Octavian-Mircea Purceld
Octavian-Mircea Purceld
Ședința Camerei Deputaților din 12 decembrie 2005
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.199/19-12-2005

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002 2001 2000
1999 1998 1997
1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
09-07-2020
Arhiva video:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2005 > 12-12-2005 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 12 decembrie 2005

7. Primirea de răspunsuri la interpelările adresate primului ministru și altor membri ai Guvernului de către deputații:  
  7.8 Mircea Purceld
 
consultă:

 

Domnul Lucian Augustin Bolcaș:

  ................................................

Domnul deputat Mircea Purceld: o interpelare adresată Ministerului Transporturilor, Construcțiilor și Turismului.

Vă rog, domnule deputat, s-o susțineți.

Domnul Mircea Purceld:

Mulțumesc, domnule președinte,

N-aș vrea să vă răpesc timpul cu lecturarea întregii interpelări. Îi dau doar titlul și subliniez câteva idei principale.

Am început să spun, că urmare a numeroaselor sesizări primite la Cabinetul meu parlamentar, cât și ocazia întâlnirilor cu locuitorii comunelor Uivar și Foeni, am constatat că există nereguli în legătură cu modul în care se desfășoară acțiunea de reconstrucție a caselor dărâmate de inundațiile care au avut loc în lunile aprilie și mai în județul Timiș.

În calitate de reprezentant al acestui județ în Camera Deputaților, doresc să știu, și asta este prima idee pe care am lansat-o: care este programul concret de reconstrucție, respectiv graficele cuprinse în contractele încheiate de către A.N.L. cu firmele de construcție care au fost agreate.

În continuare, interpelarea mea vizează încă patru puncte. Vreau să vă spun și v-aș ruga să se rețină că am primit un răspuns scris de la ministerul de resort. În răspunsul primit se face vorbire doar de ultimul punct, care vorbește despre cele 146 de case din satul Ionel, comuna Uivar care, într-adevăr, ministerul poate să se laude cu ele că au fost realizate.

Este singurul fapt pozitiv. Eu am fost în finalul acestei săptămâni din nou în zonă; am în față scrisoarea ministerului; am confruntat realitatea din zonă cu cele scrise aici și vreau să vă spun că nu corespunde, în afară de acest punct 4, nu corespunde nici o idee din răspunsul ministerului.

Aș vrea ca domnul ministru, dacă are informațiile necesare, să se refere în special la aceste grafice, pentru că situația este exasperată, situația locuitorilor din comuna, în special a celor din comuna Foeni este exasperată. Din cele 261 de case care trebuiau să fie gata, până la data de astăzi s-au predat 117; în diferență, oamenii stau în diferite improvizații, mai stau în corturi.

Apoi, sigur că discuția se poate extinde și pe subiectul calității. În localitatea Ionel, din cele 46 de case predate, la 18 case le-au fost desprinse acoperișurile acum două săptămâni în urmă, datorită unei furtuni locale care a avut loc.

În Foeni lucrează la ora asta, de exemplu, 6 firme. Eu am cerut un program complet pentru reconstrucția acestei zone. Ministerul se laudă cu acest lucru. Informează opinia publică, informează presa, informează televiziunea, pe toate căile de contact pe care le poate avea ministerul cu media și cu populația, nu face altceva decât să sublinieze realizările extraordinare pe care le are la ora asta județul Timiș.

Eu vreau să vă spun că județul Timiș a fost primul județ afectat de inundații. Aici inundația a avut loc înainte de Paști cu două săptămâni, și nici astăzi oamenii nu s-au mutat încă în casele promise.

Repet, nu fac vorbire despre calitate, pentru că s-ar putea să facă obiectul unei alte discuții mai importante decât cea din seara asta. Calitatea este sub orice critică. S-au așezat pe aceste case acoperișuri de tablă fără izolație; casele de lemn sunt deja mucegăite; instalațiile sanitare nu sunt realizate așa cum s-a înscris în contractele dintre executant și A.N.L.

Deci, eu spun că situația este scăpată complet din mână. Și cred că pentru această discuție trebuie un cadrul mult mai amplu decât o simplă interpelare a unui deputat de Timiș.

Mulțumesc.

Domnul Lucian Augustin Bolcaș:

Vă rog, domnule secretar de stat.

Domnul Ioan Andreica (secretar de stat, ministru delegat pentru Lucrări Publice):

Voi încerca să mă refer direct la obiectul interpelărilor.

La primul punct, referitor la încheierea și suspendarea contractului cu firma Rotary, în legătură cu firma S.C."Rotary-Construcții" S.A., București, care a avut un contract cu Agenția Națională de Locuințe pentru 33 de case, în satul Otelec, comuna Uivar, având în vedere că societatea mai sus-menționată nu și-a respectat obligațiile contractuale, terminând doar 8 locuințe, conform graficelor de execuție, A.N.L.-ul a reziliat contractul de execuție; continuarea lucrărilor la celelalte 25 de locuințe a fost realizată de S.C. "American-Romanian Co." S.R.L.; cele 25 de locuințe au fost finalizate și recepționate în data de 31.10., în prezent fiind locuite de proprietari.

În legătură cu a doua întrebare, legată de firma "Dorela Dumitrescu" S.R.L., această societate, conform contractului, s-a angajat să reconstruiască 49 de locuințe în comuna Foeni. Din acest număr, s-au pus în funcțiune până în prezent 16, alte 4 având termen de finalizare începutul acestei luni.

Deoarece firma "Dorela Dumitrescu" nu a respectat prevederile contractuale, diferența de 29 de locuințe nefinalizate a fost preluate de o altă firmă, "Xenia" S.R.L.; mai multe firme: Xenia, 7 case; S.C. "Paluni" 15 case; S.C. "Solaris" 7 case, care urmează să fie finalizate până în 15.12.

În legătură cu locuințele din localitatea Foeni, ele sunt reconstruite prin acțiuni de sponsorizare sau acțiuni finanțate de donori. În consecință, managementul acestor lucrări nu este făcut de minister, fiindcă nu este vorba de bani publici.

Referitor la solicitarea Primăriei Foeni, de expertizare tehnică a 74 de locuințe, de asemenea, nu au fost efectuate plăți din fondurile publice. Evaluările au fost făcute de Inspectoratul de construcții al județului Timiș, urmând ca locuințele în cauză să fie reexpertizate de o comisie neutră, conform legii.

În legătură cu execuția de S.C. Contrasimex Vest a 146 de locuințe în satul Ionel, nu s-au înregistrat întârzieri în derularea lucrărilor de reconstrucție. Până în 21.11, au fost puse în funcție 96 de locuințe, iar la începutul lunii s-au finalizat și lucrările la celelalte 50 de locuințe.

Mulțumesc.

Domnul Lucian Augustin Bolcaș:

Vă mulțumesc.

Domnule deputat, dacă aveți vreun comentariu? Regulamentul vă permite 2 minute.

Domnul Mircea Purceld:

Mulțumesc.

Vă asigur, domnule ministru, de întreaga mea simpatie și de întreaga mea considerație, însă astă-seară noi doi am vorbit în paralel. Eu am vorbit despre un subiect, dumneavoastră ați vorbit despre alt subiect.

Dumneavoastră ați vorbit despre ce este mai ușor și ce se poate vorbi din activitatea legată de acest capitol, dar primul capitol al interpelării mele se numea așa: "Doresc să știu care este programul concret de reconstrucție, respectiv, graficele cuprinse în contractele încheiate de către A.N.L., cu firmele de construcții?" Țineți în secret aceste grafice, nu le-ați adus. Am răspunsul dumneavoastră, repet, este amabil, este diplomatic, dar nu este un răspuns la obiect.

Deci, programul concret de reconstrucție a acestor sate, a acestor case este extrem de încurcat. Vineri și sâmbătă am fost în zonă, am bătut toate aceste localități, am stat de vorbă cu oamenii, am stat de vorbă cu consilierii locali. Bineînțeles, nu am avut acces la un primar de acolo, care n-a avut vreme să stea de vorbă cu un biet deputat, dar asta nu m-a oprit pe mine să nu culeg informații corecte de la consilierii locali și de la oamenii din sate, din comune.

Sunteți în mare întârziere! Repet, situația este disperată. Și cred că ar trebui o analiză concretă. Îmi permit să vă dau și un sfat, dar nu se practică în asemenea situații, eu cred că ar trebui să convocați la Timișoara toți deputații și senatorii de Timiș, indiferent de culoarea politică sau de partidul din care provin, să facem o discuție acolo, să vedem ce soluții găsim pentru oamenii aceștia.

Peste o zi, două, poate să înceapă să ningă și trebuie să li se găsească și lor un culcuș. Încă, sunt oameni care stau în corturi, sunt oameni care au semnat de recepție pentru acele imobile, case, despre care dumneavoastră spuneți că le-ați predat, dar nu se pot muta în ele.

Vă rog să mă credeți, sunt de cea mai bună intenție, de aceea sunt prezent aici. Și cred că, dacă gândiți bine, veți apela la soluția mea: să facem o discuție cu toți parlamentarii de Timiș, cu domnul ministru Borbely (care, nu știu de ce, mă evită, dar mă evită în mod sistematic) pentru discutarea acestui subiect, să găsim o soluție. Că am traversat o plajă, de la Paști până la Crăciun, și n-am rezolvat problema. Peste o săptămână e Crăciunul!

Mulțumesc.

Domnul Lucian Augustin Bolcaș:

Domnule deputat, dați-mi voie să apreciez inițiativa dumneavoastră, dar să nu uităm raporturile între Parlament și Guvern. Deputații de Timiș pot chema acolo un ministru.

Dacă aveți ceva de comentat, domnule secretar de stat?

 

Domnul Septimiu Buzașu (din lojă):

Domnul secretar de stat Andreica, responsabil, va fi mâine și poimâine în județul Timiș, pentru a rezolva ultimele probleme.

Domnul Lucian Augustin Bolcaș:

Iertați-mă, la noi se obișnuiește să se răspundă de la tribună.

 

Domnul Septimiu Buzașu (din lojă):

Era un răspuns neoficial.

Domnul Lucian Augustin Bolcaș:

Neoficial discutăm cu plăcere după ședință, suntem în cadrul lucrărilor plenului.

Domnul Septimiu Buzașu:

Domnul secretar de stat Andreica, direct responsabil de programul de construcție a locuințelor din Timiș va fi mâine și poimâine în județul Timiș, pentru perfectarea ultimelor amănunte în legătură cu recepția caselor finalizate.

Mulțumesc.

Domnul Lucian Augustin Bolcaș:

Vă mulțumim, domnule secretar de stat.

Domnul deputat Mircea Purceld, tot o interpelare adresată Ministerului Transporturilor, Construcțiilor și Turismului, față de revendicarea pistelor de decolare ale Aeroportului Timișoara.

Domnul Mircea Purceld:

Mulțumesc.

Conducerea Aeroportului Internațional Timișoara a aflat că terenurile pe care se află atât clădirile administrative cât și pistele de decolare și aterizare sunt revendicate de către diverse persoane fizice.

Împotriva tuturor normelor juridice, Primăria Ghiroda s-a intabulat cu 101 ha teren, primite în administrare, și 40 ha teren, primite în proprietate.

Am solicitat domnului ministru să precizeze ce măsuri a luat Ministerul Transporturilor, știut fiind faptul că după desființarea bazei militare o parte din terenurile și clădirile acesteia trebuiau preluate de la Ministerul Apărării Naționale, iar în situația dată, aceste terenuri au fost preluate de către Primăria comunei Gătaia.

Am cerut două probleme punctuale: dacă conducerea ministerului are cunoștință de faptul că Prefectura Timiș nu a acționat în contenciosul administrativ în termenul legal acțiunea abuzivă a Primăriei Giarmata, de a se intabula cu terenurile pe care, în acest moment, se află fosta bază militară și Aeroportul Internațional Timișoara, ce măsuri va lua în acest sens?

Și a doua problemă, dacă Ministerul Transporturilor are cunoștință de existența pe rolul instanțelor de judecată a unui litigiu pentru rectificarea cărții funciare, deoarece o parte din terenurile comunei Giarmata au fost trecute la comuna Ghiroda, prin preluarea administrativă de către aceasta a satului Giarmata Vii, conform Legii nr. 2/1968 privind organizarea teritoriului administrativ.

De asemenea, am rugat ministerul să precizeze ce măsuri va lua, ca acest aeroport internațional să-și poată desfășura activitatea în continuare, nestingherit de noii proprietari ilegali de terenuri, fiind vorba și de un alt element principal, anume, acela al siguranței naționale.

Mulțumesc.

Domnul Lucian Augustin Bolcaș:

Vă mulțumesc, domnule secretar de stat.

Domnul Mircea Purceld:

Am dorit să am și un răspuns scris, pe care doream să-l folosesc în interesul Aeroportului Timișoara, dar nu l-am primit, la ora aceasta.

Mulțumesc.

Domnul Lucian Augustin Bolcaș:

Vă rog, domnule secretar de stat, să răspundeți.

Domnul Septimiu Buzașu:

Pentru toate răspunsurile orale, urmează să primiți și răspunsul scris, dacă nu l-ați primit până acum.

Ministerul Transporturilor a întreprins demersuri în vederea soluționării problemelor referitoare la suprafețele de teren ale Aeroportului Giarmata. Mai mult, s-a încercat promovarea unui proiect de act normativ care să reglementeze această situație.

În ceea ce privește litigiile, menționăm că pe rolul Tribunalului Timiș s-a aflat Dosarul 8.646/2005 referitor la cererea în contencios administrativ a județului Timiș împotriva hotărârii Consiliul local al comunei Giarmata. Atât ministerul cât și Societatea Națională a Aeroportului Internațional Timișoara "Traian Vuia" au făcut cereri de intervenție, ministerul în interes propriu, iar aeroportul în interesul prefecturii. Instanța a respins cererile de intervenție.

Precizez că ministerul va declara recurs în termenul prevăzut de lege împotriva sentinței pronunțate de Tribunalul Timiș.

De asemenea, vă facem cunoscut că pe rolul Judecătoriei Timișoara se află litigiul dintre Societatea Națională a Aeroportului Internațional Timișoara "Traian Vuia" și Consiliul local al comunei Giarmata împotriva Încheierii nr. 77/12/2005 a Oficiului de cadastru și publicitate imobiliară, prin care a fost înscris în mod abuziv în cartea funciară dreptul de administrare asupra terenurilor în litigiu. Litigiul a fost suspendat până la soluționarea dosarului aflat pe rolul Tribunalului Timiș.

Având în vedere că dosarul aflat mai sus a fost soluționat, urmează ca dosarul de la Judecătoria Timișoara să fie repus pe rol, Ministerul Transporturilor intenționând să facă cerere de intervenție și în acest dosar.

Mulțumesc.

Domnul Lucian Augustin Bolcaș:

Vă mulțumesc.

Domnule deputat, dacă doriți să comentați?

Domnul Mircea Purceld:

Sigur că este un punct delicat. Am dorit să știu dacă ministerul, respectiv, Guvernul a luat atitudine față de faptul că Prefectura Timiș nu a acționat în contencios în termenul legal. De ce a așteptat prefectul județului Timiș ieșirea din termenul legal pentru a ataca această hotărâre a unui consiliu local în contencios?

Am vrut să fiu și eu informat, ca deputat de Timiș, de ce se acceptă asemenea..., eu aș vrea să o numesc aici indolență, dar, sigur, aș putea să trec și în partea cealaltă, să o numesc... N-o numesc nicicum, acum... E vorba de un trafic de terenuri aici, se face un trafic de pământ extraordinar în Banat. Pentru mine, situația este limpede, dar se pare că pentru Ministerul Transporturilor și Construcțiilor, situația nu este atât de limpede.

Deci, eu doresc să primesc acest răspuns scris, urmând să comentăm în continuare cu conducerea ministerului situația creată.

Mulțumesc.

Domnul Lucian Augustin Bolcaș:

Vă mulțumesc.

Domnule secretar de stat, dacă mai aveți ceva de adăugat?

 

Domnul Septimiu Buzașu:

Am reținut observația.

Domnul Lucian Augustin Bolcaș:

Desigur, pentru răspunsul scris.

  ................................................
 

Domnul Lucian Augustin Bolcaș:

  ................................................

Domnule deputat Mircea Purceld, vă invit să lămurim în primul rând o eventuală suprapunere. Ați adresat și v-a răspuns domnul secretar de stat Septimiu Buzașu o interpelare privind lucrările de reparația la Șoseaua Timiș-Lugoj DN 6, sigur, pe care ați dezvoltat-o. Pe ordinea de zi mai figurează o interpelare adresată ministrului delegat pentru lucrări publice și amenajarea teritoriului, referitor la nereguli în legătură cu modul în care se desfășoară acțiunea de reconstrucție a caselor. Vă rog să vă referiți la una dintre cele două.

Domnul Mircea Purceld:

Acțiunea de reconstrucție a caselor a fost bifată, problema Aeroportului Internațional a fost bifată. Prima, de fapt, este o restanță de acum două săptămâni.

Iar la punctul curent, avem lucrările de reparare a Șoselei Timișoara-Lugoj, cu o lungime de 50 de km, care au intrat în al cincilea an de viață. Am dorit să știu punctul de vedere al Ministerului Construcțiilor și Transporturilor, dată fiind durata mare de timp de când se lucrează pe acești 50 de km. De 5 ani de zile se lucrează pe 50 de km.

Sunt extrem de multe lucrări și puncte neterminate pe acest traseu. Au avut loc extrem de multe accidente rutiere, unele dintre acestea soldate cu pierderi de vieți omenești.

Ținând seama de faptul că este, de fapt, singura șosea care leagă Timișoara de Lugoj, este șoseaua internațională, am solicitat să se precizeze data la care vor fi gata aceste lucrări.

Mulțumesc.

Domnul Lucian Augustin Bolcaș:

Vă rog, domnule secretar de stat.

Domnul Septimiu Buzașu:

Contractul pentru lucrări s-a semnat în data de 28 octombrie 2002, iar ordinul de începere a lucrărilor a fost data în 8 ianuarie 2003. Termenul contractual de finalizare este prevăzut pentru anul 2006.

Însă contractul a pornit cu stângul, cu probleme legate de achizițiile de terenuri, care au făcut imposibilă obținerea autorizației de construcție în termenul prevăzut de contract. Din această cauză, ordinul de începere a lucrărilor a fost dat cu întârziere.

De asemenea, datorită creșterii traficului, în special, a traficului greu, a fost necesară refacerea sistemului rutier pe circa jumătate din lungimea totală a contractului, cu implicații directe asupra duratei de execuție. În prezent, se lucrează cu toate resursele disponibile și se fac eforturi pentru accelerarea ritmului de execuție și încadrarea în termenul contractual.

În legătură cu deschiderea mai multor fronturi, în conformitate cu prevederile contractuale, constructorul trebuie să întocmească programe de lucrări, care sunt aprobate de către consultant, programe în baza cărora constructorul poate să deschidă mai multe fronturi de lucru, bineînțeles cu obligația respectării condițiilor de siguranță a circulației. Aceste fronturi de lucru trebuie să respecte condițiile impuse de planul de management al traficului, care este aprobat de Inspectoratul General al Poliției, Direcția regională de drumuri și poduri Timișoara și Serviciul de siguranță a circulației din cadrul Companiei Naționale de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România.

Mulțumesc.

Domnul Lucian Augustin Bolcaș:

Vă mulțumim, domnule secretar de stat.

Domnule deputat, dacă aveți un comentariu?

 

Domnul Mircea Purceld (din sală):

Mulțumesc, nu am nici un comentariu.

Domnul Lucian Augustin Bolcaș:

Nu. Vă mulțumesc.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București duminică, 12 iulie 2020, 10:12
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro