Paul Magheru
Paul Magheru
Ședința Camerei Deputaților din 12 decembrie 2005
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.199/19-12-2005

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Arhiva video:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2005 > 12-12-2005 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 12 decembrie 2005

7. Primirea de răspunsuri la interpelările adresate primului ministru și altor membri ai Guvernului de către deputații:  
  7.5 Paul Magheru
 
consultă:

 

Domnul Lucian Augustin Bolcaș:

  ................................................

Domnul deputat Paul Magheru, pentru Ministerul Apărării Naționale.

Există reprezentantul ministerului? Da.

Domnule deputat Paul Magheru, poftiți, vă rog!

Domnul Paul Magheru:

Domnule președinte de ședință,

Stimați colegi,

Eram pregătit pentru răspunsul la interpelarea Ministerului Educației și Cercetării.

Într-adevăr, am avut și o interpelare pentru Ministerul Apărării Naționale. Am avut mai multe, două interpelări, și ultima în legătură cu Ministerul Apărării Naționale, solicitasem, în urma unor audiențe pe care le-am avut la biroul meu parlamentar, suplimentarea personalului care lucrează la o arhivă specială a unei unități militare de la Pitești, în vederea pregătirii documentațiilor pentru a se stabili din timp drepturile legale pe care le au cei îndreptățiți prin lege să primească aceste drepturi.

Din păcate, timpul este atât de mare, încât se așteaptă prea mult la soluționarea unor chestiuni absolut legitime.

Domnul Lucian Augustin Bolcaș:

Vă mulțumesc, domnule deputat.

Domnule secretar de stat, vă rog să răspundeți.

Domnul Ion Ioan (secretar de stat, Ministerul Apărării Naționale):

Domnule președinte,

Domnule deputat,

La interpelarea pe care ați adresat-o, veți primi și răspunsul scris din partea Ministerului Apărării Naționale.

Acum vă pot spune următoarele: Ministerul Apărării Naționale eliberează adeverințele necesare recalculării pensiilor din sistemul public de pensii, provenite din sistemul asigurărilor sociale de stat, în conformitate cu prevederile legislației recente în domeniu.

Cu toate eforturile pe care le face instituția militară, procesul de elaborare a adeverințelor necesare recalculării pensiilor, care fac obiectul acestor reglementări, se derulează cu dificultate din următoarele motive: pentru perioadele de timp mai îndepărtate, cum este perioada dintre 1939 și 1955 nu mai sunt statele de plată, pentru că s-a depășit termenul prevăzut pentru păstrarea lor.

O altă situație: deși unele documente se găsesc în fondul arhivistic, ele nu conțin toate elementele cerute de dispozițiile Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 4/2005 privind recalcularea pensiilor din sistemul public.

O altă situație: începând din 1950 și până în prima jumătate a anului 1960, multe unități militare au fost salarizate prin arondare la alte unități, fără legătură funcțională sau ierarhică, fără să se fi întocmit un documentar cu acest obiect, astfel că, în cele mai multe cazuri, este imposibilă identificarea salariilor personalului civil din aceste unități.

Cu toate acestea, menționăm că arhivele militare, în prezent, își desfășoară activitatea cu personal suplimentar față de organigramă. Am suplimentat numărul de oameni care lucrează la arhivele militare de la Pitești.

Pentru a veni în sprijinul petenților, prin ordin al ministrului Apărării Naționale s-a dispus ca și unitățile militare, în calitate de foști angajatori, sau eșaloanele superioare ale acestora, să dea curs acestor cereri. Și, mai mult, să se adreseze în nume propriu arhivelor militare, respectiv Unității Militare 02405 - Pitești, pentru soluționarea cât mai operativă.

Precizăm că certificatele eliberate de Arhivele militare nu sunt echivalente cu adeverințele în forma cerută de Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 4/2005.

Aceste documente trebuie interpretate de specialiști cu cunoștințe în domeniul financiar-contabil și de personal. În acest sens, la nivelul conducerii Ministerului Apărării Naționale, există preocuparea ca să numim categorii de personal cu pregătire corespunzătoare să desfășoare această activitate.

Domnul Lucian Augustin Bolcaș:

Vă mulțumesc.

Dacă există vreun comentariu?

Vă rog, domnule deputat.

Domnul Paul Magheru:

Aș vrea doar să vă spun că înțeleg dificultățile prin care treceți, inclusiv lipsa de personal, chiar dacă ușor s-a majorat.

Aștept răspunsul scris, ca să-l pot transmite petenților și, în același timp, categoric este de obligația și de onoarea ministerului pe care-l reprezentați ca să se facă cât mai mult și cât mai repede în ajutorul celor îndreptățiți.

Vă mulțumesc.

Domnul Lucian Augustin Bolcaș:

Vă mulțumesc, domnilor deputați.

În conformitate cu regulamentul Camerei Deputaților, interpelările se înscriu în ordinea de zi, în ordinea depunerii lor.

  ................................................
 

Domnul Lucian Augustin Bolcaș:

  ................................................

Domnul deputat Paul Magheru, pentru Ministerul Educației și Cercetării.

Domnule secretar de stat Miron Dumitru, sunteți prezent.

Vă rog, domnule deputat.

Domnul Paul Magheru:

Domnule președinte de ședință,

Domnilor colegi,

Am primit și răspunsul scris. Foarte pe scurt vă voi spune doar că interpelarea mea își face efectele, alături de o ordonanță de urgență pe care o acuzam și care și ea își face efectul. Numai că ordonanța de urgență la care mă refer, nr. 75/2005, din păcate, a fost neconstituțională, a fost făcută în pripă și a pus în mare dificultate întregul proces de evaluare și de acreditare a instituțiilor de învățământ superior.

Din păcate, nu s-a ținut cont pe traseul dezbaterilor parlamentare, de propunerile făcute de Comisia pentru învățământ. La Senat, pur și simplu, a fost respinsă. S-a invocat că datorită absenteismului - mi se pare că au fost 59 de voturi, în loc de 64 necesare. Eu nu credeam că ea nu va fi promulgată, deci trebuia să apară o lege de respingere a ordonanței de urgență. Nu a apărut această lege de respingere pentru că, între timp, nefiind promulgată, ea a fost trimisă din nou în Parlamentul României.

Deci se află din nou în dezbatere și mi-aș permite, la recomandările pe care le-am făcut atunci, să intervin asupra uneia, pe care o consider foarte importantă. O lege atât de importantă ca asigurarea calității educației nu are voie să fie emanația unui singur om sau ieșită dintr-un cabinet ministerial. Pentru promovarea ei, receptivi la recomandările europene, răspunzători de evoluția integratoare a învățământului românesc se impune ceea ce nu s-a făcut în cazul ordonanței: o dezbatere rapidă și, din păcate, acum din nou nu va beneficia de o perioadă necesară acestor dezbateri. O dezbatere activă, eficientă, cu toți factorii de răspundere din învățământul superior, cu Consiliul Național al Rectorilor, Comunitățile academice, studenți, beneficiari ai educației, parteneri sociali. Să nu cumva să ne pomenim cu o nouă ordonanță de urgență, care să procedeze cum a procedat cealaltă. Adică să se grăbească într-o materie foarte importantă, gingașă și cât se poate de importantă pentru destinul învățământului românesc.

Domnul Lucian Augustin Bolcaș:

Vă mulțumesc.

Domnule secretar de stat, vă rog.

Domnul Dumitru Miron (secretar de stat, Ministerul Educației și Cercetării):

Domnule președinte,

Domnule deputat,

Vreau să reiterez faptul că noi am împărtășit multă vreme și în repetate rânduri puncte de vedere convergente la Ministerul Educației și am beneficiat de sprijinul dat de fiecare dată de domnul deputat Magheru, care este și prorector al universității.

Vreau, însă, să fac unele precizări. Unele dintre aserțiunile înscrise în interpelare ne ridică mingea la fileu, astfel încât să ne poziționăm adecvat și cavaleresc cu privire la ele.

Este indiscutabil faptul că adoptarea unui cadru reglementar cu privire la asigurarea calității în învățământ este o precondiție esențială pentru realizarea unui învățământ bazat pe excelență, care se înscrie pe coordonatele spațiului european al învățământului superior, care au fost trasate în cadrul a ceea ce se numește procesul Bologna.

Crearea fundamentelor legale, metodologice și instrumentale ale calității autentice reprezintă o condiție esențială pentru asigurarea libertății de circulație intraeuropeană și internațională pentru absolvenții diferitelor cicluri de învățământ din România.

S-a întârziat mult, domnule deputat, prea mult și nu mai este timp.

De aceea, cred că nu este prea corectă aserțiunea în pripă, făcută în grabă, fără nu știu mai ce. Nu vreau să intru în polemică, dar nu mai avem timp. Intrarea în Uniunea Europeană trebuie să ne găsească cu certificate de autenticitate pentru absolvenții învățământului nostru, astfel încât să nu condamnăm produsele actului educațional la, să zicem, regionalism și localism, la - știu eu - izolare.

Pornind de la aceste fundamente, ministerul a elaborat, supus dezbaterii, în maniera în care s-a considerat atunci la Ministerul Educației, la acel moment, îl asigur că în planul consultării prealabile și adecvate a celorlalți, s-a mai îmbunătățit și la Ministerul Educației și Cercetării percepția, și dumneavoastră știți, și noi vă asigurăm de acest lucru.

A promovat Ordonanța de urgență a Guvernului nr.75/2005 pe care o consider în continuare un cadru reglementar modern și care se află în conformitate cu bunele practici europene, în acest domeniu. Știm cu toții că proiectul de ordonanță de urgență a avut fundamentele pentru urgență, dat fiind faptul că trebuia să întâmpinăm un nou an universitar, un nou ciclu reglementat pe coordonatele Bologna cu acest act și el a intrat în arhitectura legislativului pe care dumneavoastră o cunoașteți și pentru care vă mulțumim în ce privește contribuția.

Actul normativ a fost conceput a fi de natura să capete girul naturii legilor organice, în momentul în care va deveni lege, de aceea cred că e un pic exagerată aserțiunea neconstituțională și nu agreez nici afirmația că a bulversat întregul proces de evaluare și acreditare a instituțiilor de învățământ superior, pentru că n-a prea avut timp să facă acest lucru, deocamdată, deci, timpul scurs. Dar anumite zone de transluciditate, cu toată obiectivitatea, vă spunem că s-au produs, datorită rupturilor care au apărut între activitatea Consiliului Național de Evaluare și Acreditare Academică, care a fost, să zicem, prin reglementarea ordonanței, stopat la un moment dat și neintrării în activitate a Agenției pentru Asigurarea Calității.

În ordonanță s-a prevăzut tratarea într-o manieră integrată a activităților de evaluare și acreditare, împreună cu cele de certificare a calității, această abordare integrativă menită fiind să nuanțeze și chiar să atenueze, ceea ce sunt convins că și dumneavoastră agreați, aspectele negative care s-au înregistrat și în activitatea CNEAA, eu nu critic activitatea CNEAA, dar nu există organisme perfecte, Consiliul Național de Evaluare și Acreditare a făcut multe lucruri bune, a lăsat și multe lucruri neterminate, a corespuns unei etape, nu mai corespunde altei etape, aceasta este dinamica procesului.

Vă reamintesc faptul că ordonanța de urgență a intrat în procedură de analiză și de votare în Camerele legislativului, am petrecut multe ore chiar împreună, au fost momente în care 12 ore ministrul educației și secretarii săi de stat au fost la Comisia pentru învățământ, știință, tineret și sport, au luat notă de amendamente, le-au sprijinit. Dumneavoastră știți foarte bine că nu Ministerul Educației și Cercetării este cel care acceptă sau respinge amendamentele, ci plenul Camerei Deputaților.

Vă reamintim, de asemenea, disponibilitatea și receptivitatea pentru dialog pe parcursul acestei dezbateri, o păstrăm în continuare, mâine la orele 14 am înțeles că ne întâlnim la Comisia pentru învățământ, știință, tineret și sport a Camerei Deputaților pentru reluarea procesului.

Cele două hotărâri de guvern invocate de dumneavoastră în interpelarea 1957 și 1958, prin care se aprobau regulamentele de organizare și funcționare ale celor două agenții prevăzute, ARACIS și ARACIP, au fost mult amânate pentru că am așteptat și am sperat la Ministerul Educației și Cercetării cu toată seriozitatea și sinceritatea că procesul legislativ de la Camera Deputaților, ca prima cameră avizatoare sesizată, și de la Senat, ca și Cameră decizională se va încheia și noi vom elabora hotărârile de guvern prevăzute de ordonanța de urgență a Guvernului a fi promovate nu mai târziu de 90 de zile de la data adoptării ordonanței, în conformitate cu legea. N-a fost să fie așa și atunci am fi intrat în ilegalitate neîndeplinind obligația de a promova prin hotărâre de guvern ce spunea ordonanța.

Amendamentele făcute în cadrul Comisiei pentru învățământ, știință, tineret și sport au fost analizate, din rațiuni independente de voința Ministerului Educației și Cercetării și de putința lui de a influența, procesul s-a prelungit și a avut finalul pe care îl cunoașteți dumneavoastră. Eu nu zic, n-aș despica firul în patru aici, fiind și foarte târziu, nu zic că a fost respinsă, ci n-a fost aprobată, datorită elementelor de dinamică și de aritmetică, știu eu, a cvorumului.

Practic, nu s-a publicat un produs final în Monitorul Oficial, fiind trimisă spre analiză, spre promulgare la președintele României, a fost retrimisă spre analizare, reanalizare, preluând întreg ciclul, să zicem, legislativ, de tehnică legislativă.

În aceste condiții, vreau să cred și așa am înțeles, noi am înaintat și Departamentului pentru relația cu Parlamentul o solicitare pentru a ne decripta stadiul în care ne aflăm, răspunsul este că ordonanța de urgență, până când se încheie ciclul electoral, se promulgă rezultatul final, noul rezultat final și se publică în Monitorul Oficial, este în vigoare și produce efecte.

Domnul Lucian Augustin Bolcaș:

Domnule secretar de stat, vă rog să încheiați, timpul regulamentar a expirat.

Domnul Miron Dumitru:

Vă mulțumesc.

Ca atare, cred că închei prin a spune că apreciem în continuare contribuția pe care domnul deputat Magheru o aduce la well-being-ul învățământului nostru, vă asigurăm în numele ministrului educației care semnează răspunsul, vă asigurăm că toate actele normative pe care le vom iniția în continuare, inclusiv o nouă versiune, dacă va fi cazul, vor fi supuse unei dezbateri publice la care să fie antrenate toate instituțiile, chiar și criteriile, ca să nu depășesc interpelarea, criteriile acelea minimale vor fi supuse reanalizării.

Împărtășim și noi opinia domnului deputat că dezbaterea proiectelor de acte normative cu toți actorii comunității universitare este în măsură să conducă la elaborarea unui cadru reglementar, modern, eficace și benefic pentru toți.

Vă mulțumesc.

Domnul Lucian Augustin Bolcaș:

Vă mulțumesc, domnule secretar de stat.

Domnule deputat, aveți două minute până la expirarea timpului ședinței noastre de astăzi.

Domnul Paul Magheru:

Vă mulțumesc foarte mult. Vă mulțumesc pentru răspunsul dezvoltat la interpelarea mea, vă asigur ca și altă dată, că în ce mă privește, cel puțin, niciodată nu am făcut o interpelare obligatoriu împotriva puterii sau împotriva ministerului, ci întotdeauna în interesul învățământului. Motiv pentru care, astăzi am participat la o subcomisie de lucru, nu am eu căderea să vă invit, printre altele am avut și inițiativa să fiți invitat pentru că vă ocupați de învățământul superior, mâine la orele 14, ați amintit și dumneavoastră, pentru că în lipsă de timp, experiența dumneavoastră, experiența celor din minister categoric poate duce la îmbunătățirea unei legi, o considerăm noi, acum ea probabil chiar dacă va fi ordonanță de urgență, dar oricum, mă bucur ca ați sesizat și noi dorim același lucru, să conlucrăm pentru o foarte bună lege a asigurării calității învățământului superior.

Vă mulțumesc.

Domnul Lucian Augustin Bolcaș:

Vă mulțumesc, domnule deputat.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București joi, 18 iulie 2019, 1:39
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro