Ștefan Baban
Ștefan Baban
Ședința Camerei Deputaților din 20 februarie 2007
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.14/02-03-2007

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Arhiva video:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2007 > 20-02-2007 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 20 februarie 2007

  1. Declarații politice și intervenții ale deputaților:
  1.25 Ștefan Baban - declarație politică cu titlul "Obsesia privatizărilor";

Intervenție consemnată conform materialului depus la secretariatul de sedință

 

Domnul Ștefan Baban:

Domnule președinte,

Doamnelor și domnilor deputați,

"Obsesia privatizărilor"

Tranziția la economia de piață în țara noastră, proces demarat cu întârziere și cu numeroase ezitări, a devenit pe parcurs un scop în sine și nu o cale de eficientizare a activităților economice, făcând din privatizare un fel de obiect de cult, care este adulat, dar nu poate fi atins, dar în același timp și o obsesie care nu poate nici ea deveni realitate. Toți participanții la acest proces, începând de la guvernanții de după 1989, continuând cu beneficiarii privatizării care au devenit peste noapte capitaliști și magnați și terminând cu mamuții industriali care au putut fi supuși acestui fenomen, au considerat că importantă este înstrăinarea averii naționale și nu beneficiul care putea fi obținut prin aplicarea unui proces bine gândit și continuat de privatizarea economico-socială.

Investitorii nu erau deloc supuși unei analize atente și fundamentate, ci erau preferați după mărimea cecurilor și a comisioanelor care intrau direct în buzunarul care, între noi fie vorba, datorită hazardului (a se citi împrejurări și combinații de culise), au ajuns să fie diriguitorii privatizării. În aceste condiții, fostele întreprinderi socialiste, vizate a fi privatizate, multe dintre ele cu reale condiții de restructurare și relansare pe piață, au ajuns fie pe mâna unor speculanți nepricepuți dar venali, fie pe mâna unor grupuri de interese și competitori, total rupți de domeniul de activitate pe care l-au adjudecat. Indiferent de tipul de proprietari, rezultatul a fost același: fie lichidarea lor și vânzarea la prețuri care le-au adus averi frumușele, fie exploatarea lor defectuoasă prin schimbarea profilului de activitate sau managementul intenționat aplicat pentru falimentare.

Rezultatul nefast al faimoasei reforme economice prin privatizare este pentru România foarte periculos, deoarece țara noastră a reușit doar să devină, pe an ce trece, o țară subdezvoltată, cu un grad ridicat al dezindustrializării, ceea ce a compromis însăși ideea de economie de piață funcțională, cerință imperioasă impusă pentru primirea în UE.

Poate că ceea ce vă prezint în acest moment pare destul de sumbru, dar dacă privim în jur observăm cum capitalismul autohton a căpătat proporțiile unui eșec imens, dar ignorat de toți guvernanții de după 1989, că acest capitalism este reprezentat doar de unele sectoare economice care au reușit să supraviețuiască și să genereze speranța că se poate înfăptui și o privatizare reușită.

Și totuși, cursul procesului de privatizare nu a cunoscut un punct salutar la nivelul orientărilor strategice. Privatizările unor coloși industriali sau instituții financiar bancare, în condiții discutabile, unor ramificații stufoase de grupuri de interese obscure, protejate fie politic fie financiar, au continuat fără cea mai mică jenă. Privatizările păguboase pentru statul român, unele dintre ele fiind făcute publice, au arătat proporțiile catastrofale și oneroase ale unor politici și stratageme prin care economia națională a fost devalizată și aservită capitalului străin, nesocotind atât interesele țării, cât și legile acesteia.

Ce va urma nu se știe, dar cert este că ceea ce a mai rămas de privatizat va fi, cu siguranță, adjudecat pe baza acelorași principii legale și economice.

Poate a venit vremea adevărului și mai ales ceasul judecării responsabililor și vinovaților, atât autohtoni cât și străini, care au făcut din procesul privatizării unor obiective economice naționale importante un jaf național fără precedent.

Să mai sperăm sau să ne resemnăm?

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București duminică, 18 august 2019, 12:46
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro