Ștefan Baban
Ștefan Baban
Ședința Camerei Deputaților din 13 noiembrie 2007
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.160/23-11-2007

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Arhiva video:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2007 > 13-11-2007 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 13 noiembrie 2007

  1. Declarații politice și intervenții ale deputaților:
  1.3 Ștefan Baban - declarație politică intitulată "Bugetul educației - între teorie și practică";

 

Domnul Ioan Oltean:

  ................................................

Îl invit pe domnul deputat Ștefan Baban.

Se pregătește domnul deputat Dumitru Bentu.

Domnul Ștefan Baban:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Vă mulțumesc că ați înțeles că trebuie să mă duc la Comisia pentru buget, finanțe și bănci.

Declarația mea politică se intitulează: "Bugetul educației - între teorie și practică".

Odată cu adoptarea de către Guvernul României a proiectului de lege privind bugetul de stat pe 2008, domeniul educației se vede în fața unui moment mult așteptat: alocarea a 6% din p.i.b.

De ce atâta euforie și interes? Pentru simplul motiv că niciun alt domeniu economico-socioal nu este privit cu atâta interes de români și nu suscită atâtea dezbateri, revendicări, greve și conflicte ca cel al educației.

Alocarea a 6% din p.i.b. pentru educație are în primul rând un efect psihologic. De-a lungul celor 17 ani de tranziție postrevoluționară, eșecurile reformei din educație, nemulțumirile cadrelor didactice, degradarea statutului lor social, neajunsurile salariale, nivelul tot mai scăzut de pregătire al tinerilor, lipsa lor de aderență la zona economicului și alte asemenea deficiențe ale învățământului au fost puse întotdeauna pe seama unei insuficiente alocări de fonduri prin bugetul de stat.

Reciproc, salvarea școlii românești a ajuns sinonimă cu garantarea acesteia, chiar dacă alocarea de fonduri suplimentare pentru domeniul educațional a reprezentat de cele mai multe ori un element de propagandă electorală, de promisiuni neonorate și de prevederi nerespectate în programele de guvernare.

Acum, cele 6 procente sunt atinse, măcar teoretic, și repartizarea lor, tot teoretică, urmărește acoperirea, într-o mare parte, a unor sectoare care țin de profesionalizare și inserție pe piața muncii, precum și de educația incipientă.

La prima vedere, prioritățile bugetare din domeniul educației sunt orientate spre îmbunătățirea condițiilor de activitate, prin dotări, investiții, utilități. Puțin convingătoare rămân elementele care să sugereze ameliorarea condiției materiale și a statutului social cuvenite artizanilor educației. Datele statistice arată că salariile din învățământ au crescut substanțial în ultimii trei ani, dar știind cu toții cum se obține o medie statistică, nu putem spune că toate cadrele didactice au beneficiat, sau, mai corect spus, au simțit aceste majorări, în condițiile în care unele prevederi de ordin financiar din statutul cadrelor didactice, cum ar fi decontarea cheltuielilor efectuate de acestea cu trenul, decontarea serviciilor poștale în scop profesional etc., au diminuat drastic suplimentările salariale.

Promițător prin cifrele sale și direcțiile de acțiune, proiectul Legii bugetului de stat destinat educației poate să aducă o îmbunătățire a condițiilor și a mijloacelor de aplicare a reformei învățământului, cu ecou atât în alte domenii economico-sociale, cât și în ceea ce privește ameliorarea condițiilor actuale a acestei profesii. Și poate așa se va stoparea "alocarea" de sume din bugetul familial pentru fondul clasei sau al școlii, pentru meditații, pentru cadouri profesorilor, învățătorilor și educatorilor, pentru "mici atenții" acordate la examene.

Vă mulțumesc pentru atenție.

Domnul Ioan Oltean:

Mulțumesc, domnule deputat.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București duminică, 25 august 2019, 2:02
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro