Claudius Mihail Zaharia
Claudius Mihail Zaharia
Ședința Camerei Deputaților din 20 iunie 2006
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.107/30-06-2006

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Arhiva video:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2006 > 20-06-2006 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 20 iunie 2006

  1. Declarații politice și intervenții ale deputaților:
  1.21 Claudius Mihail Zaharia - afirmarea necesității schimbării mentalității angajaților instituțiilor publice;

Intervenție consemnată conform materialului depus la secretariatul de sedință

 

Domnul Claudius Mihail Zaharia:

Domnule președinte, stimați colegi,

Zilele acestea o nouă problemă cu care țara noastră se confruntă înainte de aderarea la Uniunea Europeană a ieșit în evidență într-un moment extrem de delicat: interesul pe care angajații instituțiilor publice și-l dau în îndeplinirea sarcinilor pe care le presupune demnitatea pe care o dețin.

Ne-a fost dat să vedem cum într-o instituție publică centrală, Ministerul Educației, o persoană neautorizată a reușit să obțină, fără a premedita cu atenție și fără a folosi un plan elaborat, un set de documente cu un serios caracter secret - variantele de subiecte pentru examenul de bacalaureat.

Este o palmă puternică aplicată angajaților din instituțiile publice și o dovadă de necontestat că în administrația publică locală și centrală performanțele și calitatea serviciilor sunt la un nivel sub cel impus de Uniunea Europeană.

Pentru a combate acest fenomen și pentru a îndrepta starea actuală, susțin cu tărie acțiunile drastice de sancționare a celor care, prin funcția pe care o dețin, trebuie să se asigure de coordonarea activității instituțiilor publice. Chiar dacă reforma administrației publice este în plin proces de realizare, reformă care promite să crească stabilitatea funcționarilor publici și recompensarea acestora la un nivel salarial care să asigure o protecție financiară rezonabilă celor care asigură serviciile publice pentru care fiecare român plătește taxe, consider că este foarte important ca cei care sunt la conducerea instituțiilor publice să nu se adăpostească în spatele prerogativelor pe care le au și să răspundă pentru toate nerealizările acțiunilor lor.

Subliniez, conducătorul instituției publice trebuie să învețe să-și asume întreaga responsabilitate pentru toate acțiunile celor pe care îi coordonează. Mentalitatea din administrația publică românească trebuie să se schimbe - din una comunistă, în care munca la stat se caracteriza prin "timpul trece, leafa merge, noi cu drag muncim", în una contemporană, conformă statelor care au căpătat un renume prin calitatea serviciilor pe care le prestează către contractant, cetățeanul.

Această schimbare de mentalitate nu se poate face decât cu măsuri-exemplu de sancționare a celor care nu respectă instituția în care lucrează și nu-și iau în serios atribuțiile pe care le au.

Și pentru că, în acest moment, principalele funcții de conducere din administrație sunt ocupate de persoane numite pe criterii politice, consider că este foarte important ca partidele să își intensifice și să crească gradul de complexitate al criteriilor de selecție a celor ce ocupă aceste funcții. Asta cel puțin până când prin reforma în administrația publică majoritatea acestor funcții nu vor fi ocupate prin concursuri de către funcționari publici de carieră, cu experiență în activitatea din instituțiile publice.

Cu toate că sunt convins că doamna Paloma Petrescu nu este cea care a greșit pentru faptul că portarul nu legitimează pe cei care intră într-o instituție publică centrală, pentru faptul că secretara sau funcționarul public au înmânat un set de documente secrete unei persoane fără a cere un act de identitate, trebuie ca prin măsura premierului de a o demite să înțelegem faptul că, în instituțiile publice din România, conducerea politică a acestora trebuie să fie mult mai vigilentă și mult mai implicată în coordonarea directă a actului administrativ.

Concluzia care se impune în acest caz este următoarea: cu o administrație care persistă în erori la toate nivelurile, încrederea cetățenilor și a statelor membre ale Uniunii Europene în instituțiile publice din România nu poate decât să scadă, iar pentru a combate acest fenomen este nevoie de măsuri ferme, care să revigoreze sistemul administrativ.

Vă mulțumesc.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București sâmbătă, 24 august 2019, 12:30
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro