Plen
Sittings of the Senate of May 14, 2007
Abstract of the sittings
Full-text of the sittings
Published in Monitorul Oficial no.71/24-05-2007

Parliamentary debates
Calendar
- Chamber of Deputies:
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Query debates
for legislature: 2020-present
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996

Meetings broadcast

format Real Media
Last meetings
12-04-2021
07-04-2021
06-04-2021
Video archive:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
You are here: Home page > Parliamentary Business > Debates > Calendar 2007 > 14-05-2007 Printable version

Sittings of the Senate of May 14, 2007

8. Dezbaterea Propunerii legislative pentru modificarea și completarea Legii nr. 598/2002 pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 36/2002 privind reglementarea dreptului de proprietate al Federației Comunităților Evreiești din România asupra lăcașurilor de cult, cimitirelor și altor bunuri destinate activităților cultului mozaic, publicată în Monitorul Oficial, Partea I nr. 802 din 05/11/2002 (votul pe raport și votul pe lege se vor da în ședința de luni, 21 mai a.c.).
 
see bill no. L972/2006

Doamna Norica Nicolai:

................................................

Pct.5 - Propunerea legislativă pentru modificarea și completarea Legii nr.598/2002 pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.36/2002 privind reglementarea dreptului de proprietate al Federației Comunităților Evreiești din România asupra lăcașurilor de cult, cimitirelor și a altor bunuri destinate activităților cultului mozaic, publicată în Monitorul Oficial, Partea I, nr.802 din 5.11.2002.

Legea are caracter organic.

Rog să fie prezent la tribuna comisiilor parlamentare domnul președinte sau domnul vicepreședinte al Comisiei juridice, de numiri, disciplină, imunități și validări.

Dau cuvântul inițiatorului, domnul președinte Corneliu Vadim Tudor.

Microfonul 5, vă rog!

Domnul Corneliu Vadim Tudor:

Stimată doamnă președinte de ședință,

Onorați colegi,

Nu doresc să repet ceea ce am spus în declarația politică anterioară, însă lucrurile sunt foarte clare. Înainte de a lua cuvântul, am vorbit cu domnul coleg Răzvan Theodorescu și mi-a spus că, inițial, legea a fost a Domniei Sale, dar și el este de acord cu mine că s-au întâmplat niște lucruri, între timp, și legea trebuie ameliorată și fortificată, tocmai pentru că țara a fost atacată, pe nedrept, zic eu, ca patriot român, dar și ca om care respectă adevărul. A fost atacată pentru lucruri pe care nu le-a făcut sau de care nu este responsabilă.

Legea în sine a fost bună, dar ce ne facem cu evreii din America, din Israel și din Europa, care, în situații deosebite, sunt chemați să contribuie cu anumite sume de bani?

Am fost curios și, la rugămintea președintelui comunității evreilor originari din România, care trăiesc în S.U.A., domnul David Dahan, am luat avionul și m-am dus până la Cluj, iar de acolo, pe roți, pe șosea, până la Bistrița, la Templul Coral, la o sinagogă din 1852. Iată, are peste 150 de ani! Era într-o stare avansată de degradare, dar, datorită și evreilor din România, și evreilor din Statele Unite, care au dat banii, sunt peste 300.000 de dolari, restaurarea lucrărilor la acea sinagogă se desfășoară și se află într-o fază avansată.

A venit și șeful comunității evreiești de acolo, un om de carte... De altfel, evreii sunt singurul popor din lume care nu are analfabeți, și știți și de ce: pentru că ei, de mici copii, citesc Thora, citesc Cartea Sfântă, citesc Pentatehul, primele cinci cărți ale Bibliei, scrise de Moise.

Însă, ce ne facem cu cimitirele, în special, ce ne facem cu alte necropole sau lăcașuri de cult, care au rămas de izbeliște? Comunitățile nu mai sunt, sunt foste comunități rurale, li s-a stins sămânța aici, au aliat urmașii în Israel, însă toți se gândesc la ce au rămas în urma lor, în pământul românesc.

Așa că, am considerat necesar, de comun acord și cu juriștii noștri, și cu o serie de teologi și de istorici - eu nu sunt numai doctor în istorie, sunt doctorand în teologie - am considerat necesar să alcătuim o comisie mixtă, prin votul Parlamentului, pentru a gestiona acest patrimoniu.

Am înțeles o oarecare rezistență a unor distinși reprezentanți ai Federației Comunităților Evreiești, au crezut ei că li se atinge dreptul de proprietate, dar cu ajutorul colegilor Valentin Dinescu, Gyorgy Frunda, Eckstein Peter Kovacs și Șerban Nicolae, iată, patru senatori care se pricep, poate, mai bine decât mine la chestiunile juridice, am ajuns la concluzia să scoatem din propunerea mea legislativă atingerea la proprietate, să nu creadă cineva că...

Aș dori... Domnule deputat Fârșirotu, s-au făcut fotografiile? Hai mai repede, domnule, veniți până la mine!

Am făcut câteva fotografii, ca să vedeți și dumneavoastră, pentru că orice vorbă a noastră, ca parlamentari, nu are aceeași valoare, cum are o imagine.

Deci, ajută-mă... Treci... Ba nu, lasă, mai bine, uite, un domn senator din comisie...

Haideți să vă arăt halul de degradare a monumentelor evreiești, că, pe vorbe... Iertați-mă, nu vor unii să te amesteci, dar nu pot să las așa.

Acesta este un WC făcut pe o piatră funerară evreiască! Și eu m-am săturat să fiu scos țap ispășitor, în permanență. Ca să vedeți că lucrăm profesional și profesionist. Este inadmisibil! Orice placă tombală să fie, musulmană, șintoistă, nu mai vorbim de cei care au creat Biblia, evreii și creștinii, este un sacrilegiu.

Uitați, necropolă, cimitir evreiesc, peste care trec căruțele cu cai!

Aceste fotografii sunt făcute acum un an sau doi, nu sunt inventate... nu sunt din secolul XVIII. Cred că este în satul Sculeni. I-am rugat să scrie undeva.

Uitați, alte pietre tombale, făcute țăndări. De ce asta? Avem datoria să le protejăm.

Când este vorba de restaurare, se cer bani evreilor din America, din Israel și din Europa, dar atunci când e vorba să spună și ei "Fraților, am niște morți acolo, de la 1700, de la 1800" sau "Mi-am petrecut copilăria în Templul Coral din nu știu ce oraș uitat de lume", atunci sunt dați la o parte. Nu este firesc.

Ne simțim datori, ca stat român, pentru că Parlamentul este una dintre cele trei puteri ale statului, fundamentate și separate de Montesquieu, în "L'esprit de loi" - legislativă, executivă, judecătorească - noi, ca primă putere în stat, ne simțim datori să-i apărăm pe acești oameni.

Cine nu s-a lăsat convins de mine, rog să fie convins de aceste imagini, și sunt mult mai multe imagini la fel de grăitoare. Mă bucur că au ajuns la timp aceste imagini.

Prea mult n-ar mai fi de spus. Comisia aceasta mixtă își va face un regulament de funcționare, se va gestiona singură, vedeți bine, și este de prisos să mai spun, că reprezentanții comunității evreilor din România, care stau aici și sunt evreii pământului, până îi va lua Bunul Dumnezeu - să dea Dumnezeu să se perpetueze, pentru că avem nevoie de evrei, sunt un bun fără de preț pentru orice țară - ei vor fi vioara întâi, ei vor spune exact unde trebuie direcționate fondurile, cine anume să facă aceste lucrări, dar haideți să se consulte și cu cei care au aliat și fără de care nu s-ar fi reîntemeiat statul Israel.

N-am să intru în amănunte. Mulțumesc comisiilor reunite ale Senatului, este vorba de Comisia juridică, de numiri, disciplină, imunități și validări și Comisia pentru drepturile omului, culte și minorități, pentru că au fost foarte înțelegătoare cu acest senzor extraordinar de delicat, care este problema evreiască și, în general, problema patrimoniului istoric și de cult religios.

Vă mulțumesc.

Doamna Norica Nicolai:

Vă mulțumesc și eu, domnule președinte, pentru argumentația dumneavoastră.

Dau cuvântul domnului vicepreședinte Șerban Nicolae, pentru a prezenta raportul comun al comisiilor.

Domnul Șerban Nicolae:

Mulțumesc.

Comisia juridică, de numiri, disciplină, imunități și validări și Comisia pentru drepturile omului, culte și minorități au luat în dezbatere această propunere legislativă. Cu o majoritate covârșitoare, au hotărât să adopte un raport de admitere, cu trei amendamente, cuprinse în Anexa 1.

Este vorba, pe scurt, de faptul că se dă o redactare corectă a titlului propunerii legislative, raportat la actele normative pe care le modifică. Este vorba de Ordonanța de urgență a Guvernului nr.36/2002, adoptată prin Legea de aprobare nr.598 din 2002.

De asemenea, s-a reglementat chestiunea patrimonială, în sensul că, după identificarea de către această comisie mixtă, a bunurilor și a celorlalte elemente de patrimoniu religios evreiesc, regimul juridic aplicabil este cel de drept comun.

Fac precizarea că în această comisie, așa cum a spus și inițiatorul, se regăsesc evrei de origine română, alături de Federația Comunităților Evreiești din România, din Statele Unite, Europa și Israel. Deci, nu este vorba de alte organizații evreiești, ci de organizațiile de origine română.

De aceea, comisiile au hotărât să prezinte un raport de admitere, așa cum am spus, cu trei amendamente, cuprinse în anexă.

Doamna Norica Nicolai:

Mulțumesc, domnule senator.

Guvernul, domnul secretar de stat Nistor, vă rog, aveți cuvântul. Microfonul 10.

Domnul Sergiu Nistor - secretar de stat în Ministerul Culturii și Cultelor:

Vă mulțumesc, doamna președinte de ședință.

Punctul de vedere al Guvernului la propunerea legislativă a domnului senator Corneliu Vadim Tudor se bazează pe un punct de vedere al Federației Comunităților Evreiești, care, argumentând pe cutumă, tradiție și relațiile ierarhice din cadrul federațiilor comunităților evreiești, a fost, la momentul depunerii propunerii legislative, împotrivă.

Deci, punctul de vedere al Guvernului pentru propunerea inițială, este negativ.

Doamna Norica Nicolai:

Vă mulțumesc.

Cele două comisii reunite au formulat trei amendamente.

Dacă sunt intervenții pe aceste amendamente și dacă inițiatorul este de acord cu ele?

Domnul Corneliu Vadim Tudor:

Amendamentele par binevenite, însă aș dori să fac un scurt comentariu la punctul de vedere al Guvernului.

Nu știu ce rațiuni dictează această atitudine, însă Guvernul, în mod normal, ar trebui să fie alături de Parlament și de comisiile de specialitate, pentru că este vorba de apărarea interesului național, este vorba de faptul că se rulează și se vor rula, în continuare, sume foarte mari de bani și un control multiplu, încrucișat, nu deranjează pe nimeni.

Cine se teme de consultări de genul acesta?

Deci, încercând să înțeleg poziția în care se află unii reprezentanți ai Guvernului, dați-mi voie să consider că punctul de vedere al nostru este cel just, pentru a evita speculațiile și acuzațiile care ar putea surveni.

Cele mai mărunte mâzgălituri pe un zid de sinagogă sau de Templu Coral "se sparg în capul" României, care e membră NATO și membră a Uniunii Europene, și vă rog să mă credeți că avem și așa destui adversari.

Nu vreau să sar de la una la alta, dar, nu mai departe de alaltăieri, s-a întâmplat că, la una din vămile Federației Ruse, a fost arestată poate una dintre cele mai mari sportive din lume, la ora actuală, tocmai pentru a se prejudicia o finală de cupă europeană. Și prin asta vreau să spun că noi suntem drepți până la capăt. Nu suntem nici cu o putere, împotriva celeilalte sau viceversa, suntem pentru apărarea interesului național.

Așadar, "jocul greșeală așteaptă", cum spunea un scriitor clasic, să nu dăm posibilitatea să se exploateze asemenea greșeli.

Vă mulțumesc.

Doamna Norica Nicolai:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Declar deschise dezbaterile generale.

Rog grupurile politice să-și exprime punctul de vedere.

Domnul senator Răzvan Theodorescu, din partea Grupului parlamentar al Partidului Social Democrat.

Aveți cuvântul, domnule senator. Microfonul 3.

Domnul Răzvan Emil Theodorescu:

Doamna președinte de ședință,

Doamnelor și domnilor senatori,

Vorbesc și în calitate de inițiator al legii din 2002 și nu vreau să insist prea mult. Într-adevăr, problema evreiască este o problemă ultrasensibilă, iar problema legată de lăcașurile funerare evreiești este, poate, problema cea mai sensibilă din mentalitatea religioasă de pe mapamond. Un cimitir evreiesc nu poate să fie în nici un fel mutat, schimbat, profanat. Dacă vreți, la noi, la creștini, se mai acceptă din când în când. Niciodată la evrei. Este o problemă de mental colectiv de o foarte mare importanță. Eu pot să știu, și știu, de ce Federația Comunităților Evreiești din România a avut acel punct de vedere și înțeleg de ce, oarecum, Guvernul a mers puțin pe acest traseu.

Înțeleg, însă, că juriștii noștri... eu nu eram în țară atunci, dar, ca membru al uneia dintre comisii, aș fi votat cu două mâini, alături de ei. Am înțeles că domnii Gyorgy Frunda, Valentin Dinescu și Șerban Nicolae, colegii noștri, au adus amendamente esențiale la problema proprietății, pentru că, domnule Vadim Tudor, asta putea să deranjeze, într-adevăr, Federația Comunităților Evreiești din România. Problema acestei proprietăți și imixtiuni.

Dacă problema este rezolvată - și vă invit să votăm amendamentele - eu cred că este o acțiune salutară și nu mai insist asupra ei.

Doamna Norica Nicolai:

Vă mulțumesc.

Are cuvântul domnul senator Constantin Dumitru din partea Grupului parlamentar al PNL. Microfonul 2, vă rog.

Domnul Constantin Dumitru:

Vă mulțumesc, doamna președinte.

Eu, de fapt, vroiam să pun o întrebare reprezentantului Guvernului.

Dumnealui s-a exprimat în felul următor: "Guvernul nu este de acord, în forma inițială". Aflu că sunt două sau trei amendamente și, atunci, îl întreb pe reprezentantul Guvernului: În condițiile în care aceste amendamente sunt admise, Guvernul are alt punct de vedere?

Doamna Norica Nicolai:

Vă mulțumesc, domnule senator.

Domnule secretar de stat, microfonul 10, vă rog să răspundeți la întrebarea ce vi s-a adresat.

Domnul Sergiu Nistor:

Vă mulțumesc, doamna președinte.

Din punctul meu de vedere, Guvernul își exprimă punctul de vedere printr-un document semnat de primul-ministru. Acest document a fost solicitat la momentul inițierii procedurii parlamentare.

În acest moment, nu s-a emis, pe de o parte, din partea Federației Comunităților Evreiești, un alt act care să-l contrazică pe cel în baza căruia a fost emis punctul de vedere al Guvernului.

Pe de altă parte, pe fondul problemei, întrucât se propune o comisie mixtă compusă dintr-o serie de reprezentanți, punctul inițial de vedere al Federației Comunităților Evreiești care spunea "noi suntem liberi să ne consultăm cu cine dorim" ni se pare corect.

Noi înființăm o comisie mixtă din care spunem că fac parte anumiți reprezentanți. Nu știm dacă acei reprezentanți definiți aici sunt chiar toți cei relevanți care ar putea să facă parte.

În fond, Federația Comunităților Evreiești din România se poate consulta și poate cere expertiză rabinică de la cine dorește.

Doamna Norica Nicolai:

Vă mulțumesc.

Domnul senator Iorga, din partea Grupului parlamentar al Partidului România Mare.

Domnul Nicolae Iorga:

Doamna președinte,

Stimați colegi,

Grupul parlamentar al Partidului România Mare va vota în favoarea acestui proiect de lege.

Nu înțelegem, din moment ce toate amendamentele sunt propuse de un personal calificat. Dacă Guvernul nu le are, mă gândesc că, urmând să dăm votul final, cum am stabilit la începutul ședinței, săptămâna viitoare, poate, până atunci, se răzgândesc și reprezentanții Guvernului și ne trimit un nou aviz. (replică neinteligibilă din sală)

Doamna Norica Nicolai:

Vă mulțumesc.

Dacă mai sunt intervenții la dezbateri generale?

Da, domnule președinte Vadim Tudor.

Domnul Corneliu Vadim Tudor:

Aș vrea să-i replic reprezentantului Guvernului: am constatat că punctul de vedere al Executivului este anterior amendamentelor pe care le-am dezbătut și le-am votat noi în comisiile reunite.

Deci, din acest punct de vedere, treaba este foarte clară.

Noi ne-am adunat, acolo, vreo 16-17 senatori, ținând cont și de punctul de vedere al Guvernului, așa este, și s-a rezolvat. Problema proprietății este intangibilă. Una la mână. Doi. Ne spuneți despre punctul de vedere al Federației Comunităților Evreiești. Sigur că da, noi îl respectăm. Ce ne facem însă că nimeni nu poate monopoliza dreptul de a îngriji și de a prezerva și de a restaura aceste monumente funerare?

Ei zic "noi suntem liberi să...". Foarte bine, trăim într-o țară liberă, așa este, dar și aceia sunt liberi, că au aici morți și mai au și bani în conturile bancare și în buzunare și li se cer bani, cum li s-a cerut pentru sinagoga de la Bistrița, 300.000 de dolari. Noi trebuie să fim imparțiali. Trebuie să avem o judecată solomonică, din punct de vedere al înțelepciunii, nu al tăierii copilului în două, Doamne ferește!

Nu are nimeni a se teme de existența acestei comisii mixte, pentru că, vă spun, un drept de preempțiune sau, dacă vreți, repet metafora "de vioara întâi", normal că îl vor avea evreii care trăiesc aici.

Însă Parlamentul are dreptul și este primul for legiuitor al țării. Ascultăm punctul dumneavoastră de vedere, îl respectăm, dar dacă nu iese bine și se mai întâmplă niște necazuri, toate se sparg în capul nostru, al Parlamentului.

Faceți cum știți dumneavoastră, dar, în cea mai mare parte, doleanțele Federației Comunităților Evreiești din România și ale Guvernului au fost respectate de parlamentari din toate partidele.

Vă mulțumesc.

Doamna Norica Nicolai:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Nemaifiind alte solicitări pentru intervenția la cuvânt, declar închise dezbaterile generale.

Votul pe raport și pe propunerea legislativă se va da în ședința de lunea următoare.

Postal address: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucharest, Romania tuesday, 13 april 2021, 14:19
Telephone: +40213160300, +40214141111
E-mail: webmaster@cdep.ro