Dumitru Gheorghe Mircea Coșea
Dumitru Gheorghe Mircea Coșea
Ședința Camerei Deputaților din 18 martie 2008
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.31/28-03-2008

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Arhiva video:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2008 > 18-03-2008 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 18 martie 2008

  1. Declarații politice și intervenții ale deputaților:
  1.39 Dumitru Gheorghe Mircea Coșea - declarație politică referitoare "la necesitatea sesizării Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorului și a Consiliului Concurenței în legătură cu încălcarea regulilor liberei concurențe și a drepturilor consumatorilor";

Intervenție consemnată conform materialului depus la secretariatul de sedință

 

Domnul Mircea Coșea:

Prezenta declarație politică se referă la necesitatea sesizării Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor și a Consiliului Concurenței în legătură cu încălcarea regulilor liberei concurențe si a drepturilor consumatorilor de către unitățile de super și hipermarket localizate pe teritoriul României.

După cum se cunoaște, recentul protest al producătorilor români de produse alimentare privind imposibilitatea pătrunderii libere pe piața marilor unități de comerț cu amănuntul și a practicării de către acestea a unor prețuri de monopol a rămas fără efect ca urmare a refuzului Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor de a se implica în soluționarea situației.

Afirmându-mi protestul față de atitudinea ANPC semnalez necesitatea urgentă de a interveni împreună cu instituția Consiliului Concurenței și datorită unei alte încălcări a liberei concurențe practicate de aceleași unități de super și hipermarket. Este cazul foarte des întâlnit în care aceste unități funcționează pe principiul micgros sau chiar depozit engros deși nu au dreptul unei astfel de funcționări. Conform legislației în vigoare, doar unele unități au acest drept pe baza prezentării de către cumpărător a unei legitimații care atestă calitatea sa de agent economic (Metro, Selgros). In realitate, toate unitățile de super și hipermarket permit aprovizionarea engros către agenți economici, mai ales reprezentanți ai unor mici unități comerciale cu amănuntul care la rândul lor încalcă libera concurență și drepturile consumatorilor prin revânzarea acelor produse achiziționate nu de la producători sau unități engros, ci tot de la unități de vânzare cu amănuntul.

Rezultatul este profitabil pentru super și hipermarketuri care își măresc vânzările, dar este catastrofal pentru cumpărătorul final care este obligat să achiziționeze produsul la un preț exagerat rezultat din adăugarea beneficiului vânzătorului final la alt preț final de vânzare ( cel din super sau hiper market) nu la unul intermediar de mic sau engros așa după cum ar fi normal.

Pentru exemplificare voi da exemplul situației create în vara anului trecut pe timpul caniculei. Canicula de cod roșu a sporit dramatic consumul de apă îmbuteliată și alte băuturi ceea ce, în mod evident, a adus prejudicii bugetelor de familie. Nevoiți să consume, din cauza temperaturilor excesive, mai multe lichide, oamenii si-au văzut socotelile date peste cap. De unde credeau că lunile de vară le vor aduce economii, s-au trezit în situația neașteptată și nedorită de a cheltui chiar mai mult decât iarna. Deși la prima vedere par doar aspecte marginale ale economiei noastre de piață, super și hipermarketurile s-au dovedit elemente disturbatoare ale echilibrelor pieței cu efecte negative asupra balanței de venituri și cheltuieli a populației urbane.

Discuțiile pe care le-am avut cu responsabili de vânzări din supermarketuri m-au informat asupra faptului că s-a estimat că aproape 70% din oferta de apă îmbuteliată a fost cumpărată în acele zile de către micile unități de vânzare cu amănuntul, adică de către reprezentanți ai unei verigi intermediare de comerț între supermarket și cumpărători, pe care i-am putea numi, pe românește, buticari. O anchetă extrem de simplă pe care am facut-o personal mi-a arătat că o sticlă de apă îmbuteliată cumpărată de la supermarket s-a vândut, în medie, la buticari cu un beneficiu de 65 și chiar 100%.

Poate mi se va spune ca este un fenomen clasic de speculă generat de condiții speciale ale raportului dintre cerere și ofertă. De acord, dar nu aceasta este problema. Nu dorința legitimă de câștig pe care o are vânzătorul o condamn, ci lipsa de moralitate și de responsabilitate civică a acestuia. Mai mult, nu condamn pe micul buticar, ci pe marele comerț de super și hipermarket care permite cu bună știință dubla vânzare a mărfurilor lor, în detrimentul bugetului consumatorului. Ceea ce unele dintre rețelele străine de supermarketuri își permit să practice în România nu este permis în țările lor de origine. Oare nu se știe că aprovizionarea micului comerț nu este permisă decât din rețeaua de mic gros sau direct de la producător? Oare nu se știe că normele Uniunii Europene interzic revânzarea cu modificare de preț a mărfurilor de la detailist la detailist?

Chiar dacă nu toți știu, Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorului și Consiliul Concurenței ar trebui să știe.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București sâmbătă, 24 august 2019, 12:19
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro