Plen
Sittings of the Senate of September 17, 2008
Abstract of the sittings
Full-text of the sittings
Published in Monitorul Oficial no.82/26-09-2008

Parliamentary debates
Calendar
- Chamber of Deputies:
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Query debates
for legislature: 2020-present
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996

Meetings broadcast

format Real Media
Last meetings
20-04-2021
19-04-2021
14-04-2021
13-04-2021
Video archive:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
You are here: Home page > Parliamentary Business > Debates > Calendar 2008 > 17-09-2008 Printable version

Sittings of the Senate of September 17, 2008

13. Dezbaterea și adoptarea Proiectului de lege pentru respingerea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 87/2008 privind dotarea cu calculatoare tip desktop a unităților în care se desfășoară învățământ liceal și profesional de stat (L443/2008)
 
see bill no. L443/2008

Domnul Doru Ioan Tărăcilă:

................................................

La punctul 19 din ordinea de zi este înscris Proiectul de lege pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 87/2008 privind dotarea cu calculatoare tip desktop a unităților în care se desfășoară învățământul liceal și profesional de stat.

Raportul de respingere a fost întocmit de Comisia pentru învățământ, știință, tineret și sport.

Domnul senator Irinel Popescu, domnul senator Angel Tîlvăr...

Rog un coleg de la Comisia pentru învățământ, știință, tineret și sport să prezinte raportul.

Din partea Guvernului, doamna secretar de stat Gabriella Pásztor, aveți cuvântul.

Microfonul 10.

Doamna Pásztor Gabriella - secretar de stat în Ministerul Educației, Cercetării și Tineretului:

Vă mulțumesc.

Proiectul de lege privește dotarea cu desktopuri a unităților în care se desfășoară învățământul liceal și profesional de stat, mai precis, dotarea elevilor claselor a IX-a și a X-a, conform Programului de guvernare care prevede "susținerea accesului tinerilor la primul lor calculator, respectiv programul care asigură accesul avantajos al tinerilor la Internet".

Vă mulțumesc.

Domnul Doru Ioan Tărăcilă:

Îl invit pe domnul senator Dan Sabău să prezinte raportul. Microfonul 7.

Domnul Dan Sabău:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Comisia întrunită pe tema acestui proiect are un raport de respingere din următoarele considerente.

În acest moment, există programe de dezvoltare a abilităților IT ale tinerilor, iar problemele de infrastructură din învățământul preuniversitar sunt dominate de sărăcia soluțiilor avizelor de funcționare, sărăcie, în general, atât în mediul rural, cât și la periferia urbană, motiv pentru care am apreciat că banii ar putea fi utilizați cu folos pentru recuperarea acestor restanțe semnificative și pe care le considerăm vitale pentru învățământ.

Domnul Doru Ioan Tărăcilă:

Vă mulțumesc.

Vă consult dacă doriți să interveniți.

Domnule senator Alexandru Athanasiu, aveți cuvântul. Microfonul 3.

Domnul Alexandru Athanasiu:

Domnule președinte,

Distinși colegi senatori,

Aș vrea să detaliem puțin acest proiect de lege, pentru că el vine într-un moment și cu un conținut la care o să mă refer și care pune în discuție câteva aspecte esențiale în procesul de modernizare a școlii românești.

Utilitate, costuri și moment de punere în dezbatere sunt cele trei elemente la care o să mă refer.

Utilitate.

De ce este util astăzi să fie dotați elevii claselor a IX-a din licee și din școlile de arte și meserii cu aceste desktopuri, ca să folosesc un barbarism pe care îl folosește, evident, și inițiatorul proiectului de lege, recte Guvernul?

În perioada 2001-2004, în cadrul acestui demers dezirabil al utilizării tehnicii de calcul în predarea la catedră, Guvernul acelei perioade a dotat cu laboratoare informatice toate liceele din România și apoi școlile, la nivelul gimnaziilor.

Acel program, criticat la acea vreme de cei care astăzi guvernează, a fost până la urmă una din virtuțile pentru care România a fost lăudată în spațiul comunitar european.

Dar, desigur, când schimbăm banca pe care ne așezăm, mă refer la banca politică, ideile ni se schimbă atât de radical pe cât de derizoriu este comportamentul nostru vizavi de anumite demersuri.

Vreau să spun că utilizarea tehnologiei informatice trebuie să fie un suport, adică un sprijin pentru procesul didactic, și nu doar punerea la dispoziție a unui aparat, în cazul nostru, a acestor calculatoare.

Sigur, dacă Guvernul României, cu două luni și ceva înainte de alegeri, devine o societate de caritate, dar nu pe bani privați, ci pe banii fiecăruia dintre noi, cred că este foarte mult de discutat.

Acest proiect este extrem de costisitor.

Pentru a se da un calculator elevilor din clasa a IX-a de liceu și de la școala de arte și meserii, este nevoie de 200 de milioane de euro.

Este adevărat că Guvernul, în incompetența sa în domeniul educației, cum s-a văzut și la moțiunea votată ieri de Camera Deputaților, vorbește de școli profesionale.

Terminologia este de mult schimbată, dar "up-to-date-ul, aducerea la zi a terminologiei legale, este deja un efort prea mare pe care să-l cerem acestui Guvern.

Costuri enorme, utilitate aproape zero, pentru că, odată cu trecerea timpului, aceste computere se degradează în privința funcționalității lor și, deși se spune că la finele ciclului școlar liceal vor fi restituite de către elevi, ceea ce se va restitui nu va mai putea fi folosit la aceiași parametri ca în momentul în care au fost date primei promoții de elevi.

O sumă uriașă, în contextul în care nevoile școlii românești cu necesar de dotare elementară sunt foarte mari și privesc multe lucruri amintite de colegul nostru în raportul comisiei.

În al doilea rând, este discriminatoriu și, pe cale de consecință, neconstituțional, și voi explica de ce.

Acest program vizează elevii care intră în clasa a IX-a.

Dar cei care sunt deja pe parcursul liceal de ce nu primesc? Cum putem împăca această falsă, ca să nu spun fariseică, generozitate a Guvernului cu inegalitatea de tratament juridic și de dotare cu computere pentru ceilalți elevi, tot din liceu?

Este al doilea motiv pentru care noi, Grupul parlamentar al PSD, susținem respingerea acestui proiect de lege.

În fine, domnule președinte și distinși colegi, este ridicol, dacă nu trist, cum ar zice Bernard Shaw.

În 2005, acest Guvern, prin unii reprezentanți, solicita Direcției Naționale Anticorupție întreruperea dotării școlii românești cu laboratoare informatice.

Unii reprezentanți ai acestui Guvern spuneau atunci că nu este un program bun, deși l-au continuat apoi, dar, probabil, așteptau să primească eu știu ce pentru a-l putea continua - și știu ce spun.

Ei bine, aceiași reprezentanți, o parte a lor din acest Guvern, se trezesc, cu două luni înainte de alegeri, să dea repede, pe banii contribuabililor - o sumă exorbitantă, 200 de milioane de euro -, computere doar unor categorii de elevi, repede, acum, când, culmea, au fost propuneri legislative cu doi ani în urmă.

Ca să vedeți câtă contrarietate și confuzie de gândire la acești oameni!

Chiar un membru al PNL-ului, domnul deputat Ghișe, acum doi ani, propunea dotarea cu laptop-uri a elevilor.

Atunci, Guvernul, nepresat de constrângeri electorale, ne-a informat că un asemenea efort bugetar este inutil, este costisitor, este de neacceptat.

Cu două luni și jumătate înainte de alegeri, un ministru care, după mine, reprezintă un accident instituțional, așa cum meteoritul este un accident astronomic, își amintește brusc și, cum zicea cineva, chiar și deodată că trebuie să dea din banii contribuabililor desktopuri, pentru că așa ajutăm inclusiv -

ca să vedeți ce penibilitate de formulare - implementarea Procesului Bologna.

Acesta n-are nimic de-a face cu învățământul preuniversitar.

Citiți expunerea de motive care spune: "...în condițiile modernizării învățământului, ca urmare a aplicării Procesului Bologna...".

Acesta vizează - există și o lege pe care am inițiat-o și am adoptat-o în 2004, Legea nr. 288/2004 -

structura ciclurilor universitare.

Nu are nicio legătură cu subiectul.

În concluzie, domnule președinte, nu ne opunem la modernizarea învățământului românesc, nu ne opunem la pătrunderea cât mai adâncă în abilitățile elevilor a lucrului cu calculatorul.

Evident că dorim modernizare, evident că dorim ameliorare, evident că dorim dotarea elevului român cu aptitudini, capabilități, abilități de natură a-l face cât mai eficient în procesul de integrare în societate după absolvirea ciclurilor școlare.

A face pomană electorală cu banii contribuabililor, nu cu banii de acasă ai domnului ministru Adomniței, inutilă, costisitoare și discriminatorie este un gest care jignește bunul-simț al românilor și le bagă vântul în buzunare.

Grupul parlamentar al PSD din Senat va vota împotriva acestei escrocherii.

Vă mulțumesc.

Domnul Doru Ioan Tărăcilă:

Vă mulțumesc.

Mai sunt alte intervenții?

Vă rog, doamna senator Verginia Vedinaș.

Doamna Verginia Vedinaș:

Vă mulțumesc.

Domnule președinte, subscriu în mare parte argumentelor care s-au adus aici.

În ceea ce privește caracterul interesant, ca să mă exprim elegant, al acestei ordonanțe de urgență, expunerea de motive la această ordonanță m-a pus pe gânduri și, văzând că se face vorbire despre Programul de guvernare 2004-2008 - mai avem puțin și se termină actuala guvernare -, ne întrebăm cum, la finele unei guvernări, se gândește o asemenea soluție.

Dincolo de aceste aspecte, de faptul că ordonanța cuprinde soluții inechitabile - se face vorbire numai despre elevii din clasele a IX-a și a X-a -, sunt foarte multe lucruri care, din punctul meu de vedere, mă determină să susțin că este un act normativ conjunctural, dat pentru a câștiga cel mult simpatie politică, deși, citind ordonanța, ești tentat să-ți stârnească antipatie decât simpatie.

Aș vrea să pun o întrebare reprezentantului Guvernului.

Fiind vorba totuși de o ordonanță de urgență, înseamnă că ea și-a produs deja niște efecte juridice.

Referitor la aceste efecte juridice, Constituția spune că, în cazul în care noi respingem o ordonanță a Guvernului, trebuie să prevedem în conținutul legii de respingere și măsuri cu privire la efectele care s-au produs deja.

Dacă este vorba de astfel de lucruri, înseamnă că noi, Parlamentul, trebuie să încorporăm în conținutul legii de respingere și măsuri cu privire la eventualele efecte.

Întrebarea este succintă.

S-au produs astfel de efecte?

Dacă da, atunci se schimbă lucrurile.

Vă mulțumesc.

Domnul Doru Ioan Tărăcilă:

Vă mulțumesc.

Domnul senator Gavrilă Vasilescu, ultimul coleg înscris la cuvânt.

Domnul Gavrilă Vasilescu:

Vă mulțumesc, domnule președinte de ședință.

Doamnelor și domnilor senatori,

Când auziți că nu sunt bani, vă spun eu că nu este așa și ne spune și Guvernul prin această ordonanță de urgență.

V-aș ruga, domnule președinte, să fiți de acord ca, de la masa Guvernului, să-mi spună cineva câți elevi vor beneficia de acest lucru, pentru că, în funcție de răspuns, vreau să continui ceea ce am de spus.

V-aș ruga să-mi spuneți câți elevi din clasele a IX-a și a X-a beneficiază de această ordonanță de urgență a Guvernului.

S-a făcut un calcul, pentru că este și o problemă economică.

La nivelul de 400 de euro/calculator, înmulțiți 400 de euro cu cifra pe care o să ne-o dea acum reprezentantul Guvernului și o să vedeți câți bani sunt.

Din acești bani, eu solicit pentru Botoșani, dar nu pentru desktopuri sau cum le-au numit ei, ci pentru niște probleme care chiar sunt urgente și foarte curente pentru sistemul de învățământ. Și, dacă îmi dați din banii aceștia - pentru că sunt bani, să nu mai spună că nu sunt bani -, vin imediat, săptămâna viitoare, cu o inițiativă legislativă.

Dacă nu mi se spune acum suma, o voi afla și o să le cer. Și să nu mai spună domnul ministru Vosganian că nu are bani.

Deci uitați-vă, fraților, că sunt bani.

Sunt bani, când se apropie perioada de vot, în general, și vor să aibă..., iată, se scot bani de la buget cu foarte multă ușurință și se dau și acasă niște laptop-uri, pe care n-o să le mai recupereze.

Sunt unii dintre ei care nu au cu ce să le plătească, dacă nu le mai au, pentru că le cereți înapoi după ce ajung în clasa a XII-a și termină liceul.

Domnule președinte, Grupul nostru parlamentar nu va vota pentru acest proiect de lege.

Atrag atenția, dar, vă rog, uitați de faptul că sunt bani, pentru că vreau să cer eu din banii aceștia, pentru că județul Botoșani are nevoie de bani pentru școli, este dezastru acolo.

Mulțumesc.

Domnul Doru Ioan Tărăcilă:

Mulțumesc.

Puteți să oferiți răspuns celor doi colegi, doamna secretar de stat.

Aveți cuvântul.

Doamna Pásztor Gabriella:

Domnule președinte, Mai întâi aș vrea să subliniez consecvența în guvernare și în strategia Ministerului Educației, Cercetării și Tineretului privind dotarea cu calculatoare și îmbunătățirea calității învățământului, iar legătura făcută cu Strategia de la Lisabona, relansată, nu poate fi negată, deoarece și acolo se subliniază calitatea educației, a formării profesionale, iar acest act normativ dorește să îmbunătățească nivelul calitativ în educație și să pregătească un tineret apt, în măsură să fie competitiv în economia mondială.

Referitor la întrebarea cu privire la efecte, ordonanța de urgență intră în vigoare la depunerea sa spre dezbatere în procedură de urgență, în conformitate cu prevederile Constituției României.

Iar în ceea ce privește dotarea cu laboratoare, Programul CEEX - spuneam de consecvență - a început în 2005 și acum, cu cele 8.191 de unități de învățământ care vor fi dotate, se încheie sută la sută acest program privind dotarea instituțiilor cu laboratoare, dar noi dorim ca elevii, ei înșiși, acasă, să se poată pregăti în mod continuu pentru viață, pentru competiții în Uniunea Europeană. (Discuții în sală.)

Domnul Doru Ioan Tărăcilă:

Vă mulțumesc.

Doamna secretar de stat, ați avut două întrebări concrete, una adresată de către doamna senator Vedinaș și cea de a doua adresată de către domnul senator Gavrilă Vasilescu.

Doamna senator Vedinaș v-a întrebat dacă ordonanța și-a produs efecte, pentru că, dacă ați făcut cheltuieli financiare, privind licitația de calculatoare și așa mai departe, trebuie să trecem în lege ce se întâmplă cu efectele produse, în situația în care este respinsă ordonanța, pentru că raportul este de respingere deocamdată.

A doua întrebare, a domnul senator Gavrilă Vasilescu, se referea la numărul copiilor care au beneficiat de această ordonanță.

Doamna Pásztor Gabriella:

Procesul de achiziție pentru dotarea cu calculatoare tip desktop a unităților școlare a început în iunie 2008.

Pe 28 iulie 2008, s-a primit de la Unitatea pentru Coordonarea și Verificarea Achizițiilor Publice decizia de verificare prin care sunt desemnați observatori.

În momentul de față, procedura de atribuire a contractului de achiziție publică de calculatoare tip desktop, pentru unitățile în care se desfășoară învățământul liceal și profesional, este suspendată până la primirea deciziilor Consiliului Național pentru Soluționarea Contestațiilor.

Numărul exact al elevilor beneficiari nu pot să vi-l spun, dar vă pot spune că este vorba de toți elevii din clasele a IX-a și a X-a.

Domnul Doru Ioan Tărăcilă:

Vă mulțumesc.

Or fi mulți, or fi puțini?!

Stimați colegi, Haideți să încercăm să finalizăm chestiunea aceasta.

Cu cât votăm mai repede, cu atât este mai bine.

Toată povestea este blocată, întrucât, până în acest moment, existând o contestație la licitație, nu s-au făcut cheltuieli.

În momentul în care legea va primi un anumit tip de vot, sigur că nu se vor mai face cheltuieli deloc.

Supun votului dumneavoastră raportul de respingere, întocmit de Comisia pentru învățământ, știință, tineret și sport.

Vă rog să votați.

Senatul este prima Cameră sesizată.

Legea are caracter de lege ordinară.

Raportul de respingere este adoptat de plenul Senatului cu 44 de voturi pentru, 14 voturi împotrivă și două abțineri.

Pe cale de consecință, Proiectul de lege pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 87/2008 a fost respins de plenul Senatului.

................................................

Domnul Doru Ioan Tărăcilă:

................................................

Stimați colegi,

Am votat în precedent, la punctul 19 din ordinea de zi, Proiectul de lege pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 87/2008 privind dotarea cu calculatoare tip desktop a unităților în care se desfășoară învățământ liceal și profesional de stat.

Vă reamintesc că plenul Senatului a respins acest proiect de lege, motiv pentru care comisia sesizată în fond se impunea să facă un amendament la titlul legii și un articol unic.

Amendamentul este următorul: "Lege pentru respingerea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 87/2008 privind dotarea cu calculatoare tip desktop a unităților în care se desfășoară învățământ liceal și profesional de stat."

Articol unic - "Se respinge Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 87/2008 privind dotarea cu calculatoare tip desktop a unităților în care se desfășoară învățământ liceal și profesional de stat."

Acest lucru este necesar, întrucât plenul Senatului a respins proiectul de lege.

Supun votului dumneavoastră, pentru că votul trebuie să fie dat pe pozitiv, acest amendament pe care eu l-am precizat în numele Comisiei pentru învățământ, știință, tineret și sport.

Vă rog să votați.

Amendament adoptat de plenul Senatului cu 52 de voturi pentru, 14 voturi împotrivă și 4 abțineri, pe cale de consecință, plenul adoptă Proiectul de lege privind respingerea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 87/2008 privind dotarea cu calculatoare tip desktop a unităților în care se desfășoară învățământ liceal și profesional de stat.

Revenim la punctul 4 din ordinea de zi, deși mai avem 3 legi cu caracter ordinar.

Poate le vom discuta în finalul ședinței.

Postal address: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucharest, Romania tuesday, 20 april 2021, 20:22
Telephone: +40213160300, +40214141111
E-mail: webmaster@cdep.ro