Plen
Ședința Camerei Deputaților din 18 martie 2008
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.31/28-03-2008

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Arhiva video:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2008 > 18-03-2008 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 18 martie 2008

12. Dezbaterea Proiectului de Lege privind rambursarea ratelor de capital pentru o cotă-parte din creditul acordat de Guvernul S.U.A. în baza programului CCC-Legea publică nr.480/1992, precum și a altor costuri externe aferente acestei cote-părți (rămas pentru votul final).
 
consultă fișa PL nr. 41/2008

 

Domnul Bogdan Olteanu:

  ................................................

Pct.21. Proiectul de Lege privind rambursarea ratelor de capital pentru o cotă-parte din creditul acordat de Guvernul SUA în baza Programului CCC - Legea publică nr.480/1992, precum și altor costuri externe aferente acestei cote-părți.

Legea are caracter ordinar, proiect adoptat de Senat. Raport de adoptare, din partea Comisiei pentru industrii. Suntem Cameră decizională.

Inițiatorul, vă rog, domnule secretar de stat Doică.

Domnul Cătălin Doică:

Mulțumesc, domnule președinte.

În anul 1992, în baza Legii publice americane, Guvernul SUA, prin Departamentul Agriculturii, a acordat Guvernului României un credit comercial în valoare de 10 milioane dolari americani, pe termen de 30 de ani, cu 6 ani perioadă de grație, și cu o dobândă de 3% pe an, pentru cumpărarea de bumbac-fibră din SUA.

În același an, în numele Guvernului României, Acordul de credit a fost negociat în SUA cu reprezentanții din acea vreme ai Ministerului Industriei, iar pentru realizarea importului de bumbac- fibră, au fost desemnați, prin licitație publică, o serie de 5 agenți economici specializați în operațiuni de comerț exterior.

Având în vedere situația potrivit căreia dintre acești 5 agenți desemnați, o parte dintre ei nu au utilizat banii potrivit prevederilor legale, în sensul de a achiziționa bumbac-fibră din Statele Unite, pentru a nu deteriora relațiile comerciale și diplomatice, Guvernul României a adoptat Ordonanța Guvernului nr. 238 din 2000, prin care s-a reglementat rambursarea ratelor de capital pentru cota-parte din credit pe perioada 1998-2005, precum și achitarea dobânzilor și a altor costuri externe aferente acestei cote-părți de către Ministerul Industriei și Resurselor, din suma alocată de la bugetul de stat.

Pentru recuperarea sumelor plătite în acest fel de către Ministerul Economiei și Finanțelor, cele 3 societăți comerciale în culpă, importatoare de bumbac-fibră, au fost acționate în justiție, procesele fiind în derulare și urmând toate procedurile legale pentru recuperarea creanțelor statului.

Față de raportul favorabil, fără amendamente, adoptat de către comisia de specialitate a Camerei, vă rugăm să fiți de acord cu proiectul de act normativ.

Vă mulțumesc.

Domnul Bogdan Olteanu:

Mulțumesc foarte mult.

Domnule președinte Iancu, vă rog.

Domnul Iulian Iancu:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Comisia pentru industrii și servicii a fost sesizată pentru dezbatere în fond, în procedură de urgență, a proiectului de lege menționat.

Senatul, în calitate de primă Cameră sesizată, a adoptat proiectul de lege, iar Comisia juridică, de disciplină și imunități, precum și Comisia pentru buget, finanțe și bănci au avizat favorabil proiectul.

În fapt, proiectul de lege are ca obiect de reglementare rambursarea ratelor de capital, pentru perioada 2006-2007, ca o cotă-parte din creditul comercial acordat Guvernului României în anul 1992 de către Guvernul Statelor Unite.

Creditul, în valoare de 10 milioane de dolari, a fost acordat pe 30 de ani cu 6 ani perioadă de grație, cu o dobândă de 3%, pentru cumpărare de bumbac-fibră din Statele Unite.

În urma dezbaterilor, cu majoritate de voturi, membrii comisiei au propus adoptarea proiectului de lege, în forma adoptată în Senat.

Domnul Bogdan Olteanu:

Mulțumesc foarte mult, domnule președinte.

Intervenții la dezbateri generale?

Vă rog, domnule deputat Tabără?

Domnul Valeriu Tabără:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Eu aș pune, de fapt, două întrebări pentru a mă lămuri dacă acest credit a făcut parte cumva din sistemul de credite GSM 102 și GSM 103 și, doi, cum pot fi recuperate, este sigur că vor fi recuperate pierderile cauzate de cele 3 societăți, mai ales că este vorba de o distanță de peste 10 ani?

Vă mulțumesc.

Domnul Bogdan Olteanu:

Mulțumesc, domnule deputat.

Domnul deputat Dragoș Dumitriu.

Doamna deputat Aura Vasile.

E, era domnul deputat... Domnul deputat Dragoș Dumitriu a hotărât să fie un domn.

Doamna deputat Aura Vasile.

Doamna Aurelia Vasile:

Mulțumesc.

Colegii mei sunt domni.

Am ascultat ceea ce s-a spus de la acest microfon în legătură cu acest credit acordat de Guvernul SUA pentru procurarea de bumbac în timpul Guvernului Stolojan. Și, se spune de la acest microfon, că... vezi, Doamne! ce vechi este, și, după 10 ani, noi, eu, dumneavoastră și cetățenii acestei Românii să plătim de acum înainte 800 de mii de dolari pentru că 5 firme, la nivelul anului 1992, s-au îmbogățit - patronii lor -, în condițiile în care, după ce au luat aceste fire de bumbac s-au desființat și au dispărut. Așa a înțeles primul-ministru al timpului respectiv, Theodor Stolojan, să facă industrie, să facă comerț, în condițiile în care el este primul care strigă astăzi "hoții!".

Domnilor colegi,

Eu vă spun că ei sunt hoți, iar noi ar trebui să sesizăm instanțele ca cei care sunt vinovați pentru această pagubă, acești bani care sunt luați din buzunarele noastre, să fie plătiți de cei care sunt vinovați.

Cei care își fac scut din noțiunea de cinste, de luptători anticorupție, sunt primii care au adus pagube României. Grupul nostru nu va vota acest proiect de lege, pentru a acoperi, știu eu, sacii de ani ai celor care la timpul respectiv au furat.

Domnul Bogdan Olteanu:

Domnul deputat Dragoș Dumitriu.

Domnul Dragoș Petre Dumitriu:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Eu am cedat cuvântul doamnei Aura Vasile, pentru că eu am luat cuvântul pe această temă și acum 3 ani, când a apărut prima dată această lege pe ordinea de zi a Parlamentului. Atunci am formulat întrebarea în legătură cu procedurile pe care le desfășoară Ministerul Finanțelor pentru recuperarea banilor, în sensul că, bun, bun, procedurile au început, dar câți bani s-au recuperat? Adică, ideea este ca cele 5 firme private care au beneficiat de o garantare guvernamentală din partea Guvernului Stolojan s-au desființat, banii le-au intrat în buzunar, dar, până la urmă, statul câți bani a recuperat, ca să ne ceară nouă să dăm o lege prin care să recuperăm acești bani? Aceasta este problema.

Și, într-adevăr, aparține vina Guvernului Stolojan și m-aș bucura ca răspunderea ministerială să se refere și la miniștrii din acea perioadă, pentru că multe lucruri s-au făcut atunci.

Și, bine ar fi, să se verifice pe baza unei anchete sau a unui audit realizat de Ministerul Finanțelor și chiar de corpul de control al premierului ce s-a întâmplat cu semnăturile oferite cu atâta larghețe pentru obținerea unui credit neperformant, unui credit care a fost, de fapt, o mare țeapă guvernamentală, credit oferit de acei miniștri de la vremea respectivă.

Vă mulțumesc. În concluzie, nici noi nu vom vota acest proiect de lege.

Domnul Bogdan Olteanu:

Mulțumesc.

Domnul deputat Tabără. Domnul deputat Momanu.

Domnul Valeriu Tabără:

Sincer, stimați colegi, îmi pare rău de întorsătura acestor puncte de vedere exprimate de la acest microfon. Nu am dorit să dezvolt problema aceasta a celor două sisteme, a celor trei sisteme de credite, destul de ieftine, care veneau într-o anumită perioadă, nu știu dacă și acum mai sunt în funcțiune, și care erau oferite românilor pentru a putea să-și procure materie primă și să se dezvolte: GSM 102-103 erau, dacă nu mă înșel eu, undeva la 100 de milioane de dolari, cu dobânda pe care v-o spuneam.

Dar, după părerea mea, este greșit cum punem problema aici, pentru că, dacă doriți, eu vă pot aduce în actualitate acel caz SANCA pe GSM 102 care cumpărase un caiet de sarcini de la Ministerul Agriculturii, s-a dus în SUA, a făcut contractele fără să aibă aprobări, de fapt, primise aprobările pentru garanțiile guvernamentale, se întorsese și era să anuleze inclusiv licitațiile legale! mergând pe firul unei astfel de afaceri și, repet, a firmei SANCA, am găsit, în calitatea mea de ministru, și cu ministrul comerțului de atunci, sediul undeva într-un sediu de partid la Focșani.

Mă opresc aici pentru a nu da mai multe, știu eu, puncte de vedere, pentru că nu este normal. Dar eu cred că din punctul de vedere al achitării unor angajamente ale României și pentru păstrarea unor relații, mai ales pe acest sistem de creditare, este foarte bine să aprobăm, să mergem...

Nu vreau să... dar, dumneavoastră cunoașteți cine au fost cei mai apropiați de SANCA, și atunci, vă rog să trageți concluziile de rigoare.

Domnul Bogdan Olteanu:

Mulțumesc, domnule deputat.

Domnul deputat Momanu.

Domnul Corneliu Momanu:

Mulțumesc, domnule președinte.

Stimați colegi,

Și vreau s-o atenționez pe colega noastră, doamna deputat Aura Vasile. Trebuie să rețineți că în anul 1992 industria românească era industrie socialistă încă. Nu se începuse privatizarea. În țară erau 5 filaturi de bumbac cardat care nu aveau materie primă, și dacă nu se importa acest bumbac mii de oameni trebuiau trimiși în șomaj. Or, știm cu toții care era situația economică și socială în acea perioadă. Guvernul Stolojan a aprobat creditul, a venit după aceea Guvernul Văcăroiu și a falimentat acele filaturi de bumbac cardat, a trimis lumea în șomaj și nu a avut cine să mai plătească datoria. Asta este realitatea și-mi pare rău că ați deschis acest subiect care nu vă avantajează.

Vă mulțumesc.

Domnul Bogdan Olteanu:

Mulțumesc.

Domnul deputat Rușanu.

Domnul Dan Radu Rușanu:

Domnule coleg Momanu,

Stimați colegi,

Trebuie să rețineți faptul că trei societăți de aici, Textilcotton, Impex overseas și Tuvic S.A. erau societăți cu capital sută la sută privat. Erau privați, dânșii au făcut importul de bumbac, dânșii au beneficiat de credit, au vândut bumbacul filaturilor, au încasat banii și n-au plătit mai departe. Realitatea asta este.

Acum, nu-i mai puțin adevărat că după 15 ani nu poate România, pentru suma respectivă să ne facem de râs garanția guvernamentală dată la vremea respectivă și să nu votăm acest lucru! Dar să spunem lucrurilor pe nume. Cei care au beneficiat atunci au fost societăți private, nu industria socialistă. Asta este realitatea!

Acum, că după 15 ani statul român să nu recunoască garanția respectivă, acordată la vremea aceea, nu se poate, indiferent cine a fost atunci, astăzi noi suntem obligați să recunoaștem acea garanție acordată de statul român, pentru credibilitatea noastră. Deci, vom vota această lege, dar să spunem lucrurilor pe nume. Au beneficiat societăți private.

Vă mulțumesc.

Domnul Bogdan Olteanu:

Mulțumesc, domnule deputat.

Domnul deputat Nicolae Popa.

Domnul Nicolae Popa:

Mulțumesc, domnule președinte.

Doamnelor și domnilor colegi,

Într-adevăr, noi vom vota acest proiect de lege, pentru că trebuie să ne respectăm cuvântul dat, dar cei 800 de mii de euro care trebuie recuperați de la cetățeni, pentru care se fac vinovați cei de la vremea respectivă... 800 de mii de dolari, mă corectează un coleg. Mulțumesc.

Sigur, trebuie să răspundă cei care au fost la vremea respectivă și au asigurat garanțiile acestea, adică domnul Stolojan și ministrul economiei și comerțului care era la vremea respectivă. Nu-i putem lăsa să nu-i întrebăm ce au făcut cu suma aceasta uriașă, pentru că noi sancționăm unul care fură o găină, și-i dăm de la 5 luni până la 3 ani, dar pe cei care devalizează bugetul statului de 800 de mii de dolari îi lăsăm în pace.

eu propun, domnule președinte și stimați colegi, aș dori să fiți de acord ca Parlamentul să facă o sesizare, să dispună o anchetă penală pentru cei care sunt implicați și au asigurat aceste garanții, nu pentru că le-au asigurat, pentru că nu s-au preocupat să recupereze acești bani și i-au lăsat să-i plătească poporul român. Deci, eu vă rog să luați act de această cerere a noastră.

Vă mulțumesc.

Domnul Bogdan Olteanu:

Vă mulțumesc foarte mult, domnule deputat.

Dacă mai există alte intervenții la dezbateri generale?

Domnul deputat Dragoș Dumitriu pe procedură.

Domnul Dragoș Petre Dumitriu:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Pentru acuratețea stenogramei, aș dori să ne precizeze reprezentantul Ministerului Finanțelor, câți bani s-au recuperat până acum în cazul acestui credit de la respectivele firme beneficiare ale creditului.

Vă mulțumesc.

Domnul Bogdan Olteanu:

Domnule secretar de stat, câți bani s-au recuperat?

Domnul Cătălin Doică:

Domnule președinte,

Mulțumesc de întrebare. Din acești 800 de mii de dolari, deocamdată nici un ban, două dintre companii sunt în executare prin procedurile specifice ale AVAS-ului, iar celelalte trei companii sunt toate în fața instanței, procesele aflându-se la fond.

Dar, cu permisiunea dumneavoastră, pe măsură ce se derulează procesele, vă putem ține la curent.

Domnul Bogdan Olteanu:

Ziceți la microfon, că nu se aude!

Domnul Cătălin Doică:

La solicitarea dumneavoastră, pe măsură ce procesele înaintează și recuperarea debitelor de către AVAS, vă putem ține la curent, măcar comisia de specialitate.

Domnul Bogdan Olteanu:

Mulțumesc.

Domnul Dumitriu.

Domnul Dragoș Petre Dumitriu:

Tot pe procedură, în numele Grupului parlamentar, solicit amânarea dezbaterii și votului la această lege până când Ministerul Finanțelor va avea niște rezultate concrete.

De ce să dăm noi bani înainte, înainte să avem barem un semnal clar că banii se recuperează.

Vă mulțumesc.

Domnul Bogdan Olteanu:

Vă mulțumesc.

Alte intervenții la dezbateri generale? Nu sunt.

Vă rog, domnule deputat Bivolaru.

Domnul Ioan Bivolaru:

Stimați colegi,

Vă mărturisesc sincer că din bumbacul care s-a adus, nu știu dacă am apucat și eu de o pereche de șosete din el.

Problema se pune că a fost o garanție guvernamentală acolo, indiferent acum cine vine la putere, prostiile care se fac, sigur, trebuie plătite de cei care conduc politic sau conduc economic. Dar a fost garanție guvernamentală și, efectiv, din punctul acest de vedere nu avem nici un fel de ieșire din acest subiect.

Ceea ce trebuie, într-adevăr, discutat este că de atâția ani de zile, și sunt aproximativ 13 sau 14 ani de atunci, nu se face nimic în ceea ce privește recuperarea acestor creanțe care, efectiv, gestionează acest subiect. Ministerul Economiei trenează, de fiecare dată, noi i-am chemat la Comisia pentru industrii și servicii, că e obiectul nostru de activitate, de fiecare dată să ni se spună în ce stadiu sunt dosarele respective privind recuperarea acestor pagube de la cei care au consumat, mă rog, bumbacul respectiv la vremea aceea, și ni se dau numai răspunsuri evazive.

De fapt, asta este și puterea unui parlamentar sau puterea Parlamentului, așa, de multe ori suntem decorativi, domnule președinte, că poate modificăm Constituția aia, ca să clarificăm și acest aspect.

Deci, aici este problema pe care, într-adevăr, trebuie să insistăm, pe recuperarea și pe activitatea Ministerului Economiei care, efectiv, bate pasul pe loc, precum sârba în căruță.

Domnul Bogdan Olteanu:

Vă mulțumesc.

Alte intervenții la dezbateri generale?

Domnul deputat Paveliu.

Domnul Marian Sorin Paveliu:

Stimați colegi,

În primul rând, sprijinim ideea retrimiterii la comisie a acestui proiect de lege, pentru că, evident, avem obligația să ne documentăm cu toții. Unii din comisie poate că au știut mai multe decât știm noi acum.

Dar vreau să-i spun domnului Bivolaru că există o posibilitate cât se poate de legală și constituțională, cererea de informare pe care, dacă ați adresat-o Ministerului Economiei și Finanțelor avea obligația, dacă ați făcut uz, avea obligația să vă dea sub semnătură certificată orice informație pe care dumneavoastră o policitați. Deci, putere avem... Nu, aveți...

 

Domnul Ioan Bivolaru:

Nu avem în fața Parchetului, Justiției...

Domnul Marian Sorin Paveliu:

Nu, aveți... Bun, în sfârșit, nu intru într-o polemică cu dumneavoastră acum.

Problema de fond este, atât cât am putut să citesc proiectul acesta doar în fugă, acum în plen, mie mi se pare că este un proiect cu un viciu de formă.

În primul rând, dacă este o garanție guvernamentală, pentru aceasta nu avem nevoie de o lege.

În al doilea rând, dacă această lege este promovată de Parlament, nu știu dacă vom mai putea să îi urmărim pe cei care sunt în culpă. Cred că acest subiect n-ar trebui trecut. nu pentru că suma este mică. pentru că, în ultimă instanță, 800 de mii de dolari nu este o sumă enormă, raportată la bugetul de stat. Dar cred că ne putem folosi de această situație pentru a crea un precedent, pentru a pune lucrurile la punct, și astfel de situații să nu se mai repete.

Totodată, profit de ocazie să spun că regret atacurile politicianiste, absolut aberante făcute la adresa Guvernului care a promovat această, în sfârșit, această garanție, probabil la momentul respectiv corectă.

Domnul Bogdan Olteanu:

Vă mulțumesc foarte mult.

Domnul deputat Calimente.

Domnul Mihăiță Calimente:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Sigur că în cazul unui împrumut pentru care statul român a acordat garanțiile sale, indiferent ce guvern se află acum sau în viitor la guvernarea țării, trebuie să-și respecte angajamentele pe care și le-a asumat și suma trebuie plătită. Nu asta este problema.

Problema este că, într-adevăr, se pare că acolo s-au comis niște ilegalități, toată lumea se întreabă cum poate fi rezolvată această problemă. Problema se rezolvă simplu.

La vremea respectivă nu exista DNA, la ora asta avem DNA. Pe această cale, de exemplu, domnul Țuluș, eu îl anunț că se poate autosesiza și să vadă ce s-a întâmplat acolo, pentru că tot pe căi din presă sau de la televiziune, domnul Țulus s-a mai sesizat în cazul altor miniștri care la această oră au deschise dosare penale și sunt cercetați pentru diferite documente pe care le-au semnat în calitate de ministru.

Deci, eu cred că asta este calea, DNA-ul să se autosesizeze și să vedem ce s-a întâmplat în perioada respectivă cu sumele de bani, cine trebuie să le plătească și cine este vinovatul.

Vă mulțumesc.

Domnul Bogdan Olteanu:

Vă mulțumesc.

Doamna deputat Aura Vasile.

Doamna Aurelia Vasile:

Mulțumesc, domnule președinte.

Sunt surprinsă, cum putem să fim cameleoni.

Auzeam deunăzi și foarte apăsat spus că Parlamentul României, deci noi, deputații și senatorii, ne aprobăm legi pentru propriul interes. Oare?

În momentul în care se cere ca să se acopere printr-o lege o "năsălâmbă", făcută de Stolojan, prim-ministru al acelui moment, oare cum se numește chestia aceasta? Oare putem să măsurăm cu două unități de măsură? O dată pentru Stolojan și o dată pentru noi toți ceilalți? Cred că nu este corect și că Grupului parlamentar al Partidului Social Democrat va respinge această inițiativă, în condițiile în care suntem de acord cu domnul deputat Popa, că trebuie să sesizăm și trebuie să răspundă cineva, nu doar să atace, ci teoretic să se uite întâi în curtea lui.

Domnul Bogdan Olteanu:

Vă mulțumesc.

Domnul deputat Valeriu Tabără.

Domnul Valeriu Tabără:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Să știți că n-am de gând să apăr pe nimeni, însă cred că și în cazul respectiv, ca și Afacerea TransChem din 1997 au fost lucrate în grup. Eu știu că o garanție guvernamentală nu o dă primul-ministru, ci o dă Ministerul Finanțelor. Și toate garanțiile guvernamentale. Or, acolo a fost o structură întreagă, așa cum în 1997-1998 și, revin, Afacerea TransChem care stă la baza distrugerii sistemelor de irigații și a Societății de Îmbunătățiri Funciare din România, mult mai târziu, în valoare de circa 85,7 milioane de dolari. Și care a venit tot printr-un astfel de sistem de credit și care nici la această dată nu este lămurită.

Este bine ceea ce a spus colegul de la PNL, că e bine să se sesizeze organele în drept, inclusiv din discuțiile pe care le avem aici. Și iar revin și spun că nu era nevoie, așa cum a spus-o colegul Paveliu aici, de o lege, cum nu este nevoie niciodată de o lege sau de o ordonanță de urgență pentru a acoperi marile nereguli pe care unii le fac cu bună știință. Și cred că retrimiterea la comisie și chiar reanalizarea anulării unei astfel de inițiative legislative este foarte bine venită și ar trebui s-o facem.

Domnul Bogdan Olteanu:

Da. Domnul deputat Iancu.

Domnul Iulian Iancu:

Stimați colegi,

Am ascultat cu atenție intervențiile dumneavoastră. Acest gen de intervenții au avut loc și în comisie.

Nu s-au înțeles două lucruri esențiale: 1. nu este vorba de garanție guvernamentală. Dacă ar fi fost garanție guvernamentală, creditul ar fi fost deja plătit până astăzi; 2. Este vorba despre un credit acordat de Guvernul SUA Guvernului României, un credit comercial. În urma acordării acestui credit comercial Guvernul României a desemnat prin licitație 5 operatori comerciali să efectueze importul, aleși...

 

Doamna Aurelia Vasile (din bancă):

Băieții deștepți?

Domnul Iulian Iancu:

... dintre cei deștepți;

3. Nu și-au onorat obligațiile de plată a creditului, invocând diverse argumente și, practic, în 1998 s-a stopat acest credit. Deci, vorbim de: preluarea acestui credit la data lui - premier domnul Stolojan, la data stopării - premier domnul Ciorbea sau domnul Radu Vasile. De atunci până astăzi, prin instanță, Ministerul de Finanțe tot încearcă să recupereze acest credit.

În fața comisiei, argumentul a fost următorul: "Stimați domni, pentru a nu periclita relațiile dintre Guvernul Statelor Unite și Guvernul României, Guvernul României a fost obligat să inițieze ordonanță de urgență pentru a onora plata."

De aici încolo, toate argumentele dumneavoastră sunt valabile, respectiv faptul că sunt băieți deștepți care și-au bătut joc sistematic de această țară, că au fost susținuți de la nivelul cel mai înalt și că ei trebuie urmăriți prin DNA, prin toate organismele procuraturii și justiției României pentru a-și plăti această obligație, punându-ne, iată, și pe noi în dificultate și Guvernul României, și România.

Mulțumesc.

Domnul Bogdan Olteanu:

Mulțumesc.

Domnilor colegi,

Cred că este suficient, suntem edificați. Nu există amendamente admise sau respinse. Cred că ne vom manifesta prin votul final.

Vă dau cuvântul pe procedură, domnule deputat, dar după ce am terminat dezbaterea pe acest proiect de lege, care rămâne la vot final.

Vă rog, domnule deputat.

Domnul Dragoș Petre Dumitriu:

Domnule președinte,

Eu am făcut o propunere care cred că nu s-a înțeles. Eu am propus, în numele Grupului Conservator, scoaterea de pe ordinea de zi.

Domnul Bogdan Olteanu:

Nu există procedură, domnule deputat.

Domnul Dragoș Petre Dumitriu:

Dacă se dorește reîntoarcerea la comisie care înțeleg că ar fi susținută și de Grupul liberal-democrat, sunt de acord cu această formulă, dar cu următorul amendament, și anume ca Ministerul Finanțelor să prezinte la comisie o auditare internă cu ceea ce s-a întâmplat la momentul acordării sau mai bine-zis a selecționării, după cum spune domnul președinte Iancu, a selecționării beneficiarilor acestui credit, a modalității în care au fost ei selecționați și a celor care și-au pus semnătura pe această selecție. Pentru că a trece la datoria publică, ca și până acum, niște sume, fără a avea niște oficiali care se fac vinovați de aceste pagube naționale, este o greșeală, după părerea mea, în anul de grație 2008. Repet, după atâtea țepe pe care le-a încasat statul român.

Vă mulțumesc.

Domnul Bogdan Olteanu:

Mulțumesc.

Domnul Dragoș Petre Dumitriu:

Repet: a doua propunere ar fi de retrimitere la comisie.

Domnul Bogdan Olteanu:

Da, n-avem procedură de scoatere de pe ordinea de zi.

Supun votului dumneavoastră propunerea procedurală de retrimitere la comisie a acestui proiect.

Votăm cu cartele. Vă rog să votați.

Vreți să așteptăm câteva minute să vă introduceți cartelele? Da. Oprim votarea. Sunt câțiva colegi care n-au cartelele introduse. Vă rog să le introduceți. Gata? Vă rugăm, domnule Mocanu.

Supun votului dumneavoastră propunerea de retrimitere la comisie a proiectului.

Vă rog să votați.

Propunerea de retrimitere la comisie nu a fost adoptată. Nu există amendamente admise sau respinse. Proiectul rămâne la vot final.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București marți, 20 august 2019, 13:05
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro