Minodora Cliveti
Minodora Cliveti
Ședința Camerei Deputaților din 28 martie 2006
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.43/07-04-2006

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
15-10-2019
Arhiva video:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2006 > 28-03-2006 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 28 martie 2006

  1. Intervenții ale deputaților:
  1.47 Minodora Cliveti - declarație politică cu titlul "Cartonaș roșu pentru Agenția Națională pentru Egalitatea de Șanse între Femei și Bărbați - ANES";

Intervenție consemnată conform materialului depus la secretariatul de sedință

Doamna Minodora Cliveti:

Declarație politică "Cartonaș roșu pentru Agenția Națională pentru Egalitatea de șanse între Femei și Bărbați - ANES".

Săptămâna trecută s-au desfășurat două evenimente importante pentru domeniul egalității de șanse pentru femei și bărbați în România: lansarea volumului "Cartea neagră a egalității de șanse între femei și bărbați", realizat de Societatea de Analize Feministe AnA și ședința publică de încheiere a Proiectului Phare "Înființarea Agenției Naționale pentru Egalitatea de Șanse între Femei și Bărbați".

Două unghiuri de vedere diferite asupra unui singur subiect. Din perspectiva mișcării de femei, mai sunt încă multe de făcut pentru a se putea afirma că s-au realizat progrese vizibile în ceea ce privește promovarea și respectarea drepturilor femeilor și a egalității de gen, așadar, o situație mai mult gri spre negru. Din prezentarea festivistă a reprezentanților Ministerului Muncii, Solidarității Sociale și Familiei, situația apare altfel, fiind evaluată cantitativ: s-au înființat structuri centrale (Agenția Națională pentru Egalitatea de Șanse, Comisia Națională pentru Egalitatea de Șanse) și teritoriale (41 de comisii județene și a municipiului București în domeniul egalității de șanse între femei și bărbați - COJES), s-au elaborat acte normative, regulamente de organizare, statute, strategii și planuri de acțiune.

Pare mult, dar mult nu înseamnă și bine. Și, mai ales, nu înseamnă că problemele femeilor din țara noastră au fost rezolvate: o mare parte trăiesc în sărăcie, se confruntă cu probleme specifice de sănătate, ocupă locuri de muncă mai prost plătite, câștigă mai puțin decât bărbații, sunt victime ale violenței domestice și ale traficului în scopul prostituției, nu participă la decizie decât într-un procent nesemnificativ (10,66% în Parlament, 12% în Guvern, 7,14% dintre prefecți). De asemenea, sunt categorii de femei care au o situație și mai grea datorită cumulării formelor de discriminare(vârstă, etnie): femeile rome, cele în vârstă, precum și cele din mediul rural.

România a avut o șansă extraordinară în 2003, când Guvernul PSD a obținut o finanțare de 2 milioane de euro prin Programul Phare pentru înființarea unei instituții care să aplice legislația nediscriminatorie și să promoveze egalitatea de șanse pentru femei și bărbați în toate domeniile de activitate. Acest proiect urma să se aplice în colaborare cu experții spanioli, într-un proiect de twinning.

Ce s-a întâmplat pe parcursul celor aproape trei ani cât a durat proiectul? Banii au fost cheltuiți pentru a se înființa Agenția Națională pentru Egalitatea de Șanse, o structură instituțională a Ministerului Muncii, care nu are buget propriu (este ordonator secundar de credite), în care lucrează persoane angajate pe alte criterii decât cele de competență. Agenția, deși funcționează din martie 2005, este o instituție necunoscută opiniei publice, care nu s-a făcut remarcată prin nici un program sau proiect concret.

La nivel național, s-au constituit, tot de formă, comisii județene, constituite din persoane mai mult sau mai puțin pregătite pentru domeniul egalității de gen și care, mai grav, nu știu care este rolul și responsabilitățile pe care le au și ce activitate trebuie să desfășoare pentru realizarea egalității de gen. Astfel, un proiect ambițios, susținut de Uniunea Europeană, a fost compromis de actualul Guvern, care a dovedit că nu consideră acest domeniu o prioritate și că nici nu respectă angajamentele luate în cadrul procesului de negociere pentru aderarea la Uniunea Europeană.

De pierdut, însă, a pierdut întreaga societate, atât femeile, cât și bărbații. Pentru nerealizările agenției portocalii, societatea civilă îi acordă bile negre, iar femeile din România arată cartonașul roșu guvernanților.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București luni, 21 octombrie 2019, 13:53
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro