Plen
Ședința Camerei Deputaților din 20 februarie 2007
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.14/02-03-2007

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Arhiva video:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2007 > 20-02-2007 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 20 februarie 2007

8. Proiectul de Lege pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.133/2006 privind înființarea, organizarea și funcționarea Departamentului pentru Afaceri Europene (retrimis comisiei).
 
consultă fișa PL nr. 6/2007

 

Domnul Bogdan Olteanu:

  ................................................

Proiectul de Lege pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.133/2006 privind înființarea, organizarea și funcționarea Departamentului pentru Afaceri Europene.

Legea are caracter ordinar.

Raport de adoptare din partea Comisiei pentru administrație publică.

Suntem în procedură de urgență.

Primă Cameră sesizată.

Rog inițiatorul să prezinte proiectul. Domnul secretar de stat Adrian Ciocănea.

Domnul Adrian Ciocânea (secretar de stat, Ministerul Integrării Europene):

Mulțumesc, domnule președinte.

Noul statut al României, de stat membru, implică și o creștere a vitezei de reacție în ceea ce privește pregătirea pozițiilor pentru diferitele instituții ale Uniunii Europene. Prezentarea în aceste instituții înseamnă și o responsabilitate mai mare, dar și posibilitatea ca aceste poziții să fie bine structurate în interiorul Guvernului.

De aceea, s-a înființat acest departament, care, fiind sub directa coordonare a primului-ministru, va putea să facă legătura atât cu programul de guvernare, cu măsurile trecute în acest program și aflate în responsabilitatea primului-ministru, cât și cu acele chestiuni care se referă la afaceri europene și care sunt, după cum știți și dumneavoastră, din ce în ce mai mult, tind a avea un aspect național.

Din acest punct de vedere, am elaborat această ordonanță a Guvernului, pe care v-o spunem atenției.

Mulțumesc.

Domnul Bogdan Olteanu:

Vă mulțumesc, domnule secretar de stat.

Comisia, raportul, domnule președinte, vă rog.

Domnul Relu Fenechiu:

Mulțumesc, domnule președinte.

Proiectul de lege a fost dezbătut și analizat în fond în procedură de urgență, la ședința din 13 februarie 2007.

Având în vedere necesitatea existenței unei structuri la nivelul Guvernului, respectiv a Departamentului pentru Afaceri Europene, care să realizeze dezideratele prezentate de inițiator, Comisia pentru administrație publică, amenajarea teritoriului și echilibru ecologic propune Camerei Deputaților aprobarea proiectului de lege.

Proiectul de lege face parte din categoria legilor ordinare.

A fost adoptat cu 9 voturi pentru, 2 voturi împotrivă și 6 abțineri.

Potrivit Constituției României, Camera Deputaților este primă Cameră sesizată.

Și, în urma dezbaterii, comisia propune admiterea cu modificări a proiectului de lege.

Vă mulțumesc.

Domnul Bogdan Olteanu:

Vă mulțumesc, domnule deputat.

Dacă există intervenții la dezbaterile generale? Vă rog, domnule deputat Pușcaș, aveți cuvântul, din partea Grupului PSD.

Domnul Vasile Pușcaș:

Mulțumesc, domnule președinte.

Doamnelor și domnilor colegi,

Cred că vom fi de acord cu toții că, într-o formă, există necesitatea Departamentului pentru Afaceri Europene.

Sunt puțin mirat, domnule președinte al comisiei, de faptul că săptămâna trecută a fost o discuție în Comisia pentru politică externă și nu ați introdus acele concluzii, cel puțin nu o arată raportul.

Și, în al doilea rând, eu consider că a discuta despre Departamentul pentru Afaceri Europene impune totuși să fie consultată măcar și Comisia pentru afaceri europene. Pentru că suntem în Uniunea Europeană, pentru că, acum, Parlamentul și Comisia referitoare la afaceri europene a Parlamentului au totuși un rol.

Și, chiar dacă noi nu suntem Cameră decizională, eu nu cred că distinșii mei colegi, toți, indiferent că sunt la putere sau în opoziție, pot să agreeze că există o comisie parlamentară de profil și că ea nu este nici măcar consultată. Atunci, desființăm comisiile! Atunci când există un obiect cât se poate de clar pentru aceste comisii...

În al treilea rând, aș dori să vă spun că ar fi în folosul și trebuie să fie în folosul Departamentului pentru Afaceri Europene, pentru că există deja foarte multe obiecții la modul cum funcționează sau cum urmează să funcționeze. Nu cred că este în interesul nostru, repet, al Camerei, de data aceasta, să iasă de la noi un act normativ, chiar dacă este în drum spre Senat, în care să lăsăm ca lucrurile să fie rezolvate la Senat; nu cred că aceasta este o atitudine responsabilă a Camerei Deputaților.

Și, în al patrulea rând, există, vreau să vă avertizez, chestiuni de discriminare în amendamentele pe care le-am văzut aici și, în mod sigur, legea va fi respinsă.

De aceea, vă rog foarte mult, domnule președinte, să o trimitem la Comisia pentru afaceri europene și să fie făcută o lege ca lumea. Mulțumesc.

Domnul Bogdan Olteanu:

Vă mulțumesc, domnule deputat. Vă datorez o clarificare, chestiunea s-a discutat și în Biroul permanent al Camerei de ieri, desigur, procedural, o retrimitere la comisie nu se poate face decât către comisia care a fost investită inițial în fond, problema este alta, însă, și anume, că la Comisia pentru afaceri europene, prin hotărârea de înființare, nu s-au prevăzut competențe de avizare a actelor normative. Și, ca atare, ca și celelalte comisii reunite: Comisia pentru control SRI, SIE ș.a.m.d. nu are competență de a aviza acte normative, orice act normativ, chiar dacă vizează domeniul afacerilor europene, în cadrul legislativ actual, nu poate merge acolo.

Sigur, nu e poate cea mai fericită opțiune, dar, mai întâi, va trebui să schimbăm hotărârea de înființare și organizare a comisiei.

În aceste condiții, sigur că putem, procedural, eventual, să gândim ideea de a retrimite proiectul la Comisia pentru administrație publică și să invităm membri ai Comisiei pentru afaceri europene, să-și spună cuvântul în Comisia pentru administrație publică. Urmând, ulterior, să gândim o formulă prin care Comisia pentru afaceri europene să poată sau să nu poată să aibă competență de avizare.

Vă rog, dacă doriți să interveniți.

Domnul Vasile Pușcaș:

Domnule președinte,

Știu lucrul aceasta, este nu doar apel la diligență, pentru a fi retrimisă și discutată și în Comisia pentru afaceri europene, sunt de acord și cu această soluție, să existe o consultare între Comisia pentru administrație și Comisia pentru afaceri europene, dar este ridicol, domnule președinte, ca un asemenea departament să nu fie discutat în Comisia pentru afaceri europene, în contextul în care Regulamentul este așa cum este. A afla, chiar din dezbaterea noastră, că un asemenea departament a ieșit fără discuția în Comisia pentru afaceri europene, nu i-ar da nici credibilitate Departamentului, repet, cu atât mai mult cu cât sunt foarte grave probleme de funcționare, și nu i-ar da o susținere. Or, noi vrem să creăm un departament care să fie dincolo de, să zicem, viziuni partinice sau de altă natură. Mulțumesc.

Domnul Bogdan Olteanu:

Mulțumesc.

Domnul deputat Cristian Rădulescu. Vă rog.

Domnul Cristian Rădulescu:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Este un punct important la ordinea de zi, este vorba de o structură a Guvernului care va fi esențială pentru următoarea perioadă...

Domnul Bogdan Olteanu:

Domnule deputat, un pic mai tare, dacă se poate, vă rog.

Domnul Cristian Rădulescu:

..., iar colegul antevorbitor s-a referit și la importanța ca această structură să fie, nu avizată, fiindcă nu ne permite Regulamentul, dar discutată, în sensul îmbunătățirii, bineînțeles, și de către recent înființata Comisie pentru afaceri europene a Camerei, cu care ne mândrim și cu care se presupune că ne-am aliniat situației în care suntem în momentul de față, din punct de vedere structural.

Din punct de vedere funcțional, nu ne-am adaptat și aliniat, fiindcă această structură încă nu a apucat să se refere la problemele importante care îi revin în competență. Și cred că cea mai importantă problemă care îi revine în competență este structurarea și funcționarea departamentului la care se referă acest proiect legislativ.

Prin urmare, procedura propusă de către dânsul și de către dumneavoastră este cea corectă, se poate merge înapoi, la comisia sesizată în fond, care, împreună cu membrii sau invitații Comisiei pentru afaceri europene, să se pronunțe în deplină cunoștință de cauză asupra acestei chestiuni. Fiindcă, altfel, ne putem trezi - ipotetic, fiindcă nu cred că Guvernului poate greși așa de tare - că departamentul respectiv al Guvernului a fost structurat așa de prost încât comisia din legislativ care se ocupă de aceeași chestiune nu poate lucra, pur și simplu, cu departamentul respectiv.

Deci, susținem și noi retrimiterea.

Domnul Bogdan Olteanu:

Vă mulțumesc.

Tot pe chestiunea retrimiterii, dacă sunt intervenții? Domnul deputat Gheorghiof.

Domnul Titu Nicolae Gheorghiof:

Mulțumesc, domnule președinte.

Stimate colege și colegi,

Da, e adevărat, iată că Regulamentul poate să fie aplicat chiar și în litera lui, potrivit art. 70 din Regulamentul Camerei Deputaților, atunci când la un proiect de lege sau o inițiativă legislativă, fiind pe ordinea de zi în plenul Camerei Deputaților, se constată că sunt discuții majore pe text, la solicitarea unui grup parlamentar, se poate retrimite comisiei de fond.

Modificarea cu privire la raportul pe fond asupra acestui proiect, acestei ordonanțe, mai precis, a Guvernului, din decembrie 2006 nu se poate discuta, întrucât însuși Regulamentul Camerei Deputaților are o prevedere foarte strictă: la 5 zile după ce s-a trimis de către Biroul permanent al Camerei Deputaților, o comisie care consideră că în obiectul ei de activitate ar fi de dorit ca să fie trimis acel proiect sau inițiativă legislativă, dacă în 5 zile nu s-a făcut această solicitare, Regulamentul nu poate să fie încălcat, de oricare comisie, fie că e comisie permanentă sau comisie comună.

Cât privește aspectul discuției într-o comisie care a luat ființă în decembrie anul trecut, Comisia pentru afaceri europene, care e o comisie comună a celor două Camere, pot să vă comunic că, fiind membru al Comisiei de control și supraveghere al Serviciului Român de Informații, și noi primim, spre exemplu, atunci când e vorba de bugetul Serviciului Român de Informații, putem să ne spunem un punct de vedere cu privire la serviciul pe care îl avem în control și supraveghere. Cred că și Comisia pentru afaceri europene, o comisie nouă, care a luat ființă în Parlamentul României în decembrie anul trecut, poate să aibă un punct de vedere cu privire la această ordonanță de urgență a Guvernului.

Și consider, și în numele Grupului Partidului Național Liberal, că o retrimitere, potrivit art. 70 din Regulamentul Camerei Deputaților, ar fi benefică pentru discuțiile care urmează să aibă loc și votul din Camera Deputaților.

Mulțumesc.

Domnul Bogdan Olteanu:

Vă mulțumesc.

În încheiere, îl invit pe domnul președinte Fenechiu.

Domnul Relu Fenechiu:

Da, domnule președinte, termenul constituțional expiră pe 1 martie, deci, dacă nu mă înșel, miercurea viitoare, așa încât săptămâna aceasta ar trebui să existe o consultare între Comisia pentru administrație și Comisia pentru afaceri europene. Suntem de acord cu retrimiterea la comisie, cu rugămintea de a o programa pentru dezbatere la începutul săptămânii viitoare, pentru a nu exista o aprobare tacită.

Vă mulțumesc.

Domnul Bogdan Olteanu:

Vă mulțumesc.

Atunci, supun aprobării dumneavoastră propunerea de retrimitere la Comisia pentru administrație, urmând să fie invitați acolo reprezentanții Comisiei pentru afaceri europene, cu rugămintea ca termenul să fie săptămâna viitoare, luni, să putem să adoptăm în termenul constituțional.

Supun votului dumneavoastră propunerea de retrimitere la comisie. Vă rog să votați.

S-a aprobat, retrimis, termen o săptămână.

Deci, să se consemneze, s-a retrimis la Comisia pentru administrație, ca să nu fie neclarități. Și orice alți parlamentari, sigur, pot merge să facă amendamente în Comisia pentru administrație.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București duminică, 25 august 2019, 2:10
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro