Plen
Sittings of the Senate of March 5, 2008
Abstract of the sittings
Full-text of the sittings
Published in Monitorul Oficial no.24/14-03-2008

Parliamentary debates
Calendar
- Chamber of Deputies:
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Query debates
for legislature: 2020-present
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996

Meetings broadcast

format Real Media
Last meetings
24-02-2021
17-02-2021 (joint)
Video archive:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
You are here: Home page > Parliamentary Business > Debates > Calendar 2008 > 05-03-2008 Printable version

Sittings of the Senate of March 5, 2008

10. Dezbaterea și adoptarea Proiectului de lege privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 157/2007 pentru modificarea și completarea Ordonanței Guvernului nr. 15/2002 privind introducerea tarifului de utilizare a rețelei de drumuri naționale din România (L36/2008)
 
see bill no. L36/2008

Domnul Doru Ioan Tărăcilă:

................................................

La punctul 3 din ordinea de zi avem înscris Proiectul de lege privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 157/2007 pentru modificarea și completarea Ordonanței Guvernului nr. 15/2002 privind introducerea tarifului de utilizare a rețelei de drumuri naționale din România, dar îl vom lua în dezbatere după punctul 8 din ordinea de zi.

................................................

Domnul Doru Ioan Tărăcilă:

................................................

La punctul 3 din ordinea de zi avem înscris Proiectul de lege privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 157/2007 pentru modificarea și completarea Ordonanței Guvernului nr. 15/2002 privind introducerea tarifului de utilizare a rețelei de drumuri naționale din România.

Comisia sesizată în fond este Comisia economică, industrii și servicii.

Din partea Guvernului participă la dezbateri domnul secretar de stat Barna Tánczos.

Îi ofer cuvântul pentru a prezenta expunerea de motive.

Microfonul 8.

Domnul Tánczos Barna - secretar de stat în Ministerul Transporturilor:

Mulțumesc, domnule președinte.

Doamnelor și domnilor senatori,

Proiectul de lege are ca obiect de reglementare introducerea perioadei de valabilitate de o zi la rovinietele care se plătesc pentru utilizarea infrastructurii rutiere, introducerea definiției pentru utilizatorii români și străini în funcție de țara de înmatriculare a vehiculelor, eliminând astfel confuziile create inclusiv din punctul de vedere al aplicării sancțiunilor contravenționale.

De asemenea, prevede revizuirea categoriilor vehiculelor de transport marfă din anexele nr. 1 și 2, "vehiculul de transport marfă" fiind definit ca un vehicul conceput și construit pentru transportul de mărfuri ori pentru efectuarea de servicii sau lucrări.

Proiectul de lege stipulează schimbarea perioadelor pentru care se achită tariful de utilizare, astfel încât acestea se vor achita pentru o zi, cu excepția autoturismelor și vehiculelor de transport de marfă cu masa totală maximă autorizată mai mică sau egală cu 3,5 tone, 7 zile, 30 de zile și 12 luni.

De asemenea, proiectul de lege prevede unificarea din punct de vedere al nivelului tarifului a mai multor tipuri de vehicule, schimbarea modelului de rovinietă, pentru a avea siguranța că aceste roviniete nu sunt falsificate, scutirea de la plata tarifului de utilizare a vehiculelor "istorice", posibilitatea aplicării sancțiunilor contravenționale utilizatorilor străini pe rețeaua internă și alte modificări prevăzute, necesare în transpunerea prevederilor Directivei nr. 2006/38 CE a Parlamentului European și a Consiliului European.

Necesitatea introducerii prezentei ordonanțe de urgență constă în faptul că, dacă nu se adopta acest act normativ, se putea declanșa de către Comisia Europeană procedura de infringement față de România.

Domnul Doru Ioan Tărăcilă:

Mulțumesc, domnule secretar de stat.

O invit pe doamna senator Silvia Ciornei să prezinte raportul.

Doamna Silvia Ciornei:

Mulțumesc, domnule președinte.

Comisia economică, industrii și servicii a fost sesizată cu adresa L 36/2008 pentru dezbaterea în fond a proiectului de lege.

În urma analizei care a avut loc în ședința din 19 februarie, în prezența inițiatorilor, s-au operat o serie de amendamente la proiectul de lege care se referă în principal la: reașezarea scutirilor de la plata tarifului de utilizare în sensul eliminării vehiculelor "istorice" și a vehiculelor aparținând "Companiei Naționale de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România" și introducerea în această categorie a utilajelor agricole, cu excepția tractoarelor rutiere; eliminarea posibilității de a plăti pe loc amenda și micșorarea cuantumului amenzilor pentru autoturisme.

Pe parcursul dezbaterilor au fost analizate avizele favorabile primite de la Consiliul Legislativ, Comisia juridică, de numiri, disciplină, imunități și validări, Comisia pentru buget, finanțe, activitate bancară și piață de capital, Comisia pentru administrație publică, organizarea teritoriului și protecția mediului, precum și amendamentele depuse de domnul senator Corneliu Pascu.

În unanimitate, membrii comisiei au adoptat raport de admitere cu amendamentele care se regăsesc în anexa nr. 1 la raport.

Domnul Doru Ioan Tărăcilă:

Vă mulțumesc, doamna președinte.

Stimați colegi, declar deschise dezbaterile generale.

Vă consult dacă aveți întrebări pentru Guvern.

Domnul senator Ardelean, din partea Grupului parlamentar al PRM.

Microfonul 1.

Domnul Aurel Ardelean:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Am o întrebare pentru domnul secretar de stat.

  1. Vă rog să definiți care este categoria vehiculelor "istorice", ca să înțelegem și noi mai bine.
  2. Cum intenționează Guvernul să prevină falsificarea rovinietelor, dat fiind faptul că au fost foarte multe cazuri de falsificare a acestora.

Domnul Doru Ioan Tărăcilă:

Vă mulțumesc.

Mai sunt și alte întrebări?

Vă rog să oferiți răspunsurile.

Domnul Tánczos Barna:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Vehiculele "istorice" sunt cele fabricate cel mult acum 30 de ani.

Modelele care nu mai sunt în fabricație de cel puțin 30 de ani sunt considerate "vehicule istorice".

În ceea ce privește modelul de rovinietă, am inclus mai multe elemente de siguranță pentru acelea care vor fi distribuite de acum încolo, astfel încât să nu fie posibilă falsificarea acestora.

Domnul Aurel Ardelean (din sală):

Exemple!

Domnul Tánczos Barna:

Nu știu.

Sunt elementele de siguranță tipice care se includ de către societățile specializate în tipărirea acestora.

Nu știu, fire de nu știu care... nu cunosc elemente tehnice.

Domnul Doru Ioan Tărăcilă:

După procedura cunoscută la actele de identitate, la timbre ...

Domnul Tánczos Barna:

Sunt cele standard.

Sunt probleme tehnice, recunosc că nu le știu: holograme, fire de identificare...

Domnul Doru Ioan Tărăcilă:

Vă mulțumesc.

Declar deschise dezbaterile generale.

Vă consult dacă doriți să interveniți.

Domnul senator Viorel Ștefan, Grupul parlamentar al PSD.

Aveți cuvântul, domnule senator. Microfonul 3.

Domnul Viorel Ștefan:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Stimați colegi, Având în vedere că modificările pe care le aduce această ordonanță sunt bine-venite, noi vom vota pentru adoptarea acestei ordonanțe de urgență, însă aș vrea să atrag atenția și să adresez o rugăminte Executivului în legătură cu rezolvarea unei probleme.

Deși s-au introdus elemente de siguranță, deși aceste roviniete se lipesc astfel încât nu pot fi dezlipite de pe parbriz, în continuare persistă o obligație pe care eu nu o înțeleg - și este greu de înțeles -, dar ne chinuie pe toți.

Conducătorul auto este obligat să prezinte organului de control și chitanța cu care trebuie să dovedească că și-a cumpărat rovinietă. (Discuții.)

Aș fi foarte încântat dacă domnul secretar de stat ar fi atent la ce spun eu, că altminteri nu are rost discuția.

Pentru colegii mei nu este o noutate, toți știu că această absurditate există.

Deci, deși există rovinietă, deși aceasta este asigurată, deși se lipește pe parbriz, în continuare, prin lege, suntem obligați să ținem în mașină chitanța cu care să dovedim că am cumpărat rovinieta.

Este o aberație, domnule secretar de stat.

Vă rog frumos, găsiți o soluție.

Chinuim milioane de oameni cu acest lucru.

Eu am crezut că nu este adevărat, dar, în dezbaterile din comisie, reprezentantul Ministerului Transporturilor, foarte senin, mi-a explicat că altfel nici nu se poate și că așa este normal să fie, să avem și rovinietă, să avem și chitanța la îndemână.

Dacă ne prinde fără chitanță, e ca și cum nu am avea rovinietă.

Vă mulțumesc. (Discuții, râsete.)

Domnul Doru Ioan Tărăcilă:

Vă mulțumesc.

Alte intervenții?

Între timp, chitanțele s-au șters și nu se mai vede scrisul.

Dacă nu mai sunt intervenții...

Domnule secretar de stat, vă rog să oferiți răspunsuri.

Dacă nu știți, cel puțin rețineți solicitarea venită din partea domnului senator Viorel Ștefan.

Domnul Tánczos Barna:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Într-adevăr, pe vechile modele de roviniete nu erau elemente de identificare, astfel încât rovinieta să fie prinsă de mașină.

Pe noul model de rovinietă, prevăzut la art. 1 alin. 5 lit. b), rovinieta-matcă-cupon deja are prevăzute elemente de identificare.

Pentru noul model de rovinietă nu mai este nevoie de prezentarea chitanței; identificarea și crearea legăturii între document și mașină se poate face numai cu ajutorul rovinietei.

Vă mulțumesc.

Domnul Doru Ioan Tărăcilă:

Da.

Informația este interesantă, numai că noi am lăsat-o în lege și reprezintă contravenție.

Vă rog, domnule senator. Microfonul 3.

Domnul Viorel Ștefan:

Sună bine ce spune domnul secretar de stat, numai că la art. 1 rovinieta este valabilă conform a1), a2), iar la lit. i) spune: "pentru utilizatorii persoane fizice documentul care atestă plata integrală a tarifului de utilizare în original sau în copie legalizată".

Deci persistă obligația ca eu să umblu cu chitanța după mine, deși am rovinieta pe parbriz. (Rumoare, discuții.)

Domnul Doru Ioan Tărăcilă:

Vă rog, domnule secretar de stat.

Domnul Tánczos Barna:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Exact ce v-am spus.

Rovinieta-ecuson este modelul vechi, care nu a mai fost comandată, dar, până la punerea în circulație și executarea rovinietelor noi, în 2008 trebuia să avem prevederea de la lit. a) ii).

Din momentul în care se vor comercializa noile roviniete, și deja a început comercializarea lor sub denumirea "matcă-cupon", nu va mai fi nevoie de prezentarea chitanței.

Domnul Doru Ioan Tărăcilă:

Dumneavoastră ne spuneți despre rovinietele pe care conducătorii auto le-au cumpărat în decembrie 2007.

Acestea sunt cele noi sau cele vechi?

Domnul Tánczos Barna:

Cele din decembrie 2007 sunt vechi.

Cele care s-au cumpărat după februarie 2008 sunt noi.

Domnul Doru Ioan Tărăcilă:

Deci este vorba de cele pe care le vom cumpăra în decembrie 2008 sau de cele care au fost cumpărate după februarie 2008.

Domnul Tánczos Barna:

Deja vindem "matcă-cupon".

Domnul Doru Ioan Tărăcilă:

Bun. Vă mulțumesc.

Alte intervenții?

Vă consult dacă doriți să susțineți amendamentele respinse.

Domnul senator Crețu, apoi domnul senator Pascu, pe care nu-l văd...

Domnul Ovidiu Teodor Crețu:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Este vorba de amendamentul de la poziția 3.

Este un alin. 71 al art. 1 care exceptează autoturismele și vehiculele de transport marfă cu masa totală mai mică sau egală cu 3,5 tone, pentru care nu se eliberează roviniete pentru o zi.

Amendamentul meu prevede, pentru că la toate celelalte categorii există taxa pentru o zi, ca rovinieta să se introducă și la aceste autovehicule, autoturisme și mașini de marfă cu o masă totală mai mică sau egală cu 3,5 tone, iar taxa pentru o zi să fie de un euro.

Vă mulțumesc.

Domnul Doru Ioan Tărăcilă:

Vă mulțumesc.

Punctul de vedere al Guvernului.

Domnul Tánczos Barna:

Guvernul nu a fost de acord cu acest amendament, deoarece cheltuielile necesare tipăririi sau distribuirii acestora depășesc valoarea rovinietei.

Domnul Doru Ioan Tărăcilă:

Vă rog, numai puțin, să ascultăm și punctul de vedere al comisiei.

Doamna președinte, vă rog.

Doamna Silvia Ciornei:

Comisia și-a însușit explicația Guvernului, care a fost expusă și astăzi de domnul secretar de stat, și a respins cu majoritate de voturi acest amendament.

Domnul Doru Ioan Tărăcilă:

Domnul senator Crețu Ovidiu.

Domnul Ovidiu Teodor Crețu:

Referitor la costul rovinietei, calculul este greșit.

Am discutat în comisie și este vorba de 0,53 euro costul rovinietei pentru o zi, iar taxa este de un euro.

Informația este greșită.

Costurile pentru tipărire și distribuire nu sunt mai mari decât taxa.

Domnul Doru Ioan Tărăcilă:

Vă mulțumesc.

Stimați colegi,

Supun votului dumneavoastră amendamentul existent în anexa nr. 2 la raport, la poziția 3, amendament susținut în plen de domnul senator Ovidiu Teodor Crețu, Grupul parlamentar al PSD, la art. 1 alin. 7.

Deci alin. 71 doreați dumneavoastră să îl introduceți. Vă rog să vă exprimați prin vot.

Cu 40 de voturi pentru, 11 voturi împotrivă și 7 abțineri, amendamentul a fost aprobat de plenul Senatului.

Vă consult dacă mai sunt și alte amendamente pe care doriți să le susțineți.

Nu sunt.

Supun votului dumneavoastră raportul cu amendamente, la care se adaugă amendamentul aprobat de plenul Senatului.

Vă rog să vă exprimați prin vot.

Legea are caracter de lege ordinară.

Raportul, cu amendamente, a fost adoptat de plenul Senatului cu 53 de voturi pentru și 4 abțineri.

Cu precizarea faptului că la nivelul Comisiei economice, industrie și servicii raportul a fost favorabil, cu amendamente, că Senatul este prima Cameră sesizată, iar legea are caracter de lege ordinară, supun votului dumneavoastră legea în ansamblu.

Cu 49 de voturi pentru și 3 abțineri, proiectul de lege a fost adoptat de plenul Senatului.

Postal address: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucharest, Romania wednesday, 24 february 2021, 20:05
Telephone: +40213160300, +40214141111
E-mail: webmaster@cdep.ro