Plen
Ședința Camerei Deputaților din 18 martie 2008
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.31/28-03-2008

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
14-10-2019
08-10-2019
Arhiva video:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2008 > 18-03-2008 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 18 martie 2008

17. Dezbaterea Proiectului de Lege pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.79/2006 privind majorarea tarifelor în transportul feroviar de călători pe teritoriul României (rămas pentru votul final).
 
consultă fișa PL nr. 971/2006

 

Domnul Bogdan Olteanu:

  ................................................

26. Proiectul de Lege pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.79/2006 privind majorarea tarifelor în transportul feroviar de călători pe teritoriul României.

Legea are caracter ordinar.

Proiect adoptat de Senat.

Raport de adoptare din partea Comisiei pentru industrii.

Supus dezbaterii și votului final, proiectul nu a întrunit numărul necesar de voturi pentru adoptare, urmând a se rediscuta în sesiunea februarie - iunie 2008.

Proiectul a fost retrimis comisiei și comisia, printr-un raport suplimentar, propune adoptarea.

Dacă comisia dorește să prezinte conținutul raportului suplimentar?

Vă rog, domnule președinte.

Domnul Iulian Iancu:

Domnule președinte,

O să încerc să fac o prezentare sintetică a raportului, și este important să o facem, pentru că aici au fost dezbateri destul de aprinse, și în comisie și în plen. De fapt, avem un proiect de lege care se dorește a aproba o ordonanță a Guvernului României, prin care s-a stabilit, nici mai mult, nici mai puțin, majorarea tarifelor la biletele de călători pe transportul feroviar, cu 50% în cursul anului 2007.

Pentru că, în urma dezbaterilor în comisie, reprezentanții guvernului și ai ministerului nu au reușit să susțină argumentat, de ce se dorește o majorare cu 50%, și nu cu 30% sau cu 40% sau cu 80%, atunci membrii comisiei au impus, printr-un amendament special, ministerului, să stabilească această majorare numai în baza unei metodologii de stabilire a prețului, o metodologie specială de tarifare.

Cu toate că s-a făcut această solicitare, ministerul nu a prezentat metodologia, drept pentru care comisia, în prima etapă, a propus respingerea. În urma acestei propuneri, în plen, plenul a retrimis la comisie proiectul. În urma dezbaterilor, din nou, în comisie, s-a impus această metodologie, printr-un amendament special, s-a solicitat de la minister. A fost repus în discuție în plenul Camerei și retrimis la comisie.

Suntem astăzi, 18 martie 2008, când practic ordonanța și-a făcut efectul: majorarea prețului la biletele de călători a fost deja efectuată, practic cetățenii preluând astfel întreg efortul, practic urmare a neperformanței manageriale din zona căilor ferate, a companiilor din zona căilor ferate pe transportul de călători.

În aceste condiții, n-am vrut să lăsăm ordonanța fără mențiunea specială, pentru a nu avea surprize ca în cursul acestui an Guvernul să reia procedura și să mai promoveze o ordonanță, prin care iarăși să transfere populației această neperformanță managerială și practic să încarce costurile pe seama populației, am susținut menținerea amendamentului privind stabilirea prețului la biletele de călători numai în baza unei metodologii.

Și, practic, acesta este raportul și aceasta este forma pe care o susținem în fața plenului.

Mulțumesc.

Domnul Bogdan Olteanu:

Vă mulțumesc foarte mult, domnule președinte.

Dacă există intervenții la dezbateri generale?

La dezbateri generale, are cuvântul domnul deputat Iancu.

Domnul Iulian Iancu:

Stimați colegi,

La dezbateri generale, am să vă spun câteva lucruri care cred că trebuie reținute de noi toți.

Suntem în situația în care timp de un an de zile, prin diverse tertipuri, ordonanța și-a produs efectul, iar efectele privind calitatea transportului călătorilor pe calea ferată din România le vedem cu toții astăzi.

A continuat procesul de degradare a transportului pe cale ferată pentru călători, așa, în măsura în care, în cursul anului trecut, am constatat cu toții că au avut loc: întârzieri la transportul pe calea ferată de la două la nouă ore; că lucrările în zona căii ferate au fost tergiversate, nu au fost alocate sumele necesare; sunt în continuare restricții de viteză pentru transportul călătorilor pe calea ferată; sunt în continuare blocate sumele aferente lucrărilor de dezvoltare - în ce moment? - în momentul în care cu toții vedem ce blocaje sunt în traficul rutier; observăm și în ziarele de astăzi câte accidente înregistrăm în traficul rutier, ce poluare înseamnă traficul rutier, care este gradul de emisii, în momentul de față, și nivelul costurilor, ținând seama de prețul pe care-l atinge astăzi barilul de petrol; numai în ultimele 6 luni, prețul combustibilului pentru transportul rutier a crescut 30%.

Iată o povară care în urma congestiilor și blocajelor în trafic se transferă la bugetul țării într-un procent de 0,5% din p.i.b. Nu ne putem permite acest lucru. Și, ca atare, politica, strategia pe zona de transport ar trebui să fie de transfer de pe rutier, pe feroviar. Dar, care feroviar? Cel care îl avem astăzi în discuție, în condițiile în care la noi, în feroviar, se fură instalații, se fură linii electrice, se fură practic inclusiv dispozitive de frânare de la locomotive, de la vagoane.

Suntem într-o situație care ar trebui, măcar în urma dezbaterii de astăzi, să atenționeze Ministerul Transporturilor și Executivul, pentru a trage un semnal de alarmă și a interveni rapid în a fluidiza plățile pentru dezvoltarea activității în calea ferată românească.

Nu e de mirare că Sindicatele astăzi se află în grevă, invocând toate aceste argumente. Practic, un management deficitar, o încărcare a costurilor, achiziții de echipamente ieftine la prețuri exorbitante, menținerea și plafonarea, iată, pe de o parte a salariilor, iar pe de altă parte creșterea costurilor către populație, respectiv creșterea costului biletelor la călători.

Mulțumesc.

Domnul Bogdan Olteanu:

Mulțumesc, domnule deputat.

Dacă nu mai există alte intervenții, trecem la dezbaterile pe articole.

De la 1 la 5 - există obiecții, observații, comentarii? Nu sunt.

Am finalizat dezbaterea pe articole.

Proiectul rămâne la vot final.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București marți, 15 octombrie 2019, 10:08
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro