Viorel Arcaș
Viorel Arcaș
Ședința Senatului din 8 mai 2006
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.74/18-05-2006

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2020-prezent
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
25-11-2021
25-11-2021 (comună)
24-11-2021 (comună)
23-11-2021
22-11-2021
15-11-2021 (comună)
09-06-2021 (comună)
11-05-2021
Arhiva video:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2006 > 08-05-2006 Versiunea pentru printare

Ședința Senatului din 8 mai 2006

  1. Declarații politice prezentate de doamnele și domnii senatori:
  1.12 Viorel Arcaș - Lipsa unei strategii în domeniul turismului.  

Domnul Doru Ioan Tărăcilă:

................................................

Îl invit la tribună pe domnul senator Arcaș Viorel, Grupul parlamentar PSD. Aveți cuvântul, domnule senator.

Domnul Viorel Arcaș:

Mulțumesc, domnule președinte.

Doamnelor și domnilor senatori,

Ridic, astăzi, în fața dumneavoastră o problemă extrem de gravă, cu consecințe dezastruoase pe termen scurt, mediu și lung. Este vorba despre lipsa unei strategii într-unul dintre cele mai importante sectoare ale economiei românești, și anume - turismul. Nu am zis nimic anul trecut, pentru că la cârma turismului românesc se afla Marius Cristonencu, un fost dealer-auto din Brașov, care nu avea nici o legătură cu acest domeniu și nu puteai să-i ceri prea multe, deși, având în vedere lipsa lui de experiență în turism, nu ar fi trebuit să fie numit într-o asemenea funcție. De la sfârșitul anului 2005, în fruntea Autorității Naționale pentru Turism, a fost numit Ovidiu Iuliu Marian, prezentat de Alianța aflată la putere, drept un mare specialist în piața serviciilor turistice, persoană promovată din interiorul industriei. Ce a reușit să facă acest personaj în mai bine de o jumătate de an? Absolut nimic. Lucrurile nu s-au îmbunătățit, ba, dimpotrivă, s-au înrăutățit, dat fiind că vom bifa cu brio un alt an pierdut pentru turismul românesc, iar cu atâtea tinichele atârnate de coadă și cu o imagine atât de prăfuită, devine imposibil ca turismul românesc să mai iasă din gaura neagră în care a intrat. Am urmărit cu atenție evoluția sau mai bine zis involuția acestui domeniu. Am primit și semnale din piață, de la agențiile de turism și sunt absolut șocat de cele aflate și constatate. Reprezentanții agențiilor de turism ne-au comunicat că s-au săturat atât de mult să propună Autorității Naționale pentru Turism discuții, întâlniri, proiecte, care niciodată nu sunt ascultate și luate în considerare, încât au decis să nu-și mai pună nici o speranță în instituțiile statului și să acționeze fiecare după cum îl taie capul, iar cum este mult mai ușor și mai puțin costisitor să promoveze piețele externe, pentru că, oricum, românii sunt sătui până în gât de România. Exact, asta și fac, nu-i mai interesează să aducă străini în țara noastră, pentru că aceasta presupune să întreprindă pe banii lor acțiuni de promovare a României, să construiască un brand pentru turismul autohton, să participe la târguri, să ducă muncă de lămurire cu străinii, să-și spargă capul cu strategii de marketing, să-și cheltuie toate economiile. Cine pierde? Bugetul de stat, Produsul Intern Brut, în a cărui pondere, turismul, abia reprezintă 1%, în timp ce în Bulgaria reprezintă 13%, economia românească, în general, dar pe nimeni nu interesează acest lucru. O dovadă, în plus, a lipsei de interes, de profesionalism și de strategie stă marea acțiune anunțată de șeful Autorității Naționale pentru Turism, cu ocazia Târgului Național de Turism, de la începutul lunii aprilie, numită "Campania de promovare a litoralului Mării Negre". Spunem că această campanie dovedește lipsă de interes și de profesionalism a celor care conduc destinele turismului românesc, deoarece cu doar câteva zile înainte de începerea acestei campanii, la București, una dintre cele mai cunoscute organizații profesionale din domeniul turismului atrăgea atenția că trebuie să trecem în plan secund litoralul Mării Negre și să ne concentrăm pe alte programe care să reducă dependența României de sezonalitate. Mai mult, cu aceiași ocazie, președintele respectivei organizații spunea un lucru menit să ne pe pună în gardă: "Vă rog să faceți ceea ce trebuie. Ar fi păcat ca raportul și recomandările noastre să rămână pe un raft și să nu beneficiați de potențialul fantastic pe care-l aveți". Or, președintele Autorității Naționale pentru Turism a făcut exact ceea ce oficialul amintit ne ruga să nu facem: nu a dat nici doi bani pe strategia străinilor, ținând-o cu aceleași teorii și sloganuri complet depășite. Bineînțeles, la sfârșitul anului, la bilanț se va spune că nu am avut turiști străini din cauza gripei aviare, o explicație simplă și la îndemână. Nimeni nu va sta atunci să se uite în graficele de vacanță ale altor țări, precum Franța, Italia, China, Rusia, și ele atinse de aripa virusului fatidic, dar care vor înregistra cereri la fel de mari ca întotdeauna. Nu se vor uita nici la statisticile de anul trecut, care arătau o scădere a numărului turiștilor străini cu 25%, deși Marea Neagră nu a fost devastată de tsunami, Palatul Parlamentului nu a fost amenințat de teroriști, și toate zburătoarele au murit de moarte bună sau de necesități culinare. Nu se vor obosi nici măcar să citească explicațiile date de TUI, cel mai mare tur operator european, care la sfârșitul lunii martie anunța că nu mai vinde România în Germania și Țările Scandinave, din cauza întârzierii adoptării plafoanelor taxelor fiscale, ceea ce face incert tariful, și din cauza condițiilor precare de cazare. Or fi păsări aviare și pe alte meleaguri, dar, cu siguranță, acolo nu găsești problemele de aici: prețuri care se modifică de la o zi la alta, hoteluri de 2 stele declarate de 3 stele, cearșafuri schimbate numai cu șpaga, prosoape curate primite numai cu înjurături, alge, hârtii, pungi amestecate cu nisipul care ți se aruncă pe saltea, vânzători ambulanți, manele date la maxim, recepționeri sictiriți, vânzătoare de boutique și femei de serviciu transformate în chelnerițe sezoniere. Vă sună familiar? Atunci, știți că nu găinile aviare fugăresc turiștii, ci chelnerițele îngălate. Mulțumesc. (aplauze)

Domnul Doru Ioan Tărăcilă:

Vă mulțumesc, domnule senator.

Prin intervenția domnului senator Viorel Arcaș, practic, cei 12 colegi înscriși la declarații politice au prezentat în plenul Senatului, în nume propriu sau în numele grupurilor parlamentare, declarațiile politice, epuizând în felul acesta, și la timp, primul punct din ordinea de zi.

Invit colegii senatori în sală.

Adresa postala: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucuresti sâmbătă, 4 decembrie 2021, 21:44
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro