Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2007 > 27-03-2007

Ședința Camerei Deputaților din 27 martie 2007

  1. Declarații politice și intervenții ale deputaților:
  1.39 Aurel Olărean - declarație politică cu titlul "Identitatea europeană a României";

Intervenție consemnată conform materialului depus la secretariatul de sedință

 

Domnul Aurel Olărean:

"Identitatea europeană a României"

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Fac parte dintre aceia care au sperat ca România, odată intrată în Uniunea Europeană, își va găsi drumul propriu și o identitate niciodată bine definită până acum. Și cum cu sarmalele, mămăliguța sau țuica nu poți să creezi un brand național sau să personalizezi o țară, opțiunile s-au dovedit destul de limitate. Una din soluții ar fi fost turismul, cel tradițional sau mai noul agro-turism, ambele bazate pe frumusețile naturale rămase neschimbate de sute de ani. Este adevarat că pentru un turism prosper și rentabil financiar mai este nevoie și de o infrastructură adecvată, precum și de oameni pricepuți și primitori care să te facă să uiți de grijile cotidiene. Dar important este să ai natura de partea ta, credeam eu, restul se formează în timp.

Din păcate, m-am înșelat. Un sondaj prezentat zilele acestea în mass-media a plasat România abia pe locul 76 în topul preferințelor turistice internaționale. O consolare ar fi că ne situăm oricum înaintea unor țări ca Ucraina sau Burundi, dar acestea nu reprezintă nici pe departe ținte etalon în materie de turism. Și atunci rămâne de explicat marele paradox al turismului românesc: un aport natural de excepție cu rezultate zero în exploatare. Pentru că aceasta este realitatea. Cum altfel se poate explica faptul că pe aceeași mare, pe aceleași plaje cu același nisip, dar la o distanță de numai câțiva km, turismul bulgar a renăscut ca pasărea Phoenix, iar cel românesc își continuă lunga agonie în care este de ani buni ? Sau ce îi face pe turiștii români să își încarce schiurile și să plece la ski în Austria sau Croația când au la îndemână Munții Carpați? Nici litoralul românesc și nici munții noștri nu trebuiesc confundate cu o destitație de weekend pentru că atunci nu mai putem vorbi despre o industrie turistică.

Ceea ce caută turiștii în vacanță este exact ceea ce noi nu avem: o atmosferă relaxată, servicii de calitate și un personal care să-i ghicească dorințele înainte de a fi rostite. Mai avem mult de învățat și factorul uman trebuie format și modelat după alte reguli decât până acum.

Dar până atunci rămânem aceeași țară frumosă, însă lipsită de o identitate europeană, iar la întrebarea simplă, ce vă atrage să mergeți în România ?, răspunsul ar fi "din curiozitate", căci nu avem un brand de țară bine definit.