Filip Georgescu
Filip Georgescu
Ședința Camerei Deputaților din 13 noiembrie 2007
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.160/23-11-2007

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Arhiva video:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2007 > 13-11-2007 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 13 noiembrie 2007

  1. Declarații politice și intervenții ale deputaților:
  1.28 Filip Georgescu - comentariu pe marginea "votului uninominal în două tururi de scrutin" susținut de președintele Traian Băsescu;

Intervenție consemnată conform materialului depus la secretariatul de sedință

 

Domnul Filip Georgescu:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Îmi este foarte greu să înțeleg de ce se cramponează președintele Băsescu de votul uninominal în două tururi de scrutin, pe care vrea să-l legitimeze în viața noastră politică, printr-un referendum, când milioane de români nu înțeleg nici avantajele și nici dezavantajele acestui nou sistem electoral. Țelul esențial al acestui demers insolit l-ar constitui, chipurile, reformarea clasei noastre politice, care, în opinia președintelui țării, și-a epuizat cele două obiective fundamentale din perioada tranziției: intrarea României în NATO și în Uniunea Europeană.

Astăzi, când și-a pierdut orice legătură cu cei pe care-i reprezintă, subliniază domnia sa, clasa politică trebuie să cedeze locul unor forțe noi, capabile să valorifice cu succes marile posibilități pe care țara noastră și le-a creat prin aderarea la UE. N-am auzit alți șefi de stat, cu excepția dictatorilor, care să-și fi propus vreun asemenea proiect utopic și nici nu cred că vom descoperi în cuprinsul Planetei noastre vreo țară în care clasa politică este unitară, este animată de aceleași idealuri, este legată prin interese economice comune și năzuiește în totalitate spre aceleași scopuri politice. O dovadă în acest sens o constituie existența mai multor partide, diferențiate prin doctrine diferite, care acoperă un larg spectru politic, de la stânga la dreapta. Până și în regimurile totalitariste, unde clasa politică este strunită de un singur stat major - partidul unic - controversele ideologice și apetitul liderilor pentru putere sunt de necontestat.

Pledând în favoarea votului uninominal în două tururi de scrutin, președintele Traian Băsescu nu face decât să mențină deschis conflictul său cu Parlamentul, cu Guvernul și cu partidele, în tentativa de a suprima pluripartidismul, de a crea un Legislativ docil, după chipul și asemănarea Marii Adunări Naționale și de a zdruncina fragila democrație care stă la temelia, încă neconsolidată, a statului de drept. Asumându-și cu de la sine putere sarcina de a reforma clasa politică, șeful statului nostru vrea să ne convingă, din păcate fără argumente, că prin adoptarea votului uninominal, la viitoarele alegeri legislative, electoratul va fi în măsură să aleagă un Parlament "curat" în locul celui "mocirlos" de astăzi. Numai de nu ne-am trezi cu unul "curat-murdar", garnisit cu mafioți și oligarhi care, candidând pe spezele propriului buzunar și aruncând cu banii în dreapta și-n stânga prin circumscripțiile uninominale, au mari șanse să câștige scrutinul, chiar cu voturi puține.

Președintele Traian Băsescu încearcă să demonstreze contrariul, afirmând că, spre deosebire de listele de partid, în cadrul cărora orice formațiune politică își înscria propria clientelă, din rândul căreia erau aleși parlamentarii, votul uninominal obligă la desemnarea unui singur candidat care, pentru a fi votat, trebuie să fie cel mai bun dintre cei mai buni. O dată ales, candidatul partidului câștigător devine unicul reprezentant în Parlament al celor care l-au votat, putând să fie tras la răspundere direct, pentru nerespectarea promisiunilor făcute, în campania electorală.

În aparență, votul uninominal ar putea să fie considerat spuma democrației. Având în vedere că la viitoarele alegeri vor participa cel puțin 15 partide, noul sistem electoral se va dovedi un veritabil instrument antidemocratic, întrucât mulți candidați uninominal vor deveni parlamentari doar cu votul a 20-30 la sută dintre alegători. Președintele Băsescu evită să ne spună însă cine va reprezenta în parlament marea majoritate a alegătorilor (70-80 la sută) care au votat în baza altor opțiuni politice. Se mulțumește să afirme că votul uninominal în două tururi de scrutin este unul dur și cu multe inechități. Atunci de ce pledează cu atâta înfocare pentru o asemenea inechitate de proporții? Președintele Băsescu ocolește, de asemenea, un alt adevăr, acela că atât în cazul votului pe liste, cât și al celui uninominal, candidații sunt propuși de partide, cu excepția independenților, dar mai ales că nicio formațiune politică nu va risca să-și desemneze candidații din rândul unor oameni necunoscuți, fără o imagine conturată în viața publică. De unde să găsească partidele politice acei îngeri uninominali, pe placul domnului Traian Băsescu, pentru a forma un Parlament curat și sfânt ca Edenul?

Ca să ne convingă de însemnătatea votului uninominal în cadrul procesului de primenire a clasei noastre politice, domnia sa recurge la o paralelă pe cât de neavenită, pe atât de neconvingătoare, afirmând că la viitoarele alegeri parlamentare, senatorii și deputații ar putea să fie desemnați așa cum sunt astăzi votați primarii, adică în două tururi de scrutin. Dar și aici, șeful statului se oprește la jumătatea drumului, evitând să spună, probabil din motive subiective, cât de incorecți, cât de necinstiți și cât de imorali sunt unii primari, din păcate deloc puțini.

Este nevoie, într-adevăr, de o profundă transformare în mentalitățile oamenilor noștri politici, mai ales acum, când România a devenit țară comunitară, dar o mutație de o asemenea factură nu se produce într-o singură zi, prin introducerea unui buletin de vot în urnă, ci printr-un proces politico-educativ, susținut de o legislație adecvată. Primarul nu poate fi invocat drept o întruchipare democratică desăvârșită a votului uninominal în două tururi de scrutin.

Înainte de a decide asupra unui sistem electoral, trebuie să reflectăm cu mult mai multă atenție asupra omului pe care vrem să-l așezăm în fruntea unei comunități. În București avem șapte primari, dar numai edilul șef al sectorului doi își îndeplinește cu vocație, pasiune și responsabilitate misiunea încredințată de electorat. Din păcate, doar cu o floare nu se face primăvară, darămite reformă politică.

Vă mulțumesc pentru atenție.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București miercuri, 17 iulie 2019, 1:45
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro