Plen
Sittings of the Senate of February 13, 2008
Abstract of the sittings
Full-text of the sittings
Published in Monitorul Oficial no.9/22-02-2008

Parliamentary debates
Calendar
- Chamber of Deputies:
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Query debates
for legislature: 2020-present
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996

Meetings broadcast

format Real Media
Last meetings
03-03-2021
02-03-2021 (joint)
01-03-2021 (joint)
24-02-2021
17-02-2021 (joint)
Video archive:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
You are here: Home page > Parliamentary Business > Debates > Calendar 2008 > 13-02-2008 Printable version

Sittings of the Senate of February 13, 2008

21. Dezbaterea și adoptarea Propunerii legislative privind modificarea și completarea Legii nr. 30/2007 pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 45/2006 privind unele măsuri pentru privatizarea Societății Comerciale "Oltchim" S.A. Râmnicu Vâlcea.
 
see bill no. L766/2007

Domnul Radu Mircea Berceanu:

................................................

La punctul 16 din ordinea de zi avem Propunerea legislativă privind modificarea și completarea Legii nr.30/2007 pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.45/2006 privind unele măsuri pentru privatizarea Societății Comerciale "Oltchim" S.A. Râmnicu Vâlcea.

Este procedură de urgență. Termenul de adoptare tacită este 10 martie. Raportul a fost întocmit de Comisia pentru privatizare și administrarea activelor statului.

Rog să vină cineva din partea Comisiei pentru privatizare și administrarea activelor statului să prezinte raportul.

Domnule secretar Lupoi, vă rog să veniți aici, ca să prezentați raportul de la punctul 16 din punctul de vedere al Comisiei pentru privatizare și administrarea activelor statului. Nu este niciun fel de problemă.

Până atunci, am să dau cuvântul, de la microfonul 10, reprezentantului Guvernului.

Aveți cuvântul.

Domnul Gyerko Laszlo - vicepreședinte la Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Doamnelor și domnilor senatori,

Guvernul susține această inițiativă legislativă cu punctul de vedere al Comisiei pentru privatizare și administrarea activelor statului.

Mulțumesc.

Domnul Radu Mircea Berceanu:

Din partea Comisiei pentru privatizare și administrarea activelor statului, microfonul 7, domnul senator Mihail Lupoi.

Domnul Mihail Lupoi:

Domnule președinte,

Raportul este un raport de admitere. Propunerea legislativă a fost admisă fără amendamente.

Domnul Radu Mircea Berceanu:

Deci legea are caracter ordinar. A primit avize favorabile de la Consiliul Legislativ, Comisia economică, industrii și servicii, Comisia juridică, de numiri, disciplină, imunități și validări și de la Guvern.

Domnul Mihail Lupoi:

Senatul este prima Cameră sesizată.

Domnul Radu Mircea Berceanu:

Exact. Raportul este un raport de admitere, fără amendamente.

Dorește cineva să ia cuvântul?

Domnul Carol Dina, microfonul 2.

Domnul Carol Dina:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Așa cum se menționează și în raportul prezentat, actul respectiv constă în crearea posibilității Autorității pentru Valorificarea Activelor Statului să devină acționar majoritar prin trecerea obligațiilor pe care această societate comercială le avea către statul român. În felul acesta, se creează posibilitatea unei privatizări reale. Știm că, în momentul de față, deja, OLTCHIM este listat pe bursă, a reușit, în ultima perioadă, să externalizeze toate activitățile care erau în afara procesului specific, chimic, astfel încât, în această situație, chiar ne aflăm în fața unui proiect de lege de natură să slujească interesului național.

Vă mulțumesc.

Domnul Radu Mircea Berceanu:

Mulțumesc și eu.

Are cuvântul, de la microfonul 3, domnul senator Mihail Popescu.

Domnul Mihail Popescu:

Sunt senator de Vâlcea și de aceea vreau să iau cuvântul, pentru faptul că aș vrea să arăt aici că, în producția industrială a județului Vâlcea, OLTCHIM are 60% pondere, deci, practic, aici este principala verigă a activității industriale a județului.

Aș vrea să spun, în afară de ce a spus domnul Carol Dina, că prin acest proiect de lege se realizează calea către o privatizare de succes. De asemenea, aș vrea să arăt și cadrul social. Pe lângă cei 5000 de oameni pe care îi are OLTCHIM, prin activitatea sa, pe toată platforma își mai desfășoară activitatea alți 4000 de oameni. Deci este vorba de soarta a 9000 de oameni care se joacă prin această privatizare.

Nu cred că este lipsit de interes să arătăm că OLTCHIM este una din societățile cu cele mai mari contribuții la bugetul de stat și bugetul local, respectiv, circa 75 de milioane de dolari pe an. Și, ca să evit discuțiile care au avut loc în legătură cu DAEWOO, eu aș vrea să subliniez că această susținere nu trebuie să determine constituirea situației OLTCHIM într-un caz special, cum s-a criticat aici că pentru fiecare avem un caz special. Tocmai acest deziderat este principalul motiv pentru care s-a născut această inițiativă legislativă de modificare a Ordonanței de urgență a Guvernului nr.45/2006, aprobată, cu modificări, prin Legea nr.30/2007, respectiv, pentru corelarea prevederilor textului inițial cu cele ale dreptului comun și evitarea unei excepții care să deroge de la un tratament corect și legal al acestei societăți. Vă mulțumesc.

Domnul Radu Mircea Berceanu:

Vă mulțumesc și eu.

A mai cerut cuvântul domnul senator Teodor Crețu. Vă rog, microfonul 3.

Domnul Ovidiu Teodor Crețu:

Aș vrea doar să adaug că Grupul parlamentar al PSD susține inițiativa.

Domnul Radu Mircea Berceanu:

Vă mulțumesc.

Mai dorește cineva? Domnul senator Țâbuleac, microfonul 2.

Domnul Mihai Țâbuleac:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Stimați colegi,

Eu chiar am studiat fișa proiectului și am constatat că parcursul acesteia a fost cel puțin interesant. Iată că, de data aceasta, staff-ul Comisiei pentru privatizare și administrarea activelor statului a transmis nu numai un raport, ci două. Unul, negativ, în prima fază și, după aceea, unul pozitiv. Cel negativ a fost retras, dar nu în baza unei dezbateri din plen, pentru că nu a apucat să ajungă în plen. Foarte interesant este că și Guvernul a transmis două rânduri de avize. De asemenea, unul negativ și, apoi, unul pozitiv. Cel negativ era fundamentat în șase puncte. Aș zice eu că au fost destul de pertinente. Cel ulterior, avizul pozitiv, era fundamentat pe niște generalități de natura tehnicii legislative.

Rog reprezentantul Guvernului, aici de față, să informeze plenul Senatului, punct cu punct, de la 1 la 6, de ce acele argumente și-au pierdut valabilitatea în decurs de mai puțin de două luni, de la finele lui octombrie până pe la mijlocul lui decembrie.

Mă scuzați că revin, vă rog să insistați asupra punctului 6, unde ați spus, și aici chiar citez: "în acest moment există anumite îngrijorări atât din partea autorităților române, cât și a celor comunitare în ceea ce privește posibilul caracter de ajutor de stat al conversiei în acțiuni a unor creanțe bugetare ale S.C. Oltchim S.A. Rm.Vâlcea". Ca urmare, autoritățile române au decis să demareze consultări cu experții Comisiei Europene din cadrul directoratului general de concurență. Noi, senatorii, avem dreptul, înainte de a lua o decizie, să aflăm dacă aceste consultări chiar au avut loc și care a fost finalizarea lor.

Din punctul meu de vedere, cred că suntem atrași într-o capcană, pentru că acest proiect pe care îl avem în dezbatere, de fapt, provoacă mai multe imixtiuni.

În primul rând, o imixtiune în actul de justiție, pentru că aflu...

Domnul Radu Mircea Berceanu:

Domnule senator, scuzați că vă întrerup. Acesta este punctul de vedere al Grupului parlamentar al PNL?

Domnul Mihai Țâbuleac:

Este punctul meu de vedere, ca senator independent.

Domnul Radu Mircea Berceanu:

Domnule senator, noi, aici, suntem organizați pe grupuri parlamentare și în Regulament scrie că, la acest moment, după punctul de vedere al Guvernului și al comisiei, se exprimă grupurile parlamentare prin câte un reprezentant. Dacă reprezentați un grup parlamentar, vă exprimați poziția acelui grup parlamentar, în general, față de proiectul de lege. Nu putem intra la amendamente sau la amănunte pentru că acestea s-au făcut la comisii, într-un anumit termen.

Domnul Mihai Țâbuleac:

Dumneavoastră considerați că eu, ca senator independent ...

Domnul Radu Mircea Berceanu:

Nu. Eu nu consider. Regulamentul mă asigură...

Domnul Mihai Țâbuleac:

...nu am dreptul să-mi exprim punctul de vedere în Senat?!...

Domnul Radu Mircea Berceanu:

Nu. La dezbateri generale se exprimă grupurile parlamentare. Așa scrie în Regulament.

Domnul Mihai Țâbuleac:

Eu am cerut cuvântul ca senator independent, dumneavoastră mi l-ați acordat și vă rog să mă lăsați să închei, să concluzionez...

Domnul Radu Mircea Berceanu:

Vă rog.

Domnul Mihai Țâbuleac:

În speță, există și un proces și noi, chiar dacă suntem cel mai înalt vârf legislativ, nu avem dreptul să încălcăm principiul separației puterilor în stat și să ne pronunțăm pe o problemă dedusă judecății.

De asemenea, este vorba de o imixtiune și în actul de administrare al unei societăți comerciale, pentru că aici nu este vorba de privatizare, aici este vorba de redimensionare a capitalului social și schimbarea unor raporturi în structura acționariatului, or noi avem acolo o autoritate, Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului, care a fost o dată autorizată și nu văd de ce ar trebui acum să o reautorizăm.

De asemenea, există din nou pericolul să fim atenționați și, eventual, să pornească o procedură de infringement din partea reprezentanților Uniunii Europene.

Stimați colegi, raportat la ceea ce am arătat aici, nu votez și vă rog și pe dumneavoastră să analizați cu prudență, pentru că vom crea un precedent periculos și păgubos.

Vă mulțumesc.

Domnul Radu Mircea Berceanu:

Vă mulțumesc.

Din partea grupurilor parlamentare mai dorește cineva să ia cuvântul?

Domnul Petru Șerban Mihăilescu:

Vă mulțumesc.

Domnule președinte,

Practic, încerc să repet o mică discuție care a fost la punctul anterior, legat de SC Automobile Craiova. Această propunere legislativă este convenită cu toate forțele politice din județul Vâlcea, așa cum s-a discutat și la Dolj, este una dintre soluțiile prin care putem spera că locurile de muncă nu se vor pierde. Chiar în această perioadă, este una din soluțiile prin care putem evita falimentul la acest combinat, care este cea mai mare unitate economică din județul Vâlcea, din cauza creanțelor și, din păcate, și din cauza schimbărilor legislative, al nenumăratelor încercări de privatizare eșuate.

Noi sprijinim punctul de vedere al inițiatorilor, care a fost făcut împreună cu cei de la Guvern, și încercăm să acordăm încă o șansă pentru ca Oltchim să funcționeze în continuare.

Oltchim-ul nu a avut norocul să facă parte, ca și un alt combinat de la Dolj, din Petrom. Așa că, asta e viața. Este ușor să vorbim, pentru cei care au experiență mai mică, ca vechime, ce se întâmplă, dar nu ne ajung niște romane, nici măcar cât istoria ultimelor evenimente, ca să explicăm câte chestiuni s-au întâmplat la Oltchim, în ultimii 17 ani.

Noi sprijinim această inițiativă legislativă.

Vă mulțumesc.

Domnul Radu Mircea Berceanu:

Vă mulțumesc.

Domnul senator Carol Dina și, după aceea, domnul senator Marinescu.

Domnul Carol Dina:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

În momentul de față, situația se prezintă în felul următor. Ca urmare a unor investiții făcute de Oltchim, de-a lungul timpului, cu aprobări guvernamentale, și apariția unor dificultăți care i-a împiedicat să ramburseze aceste credite, statul, prin reprezentantul său, AVAS, are un volum important de creanțe care stau în acest moment și zac în conturi, dat fiind imposibilitatea Oltchim să ramburseze aceste sume.

De mai multă vreme, se încearcă să se găsească o soluție legală ca aceste creanțe ale AVAS să se transforme în acțiuni și, în acest fel, partea consistentă a capitalului social să fie a AVAS-ului.

Sigur, Comisia Europeană, mai ales de la 1 ianuarie 2007, se sesizează în cazul oricărei privatizări cu privire la un eventual ajutor de stat, ceea ce s-a întâmplat și în acest caz.

Noi, în prima fază, am constatat că Guvernul nu este de acord să susțină această inițiativă legislativă, în principal, sub presiunea celor de la Bruxelles. Ulterior, pe baza discuțiilor purtate, a analizei documentelor prezentate de AVAS, Comisia Europeană a acceptat să procedeze autoritățile române, așa cum este în această situație.

Acesta este motivul pentru care au apărut două documente pe agenda Senatului, dar, în fapt, noi, acum, discutăm numai raportul cu aviz favorabil, argumentat în mod corespunzător.

Eu aș vrea să sesizez că, în această situație, capitalul este exclusiv autohton. Este una din puținele societăți românești în care capitalul românesc este reprezentativ. Ar însemna, anulând această inițiativă legislativă, să admitem ca Oltchim să înoate în ape reci și torente, să se descurce cum poate, existând pericolul să ajungă în situația unor fiare vechi, așa cum spunea un fost politician român, și, de fapt, cel care îl cumpără pe nimic să-l dezmembreze pentru fier vechi.

De aceea eu pledez pentru acest lucru, fără să mă consider într-un fel avocatul AVAS, dar, după părerea mea, au procedat corect în felul acesta.

Domnul Radu Mircea Berceanu:

Vă mulțumesc.

Domnul senator Marinescu, microfonul 3.

Domnul Marius Marinescu:

Vă mulțumesc.

Este o inițiativă bună, lăudabilă, dar eu consider că Direcția Națională Anticorupție și Curtea de Conturi ar trebui să înceapă imediat o anchetă la Oltchim și să analizeze, să înceapă cercetările cu privire la acești bani care s-au cheltuit, la aceste datorii imense pe care le are Oltchim, în momentul de față. Până ajunge această inițiativă la Camera Deputaților să se dezbată, cele două instituții au timp să analizeze acest lucru și să tragă la răspundere pe cei vinovați. Poate, în acest fel, mai recuperăm ceva bani la bugetul de stat, că tot vorbim de protecție socială și se spune că nu avem bani. Guvernul să se implice mai mult și poate că, până ajunge la Camera Deputaților, și Guvernul va susține această inițiativă legislativă care este foarte bună.

Grupul parlamentar al PC susține această inițiativă.

Vă mulțumesc.

Domnul Radu Mircea Berceanu:

Guvernul susține, toate grupurile parlamentare s-au exprimat, în afară de UDMR, care nu cred că dorește.

Inițiativa legislativă are caracter ordinar, iar comisia a dat un raport de admitere, fără amendamente.

Am să supun votului dumneavoastră această inițiativă legislativă. Rugămintea ar fi ca toți colegii să voteze. Adineauri, eu am numărat și erau prezenți în sală 70 de senatori.

Vă rog să votați raportul și propunerea legislativă.

Cu 61 de voturi pentru, un vot împotrivă și o abținere, s-a adoptat.

Postal address: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucharest, Romania sunday, 7 march 2021, 4:42
Telephone: +40213160300, +40214141111
E-mail: webmaster@cdep.ro