Plen
Ședința Camerei Deputaților din 21 noiembrie 2005
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.183/28-11-2005

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002 2001 2000
1999 1998 1997
1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
13-07-2020
Arhiva video:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2005 > 21-11-2005 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 21 noiembrie 2005

15. Primirea de răspunsuri la întrebările adresate membrilor Guvernului.

   

(Ședința s-a reluat la ora 18,30).

 
 

Domnul Dan Radu Rușanu:

Doamnelor și domnilor deputați,

Deschidem ședința consacrată răspunsurilor la întrebări.

 
Valentin Adrian Iliescu

Pentru domnul deputat Valentin Iliescu, de la P.D., referitor la insuficiența locuințelor din mediul urban, domnul ministru delegat Borbély László.

 

Domnul Borbély László (ministru delegat pentru Lucrări Publice și Amenajarea Teritoriului):

Pentru domnul Valentin Iliescu. Aveți două, de fapt. Și, dacă-mi dați voie, domnule președinte de ședință, pot să răspund la amândouă?

 
 

Domnul Dan Radu Rușanu:

Vă rog, ca să fim operativi.

 
 

Domnul Borbély László:

Vă mulțumesc.

În legătură cu fondul locativ și ceea ce ați cerut în legătură cu mansardarea actualelor blocuri de locuințe.

Domnule deputat, fondul locativ în țara noastră este în proporție de circa 97% proprietate privată și numai 3% se află în proprietatea statului.

Pentru blocurile de locuințe aflate în proprietate privată, realizarea unor lucrări de mansardare poate fi hotărâtă și pusă în practică numai de către proprietarii apartamentelor din blocurile respective, cu aprobarea lor.

Pentru locuințele aflate în proprietatea publică sau privată a unităților administrativ-teritoriale, consiliile locale pot hotărî promovarea și finanțarea unor astfel de investiții, conform prevederilor legislației în vigoare.

Mansardarea blocurilor de locuințe existente în vederea obținerii de noi locuințe o considerăm oportună și benefică, cu următoarele precizări: mansardarea se face pe bază de proiect autorizat în conformitate cu Legea nr.50 privind autorizarea executării lucrărilor de construcții și, de asemenea, art.18 al Legii nr.10/2005 privind calitatea în construcții precizează necesitatea expertizării imobilului de către un expert abilitat al Ministerului Transporturilor, care stabilește condițiile și stabilitatea și rezistența structurii în situația mansardării. Evident, se impune respectarea regulamentelor urbanistice existente și, totodată, vreau să vă informez că pentru prevenirea unor procese ulterioare este obligatorie încheierea unor înțelegeri notariale cu toți locatarii, cu următoarele precizări: reîmpărțirea cotei-indivize, numărul final al noilor locatari, stabilirea repartizării cheltuielilor de proiectare, avizare și execuție pentru mansardare, având în vedere necesitatea refacerii interioare a instalațiilor existente, insuficient calibrate în unele cazuri pentru noile consumuri și este o dispoziție la blocurile P+4, prin mansardare devin P+5/6, conform legislației în vigoare, trebuie asigurarea unui ascensor de persoane.

Aici vreau să vă spun că vrem să intervenim la legislație. Eu cred că, chiar dacă este o clădire de 5 etaje, poate să funcționeze și fără ascensor, pentru că atunci într-adevăr trebuie să intervii la structura clădirii și probabil că aceste costuri sunt foarte ridicate.

Vă mulțumesc.

Aș răspunde și la a doua întrebare, în legătură cu reabilitarea termică a unor categorii de clădiri multietajate.

Vreau să vă informez că peste 50% din clădirile de locuit se află în mediul urban. Cele care se află în mediul rural sunt construite în perioada 50'-'85 și necesită expertiză termo-energetică, în vederea asigurării unui confort tehnic corespunzător.

Ministerul Transporturilor, Construcțiilor și Turismului a inițiat și elaborat cadrul legal pentru reabilitarea termică a clădirilor de locuit. În acest sens, a fost promovată Hotărârea de Guvern nr.805/2005 privind aprobarea programului pe acțiuni pe anul 2005 pentru reabilitarea termică a unor clădiri de locuit. Din păcate, sunt numai 26 de clădiri în momentul actual, din varii motive. În principal, pentru că relația directă de fapt este între primării și asociațiile de proprietari. Asociațiile de proprietari trebuie să ipotecheze. Conform legislației actuale, nu prea vor ca să facă ipotecă pe clădire și, evident, sunt facilitățile care sunt în legislația actuală, 25% plătește statul și execuția și 75% trebuie să plătească asociația de proprietari, cu un credit pe termen lung, cu dobândă zero.

Vrem să modificăm legislația în acest sens și vom avea consultări. Deja am început consultările și cu Asociația asociațiilor de proprietari.

Totodată, o veste bună: Uniunea Europeană, după 2007, va finanța o parte din aceste proiecte. Noi o să pornim cu o campanie mediatică, pentru a sensibiliza atât asociațiile de proprietari, cât și, mai ales, autoritățile publice locale. Probabil că încercăm să schimbăm legislația să fie mai atractivă pentru locatari, pentru că, în momentul actual, au unele rețineri în ceea ce privește acest program, dar pe termen mediu și lung - și aici avem cu toții responsabilitatea. Nu numai că este benefic pentru ei, dar se întoarce costul pe care-l alocă pentru reabilitare, pentru că consumul este mult mai mic și, în timp de 8-10 ani, deja își recuperează cheltuielile pe care le-au avut cu reabilitarea termică.

Vă mulțumesc.

 
 

Domnul Dan Radu Rușanu:

Rămâneți acolo, domnule ministru, că mai aveți.

Pentru domnul Adrian Iliescu ați răspuns.

Pentru domnul Valeriu Zgonea - administrarea fondurilor alocate pentru reconstrucția zonelor calamitate din județul Dolj. Nu este domnul Zgonea aici; răspunsul în scris.

Doamna Manuela Mitrea nu este; răspuns în scris.

 
Iusein Ibram

Domnul Iusein Ibram, de la minorități, este?

 

Domnul Borbély László:

Da, este.

Vă mulțumesc, domnule președinte de ședință.

Domnule președinte,

Domnule deputat,

Este vorba, în întrebarea dumneavoastră, de o determinare a factorului uman de a contribui într-o instituție la stabilitate și într-o instituție profitabilă și peste 40% din personalul de execuție trebuie să fie motivat.

Doriți poziția oficială, măsuri urgente în ceea ce privește monitorizarea Fondului Monetar Internațional ...

 
   

Domnul Iusein Ibram:

Domnule ministru, am primit răspunsul în scris.

 
 

Domnul Borbély László:

Da, vă mulțumesc. M-ați ajutat în a nu intra în detalii.

 
Petru Tărniceru

Domnul Dan Radu Rușanu:

Domnul Petru Tărniceru, de la P.S.D., dacă este prezent? Da. Vă rog, referitor la deschiderea Târgului Internațional de Turism, domnule ministru.

 

Domnul Borbély László:

Vă mulțumesc.

Domnul deputat se referă la Târgul Internațional de Turism și, aflându-se acolo, o să constatați că nu există nici un fel de interes din partea celor care au fost numiți să administreze acest segment important și dorește să afle dacă se pot pune bazele unui turism civilizat în România.

Din anul '96, fiecare ediție a târgurilor de turism s-a desfășurat sub patronajul Autorității Naționale de Turism, care a încercat să aducă la un nivel profesionist aceste evenimente ale turismului românesc.

Trebuie să remarcăm faptul că monopolul deținut de principalul orgnizator ROMEXPO a dus la numeroase discuții și nemulțumiri din partea operatorilor din turism, care au fost sesizate și în presă și care au generat chiar retragerea la ediția din toamna anului 2005 a unor importanți operatori de turism.

Aceste aspecte negative și reprobabile au declanșat un conflict între ROMEXPO și conducerea Asociației Naționale a Agențiilor de Turism, care este și coorganizator al acestui eveniment, pe care președintele A.N.T.-ului a încercat s-o medieze.

Autoritatea Națională pentru Turism, care funcționează în subordinea Ministerului Transporturilor, și-a propus să stabilească puncte comune de vedere împreună cu asociațiile profesionale și patronale, având în vedere organizarea unui singur târg de turism - Târgul Internațional de Turism, care va avea ca obiectiv principal promovarea incoming-ului în România, calitatea serviciilor în târg, modul de repartizare a spațiilor și amplasamentelor în cadrul târgului, structura și volumul de publicitate destinat promovării evenimentului.

Astfel, în perioada imediat următoare, vor avea loc consultări cu toate asociațiile profesionale și patronale din turism, pentru a găsi împreună modalități de soluționare a problemelor. Evident, ne dorim cu toții ca, pe viitor, să înlăturăm aspectele neplăcute și să stabilim de comun acord etapele care ar trebui parcurse pentru a găsi soluțiile optime pentru a atinge aceste obiective și să fie, evident, aceste târguri, într-adevăr reprezentative pentru turismul românesc.

Vă mulțumesc.

 
 

Domnul Dan Radu Rușanu:

Vă mulțumesc.

Mai aveți ceva?

 
Mircia Giurgiu

Domnul Mircia Giurgiu, dacă este?

Vă rog.

 

Domnul Borbély László:

Da. Domnul deputat Mircia Giurgiu ne-a ridicat o problemă în legătură cu Regionala de Căi Ferate Cluj, podețul din comuna Gârbău, care se află situat la kilometrul 521, pe linia Cluj-Oradea, constituind un podeț de trecere a apelor de pe partea stângă pe partea dreaptă a căii ferate. Pentru a asigura această scurgere a apelor, acestea trebuie să treacă prin podețul de corespondență existent în terasamentul drumului comunal de pe partea dreaptă a căii ferate.

Din consultările care au avut loc cu specialiști din partea Companiei Naționale de Căi Ferate - C.F.R. S.A., la fața locului, rezultă că radierul podețului drumului comunal are o cotă superioară celui de cale ferată, iar apele nu pot fi îndepărtate și stagnează între cele două căi de comunicație.

Pe lângă aspectul menționat, lipsa unei pante de scurgere între podețul de cale ferată și cel de șosea provoacă în permanență colmatarea celui de cale ferată.

Pentru evitarea producerii în continuare a fenomenelor de colmatare a podețelor, am hotărât ca specialiști din cadrul Companiei Naționale de Căi Ferate C.F.R. S.A. și ai Institutului de Studii și Proiectări Căi Ferate să contacteze specialiști din cadrul Prefecturii județului Cluj și ai Consiliului local din comuna Gârbău, în vederea consultărilor pentru identificarea adevăratelor cauze și măsuri de remediere. Evident, cel mai important, ceea ce vă interesează, este ca, pe baza acestor constatări, să se efectueze un proiect, să le dăm bani. Să vedem de unde, pentru că aici va trebui să discutăm și cu Ministerul Administrației și Internelor și să se repare, pentru că într-adevăr, este o situație destul de neplăcută acolo - se colmatează, se adună apa și, evident, are de pierdut toată lumea. Deci, sesizarea dumneavoastră este binevenită și vom lua măsurile necesare. Sper să remediem această deficiență.

Vă mulțumesc.

 
 

Domnul Dan Radu Rușanu:

Domnule deputat Mircia Giurgiu, conform regulamentului, aveți voie la două întrebări-interpelări. Pentru restul, vi le eșalonez până la sfârșitul anului, că aveți multe. Și astă-seară, la fel.

Din partea Ministerului Sănătății: interpelarea domnului deputat Adrian Iliescu - datorii din sistemul de sănătate din România către furnizorii de medicamente, aparatură și produse medicale.

Domnule Iliescu, la fel, aveți o droaie de întrebări. Vi le eșalonez până la sfârșitul anului. Deci, regulamentul prevede doar două.

 
   

Domnul Mircia Giurgiu (din sală):

Numai pentru întrebări.

 
 

Domnul Dan Radu Rușanu:

Întrebări-interpelări se spune. Dacă vreți, vă uitați și la întrebări. Nici un deputat nu poate adresa mai mult de două întrebări în aceeași ședință. La interpelări este la fel.

Deci, eu știu că este punctajul acela pe care-l avem toți acolo, dar ...

 
Valentin Adrian Iliescu

Vă rog, domnule coleg.

 

Domnul Virgil Păunescu (secretar de stat, Ministerul Sănătății):

Bună seara!

Domnule președinte, sunt secretarul de stat de la Ministerul Sănătății. Virgil Păunescu mă numesc.

Referitor la interpelarea domnului deputat legată de datoriile imense ale sistemului de sănătate din România către furnizorii de medicamente și aparatură, fapt care ar determina creșterile de costuri în sistemul sanitar, doresc să vă informez că în legătură cu aparatura și dispozitivele medicale, acestea nu sunt supuse nici unor reglementări de preț. Practic, prețul este liber pe piață, achiziția lor se face prin licitație sau selecție de ofertă și niciunde în Uniunea Europeană, după datele noastre, ele nu sunt îngrădite. Se presupune că libera competiție aduce prețul cel mai mic.

Cât privește problema medicamentelor, aici avem două categorii de medicamente. Avem medicamente numite o.T.C-uri, care se eliberează fără rețetă medicală și sunt în general medicamente de largă folosință, de genul: aspirină, paracetamol, algocalmin, și așa mai departe, vitamine, antireumatice. Aceste medicamente, de asemenea, nu sunt reglementate, după informațiile mele, niciunde în Europa - mă refer la preț. Așa încât, prețul se formează pe piață în mod liber.

Din informațiile pe care le avem, într-adevăr există țări în care aceste preparate sunt la un preț mai mic - nu toate, dar o parte sunt la un preț mai mic, altele sunt la un preț ceva mai mare. Ca să iau ca exemplu, Ungaria, care este mai aproape de noi. Dar, repet, în Uniunea Europeană nu există, cel puțin din informațiile pe care le am la dispoziție, o practică ca prețul acestor o.t.C. să fie fixat sau controlat de stat.

Cât privește medicamentele care se eliberează pe bază de prescripție medicală, aici, din anul 2002, Ministerul Sănătății a intervenit împreună cu Casa de asigurări printr-un ordin și au început să controleze prețurile.

Și în prezent se poartă discuții la Ministerul Sănătății, pentru că și în acest domeniu al medicamentelor care se eliberează pe bază de rețetă, într-adevăr există produse în România la un preț mai mic decât în Uniunea Europeană, sau în țările din jurul nostru, dar există și produse cu preț ceva mai mare.

În prezent, la nivelul Ministerului Sănătății se poartă discuții între factorii responsabili din minister și cei din Casa de asigurări, pentru a aduce acest medicament pe bază de rețetă, dacă este posibil, la cel mai mic preț, prin prețul de referință, la cel mai mic preț din Uniunea Europeană.

Mai am o interpelare, de la domnul Giurgiu Mircia.

 
 

Domnul Dan Radu Rușanu:

În 2006.

Domnul Garda Dezideriu. U.D.M.R., este? Nu este.

 
Tiberiu Toró

Domnul Toro Tibor. Da?

Domnul Ioan Onisei. Vă rog.

 

Domnul Ioan Onisei (secretar de stat, Ministerul Culturii și Cultelor):

Bună seara, domnule președinte de ședință!

Bună seara, doamnelor și domnilor deputați!

Domnule deputat, n-o să trec în revistă toate amănuntele din răspuns. Este probabil că la ora aceasta l-ați și primit scris. Ceea ce vă pot spune este că eu, personal, am luat legătura cu primarul de Timișoara. Se lucrează acum la proiectul de hotărâre al consiliului local, pe baza căruia, potrivit Legii proprietății publice nr.213/1998, vom emite Hotărârea de Guvern pentru trecerea Cinematografului "Capitol" din domeniul privat al statului în domeniul public al municipiului Timișoara.

Vă mulțumesc.

 
 

Domnul Dan Radu Rușanu:

Vă mulțumesc. Domnul deputat Kelemen Hunor, de la U.D.M.R. a primit în scris.

 
     

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București marți, 14 iulie 2020, 7:58
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro