Emilian Valentin Frâncu
Emilian Valentin Frâncu
Ședința Camerei Deputaților din 8 mai 2007
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.69/18-05-2007

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Arhiva video:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2007 > 08-05-2007 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 8 mai 2007

  1. Declarații politice și intervenții ale deputaților:
  1.13 Emilian Valentin Frâncu - declarație politică intitulată "Ca la noi la nimeni: suspendat numai pe hârtie";

 

Domnul Lucian Augustin Bolcaș:

  ................................................

Vă rog, domnule deputat, ați așteptat cu multă răbdare, așa că trebuie răsplătită și tenacitatea.

Domnul Emilian Valentin Frâncu:

Mulțumesc mult, domnule președinte de ședință.

Stimați colegi,

Mi-am intitulat declarația politică de astăzi: "Ca la noi la nimeni: suspendat numai pe hârtie"

Oriunde în lume și în orice domeniu de activitate, suspendarea cuiva este ca un fel de pedeapsă. O perioadă când acel cineva nu mai beneficiază de avantajele funcției. Când devine un om obișnuit, care se deplasează cu metroul și nu cu mașina de serviciu, care locuiește la el acasă și nu într-o locuință de protocol, care se gândește la propriile greșeli și nu la cum să facă să mai greșească din nou. Suspendarea ar trebui să fie ca un concediu fără plată, nu ca un concediu de odihnă, cu leafa plătită integral, cu beneficii și bonusuri de vacanță.

Acolo unde există o tradiție și o practică instituțională bine consolidate, cel suspendat nu are, în niciun fel, posibilitatea să influențeze luarea unei decizii în ceea ce îl privește. Nu stă de vorbă cu factorii decidenți, nu se lansează în tirade pro domo, nu pune la cale stratageme, nu împroașcă cu noroi și nu inventează scenarii elucubrante, menite să explice vinovăția tuturor și a oricui altcuiva în afară de sine însuși.

Ce constatăm noi, la aproape trei săptămâni de când președintele României a fost suspendat de Parlament, printr-un vot cu o largă majoritate?

Că Traian Băsescu a schimbat doar locul unde i se deschide ușa dimineața, după ce pleacă din aceeași vilă de protocol, unde continuă să locuiască fără chirie. Că folosește cu nonșalanță aproape toată logistica pusă la dispoziție unui președinte în exercițiu, cu toate că nu mai desfășoară activitatea din fișa postului. Că zboară în Spania cu avion al flotilei prezidențiale, însoțit de un întreg alai, în loc să își cumpere un bilet obișnuit, de la o agenție obișnuită. Că își face campanie electorală prin orice mijloace, inclusiv prin utilizarea resurselor administrației publice locale. Că pozează în victimă și că cere mandat de la cei care îl vor susține la referendum, să încerce să distrugă până la capăt sistemul democratic din România. Că insultă și jignește mai mult chiar decât înainte de suspendare.

Este limpede că, asemenea altor instrumente democratice a căror utilizare este lăsată la voia întâmplării, suspendarea a devenit, la noi, un fel de premiu acordat celui care, astfel, își croiește din ea un fel de rampă de relansare. Poate ar trebui să ne gândim, o dată în plus, dacă avem, cu adevărat, nevoie de asemenea experiențe halucinante și dacă nu se impune, de fapt, regândirea instituției prezidențiale, în așa fel încât nici alegerea președintelui și nici demiterea lui să nu mai fie posibile prin spectacole grotești, de factură îndoielnică.

Una din modificările esențiale în Constituția României trebuie să prevadă alegerea președintelui nu prin vot universal, ci prin votul Parlamentului, iar demiterea acestuia să se facă, pe cale de consecință, într-o singură etapă, fără suspendare, tot prin votul Parlamentului.

Nu putem avea un președinte cu prerogative constituționale de înalt funcționar și nimic mai mult, dar care să aibă la fel de multă legitimitate populară cât instituția Parlamentului și tot atâta putere cât Guvernul votat de Parlament.

Trebuie să hotărâm care este locul fiecărei instituții în ecuația puterii la vârf. Altfel, nu va fi niciodată pace sub măslini, iar țara va fi blocată, periodic, de spectacolul unor permanente confruntări, nu pentru putere, ci pentru delimitarea unor teritorii insuficient delimitate în Constituția de acum.

Vă mulțumesc.

Domnul Lucian Augustin Bolcaș:

Vă mulțumesc.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București sâmbătă, 24 august 2019, 3:26
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro