă obligație asumată înaintea alegerilor, aceea de recalculare a pensiilor, prin Legea bugetului de stat și prin Legea bugetului asigurărilor sociale de stat, respectiv, prin majorarea valorii punctului de pensie, să contribuie la o îmbunătățire substanțială a nivelului de trai al pensionarilor.

Mulțumesc.

 
 

Domnul Lucian Augustin Bolcaș:

Mulțumesc, domnule deputat.

 
Costache Mircea

Domnul deputat Mircea Costache. Vă rog.

 

Domnul Costache Mircea:

Mulțumesc, domnule președinte.

Eu am cerut Agenției Naționale pentru Protecția Consumatorilor să ne prezinte și nouă o strategie și niște elemente în legătură cu o mai atentă supraveghere, în special a produselor oferite spre consumul populației. Pentru că, atât din statisticile oficiale, dar și din cele neoficiale, în mare măsură, starea de sănătate a populației, în afară de stres, de alte elemente specifice momentului în care ne aflăm, este puternic influențată negativ de consumul unor produse alimentare necorespunzătoare, ca să nu spun mai mult. Este arhicunoscut faptul că se consumă cantități enorme de alcooluri contrafăcute, numite popular "genocid", care îi trimit pe oameni prin spitale, de unde unii nici nu se mai întorc...

 
 

Domnul Lucian Augustin Bolcaș:

Vă rog să mă iertați, domnule deputat, obiectul întrebării, într-un minut.

 
 

Domnul Costache Mircea:

Sper că n-am depășit minutul, aștept detaliile domnului președinte, după care voi reveni cu eventuale precizări.

 
 

Domnul Lucian Augustin Bolcaș:

Vă rog să răspundeți.

 
 

Domnul Cătălin Florin Teodorescu (președintele Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor):

Bună seara.

Bună seara, domnule președinte.

Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor, conform atribuțiunilor stabilite prin H.G. 755/2003, coordonează și realizează politica Guvernului în domeniul protecției consumatorilor. Responsabilitățile în domeniul produselor alimentare sunt următoarele: verificarea informării consumatorilor prin etichetarea produselor, publicitatea, indicarea prețurilor, conformitatea produselor cu cele declarate, despăgubirea consumatorilor prejudiciați. Responsabilitatea altor autorități ar fi: parametrii de securitate, condiții igienico-sanitare, radioactivitate, tratamente cu radiații ionizante.

În perioada 1.01-15.10, ANPC a efectuat 22 de acțiuni tematice transmise la nivel național, care au cuprins peste 13.000 de agenți economici, în următoarele domenii: carne de pasăre, lapte de consum și lapte praf, pâine și produse de panificație, alcool etilic de origine agricolă, pește și conserve din pește, ciocolată, produse de cacao, vin, băuturi pe bază de vin, cocteiluri, ape minerale, suc de fructe, nectaruri, băuturi răcoritoare, sucuri de legume, biscuiți și napolitane, croasante, sticsuri, cereale, produse ecologice, servicii de alimentație publică.

Unele acțiuni de control s-au desfășurat cu prelevări de eșantioane, astfel: au fost prelevate 308 probe de salată verde, spanac, tomate și castraveți, care au fost analizate în laboratoarele analizate, în toate cazurile, constatându-se un conținut de nitrați și reziduuri de pesticide sub limitele maxim admise de legislația în vigoare. Acest control a fost efectuat ca urmare a deciziei luate în cadrul Comitetului Interministerial pentru Supravegherea Pieței Produselor și Serviciilor și Protecția Consumatorilor.

Au fost prelevate 375 de eșantioane de vinuri, vrac, pet și la sticle. Urmare analizelor de laborator, s-a constatat că circa 42% din eșantioanele prelevate nu se încadrau în prevederile legale în vigoare.

Au fost prelevate 61 de eșantioane de alcool etilic de origine agricolă, la care, la 46%, s-a constatat neîncadrarea în prevederile legale.

Pentru abaterile constatate, inspectorii ANPC au aplicat amenzi contravenționale în valoare de circa 32 de miliarde, iar valoarea produselor oprite de la comercializare a fost de circa 157 de miliarde.

De asemenea, în aceeași perioadă, în domeniul produselor și serviciilor alimentare au fost înregistrate un număr de 7.300 de reclamații, din care 50% au fost concluzionate întemeiat.

Referitor la problemele punctuale ridicate, menționăm următoarele:

  • conserve, inclusiv conserve din pește - au fost controlați 470 de agenți economici, a fost verificată cantitatea de 193 de tone de pește și produse din pește, constatându-se că 87 de tone, aproximativ 45% din cantitatea controlată, prezentau abateri de la prevederile legale;
  • băuturi spirtoase - control programat în octombrie 2005, a cuprins 1.078 de agenți economici, 57% dintre ei cu abateri; au fost verificați peste 2.129 de mii de litri de băuturi alcoolice, constatându-se 1.937 de mii, deci, 91% din cantitatea controlată, nerespectând prevederile legale;
  • carne de pasăre congelată, inclusiv import - au fost efectuate două controale în 2005, urmează unul începând din 17.10, adică, începând de astăzi; au fost controlați 1.976 de agenți economici, din care, la un număr de 1.590, deci, 80%, s-au constatat abateri; a fost verificată cantitatea de 2.640 de tone de carne de pasăre, din are 950 de tone, 36%, nu îndeplineau prevederile legale;
  • preparate din carne - ultimul control a fost efectuat în anul 2004, urmează, în luna noiembrie 2005, un alt control; la controlul din 2004, pt 1.358 de agenți economici s-au verificat circa 25 de produse, constatându-se că peste 25% din acestea prezentau deficiențe;
  • boia de ardei - s-a depistat existența pe piață a produsului, s-au prelevat probe, iar în cazurile de depistare a prezenței aflatoxinei s-a dispus oprirea definitivă de la comercializare și a fost sesizată Autoritatea Națională Sanitar-Veterinară și pentru Siguranța Alimentelor;
  • ameliorator de pâine - amelioratorii de făină sunt aditivi care sunt aprobați prin ordinul comun al Ministerului Sănătății și Ministerului Agriculturii, Pădurilor și Dezvoltării Rurale pentru aprobarea normelor privind aditivii alimentari;
  • zahăr din import Ucraina fabricat din sfeclă cultivată în zona Cernobâl - verificarea radioactivității nu intră în competența Autorității Naționale pentru Protecția Cosumatorilor;
  • sare iodată - aceeași situație, verificarea radioactivității nu intră în competența ANPC.

Vă mulțumesc.

 
 

Domnul Costache Mircea:

Să-mi mai spun și eu un punct de vedere.

(Fiindcă domnul președinte de ședință lipsește momentan de la prezidiu:) Cer permisiunea colegilor și a domnului Popescu și a doamnei secretar-dactilografe, să spun și eu un punct de vedere în legătură cu răspunsul oferit de domnul președinte al Agenției Naționale pentru Protecția Cosumatorilor.

Faptul că semnalele pe care ni le comunică cetățenii sunt reale, sunt veridice arată că și sondajul pe care l-a prezentat domnia sa, învederând că 46% din alcooluri nu îndeplinesc condițiile pentru consum, 45% din preparatele de pește, 50% din carnea de pasăre, jumătate din produsele puse în circulație nu îndeplinesc condițiile pentru consum, dimpotrivă, pun în pericol sănătatea populației. Constatările dânsului sunt mai ample, a încercat să răspundă la mai toate întrebările pe care le-am adresat.

Nu am reținut însă deloc, în afară de constatări, măsuri, până unde mergem așa? Constatările sunt corecte, ce facem cu măsurile ferme de descurajare a unui asemenea comerț, de îmbogățire a unora pe spatele sănătății populației? Și ce facem cu starea de prevenție pe care trebuie să o instituim în domeniu? În așa fel încât Agenția respectivă să-și îndeplinească în mai bune condiții menirea pentru care a fost creată. Și nu numai Agenția Națională, ci și celelalte instituții, pentru că nu este singura, concurente la filtrarea punerii în circulație către populație, către cetățenii țării a unor produse, cât de cât, conforme cu standardele admise în domeniu.

Mulțumesc pentru răspuns și aștept, cu alte ocazii, să ni se prezinte și măsuri.

 
 

Domnul Lucian Augustin Bolcaș:

Mulțumesc, domnule deputat.

 
Valentin Adrian Iliescu

Domnul deputat Valentin Iliescu, către Ministerul Finanțelor Publice.

 

Domnul Valentin Adrian Iliescu:

Mulțumesc, domnule președinte.

Întrebarea adresată Ministerului Finanțelor Publice avea un obiectiv extrem de important, faptul că acum, la început de nou mandat ministerial al domnului ministru al finanțelor publice, domnul Sebastian Vlădescu, dânsul să ne prezinte foarte pe scurt măsurile fiscale și consecințele produse de aceste măsuri de la instalarea Guvernului Călin Popescu Tăriceanu până în prezent, inclusiv din perspectiva menționată și propusă de dânsul în mai multe rânduri în mass-media, privind modificarea Codului Fiscal.

Sincer, aș fi fost extrem de onorat dacă domnul ministru m-ar fi onorat cu prezența dumnealui, dar, având în vedere prestația doamnei secretar de stat Mara Râmniceanu, prestanța și încrederea de care se bucură în rândul Camerei Deputaților, sunt dispus să accept răspunsul pe care dânsa îl va prezenta.

 
 

Domnul Lucian Augustin Bolcaș:

Vă mulțumesc, domnule deputat, și pentru atitudinea dumneavoastră elegantă.

Vă rog, doamnă secretar de stat.

 
 

Doamna Mara Râmniceanu (secretar de stat, Ministerul Finanțelor Publice):

Bună seara.

Referitor la întrebarea domnului deputat Valentin Adrian Iliescu cu privire la realizarea veniturilor bugetare conform măsurilor introduse de Guvern pe primele 8 luni ale anului 2005, vă face cunoscut următoarele:

Colectarea veniturilor bugetare în structură la 31 august 2005 se prezintă astfel:

  • la bugetul de stat, total venituri colectate inclusiv sumele defalcate la bugetele locale este de 32.758,94 milioane lei;
  • bugetul asigurărilor sociale - 10.756,88 milioane lei, din care: încasări efective din trezorerie - 10.248,32 milioane lei, sume reținute de agenții economici pentru concediile medicale - cca 508,56 milioane lei, reprezentând primele 5 luni date efective și următoarele 3 luni date estimate;
  • bugetul Fondului Național Unic de Asigurări Sociale de Sănătae - 5.376,43 milioane lei;
  • bugetul asigurărilor pentru șomaj - 1.413,39 milioane lei, din care: încasări prin trezorerie - 1.373,69 milioane lei, sume deduse de angajator în momentul plății - circa 39,70 milioane lei, reprezentând primele 5 luni date efective și următoarele 3 luni date estimate;
  • bugetele locale - 12.130,71 milioane lei.

Potrivit execuției bugetare, totalul veniturilor colectate la bugetul de stat, inclusiv sume defalcate la bugetele locale, este de 32.758, 9 milioane lei. Veniturile bugetului de stat realizate, exclusiv cote și sume defalcate pentru bugetele locale din impozitul pe venit și t.v.a. sunt în sumă de 23.359,1 milioane lei, din care: venituri fiscale - 21.927,0 milioane lei, venituri nefiscale - 1.393,3 milioane lei, venituri din capital - 32,8 milioane lei, încasări din rambursarea împrumuturilor acordate - 4,3 milioane lei și venituri din donații și sponsorizări - 1,6 milioane lei.

Față de prevederile Ordonanța Guvernului nr. 33/2005 cu privire la rectificarea bugetului de stat pe anul 2005, veniturile bugetului de stat realizate în primele 8 luni ale anului 2005 prezintă o pondere de 76,08%. Încasările totale în primele 8 luni ale anului 2005, comparativ cu cele din aceeași perioadă a anului precedent, prezintă o creștere în valori absolute de 4.313,1 milioane lei, reprezentând o creștere de 15,16%, aceasta fiind în concordanță cu volumul și structura indicatorilor macroeconomici realizați, modificările legislative aprobate, precum și cu măsurile luate de organele teritoriale ale Ministerului Finanțelor Publice de intensificare a colectării veniturilor.

În primele 8 luni ale anului 2005, comparativ cu primele 8 luni ale anului 2004, veniturile bugetului de stat au fost influențate de modificări legislative, ca, de exemplu: Legea nr. 163/2005 privind aprobarea Ordonanței de urgență nr. 138/2004 pentru modificarea și completarea Legii nr. 571/2003 privind Codul Fiscal, care prevede diminuarea cotei de impozit pe profit de la 25% la 16%, pentru veniturile din salarii, aplicare cotei unice de 16%, pentru veniturile din dividende la persoane fizice, creșterea cotei de impozitare de la 5 la 10%, prevede creșterea cotei de impozit pentru veniturile micro-întreprinderilor de la 1,5 la 3% și stabilește nivelul accizelor; o altă modificare este Legea asigurărilor private de sănătate nr. 212/2004; Legea nr. 583/2004 pentru aprobarea Ordonanței nr. 93 pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență nr. 150/2002 privind organizarea și funcționarea sistemului de asigurări sociale de sănătate, care introduce o nouă contribuție pentru persoanele aflate în concediul de creștere a copilului, prin aplicarea cotei de 6,5% asupra sumei reprezentând valoarea a două salarii minime brute pe țară.

În anexa la prezentul răspuns sunt prezentate principalele venituri bugetare pe primele 8 luni, pe structură și cu un comentariu aferent fiecărui impozit. Răspunsul scris este de 19 pagini, dacă cumva nu este suficient, revenim cu eventuale precizări.

 
 

Domnul Lucian Augustin Bolcaș:

Vă mulțumesc, doamnă secretar de stat, v-ați încadrat în cele 3 minute regulamentare și vă mulțumesc pentru asta.

Vă rog, domnule deputat.

 
 

Domnul Valentin Adrian Iliescu:

Apreciez răspunsul formulat de Ministerul Finanțelor Publice. Mi-aș dori în viitor, repet, fac această subliniere în ciuda prestației foarte bune a doamnei secretar de stat, ca și domnul ministru al finanțelor publice să onoreze cu prezența dumnealui ședința de întrebări și interpelări de la Camera Deputaților.

 
 

Domnul Lucian Augustin Bolcaș:

Vă mulțumesc.

Domnule deputat Iliescu, mai aveți o întrebare, tot adresată Ministerului Finanțelor.

 
 

Domnul Valentin Adrian Iliescu:

Da, ultima întrebare pe care am dorit să o adresez Ministerului Finanțelor Publice este aceea de a ne prezenta o listă a primelor 10 societăți comerciale, regii și companii naționale cu cele mai mari datorii la bugetul de stat și la bugetul asigurărilor sociale, pe primele 8 luni ale anului 2005. Inclusiv a ne prezenta Ministerul de Finanțe ce măsuri s-au luat pentru recuperarea acestor datorii.

 
 

Domnul Lucian Augustin Bolcaș:

Vă rog, doamnă secretar de stat.

 
 

Doamna Mara Râmniceanu:

Referitor la această întrebare, putem comunica următoarele, deci, primele 10 societăți comerciale, regii și companii naționale care înregistrau cele mai mari datorii la bugetul de stat, la 31 august 2005, precum și măsurile întreprinse pentru recuperaera acestora, sunt:

  1. Carom S.A. județul Bacău, cu obligații restante totale în sumă de 919.075.189 RON, se află sub incidența Legii nr. 64/1995 privind procedura reorganizării și lichidării judiciare, având întocmit dosar de insolvență; în data de 24 octombrie 2005 urmează să aibă loc adunarea creditorilor; suma cu care este înscrisă Finanțe Publice Bacău la masa credală este de 966.792.691 RON.
  2. Rafo S.A. din județul Bacău, cu obligații restante totale în sumă de 852.711.872 RON, se află sub incidența Legii nr. 64, având un număr de 4 dosare pe rol, cu termene de judecată în lunile octombrie și noiembrie a.c.; suma cu care este înscrisă Finanțe Publice Bacău la masa credală este de 807.898.400 RON.
  3. Compania Națională a Huilei S.A. din județul Hunedoara, cu obligații restante totale în sumă de 606.038.179 RON, pentru care s-au aplicat măsuri de executare silită, conform prevederilor Ordonanța Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de Procedură Fiscală republicată, constând în comunicarea de somații, înființarea de popriri la terți și darea în plată a unor imobile aparținând societății, încasându-se iînanul 2005 suma de 7.192.499 RON; menționăm că societatea beneficiază de înlesniri la plată în baza Ordonanța Guvernului nr. 37/2004 privind măsuri de diminuare a arieratelor în economie.
  4. Rafinăria Dărmănești S.A., județul Bacău, care înregistrează obligații restante totale în sumă de 370.107.874 RON, se află în procedură de faliment, conform Legii nr. 64/1995; suma cu care este înscrisă Finanțe Publice Bacău la masa credală este de 372.376.832 RON; în data de 14.10.2005, urmând să se efectueze distribuirea sumelor rezultate din valorificarea activelor societății de către lichidator, potrivit legii.
  5. Societatea comercială de producere a energiei electrice și termice S.A. București înregistrează obligații restante totale în sumă de 341.696.458 RON, pentru care s-au întreprins măsuri de executare silită, conform prevederilor Ordonanța Guvernului nr. 92/2003, încasându-se în anul 2005 suma de 7.797.000 RON.
  6. Societatea comercială pentru închiderea-conservarea minelor S.A. județul Gorj înregistrează obligații restante totale în sumă de 33.980.420 RON, pentru care s-au întreprins măsuri de executare silită conform prevederilor Ordonanței nr. 92/2003, încasându-se în anul 2005 suma de 121.790.380 RON.
  7. Compania Națională de Căi Ferate C.F.R. S.A. București înregistrează obligații totale restante în sumă de 310.984.921 RON, pentru care s-au întreprins măsuri de executare silită, conform prevederilor Ordonanței nr. 92/2003, încasându-se în anul 2005 suma de 1.000.0004 RON.
  8. Fulger S.A. București, care înregistrează obligații restante în sumă de 147.473.925 RON, se află în procedura de faliment conform Legii nr. 64/1995, executarea silită fiind suspendată.
  9. Banca Turco-Română S.A. București înregistrează obligații totale restante în sumă de 122.852.072 RON și se află în procedura de faliment, conform Legii nr. 64.
  10. Administrația Națională Apele Române S.A. București înregistrează obligații totale restante în sumă de 116.488.891 RON, din care în 2005, prin aplicarea măsurilor de executare silită, a fost încasată suma de 450.000 RON.

Primele 10 societăți comerciale, regii și companii naționale care înregistrau cele mai mari datorii la bugetul asigurărilor sociale, la data de 31 august 2005, precum și măsurile întreprinse pentru recuperarea acestora sunt (le nominalizez și, eventual, în răspunsul scris aveți și sumele):

  1. Societatea comercială pentru închiderea-conservarea minelor S.A. județul Gorj - 830.561.519 RON;
  2. Compania Națională de Căi Ferate C.F.R. S.A. București;
  3. Tractorul UTB S.A. Brașov;
  4. Compania Națională a Huilei S.A. din județul Hunedoara;
  5. Mittal Steel Galați județul Galați;
  6. Societatea Națională a Cărbunelui S.A.;
  7. Rulmentul S.A. Brașov;
  8. UCM Reșița S.A. județul Caraș-Severin;
  9. ICMRS S.A. Galați;
  10. Moldomin S.A. județul Caraș-Severin.

Sumele și măsurile întreprinse sunt cuprinse în răspunsul scris. Mulțumesc.

 
 

Domnul Lucian Augustin Bolcaș:

Vă mulțumesc, doamnă secretar de stat.

Vă rog, domnule deputat.

 
 

Domnul Valentin Adrian Iliescu:

Mulțumesc pentru răspunsul primit de la doamna secretar de stat.

Rugămintea mea către Ministerul Finanțelor Publice și sunt convins că dânsa va transmite domnului ministru Vlădescu rugămintea mea, să nu înceteze să dispună toate măsurile necesare de executare silită a datornicilor la bugetul de stat și la bugetul asigurărilor sociale, inclusiv la bugetele locale, și în nici un caz să nu ia măsuri de creștere a fiscalității, ca urmare a creșterii acestor datorii la aceste bugete.

Mulțumesc.

 
 

Domnul Lucian Augustin Bolcaș:

Vă mulțumesc, domnule deputat.

 
Mircia Giurgiu

Doamna deputat Doina Drețcanu, interpelare adresată Ministerului Justiției, nu este prezentă; domnul deputat Mircia Giurgiu, interpelare adresată ministrului justiției.

 

Domnul Mircia Giurgiu:

Mulțumesc, domnule președinte.

Întrebarea se referă la memoriul doamnei Alexandru Voiniceni Augusta din Cluj-Napoca și se referă la anumite drepturi prevăzute de lege.

Mulțumesc.

 
 

Domnul Lucian Augustin Bolcaș:

Vă rog, doamna secretar de stat, să răspundeți.

 
 

Doamna Cristina Manda (secretar de stat, Ministerul Justiției):

Mulțumesc, domnule președinte.

Doamnelor și domnilor deputați,

Urmare întrebării înregistrată la Camerei Deputaților, adresată ministrului justiției, prin care ne-ați trimis spre analiză și verificare memoriul formulat de doamna Augusta Alexandru Voiniceni, născută Bihorean, din Cluj-Napoca, vă comunicăm următoarele.

Din examinarea memoriului, precum și a actelor atașate, reiese că, în temeiul prevederilor Legii nr. 18/1990, republicată, s-a retrocedat doamnei și soțului acesteia, Viorel Bihorean, părinții petiționarei, un teren arabil în suprafață de 10 hectare, situat în comuna Papiu Ilarian, sat Dobra, județul Mureș, conform titlului de proprietate numărul, precum și un teren arabil și pășune, în suprafață de 16 ha și 7500 mp situat în aceeași localitate, conform titlului de proprietate anexat.

Toate terenurile menționate se află, în prezent, în proprietatea petiționarei, ca urmare a succesiunii legale în calitate de fiică.

Din cuprinsul memoriului, precum și al actelor atașate, nu rezultă că familia Bihorean a solicitat, în temeiul dispozițiilor Legii nr. 18/1991 și alte terenuri agricole în afara celor pentru care s-a dispus retrocedarea, așa cum reiese din titlurile de proprietate depuse de petiționară.

În orice caz, cea îndreptățită, doamna Bihorean, nu a atacat titlurile de proprietate la instanța judecătorească, așa încât hotărârile Comisiei județene, constituită potrivit dispozițiilor Legii nr. 18/1991, sunt definitive.

Cu privire la casa cu anexe, petiționara nu precizează condițiile în care a fost preluată de către stat.

Cadrul juridic privind restituirea imobilelor este dat de Legea nr. 10/2001 privind regimul juridic al unor imobile preluate în mod abuziv în perioada 6 martie 1946 - 22 decembrie 1989, republicată în Monitorul Oficial nr. 798/02.09.2005.

Astfel, prin dispozițiile legii menționate, se precizează ce se înțelege prin imobile preluate în mod abuziv de stat, precum și procedurile de restituire a imobilelor, terenuri și construcții.

Față de aceste considerente, este necesar ca petiționara Alexandru Voiniceni Augusta să întreprindă demersurile prevăzute de lege, în vederea restituirii imobilului menționat, având în vedere respectarea termenelor legale.

Facem precizarea, totodată, că Ministerul Justiției nu are nici o atribuție cu privire la activitatea de restituire a imobilelor preluate în mod abuziv de către stat în perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989.

Cu stimă, vă mulțumesc.

 
 

Domnul Lucian Augustin Bolcaș:

Vă mulțumesc, doamnă secretar de stat.

Domnul deputat, dacă aveți precizări sau comentarii?

 
 

Domnul Mircia Giurgiu:

Mulțumesc, domnule președinte,

Mulțumesc, doamnă secretar de stat.

Vă mulțumesc pentru răspuns și o să-l înaintez, în momentul în care o să-l primesc scris, doamnei Augusta pentru a îndeplini formele legale pentru a-și intra în posesia drepturilor pe care consideră că le are.

Vă mulțumesc.

 
 

Domnul Lucian Augustin Bolcaș:

Vă rog, domnule deputat, mai aveți o întrebare.

 
 

Domnul Mircia Giurgiu:

Următoarea întrebare se referă la memoriul unui grup de cetățeni, foști angajați la S.C. Napopan SA din municipiul Cluj-Napoca și o să o rog pe doamna secretar de stat să răspundă.

Vă mulțumesc, domnule președinte.

 
 

Domnul Lucian Augustin Bolcaș:

O rog pe doamna secretar de stat să răspundă.

 
 

Doamna Cristina Manda:

Domnule deputat,

În primul rând, trebuie să-mi cer scuze față de dumneavoastră. Am mai avut o interpelare cu privire la acest Napopan SA și, din păcate, neavând actele de bază la interpelarea anterioară, nu v-am răspuns corect. De data aceasta, dumneavoastră revenind, am înțeles exact de fapt ceea ce vă interesează. Așa este, este o hotărâre definitivă și irevocabilă prin care s-a dispus reluarea urmăririi penale cu privire la anumite persoane. Ministerul Justiției a transmis interpelarea dumneavoastră către Parchetul de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție care ne-a comunicat următoarele: dosarul se află în prezent la Serviciul de investigare a fraudelor din cadrul IPJ Cluj, unde se efectuează acte de cercetare penală în continuare, supravegheate de procurorul de la Parchetul Cluj, de pe lângă Tribunalul Cluj și, totodată, vă precizez că, la nivelul conducerii Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție, s-a dispus ca Parchetul de pe lângă Tribunalul Cluj să solicite dosarul în vederea examinării și dispunerii măsurilor legale care se impun pentru soluționarea cu celeritate a cauzei.

Vă mulțumesc.

 
 

Domnul Lucian Augustin Bolcaș:

Vă mulțumesc, doamna secretar de stat. Vă rog, domnule deputat.

 
 

Domnul Mircia Giurgiu:

Vă mulțumesc, domnule președinte,

Vă mulțumesc, doamna secretar de stat,

Accept scuzele și mulțumesc pentru răspuns. Sper ca cercetările să continue și să se dea soluția corectă.

Mulțumesc.

 
 

Domnul Lucian Augustin Bolcaș:

Vă mulțumesc, domnule deputat.

Cu aceasta am încheiat partea rezervată răspunsurilor.

 
     

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București duminică, 9 august 2020, 18:19
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro