Roberta Alma Anastase
Roberta Alma Anastase
Ședința Camerei Deputaților din 28 martie 2006
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.43/07-04-2006

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Arhiva video:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2006 > 28-03-2006 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 28 martie 2006

  1. Intervenții ale deputaților:
  1.36 Roberta Alma Anastase - declarație politică cu tema "Libertatea de opinie și de exprimare";

Intervenție consemnată conform materialului depus la secretariatul de sedință

Doamna Roberta Alma Anastase:

"Libertatea de opinie și de exprimare"

"Orice persoană are dreptul la libertatea de opinie și de exprimare; acest drept include libertatea de a avea opinii fără nici o ingerință și de a solicita, de a primi și de a răspândi informații și idei prin media și fără a ține cont de frontiere". (Declarația universală a drepturilor omului - Articolul 19)

Este de necrezut că în societatea de azi, caracterizată de o multitudine a mijloacelor de informare, încă mai putem vorbi de o criză acută de informație, ce se manifestă nu numai în contextul unor comunități, mai mult sau mai puțin izolate, însă și în cadrul anumitor instituții ce au ca menire de cele mai multe ori chiar informarea cetățenilor.

Acest lucru este observabil atât în publicațiile care de multe ori ajung în mâna cititorilor cu neînțelegerile de rigoare, ca și rezultat al unor surse nevalidate, cât și în faptul că, fiind chestionați în probleme de actualitate, o bună parte din cetățenii României se dovedesc a fi neinformați.

Întrebarea care trebuie pusă în acest caz este: cine este vinovatul? Cel care dă informația, cel care o prelucrează sau cel care este așteptat să se informeze? În alte cuvinte, problema informării este regăsită între activitatea mass-media și lipsa dorinței de informare în cazul cetățenilor.

De aceea, soluția trebuie aplicată la ambele nivele: atât în ceea ce privește activitatea diferitelor publicații, cât și în ceea ce privește dezvoltarea unei atitudini cetățenești proprii oricărui stat democratic al secolului XXI, caracterizată de o dorință de informare nu doar eficientă însă și eficace, ducând la un rezultat vizibil. Astfel spus, atât emițătorul, cât și mai ales receptorul informației trebuie vizați în problema lipsei de informare din România.

Aceasta este o concluzie trasă din situații concrete, cum pot fi regăsite în nenumărate comune și chiar orașe din România. În primul rând, din cauza faptului că de cele mai multe ori ziarele și revistele românești își opresc activitatea în orașe și nu continuă prin a distribui publicațiile și în diferite sate ori comune, rezultatul este în măsură dezastruos.

Este adevărat că pentru a-și distribui materialele, publicațiile au nevoie de asigurarea vânzării unui anumit număr, ceea ce este riscant în aceste localități izolate. Însă a nega, chiar și indirect, dreptul la informare prevăzut în însăși Declarația Drepturilor Omului nu poate fi justificat.

Un om nu poate lua o decizie corectă, oricare ar fi natura acestei decizii, decât având un fond de informație bine pus la punct - o concluzie nu poate fi trasă decât din premise, ori dacă cetățeanul (fie acesta dintr-o comună sau din capitală) nu își poate alcătui acest fond de informare, nu va putea lua decizia corectă sau nu va lua nici o decizie, întrucât nu se va considera a fi un pilon de susținere chiar în societatea din care face parte. În acest fel, este explicabilă și absența la vot ori dezinteresul cetățenilor în ceea ce privește anumite evenimente de interes major.

Se ajunge, astfel, la cel de-al doilea nivel al problemei informației, sau mai bine zis, al problemei informării, întrucât acest aspect vizează atitudinea cetățenilor în acest proces al distribuirii informației și, mai exact, dorința lor de a fi informați și de a se informa din proprie inițiativă.

Această problemă nu este una de natură instituțională, cât o problemă de atitudine și de accentuare a spiritului civic. Ceea ce trebuie subliniat este că printr-o modalitate sau alta, este necesar să se dezvolte un anumit program de informare a cetățenilor, aici incluzând și cetățenii din sate și comune, în legătură cu problemele actuale ale societății românești.

În final, să nu uităm că, nu numai ca cetățeni, însă ca oameni, fiecare dintre noi are nevoie de informație și, mai ales, are dreptul de a fi informat.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București duminică, 25 august 2019, 2:23
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro