Plen
Sittings of the Senate of February 13, 2008
Abstract of the sittings
Full-text of the sittings
Published in Monitorul Oficial no.9/22-02-2008

Parliamentary debates
Calendar
- Chamber of Deputies:
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Query debates
for legislature: 2020-present
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996

Meetings broadcast

format Real Media
Last meetings
14-04-2021
13-04-2021
Video archive:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
You are here: Home page > Parliamentary Business > Debates > Calendar 2008 > 13-02-2008 Printable version

Sittings of the Senate of February 13, 2008

22. Aprobarea amânării la o dată ulterioară a dezbaterilor generale asupra Proiectului de lege pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 140/2007 privind modificarea anexelor nr. 1 și 2 la Legea nr. 495/2004 privind salarizarea și alte drepturi bănești ale personalului din administrația centrală a Ministerului Afacerilor Externe și de la misiunile diplomatice, oficiile consulare și institutele culturale românești din străinătate.
 
see bill no. L946/2007

Domnul Radu Mircea Berceanu:

................................................

La punctul 17 din ordinea de zi este înscris Proiectul de lege pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 140/2007 privind modificarea anexelor nr. 1 și 2 la Legea nr. 495/2004 privind salarizarea și alte drepturi bănești ale personalului din administrația centrală a Ministerului Afacerilor Externe și de la misiunile diplomatice, oficiile consulare și institutele culturale românești din străinătate.

La acest punct, reprezentantul Ministerului Afacerilor Externe a fost aici o bună bucată de vreme. Din păcate, a trebuit să meargă cu niște reprezentanți din străinătate, pentru că era o chestiune... și rugămintea a fost ca să amânăm acest punct.

Dacă dânsul se întoarce, vom discuta astăzi, deși nu mai e foarte mult timp. Dacă nu, va fi repus pe ordinea de zi. Proiectul de lege are termen de adoptare tacită pe 19 martie. Este o chestiune pe care reprezentantul Guvernului trebuia să ne-o explice pentru că e ceva mai complicat și nu are cine să-l înlocuiască.

Domnul senator Mihai Ungheanu, din partea Grupului parlamentar al PRM, microfonul 2.

Domnul Mihai Ungheanu:

Domnule președinte de ședință,

Am o procedură simplă. Este de neînțeles cum un minister atât de amplu ca Ministerul Afacerilor Externe are un singur om pentru mai multe activități. Nu este o justificare serioasă și suficientă scuza că are un program paralel. Trebuia să stea aici pentru această discuție, pentru că au suficienți secretari de stat și pentru ca să facem discuția în legătură cu această propunere legislativă.

Domnul Radu Mircea Berceanu:

Aveți dreptate. Dacă doriți, noi putem să continuăm dezbaterile în absența reprezentantului Guvernului. Am primit din partea celor din cadrul Departamentului pentru Relația cu Parlamentul această cerere. Este adevărat că reprezentantul Guvernului a fost aici o bună bucată de vreme, probabil nu a știut exact cum, în ce ritm vom lucra noi, dar sunt de acord cu dumneavoastră că ar fi trebuit să fie aici.

Deci, vă rog să faceți o propunere: discutăm în absența reprezentantului Guvernului sau amânăm?

Domnul Mihai Ungheanu:

Reprezentantul nostru în problema aceasta, domnul senator Eugen Mihăescu, dorește dezbaterea proiectului de lege.

Domnul Radu Mircea Berceanu:

Deci din partea grupului propuneți dezbaterea în absența reprezentantului Guvernului?

Domnul Mihai Ungheanu:

Da.

Domnul Radu Mircea Berceanu:

Rog reprezentantul Comisiei pentru politică externă să ne prezinte punctul de vedere al comisiei.

Proiectul de lege are caracter de lege ordinară, iar termenul de adoptare tacită este 19 martie 2008.

Microfonul nr. 7, vă rog.

Domnul Eugen Mihăescu:

Stimați colegi,

Comisia pentru politică externă a fost sesizată în fond cu dezbaterea și întocmirea raportului la Proiectul de lege pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 140/2007 privind salarizarea și alte drepturi bănești ale personalului din administrația centrală a Ministerului Afacerilor Externe și de la misiunile diplomatice, oficiile consulare și institutele culturale românești - institute culturale, nu cămine culturale, cum sunt ele acum - din străinătate.

Proiectul de lege are ca obiect reglementarea, modificarea anexelor nr. 1 și nr. 2 ale Legii nr. 495/2004 privind salarizarea și alte drepturi bănești ale personalului din administrația centrală a Ministerului Afacerilor Externe și de la misiunile diplomatice, prin includerea valorii de referință sectorială, așa cum a fost stabilită de lege.

S-au primit avize favorabile din partea Consiliului Legislativ, a Comisiei pentru buget, finanțe, activitate bancară și piață de capital și a Comisiei pentru muncă, familie și protecție socială.

În urma dezbaterilor, în prezența reprezentanților Ministerului Afacerilor Externe, în ședința din 5 februarie 2008, Comisia pentru politică externă a hotărât, cu majoritate de voturi, să adopte raportul de admitere fără amendamente.

Față de cele de mai sus, supunem plenului Senatului, spre dezbatere și adoptare, raportul de admitere fără amendamente împreună cu proiectul de lege.

Vă mulțumesc.

Eu aș vrea, domnule președinte de ședință, să-mi permiteți să-mi exprim punctul de vedere în afara comisiei.

Domnul Radu Mircea Berceanu:

De acord. Vă rog, poftiți aici, să prezentați punctul de vedere al Grupului parlamentar al PRM.

Domnul Eugen Mihăescu:

Nu aș vrea să revin, stimați colegi, asupra faptului că niciun reprezentant al Ministerului Afacerilor Externe nu a binevoit să vină în fața Senatului României, instituția cea mai înaltă a politicii externe, după părerea mea. Ca să nu mai spun că, la Comisia pentru politică externă, cei trei reprezentanți care au venit, nu numai că au bâiguit ceva, dar au spus, mai mult decât atât, că vor veni cu amănunte și cu anumite completări, pentru că nu știau să-și susțină punctul de vedere. Probabil, din cauza aceasta au și plecat acum.

Vreau să vă spun un lucru. Întâi au cerut bani pentru diplomați. Într-adevăr, pentru majoritatea diplomaților, din cauza scumpirii și a nivelului de viață din străinătate, generalizat, este foarte greu să poată supraviețui, dar, în același timp, chiriile care se plătesc - și bine remarca președintele Traian Băsescu - sunt enorme. Vin și mai cer și măriri de salariu. Măririle de salariu s-au aprobat și, acum, vor măriri de salarii și pentru funcționarii Ministerului Afacerilor Externe.

Părerea mea este că în Ministerul Afacerilor Externe există, ca într-un mușuroi sau, mai bine să facem o metaforă, ca într-un stup de albine, niște albine lucrătoare, dar există și foarte mulți trântori. După părerea mea și în cunoștința mea, Ministerul Afacerilor Externe are mai mulți ofițeri pe deplin acoperiți decât avea pe vremea lui Ceaușescu.

Și, în afară de asta, în momentul în care se oferă chirii care ajung la 10.000-15.000 de euro/lună, care sunt plătite din bugetul Ministerului Afacerilor Externe, având apartamente în misiuni sau în sedii speciale, cum este apartamentul de la New York al ambasadorului nostru la ONU, care este un apartament prezidențial, într-o clădire aflată în proprietatea României, iar el s-a mutat în cel mai luxos bloc din Manhattan, Trump Tower, noul Trump Tower, pentru 15.000 de dolari/lună, mi se pare că, a mai veni să ceri bani pentru funcționari, este o aberație. Ca să nu mai vorbim de faptul că domnul Baconski - nu-mi vine să vorbesc totuși de la tribuna Senatului, este ambasadorul numit ,,jacuzi" - stă într-un apartament de 8.500 euro (pe hârtie); în afară de asta, se ridică - cu impozitele, apa caldă, rece, telefon, cablu etc. - la peste 10.000 de euro/lună; iar noul ambasador la UNESCO, domnul Manolescu nu se mută în vechiul apartament al ambasadorului Magheru de 5.000 de euro/lună, ci își ia un apartament de 8.500 de euro/lună, în fața Președinției Franței, intersecția străzilor Miromesnil cu Faubourg Saint Honoré, ca să mai vii cu astfel de lucruri, mi se pare...

Chiar dacă marea majoritate a funcționarilor Ministerului Afacerilor Externe muncesc din greu, eu sunt pus într-o dilemă, fiindcă, pentru ei, aș vrea să fiu de acord, dar administrarea bugetului mi se pare aberantă, atunci când, de exemplu, cer mărirea de salariu pentru o domnișoară sau doamnă Magda Cârneci, fostă poetă care semna Magdalena Ghica și care, într-o scrisoare către Institutul Cultural Român, își propune să-l aducă pe marele poet Ștefan Augustin Doinaș să conferențieze la Paris. Nu știu de unde vrea ea să-l aducă, dacă el ne vede pe noi din ceruri își dă seama unde am ajuns. În afară de asta, aceeași doamnă Magda Cârneci, în Programul Institutului Cultural Român de la Paris, tipărit foarte luxos, spune: ,,Franța, ca și România, are anul acesta alegeri nu numai pentru...", nu aș putea să spun ce a spus ea, ce alegeri erau, dar se referea la alegerile europene, or, alegerile europene s-au făcut în România și Bulgaria, ele nu s-au făcut în Franța. Când se cere o mărire de salariu pentru cineva de genul acesta, când se cere pentru această persoană o mărire de salariu, mie mi se pare aberant. Eu, unul, n-am să votez pentru.

Vă mulțumesc.

Domnul Radu Mircea Berceanu:

Mulțumesc.

Înțeleg că se petrece un lucru interesant, Ministerul Afacerilor Externe ne cere să adoptăm un proiect de lege prin care să-și mărească salariile, dar nimeni nu a venit să susțină chestiunea aceasta. Bănuiesc că, de fapt, nu vor să cheltuiască prea mulți bani din bugetul de stat.

Mai dorește cineva din partea grupurilor parlamentare să ia cuvântul?

Aveți cuvântul, domnule senator Frunda din partea Grupului parlamentar al UDMR.

Domnul Frunda György:

Domnule președinte,

Stimate doamne și stimați domni senatori,

Pe procedură, cred că ar fi onest din partea noastră să amânăm dezbaterea acestui proiect de lege, până când reprezentantul Ministerului Afacerilor Externe va fi prezent.

Sunt de acord cu domnul senator că reprezentanții ministerelor trebuie să fie aici, dar să recunoaștem și noi: îi invităm dimineața, la ora 9.00, nu știu al câtelea punct sunt pe ordinea de zi și, uneori, așteaptă de la ora 9.00, la 14.00. Cred că și noi ne-am putea îmbunătăți activitatea, să-i invităm la ore fixe, la 9.00 și de la 9.00, la 10.00, la 11.00 și așa mai departe, pentru că nu pot să stea o zi întreagă aici. Ar fi, cred eu, o lipsă de deontologie profesională, de colegialitate, să dezbatem acest proiect de lege fără ei.

Cu unele dintre observațiile domnului senator sunt de acord. Într-adevăr, după mulți ani, și Ministerul român al Afacerilor Externe a permis diplomaților și personalului ambasadelor să-și închirieze locuințe și acest lucru este bun. Am văzut, ani de zile, cum ambasadori, secretari de ambasade și până la șofer, trăiau, cum trăiam noi în armată, toți înghesuiți în clădirea ambasadelor românești, fiecare avea apartamente mai mari sau mai mici, camere de serviciu, era o psihoză colectivă nefavorabilă. Nu există țară civilizată care să-și țină ambasadorii și personalul în aceeași clădire și să-i oblige să trăiască ca la ambasadă.

Faptul că ar trebui să maximalizăm suma pe care o plătește statul român sub formă de chirie ar fi o soluție fezabilă. O chirie se plătește în Bulgaria și alta în Franța, o chirie în Austria și alta la Londra sau la New York. Putem să stabilim niște sume maxime pentru plata chiriilor, dar aceasta are prea puțin de a face cu salariile pe care le au angajații ambasadelor sau cei de la centrele culturale.

Știm că șoferii de la ambasade, care lucrează mai mult de 10-12 ore pe zi, vin la aeroport, îi așteaptă pe miniștri, pe parlamentari sau diferite personalități din România, iar de la ora 2.00 noaptea, până a doua zi seara lucrează. Au un salariu de 700-800 de euro/lună, își duc nevestele acolo, mai iau 25%, stimați colegi; și vă spun cu responsabilitatea omului care, lunar, se întâlnește cu ei, sunt sub micul francez, sub salariul minim francez și nu pot să trăiască acolo. Este greu să dorim să avem diplomați cu cunoștințe. Sunt de acord cu observațiile făcute în legătură cu doamna de la Centrul Cultural, care este neprofesionistă, ea trebuie chemată înapoi. Dar când hotărâm în principiu, trebuie să hotărâm ca oamenii aceștia să aibă condițiile, inclusiv materiale, ca să fie bine pregătiți profesional, să aibă o ținută, să poată face lobby în interesul țării, prin a invita pe cineva la o cină, prin a invita pe cineva la un dejun, nu să-i ținem, ca pe vremea lui Ceaușescu, pe toți într-o clădire și să nu poată face lobby.

Pe fond, eu sunt de acord cu mărirea salariilor acestor oameni, chiar dacă mărim salariile, suntem printre ultimele țări ale Uniunii Europene ca plată a diplomaților noștri. Puține țări plătesc mai puțin decât plătește România. De aceea, să nu confundăm principiul general cu unele elemente criticabile. Într-adevăr, și problema aceasta trebuie rezolvată, dar cred eu că ar fi onest din partea noastră și un gest de colegialitate, de principialitate, să începem dezbaterea în fond, atunci când reprezentantul Ministerului Afacerilor Externe va fi prezent.

Vă mulțumesc.

Domnul Radu Mircea Berceanu:

Înțeleg că propuneți, din partea Grupului parlamentar al UDMR, amânarea dezbaterii proiectului de lege.

Din partea Grupului parlamentar al PNL am două cereri. Domnule senator Puiu Hașotti, aveți cuvântul.

Domnul Puiu Hașotti:

Vă mulțumesc.

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Domnul senator Mihăescu a avut dreptate în multe chestiuni pe care le-a spus, la fel și domnul senator Frunda.

Și eu propun să amânăm dezbaterea acestui proiect pentru luni.

Sigur, personalul de la ambasade - și eu știu - o duce cum o duce, dar domnul senator Frunda are parțial dreptate.

Salariile poate că sunt mici, nici România nu poate da mai mult, poate ne spune domnul senator Frunda György, dar nu acum în plen, dacă dânsul cunoaște vreun funcționar al ambasadei care s-ar întoarce în țară, chiar cu salariul acesta mic. În rest, sigur că trebuie să ne gândim să punem undeva o limită chiriilor despre care a vorbit domnul senator Mihăescu. Mulțumesc. Propun amânarea.

Domnul Radu Mircea Berceanu:

Am înțeles.

Din partea Grupului parlamentar al PSD, microfonul nr.3, vă rog. Domnul senator Otilian Neagoe, aveți cuvântul.

Domnul Otilian Neagoe:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Și noi susținem amânarea discutării în plen a acestui proiect de lege, având în vedere și faptul că în comisie s-a dat un vot în unanimitate pentru acest proiect de lege și cred că merită o analiză mai atentă, o analiză mai nuanțată. Să nu ne grăbim să dăm verdicte pentru două-trei cazuri care, într-adevăr, sunt criticabile.

Vă mulțumesc.

Domnul Radu Mircea Berceanu:

Mulțumesc.

Supun votului dumneavoastră amânarea dezbaterii acestui proiect de lege și trecem la următorul.

Vă rog să votați.

Cu 44 de voturi pentru, 2 voturi împotrivă și 6 abțineri, (conform tabelei electronice), a fost aprobată amânarea acestui punct din ordinea de zi pentru săptămâna viitoare.

Rog reprezentanții Departamentului pentru Relația cu Parlamentul să facă în așa fel încât să fie prezent un reprezentant al Ministerului Afacerilor Externe.

Postal address: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucharest, Romania sunday, 18 april 2021, 5:20
Telephone: +40213160300, +40214141111
E-mail: webmaster@cdep.ro