István Antal
István Antal
Ședința Camerei Deputaților din 15 noiembrie 2005
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.176/22-11-2005

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Arhiva video:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2005 > 15-11-2005 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 15 noiembrie 2005

  1. Intervenții ale deputaților:  
  1.2 Antal István - intervenție pe tema unor grave abuzuri în sistemul cooperatist;

 

Domnul Dan Radu Rușanu:

  ................................................

În continuare, domnul Alexandru Mocanu, Grupul parlamentar al P.D., Liviu Miroșeanu, Constantin Traian Igaș. Nu este.

De la Grupul parlamentar al U.D.M.R. domnul Istvan Antal, Becsek-Garda Dezso. A, domnul Antal, mă scuzați.

Domnul Antal István:

Domnule președinte de ședință,

Doamnelor și domnilor colegi,

În cursul anului curent, de la această tribună, de două ori, am atras atenția și am făcut apeluri către consiliile locale și județene, către mass-media de a ajuta la popularizarea Legii nr. 1/2005 privind organizarea și funcționarea cooperației și, în special, asupra art. 117 care are scopul de a demara procesul de reorganizare a domeniului cooperatist pe baze democratice.

Și, totuși, trebuie să constat cu amărăciune că în țară implementarea Legii nr. 1 continuă să genereze conflicte. Ultimele redute ale comunismului, UCECOM și FEDERALCOOP, nu renunță la practicarea "centralismului democratic". În acest context vă relatez un caz specific acestei practici.

Nemulțumit de forma finală a Legii nr.1/2005 președintele Cooperației meșteșugărești, domnul Dîngă Dumitru, a pornit o luptă aprigă împotriva tuturor celor care au avut legătură cu legea dar, în mod special, împotriva parlamentarilor proveniți din cooperație cum este și domnul inginer Ștefan Giuglea, deputat de Constanța, în legislatura 2000-2004, care a lucrat efectiv în comisia specială creată în acest sens.

Domnul președinte al cooperației a dispus Consiliului de conducere al cooperației meșteșugărești din României ca din decembrie 2004, inginerul Giuglea și un alt domn din Sibiu să nu mai fie primiți la vechiul loc de muncă după expirarea mandatului de parlamentar. Sarcina a fost preluată imediat de septuagenarul Moise Caliminte, președintele ATCOM Constanța, care a acționat după scenariul aprobat de președintele UCECOM în scopul înlăturării președintelui Giuglea Ștefan de la Societatea comercială pe acțiuni "Muncă și Artă", scuzați Cooperativa pe acțiuni "Muncă și Artă", deși după expirarea mandatului de deputat al domnului Giuglea, atât Consiliul de administrație cât și AGA au emis decizii și hotărâri de recunoaștere de alegere a acestuia pe funcție.

Contestat de vechii conducători ai UCECOM-ului, cei care au acționat împotriva dumnealui prin scrisori de intimidare, trei controale dispuse de ATCOM și 4 dispuse de UCECOM București și, în final prin jocuri de culise cu mafia cooperatistă, a reușit ca la AGA din 19.08.2005, ilegală, de altfel, nestatuară și trucată, să-l înlăture din funcție pe domnul Giuglea Ștefan. Și acest scenariu se derulează cu toți oamenii incomozi care sunt anihilați, astfel ca toate cooperativele să se afilieze obligatoriu la ATCOM Constanța care trebuie să aibă-l aibă în continuare președinte pe numitul Caliminte. Au creat și susținut zeci de focare conflictuale, tocmai pentru a-și atinge scopul, la Cooperativa "Igiena", "Auto-sud", "Îmbrăcămintea", "Radiotehnica", "Prestarea" și la celelalte.

Revenind la aceste nedreptăți, Societatea Internațională pentru Drepturile Omului care are foarte multe sesizări din cooperație, a avut un reprezentant, pe domnul consilier Vișan Nicolae, care a constatat următoarele: așa zișii cooperatori aduși de grupul de presiune au fost la cârciumă în preziua și în dimineața ședinței, iar pe deasupra li s-au dat și câte 500 de mii de lei ca să nu-l voteze pe domnul inginer Giuglea, deși după lege și statut nu aveau drept de vot. AGA de la SCA Muncă și Artă a fost un puci în care domnul Caliminte și-a aplicat propria lege.

În urma analizei efectuate privind aplicarea Legii nr. 1, s-au constatat următoarele nereguli privitor la cazul prezentat de mine. Au fost încălcate art. 34 alin. 1, art. 24 alin.1, art. 28 alin. 1. Acest material prezintă explicit toate neregulile constatate.

(În continuare s-a consemnat conform materialulul depus de către domnul deputat la secretariarul de ședință.)

În urma analizei efectuate privind aplicarea legii nr.1/2005 s-au constatat următoarele nereguli privitor la cazul d-lui M. Caliminte descris mai înainte:

Au fost încălcate articolele:

  • art. 34 alin. (1), care spune: "adunarea generală este alcătuită din totalitatea membrilor cooperativei",
  • art. 24 alin. (1) care spune: "la data înscrierii în cooperative fiecare membru cooperator trebuie să verse minim 30% din valoarea părților sociale subscrise"
  • art. 28. alin. (1), care spune: "membrii cooperatori pot fi excluși din cooperativă în următoarele cazuri: nu a vărsat diferența din valoarea părților sociale subscrise în termenul prevăzut de lege, după ce au fost puși în întârziere, prin scrisoare recomandată cu confirmare de primire respectiv dacă devin membri cooperatori în societăți cooperative concurente..."

În mod explicit neregulile au constat din:

  1. La data când s-a ținut AGA doar 34 de membri îndeplineau condițiile prevăzute de Legea nr. 1/2005 respectiv art.24 și de hotărârea adunării generale din 18 martie 2005, care a stabilit capitalul social al fiecărui membru la nivelul de două salarii minime pe economie, respectiv 6.200.000 lei.
  2. La adunarea generală trebuiau să participe 533 de acționari, dacă vărsau minim 30% din capitalul social. Adunarea fiind ordinară, la a doua convocare, prezența trebuia să fie o treime din numărul acționarilor, adică 177 de acționari. (art. 36. alin. (2)).
  3. La începutul ședinței în sală, conform procesului verbal al comisiei de validare, erau 81 de membri.
  4. Adunarea generală a fost nestatutară conform art. 13. alin. (1) din statutul SCA Muncă și Artă (și art. 22 din noul statut), care spune "adunarea generală este condusă de președintele consiliului de administrație". Prin presiuni și manevre adunarea a fost condusă de reprezentantul ATCOM, Moise Caliminte, care era doar invitat, încălcând grav art. 7. punctul d) din Legea nr. 1/2005, care prevede principiul autonomiei și independenței societăților cooperatiste.

Din cele prezentate în materialul pus la dispoziția mea de Societatea Internațională pentru Drepturile Omului reiese clar că s-au încălcat grav drepturile omului.

  1. Caliminte Moise a propus pseudoadunării generale începerea ședinței, spunând că o să mai vină acționari pe parcurs, deși în sală erau 84 de acționari din 177 cât era legal. Ultimul acționar al 87-lea a venit după 3h 30min de la începerea ședinței. La aprobarea noului statut, la articolele ce stabilesc capitalul social/cooperator valoarea acestuia s-a modificat de la 6.200.000 lei vechi la 1.000.000 lei vechi (gest populist, retroactiv și imposibil de aplicat tehnic). Secretariatul a anunțat că din cei prezenți în sală, 15 cooperatori nu îndeplinesc, nici în condițiile impuse de Moise Caliminte, legalitatea participării la ședință.
  2. După aceste artificii pentru consiliul de administrație au fost propuse și alese persoane care nu îndeplinesc condițiile art. 47 din Legea nr. 1/2005, care prevede: "1. Membrii consiliului nu pot fi asociați, acționari, administratori, directori executivi sau cenzori în societățile comerciale care au același obiect de activitate cu cel al societății cooperative. 2. nerespectarea alineatului 1. atrage revocarea din calitatea de membru al consiliului de administrație "... și chiar excluderea din societatea cooperativă" (ex. Năcescu George, Nistor Toma, Solomon Ion, Tănase Niculaie, Pintilie Victor sunt președinți la cooperative concurente)
  3. Datorită grupului de presiune format în mod ilegal s-a ignorat total art. 122 din Legea nr. 1/2005 care prevede: "în cazul societăților comerciale pe acțiuni înființate până la data de 31 decembrie 2003, dacă prin statut este prevăzut votul proporțional cu numărul de acțiuni, acesta poate fi menținut în limitele prevăzute de lege". Acest lucru nu s-a făcut, deși era prevăzut atât în statutul vechi cât și în cel nou, votul făcându-se pe persoană, nu pe număr de acțiuni. Iar la numărarea voturilor "secrete" au participat doi președinți de la alte cooperative concurente, mai mulți "voluntari", precum și reprezentantul UCECOM (Dan Dumitru) care a fost de 4 ori în control la SCA Muncă și Artă.
  4. Consiliul de administrație ales în adunarea generală ilegală și nestatutară, s-a întrunit în zilele 22 și 24 august 2005 și a luat o serie de hotărâri, printre care și destituirea contabilului șef , deși art. 45. alin. (6) din Legea nr. 1/2005 prevede: "membrii consiliului de administrație își încep activitatea numai după ce au semnat contractul de administrare în care sunt prevăzute criteriile de performanță aprobate de adunarea generală", iar art.44 prevede că: "hotărârile adunării generale nu pot fi executate dacă nu sunt îndeplinite formalitățile privind înregistrarea la registrul comerțului."

Din cele prezentate în materialul pus la dispoziția mea de către Societatea Internațională pentru Drepturile Omului reiese clar că s-au încălcat grav drepturile omului.

Pun la dispoziția Parlamentului și acest material pentru informarea foștilor colegi ai domnului deputat Giuglea, despre care este vorba în acest material.

(În continuare, se consemnează al doilea material depus de către deputat la secretariatul de ședință).

Societatea Internațională pentru Drepturile Omului - Secția română, care își desfășoară activitatea pe întreg teritoriul țării și, în special în mun. Constanța, apără interesele generale și particulare ale cetățenilor din România, având la bază cadrul legal stabilit de Legislativ prin legi, ordonanțe, hotărâri, vă aducem la cunoștință grave aspecte de încălcare a legii și a statutelor în cooperația din Constanța.

Una din cele mai dezbătute legi din Parlamentul României în legislatura 2000-2004 a fost și Legea de organizare și funcționare a cooperației. Bineînțeles că această lege nu este perfectă și nu poate mulțumi pe toată lumea dar mai cu seamă septuagenara și octogenara conducere UCECOM care a țintuit cooperația meșteșugărească în preceptele și dogmele anilor 1970.

Nemulțumit de forma finală a Legii nr.1/2005, președintele cooperației meșteșugărești, Dinga Dumitru, pornește o luptă aprigă împotiva tuturor celor care au avut legătură cu legea dar, în mod special, împotriva parlamentarilor proveniți din cooperație, cum este și inginerul Ștefan Giuglea, deputat de Constanța între 2000-2004, care a lucrat efectiv în comisia special creată în acest sens.

Dinga impune Consiliului de conducere a cooperației meșteșugărești din României din decembrie 2004, ca inginerul Giuglea și alt domn din Sibiu, să nu mai fie primiți la vechiul loc de muncă după expirarea mandatului de parlamentar.

Sarcina este preluată imediat de septuagenarul Moise Caliminte, președintele cooperației din Constanța, care după un scenariu mizerabil aprobat de Dinga, începe lucrarea de înlăturare a președintelui de la Muncă și Artă, Giuglea Ștefan, deși după întoarcerea din Parlament CA și AGA emit decizii și hotărâri de recunoaștere și de alegere a acestuia pe funcție. Calimente le contestă și, prin scrisori de intimidare, controlate de la ATCOM Constanța (3) și UCECOM București (4), jocuri de culise cu mafia cooperatistă constanțeană, reușește ca în AGA din 19 august 2005, ilegală, nestatutară și trucată, să-și îndeplinească sarcina dată de Dinga, adică să-l înlăture din funcție pe Giuglea Ștefan.

Scenariul lui Dinga se derulează și toți oamenii incomozi sunt anihilați astfel ca toate cooperativele să se afilieze obligatoriu la ATCOM Constanța, care trebuie să-l aibă în continuare președinte pe Caliminte.

Caliminte crează și susține zeci de focare conflictuale tocmai pentru a-și atinge scopul:(ex. la Cooperativele Higiena, Auto-Sud, Imbrăcămintea, Radiotehnica, Prestarea etc.). Revenind la AGA de la Muncă și Artă, Societatea internațională pentru drepturile omului care are foarte multe sesizări din cooperație, a avut un reprezentant în persoana domnului consilier Vișan Nicolae, care a constatat următoarele:

Așa zișii cooperatori, aduși de grupul de presiune dirijat de Caliminte, au fost la cârciumă în preziua ședinței și în dimineața ședinței, iar pe deasupra li s-au dat și câte 500 mii lei ca să nu-l voteze pe Giuglea, deși după lege și statut nu aveau drept de vot.

AGA de la Muncă și Artă a fost un puci în care Caliminte a făcut legea.

Considerăm că adunarea generală a cooperatorilor din 19 august 2005 nu a fost statutară: s-au încălcat prevederile art. 11(1) care spune "Adunarea generală este condusă de președintele consiliului de administrație" (funcție pe care o deținea Ștefan Giuglea), ea fiind condusă însă de Caliminte Moise care avea doar statut de invitat; art. 40(2) care spune "Au calitatea de membru cooperator persoanele care îndeplinesc cumulativ următoarele condiții: a. își desfășoară activitatea în organizație prestând o muncă utilă și b. participă la capitalul social al organizației conform statutului."

În sală doar 34 de persoane îndeplineau aceste condiții, ceilalți aveau statut de membri asociați cu drept de vot consultativ (art.52 alin. 1, 2, 3, 4, 5), conform statutului cooperativei la acel moment. Caliminte abuzează de funcție, susținut de grupul de presiune, încalcă statutul și toată lumea votează deliberativ, toate materialele, inclusiv noul statut.

Adunarea generală nu a fost legală. Ilegalitățile comise de Caliminte Moise cu aprobarea lui Dumitru Dinga sunt următoarele:

  1. Adunarea generală a fost ilegală și pentru că nu s-a respectat Legea 1/2005 art. 34(1) care spune "adunarea generală este alcătuită din totalitatea membrilor cooperativei", 24(1) care spune "la data înscrierii în cooperative fiecare membru cooperator trebuie să verse minim 30% din valoarea părților sociale subscrise", 28(1) care spune "membrii cooperatori pot fi excluși din societatea cooperatistă în următoarele cazuri:
    1. Nu a vărsat diferența din valoarea părților sociale subscrise în termenul prevăzut de lege după ce au fost puși în întârziere, prin scrisoare recomandată cu confirmare de primire;
    2. Devin membrii cooperatori în societăți cooperatiste concurente...
  2. Adunarea generală a SCA Muncă și Artă din 18 martie 2005, coroborată cu hotărârea UCECOM din decembrie 2004 a hotărât capitalul social al fiecărui membru cooperator să fie de două salarii minime pe economie, respectiv 6.200.000 lei. Toate cele 578 persoane care aveau părți sociale la S.C.Muncă și Artă au fost anunțate prin scrisori cu confirmare de primire, iar cei care nu au confirmat au fost notificați prin presă. La data adunării doar 34 membri îndeplineau condițiile prevăzute de Legea nr.1/2005 art.24(1) și a hotărârii adunării generale din 18 martie 2005.
  3. La adunarea generală trebuiau să participe 533 de acționari (578 de acționari din care se scad 30 de cereri de retragere și 15 decedați) dacă aveau capitalul social vărsat de min. 30%. Adunarea fiind ordinară, la a doua convocare, prezența trebuia să fie de o treime din numărul acționarilor, adică 177 de acționari (art. 36(2) Legea nr.1/2005 care spune "..la a doua convocare, adunarea generală ordinară poate să delibereze problemele înscrise pe ordinea de zi cu 1/3 din numărul membrilor cooperatori"), după aprobarea noului statut.
  4. La începutul ședinței în sală, conform procesului verbal al comisiei de validare erau 81 de membri.
  5. Abuzând grosolan de funcțiile lor, reprezentantul ATCOM, Moise Caliminte și reprezentantul UCECOM, Dan Dumitru, și-au asumat ilegal răspunderea ca cele 271 persoane notificate în presă să nu mai fie luate în considerație ca acționari, deși în sală erau și aceștia. Astfel, dacă din 533 se scad 271, rămân 262 de acționari iar o treime reprezintă 87 de acționari.
  6. Adunarea generală a fost nestatutară conform art. 13(1) din Statutul SCA Muncă și Artă (și art. 22 din noul statut), care spune: "Adunarea generală este condusă de președintele consiliului de administrație..." Prin presiuni și manevre de culise, adunarea a fost condusă de reprezentantul ATCOM, Moise Caliminte, care era doar invitat, (și pentru intimidarea și influențarea adunării, vine cu Vlad Radu și Voican Ionică, contabilul șef și respectiv secretarul ATCOM), încălcând grav art nr. 7 (d) din Legea nr. 1/2005 care vorbește despre principiul autonomiei și independenței societăților cooperatiste. Este cât se poate de clar că s-au încălcat grav drepturile omului.
  7. Pentru că adunarea era ilegală și nestatutară (nu exista cvorum) nici după artificiul grosolan asumat de Moise Caliminte și Dan Dumitru, s-a propus cooptarea a încă trei membri aflați în sală, cu statut de invitat, care nu depuseseră părțile sociale conform legii.
  8. Caliminte Moise propune pseudoadunării generale să înceapă ședința spunând că or să mai vină acționari pe parcurs; (de aceea trage de timp, adunarea ținând 5 hore și 30 de minute). Menționăm că în sală erau 84 de acționari (81+ 3), ultimul acționar, al 87-lea, venind după 3 ore și 30 de minute de la începerea ședinței, după aprobarea statutului. La aprobarea statutului, la articolele ce stabilesc capitalul social/cooperator, Caliminte Moise ignora hotărârea adunării generale din 18 martie 2005 în care se stabilește capitalul social/cooperator de 6.200.000 lei și impune capitalul minim/cooperator de 1.000.000 lei (gest populist retroactiv și imposibil tehnic) și conchide că toți cooperatorii prezenți în sală îndeplinesc condițiile de participare. Secretariatul anunță că din cei prezenți în sală 15 cooperatori nu îndeplinesc nici condițiile impuse de Moise Caliminte, legalitatea participării la ședință.
  9. În Consiliul de administrație au fost propuse și alese persoane care nu îndeplinesc condițiile art. 47 din Legea nr.1/2005 care spune:
    "1.- Membrii Consiliului de administrație nu pot fi asociați, acționari, administratori, directori executivi sau cenzori în societăți comerciale care au același obiect de activitate cu cel al societății cooperatiste" (ex.Nacescu George, Nistor Toma, Solomon Ion, Tănase Niculaie, Pintilie Victor sunt președinți la cooperative concurente).
    2.- Nerespectarea art. 1 atrage revocarea din calitatea de membru al Consiliului de administrație..., și chiar excluderea din societatea cooperatistă...)".
    La fel, acest grup de presiune format de cei menționați mai sus încalcă drepturile omului.
  10. Datorită grupului de presiune format din cei 5 președinți de cooperative (care funcționează ilegal și sunt concurente), la propunerea lui Caliminte se ignoră total art. 122 din Legea nr.1/2005 care spune: "În cazul societăților comerciale pe acțiuni (cum este S.C.Muncă și artă), înființate până la data de 31 decembrie 2003 dacă prin statut este prevăzut votul proporțional cu numărul de acțiuni, acesta poate fi menținut în limitele prevăzute de lege"; acest lucru nu s-a făcut deși era prins în ambele statute - vechi și nou -, votul făcându-se pe persoană și nu pe număr de acțiuni (alt abuz făcut de Caliminte).
  11. La numărarea voturilor "secrete" participă doi președinți de la cooperative concurente, mai mulți "voluntari", precum și reprezentantul UCECOM, Dan Dumitru (cel care a fost de 4 ori în control la SCA Muncă și Artă), care chiar face procesul-verbal al comisiei de numărare a voturilor, ignorând cu brutalitate cele mai elementare principii ale democrației cooperatiste (pentru a face jocul șefilor săi de la centru).

Consiliul de administrație, ales în adunarea generală ilegală și nestatutară, s-a întrunit (ilegal și nestatutar) în zilele de 22 și 24 august 2005 și au luat o serie de hotărâri printre care și destituirea contabilului șef, deși art. 45(6) din Legea nr.1/2005 spune: "Membrii Consiliului de administrație își încep activitatea numai după ce au semnat contractul de administrare în care sunt prevăzute criteriile de performanță aprobate de adunarea generală". Art. 44 (1, 2) care spune că "hotărârile adunării generale nu pot fi executate dacă nu sunt îndeplinite formalitățile privind înregistrarea la Registrul comerțului".

În țară sunt sute de astfel de conflicte între cooperatori și structurile de conducere ale ATCOM și UCECOM și se duce o luptă acerbă pentru afilierea obligatorie a cooperativelor la structurile rigide care au condus cooperația până acum.

Apelăm la dumneavoastră pentru că nu este posibil ca într-o țară democrată, un fost parlamentar să fie hărțuit moral sau politic pentru activitatea lui din timpul mandatului.

Vă rugăm să analizați cu multă atenție această scrisoare pentru ca astfel de probleme să nu aibă nici foștii nici actualii parlamentari.

Vă solicităm ca, în numele legii, să luați măsurile care se impun, să trageți la răspundere și să eliminați din structurile de conducere elementele negative ("dinozauri"), generatoare de conflicte.

Acest caz pe care l-am relatat nu este unul izolat. În țară sunt sute de astfel de conflicte între cooperatori și structurile de conducere ale ATCOM și UCECOM și se duce o luptă acerbă pentru a determina afilierea obligatorie a cooperativelor la structurile rigide care au condus cooperația până acum în scopul de a conduce în continuare în același mod.

Practic, dacă aceste nereguli se continuă se reface acea structură nedemocratică care a dirijat mișcarea cooperatistă în ultimele decenii.

Pun întrebarea: este posibil în România de astăzi ca un deputat, după ce-și termină mandatul, să nu beneficieze de drepturile sale asigurate de legislație și să fie hărțuit de oamenii defunctului regim comunist?

Solicit de la această tribună conducerii Agenției Naționale pentru IMM-uri și Cooperație, autoritatea însărcinată, de altfel, de lege cu supravegherea aplicării acestei legi, să analizeze cu responsabilitate acest caz și să prezinte Parlamentului o informare privind neregulile constatate în perioada care a trecut de la începerea reorganizării pe baze democratice a sistemului cooperatist.

Vă mulțumesc pentru atenție.

Domnul Dan Radu Rușanu:

Mulțumesc și eu, domnul coleg.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București miercuri, 21 august 2019, 3:46
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro