Domnul Alexandru Athanasiu: Domnule președinte, Distinși colegi senatori, Aș vrea să detaliem puțin acest proiect de lege, pentru că el vine într-un moment și cu un conținut la care o să mă refer și care pune în discuție câteva aspecte esențiale în procesul de modernizare a școlii românești. Utilitate, costuri și moment de punere în dezbatere sunt cele trei elemente la care o să mă refer. Utilitate. De ce este util astăzi să fie dotați elevii claselor a IX-a din licee și din școlile de arte și meserii cu aceste desktopuri, ca să folosesc un barbarism pe care îl folosește, evident, și inițiatorul proiectului de lege, recte Guvernul? În perioada 2001-2004, în cadrul acestui demers dezirabil al utilizării tehnicii de calcul în predarea la catedră, Guvernul acelei perioade a dotat cu laboratoare informatice toate liceele din România și apoi școlile, la nivelul gimnaziilor. Acel program, criticat la acea vreme de cei care astăzi guvernează, a fost până la urmă una din virtuțile pentru care România a fost lăudată în spațiul comunitar european. Dar, desigur, când schimbăm banca pe care ne așezăm, mă refer la banca politică, ideile ni se schimbă atât de radical pe cât de derizoriu este comportamentul nostru vizavi de anumite demersuri. Vreau să spun că utilizarea tehnologiei informatice trebuie să fie un suport, adică un sprijin pentru procesul didactic, și nu doar punerea la dispoziție a unui aparat, în cazul nostru, a acestor calculatoare. Sigur, dacă Guvernul României, cu două luni și ceva înainte de alegeri, devine o societate de caritate, dar nu pe bani privați, ci pe banii fiecăruia dintre noi, cred că este foarte mult de discutat. Acest proiect este extrem de costisitor. Pentru a se da un calculator elevilor din clasa a IX-a de liceu și de la școala de arte și meserii, este nevoie de 200 de milioane de euro. Este adevărat că Guvernul, în incompetența sa în domeniul educației, cum s-a văzut și la moțiunea votată ieri de Camera Deputaților, vorbește de școli profesionale. Terminologia este de mult schimbată, dar "up-to-date-ul, aducerea la zi a terminologiei legale, este deja un efort prea mare pe care să-l cerem acestui Guvern. Costuri enorme, utilitate aproape zero, pentru că, odată cu trecerea timpului, aceste computere se degradează în privința funcționalității lor și, deși se spune că la finele ciclului școlar liceal vor fi restituite de către elevi, ceea ce se va restitui nu va mai putea fi folosit la aceiași parametri ca în momentul în care au fost date primei promoții de elevi. O sumă uriașă, în contextul în care nevoile școlii românești cu necesar de dotare elementară sunt foarte mari și privesc multe lucruri amintite de colegul nostru în raportul comisiei. În al doilea rând, este discriminatoriu și, pe cale de consecință, neconstituțional, și voi explica de ce. Acest program vizează elevii care intră în clasa a IX-a. Dar cei care sunt deja pe parcursul liceal de ce nu primesc? Cum putem împăca această falsă, ca să nu spun fariseică, generozitate a Guvernului cu inegalitatea de tratament juridic și de dotare cu computere pentru ceilalți elevi, tot din liceu? Este al doilea motiv pentru care noi, Grupul parlamentar al PSD, susținem respingerea acestui proiect de lege. În fine, domnule președinte și distinși colegi, este ridicol, dacă nu trist, cum ar zice Bernard Shaw. În 2005, acest Guvern, prin unii reprezentanți, solicita Direcției Naționale Anticorupție întreruperea dotării școlii românești cu laboratoare informatice. Unii reprezentanți ai acestui Guvern spuneau atunci că nu este un program bun, deși l-au continuat apoi, dar, probabil, așteptau să primească eu știu ce pentru a-l putea continua - și știu ce spun. Ei bine, aceiași reprezentanți, o parte a lor din acest Guvern, se trezesc, cu două luni înainte de alegeri, să dea repede, pe banii contribuabililor - o sumă exorbitantă, 200 de milioane de euro -, computere doar unor categorii de elevi, repede, acum, când, culmea, au fost propuneri legislative cu doi ani în urmă. Ca să vedeți câtă contrarietate și confuzie de gândire la acești oameni! Chiar un membru al PNL-ului, domnul deputat Ghișe, acum doi ani, propunea dotarea cu laptop-uri a elevilor. Atunci, Guvernul, nepresat de constrângeri electorale, ne-a informat că un asemenea efort bugetar este inutil, este costisitor, este de neacceptat. Cu două luni și jumătate înainte de alegeri, un ministru care, după mine, reprezintă un accident instituțional, așa cum meteoritul este un accident astronomic, își amintește brusc și, cum zicea cineva, chiar și deodată că trebuie să dea din banii contribuabililor desktopuri, pentru că așa ajutăm inclusiv - ca să vedeți ce penibilitate de formulare - implementarea Procesului Bologna. Acesta n-are nimic de-a face cu învățământul preuniversitar. Citiți expunerea de motive care spune: "...în condițiile modernizării învățământului, ca urmare a aplicării Procesului Bologna...". Acesta vizează - există și o lege pe care am inițiat-o și am adoptat-o în 2004, Legea nr. 288/2004 - structura ciclurilor universitare. Nu are nicio legătură cu subiectul. În concluzie, domnule președinte, nu ne opunem la modernizarea învățământului românesc, nu ne opunem la pătrunderea cât mai adâncă în abilitățile elevilor a lucrului cu calculatorul. Evident că dorim modernizare, evident că dorim ameliorare, evident că dorim dotarea elevului român cu aptitudini, capabilități, abilități de natură a-l face cât mai eficient în procesul de integrare în societate după absolvirea ciclurilor școlare. A face pomană electorală cu banii contribuabililor, nu cu banii de acasă ai domnului ministru Adomniței, inutilă, costisitoare și discriminatorie este un gest care jignește bunul-simț al românilor și le bagă vântul în buzunare. Grupul parlamentar al PSD din Senat va vota împotriva acestei escrocherii. Vă mulțumesc.
|