Plen
Sittings of the Senate of April 11, 2007
Abstract of the sittings
Full-text of the sittings
Published in Monitorul Oficial no.50/20-04-2007

Parliamentary debates
Calendar
- Chamber of Deputies:
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Query debates
for legislature: 2020-present
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996

Meetings broadcast

format Real Media
Last meetings
07-04-2021
06-04-2021
Video archive:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
You are here: Home page > Parliamentary Business > Debates > Calendar 2007 > 11-04-2007 Printable version

Sittings of the Senate of April 11, 2007

13. Dezbateri asupra Propunerii legislative pentru modificarea art. 26 din Ordonanța Guvernului nr. 42/2004 privind organizarea activității sanitar-veterinare și pentru siguranța alimentelor (retrimitere pentru raport suplimentar la Comisia pentru agricultură, industrie alimentară și silvicultură și la Comisia pentru sănătate publică).
 
see bill no. L116/2007

Domnul Doru Ioan Tărăcilă:

................................................

La punctul 10 din ordinea de zi, avem înscrisă Propunerea legislativă pentru modificarea art. 26 din Ordonanța Guvernului nr. 42/2004 privind organizarea activității sanitar-veterinare și pentru siguranța alimentelor.

Comisia pentru sănătate publică, vă rog. Este prezent domnul senator Șerban Strătilă.

Este prezent, în calitate de inițiator, domnul Șerban Strătilă. Este prezent, în calitate de inițiator, domnul deputat Popa.

Aveți cuvântul, microfonul 10.

Domnul Nicolae Popa - deputat:

Mulțumesc, domnule președinte de ședință.

Doamnelor și domnilor senatori,

Vin în fața dumneavoastră, astăzi, cu o propunere legislativă privind modificarea Ordonanței Guvernului nr. 42/2004 și, în special, a art.26 unde se reglementează sprijinirea acțiunilor de luptă împotriva bolilor transmisibile ale animalelor, precum și acordarea de despăgubiri proprietarilor pentru animalele tăiate, ucise și altfel afectate.

A fost nevoie de un asemenea act normativ și vreau să vă reamintesc că în 2006 noi am avut această epidemie de gripă aviară nemaiîntâlnită în România, ne-am confruntat, trebuie să recunoaștem, că am fost luați prin surprindere, s-au dat fel de fel de comenzi și dispoziții, dar când a venit vorba de despăgubiri, nimeni nu și-a mai asumat nici un fel de răspundere.

Vreau să precizez faptul că în toată lumea și, în special, în Uniunea Europeană, atunci când au loc aceste focare epidemice se despăgubesc în mod obligatoriu, fără nici un fel de discuție.

Vă informez că, iată, a trecut aproape un an de zile, chiar zilele acestea se împlinește un an de zile și acești oameni care au fost afectați de gripa aviară nu și-au primit despăgubirile, este vorba de peste 100 miliarde, și în loc să găsească înțelegere la Autoritatea Sanitar-Veterinară, la Ministerul Agriculturii, să facă aceste despăgubiri, ei au fost nevoiți să se adreseze instanțelor judecătorești pentru a primi drepturile ce li se cuvin după lege.

Din acest punct de vedere, vreau să vă informez că mai toate instituțiile cu activitate în domeniul creșterii păsărilor au câștigat în instanță toate aceste procese. O să vedeți dumneavoastră că o să vină penalizări la aceste sume, să vedem cine le plătește pentru că trebuie să le plătească cei vinovați și trebuie să avem în vedere că aceste unități au angajat unități au angajat milioane de euro de la Uniunea Europeană pentru a se moderniza pentru a se tehnologiza și, nonșalant, așa, fără să se aibă în vedere, au fost trimiși spre faliment.

Nu este posibil, de aceea vă este supusă la vot această propunere legislativă spre analiză și adoptare.

Vă mulțumesc.

Domnul Doru Ioan Tărăcilă:

Vă mulțumesc.

Punctul de vedere al Guvernului, domnul secretar de stat Istvan Toke, aveți cuvântul. Microfonul 9, vă rog.

Domnul Istvan Toke - secretar de stat în Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Doamnelor și domnilor senatori,

Guvernul este de acord cu o anume clarificare în despăgubirile acordate pe baza unor situații de urgență, dar nu susține reglementarea sub această formă. Vă mulțumesc.

Domnul Doru Ioan Tărăcilă:

Mulțumesc.

Punctul de vedere al comisiei noastre, domnul senator Șerban Strătilă. Aveți cuvântul, domnule președinte.

Domnul Șerban Strătilă:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

În urma dezbaterilor din 13 martie 2007, membrii comisiei au hotărât în unanimitate să adopte raport de admitere, cu un amendament prevăzut în anexă.

Precizez că, deși punctul de vedere al Guvernului a fost negativ, la dezbaterile din cadrul comisiei, reprezentanții Autorității Naționale Sanitar Veterinare și a Ministerului Agriculturii și Dezvoltării Rurale și-au schimbat punctul de vedere, respectiv au susținut această inițiativă legislativă în forma care a rezultat din dezbaterile din comisie.

Precizez că s-a primit aviz favorabil cu observații ale Consiliului Legislativ, aviz negativ de la Comisia pentru administrația publică, organizarea teritoriului și protecția mediului și aviz negativ de la Comisia pentru buget, finanțe, activitate bancară și piață de capital.

Prezentul act normativ face parte din categoria legilor ordinare, Senatul este primă Cameră sesizată.

Domnul Doru Ioan Tărăcilă:

Mulțumesc.

La dezbateri generale, domnul senator Petre Daea, Grupul parlamentar PSD.

Microfonul 4, vă rog.

Domnul Petre Daea:

Microfonul 4, vă rog.

Mulțumesc, domnule președinte de ședință.

Domnule președinte,

Doamnelor și domnilor senatori,

Biroul permanent, din greșeală, a repartizat acest act normativ Comisiei pentru sănătate publică, punând-o într-o situație dificilă, punând plenul Senatului într-o situație dificilă. Prin mimica pe care o face domnul coleg, rezultă că sunt pe drumul bun al criticii pentru Biroul permanent.

Spun acest lucru pentru că dacă în morișca aceasta de lucru a Biroului permanent se găsea și supapa de ieșire care însemna transmiterea inițiativei spre Comisia pentru agricultură, silvicultură și dezvoltare rurală, plenul Senatului, astăzi, putea să dea un vot în cunoștință de cauză, folosind, evident, munca efectivă a comisiilor de specialitate. Actul normativ, așa cum este formulat, nu poate trece de Senatul României, deși vizează un domeniu care trebuie reglementat, dar nu așa. Știm cu toții, nu are rost să mai pedalăm pe efectele negative care au fost înregistrate cu ani în urmă, dată fiind, pe de o parte, lipsa de experiență a unora, pe de altă parte, diletantismul altora și, nu în ultimul rând, reglementări care, prin natura lor, nu sunt în stare să stăpânească anumite fenomene când ele apar, când incidența acestora zdruncină atât de mult un sistem economic, cum a fost al industriei alimentare, al agriculturii, în cazul gripei aviare. Spun că nu poate trece așa, întrucât inițiatorii, pe care îi felicit pentru gândul bun de a reglementa situația care reclamă reglementare, spun, inițiatorii una vorbesc în expunerea de motive și alta produc în actul normativ, spun în expunerea de motive că e nevoie să susținem Guvernul pentru a interveni prin mecanisme specifice în susținerea sistemului, când entropia depășește ceea ce fiecare își închipuie, și realitatea a demonstrat-o, dar introduce ca mecanism juridic reglementări care nu pot trece prin Senatul României. Iar dacă intra un asemenea act normativ în Comisia pentru agricultură, industrie alimentară și silvicultură, era posibil ca actul să nu apară așa în plenul Senatului.

Iată despre ce este vorba.

Din cele 15 reglementări doar 3 sunt pentru sprijin dat celor ce sunt într-o situație de care actul normativ vorbește. Restul sunt reglementări împotriva sistemului național de management al situațiilor de urgență. Aprobat prin Ordonanța Guvernului nr. 21 din 2004, din care și-a extras seva și Ordonanța Guvernului nr. 42/2004, de care face vorbire. Pe bună dreptate, reprezentantul Guvernului, astăzi, spune că vede și este necesară o soluție de reglementare, dar cum este așezată în pagina juridică a actului, nu, pentru că, prin propunerea pe care a dat-o Guvernul, iar comisia a avut-o la îndemână și comisiile de specialitate și-au dat avizul negativ, nu pot fi introduse reglementări de dragul reglementărilor.

Stimate colege și stimați colegi,

Am suferit prea mult, ca să nu ne dăm seama că diletantismul ne costă. Am spus-o cândva că norma sanitar-veterinară, modificată în plin câmp de manifestare a gripei aviare, a introdus România într-un vârtej din care cu greu am ieșit, dar zic eu că încă reverberația negativă a acestuia este prezentă.

De aceea, respectând inițiatorii, comisia care a avut misiunea dată de Biroul permanent să facă raportul, v-aș propune, domnule președinte, și, dacă socotiți necesar, să supuneți votului propunerea, și anume, aceea ca acest act normativ, este timp până la aprobarea tacită, să treacă și pe la comisia de specialitate a Senatului, care este Comisia pentru agricultură, industrie alimentară și silvicultură, și care, de fiecare dată, a dat dovada pertinenței și a interesului pentru domeniul acesta atât de dificil și complicat. În această formă nu poate trece prin Senat, pentru că produce mai mult rău decât bine. Rezolvăm pe moment, dar introducem în sistem dezordinea unde nu este nevoie să fie introdusă, prin votul nostru, în Senatul României. Vă mulțumesc.

Domnul Doru Ioan Tărăcilă:

Vă mulțumesc, domnule senator.

Dați-mi voie să fac două precizări. Nu puteți vorbi 4 inși odată, vă rog să așteptați, colegi care doreau să intervină. Deci, o primă chestiune ridicată de domnul senator Petre Daea, legată de sesizarea Comisiei pentru sănătate, ecologie și sport și de nesesizarea Comisiei pentru agricultură, industrie alimentară și silvicultură, vă reamintesc că legile sunt repartizate în prezența președinților de comisii.

A doua chestiune. Dați-mi voie să vă reamintesc, domnule senator, că fiecare comisie, potrivit Regulamentului Senatului, care se consideră competentă într-un anumit domeniu, are dreptul - și am avut zeci de astfel de situații - să solicite Biroului permanent sesizarea pentru raport, împreună cu cealaltă comisie, care a fost sesizată de către Biroul permanent.

A treia chestiune. Pentru a nu continua dezbaterile într-un anumit sens, voi supune votului plenului Senatului solicitarea dumneavoastră, în sensul de a se întocmi un raport suplimentar, de către cele două comisii, până la data de - propun eu - 25 aprilie. Termenul de adoptare tacită este 30 aprilie.

În situația în care plenul Senatului va respinge această solicitare venită din partea domnului senator Petre Daea, vom continua cu dezbaterile generale pe proiectul de lege. (discuții în sală)

Numai puțin. Vă rog, să nu pierdem timpul. Mai întâi, vă rog să ne pronunțăm prin vot, iar apoi vă ofer cuvântul, procedăm ca la primul proiect.

Deci, vă rog să vă pronunțați prin vot în legătură cu solicitarea venită din partea domnului senator Daea, în sensul ca și Comisia pentru agricultură, industrie alimentară și silvicultură să fie sesizată pentru raport. Vă rog să votați.

Așadar, raport suplimentar, cu termen de depunere 25 aprilie.

Solicitare aprobată de plenul Senatului cu 54 de voturi pentru, 2 voturi împotrivă și 3 abțineri. Vă mulțumesc.

Vă rog să luați, în procedură de urgență, în dezbatere, cele două comisii, această propunere legislativă.

Postal address: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucharest, Romania sunday, 11 april 2021, 12:27
Telephone: +40213160300, +40214141111
E-mail: webmaster@cdep.ro