Aurel Ardelean
Aurel Ardelean
Sittings of the Senate of September 29, 2008
Abstract of the sittings
Full-text of the sittings
Published in Monitorul Oficial no.89/09-10-2008

Parliamentary debates
Calendar
- Chamber of Deputies:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Query debates
for legislature: 2016-present
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996

Meetings broadcast

format Real Media
Last meetings
25-03-2019
13-03-2019 (joint)
Video archive:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
You are here: Home page > Parliamentary Business > Debates > Calendar 2008 > 29-09-2008 Printable version

Sittings of the Senate of September 29, 2008

  1. Declarații politice prezentate de doamnele și domnii senatori:
    1.1 Aurel Ardelean (independent afiliat Grupului parlamentar al PD-L) - declarație politică având ca temă procesul educațional din România;

Doamna Norica Nicolai:

................................................

Începem cu declarații politice. Dau cuvântul domnului senator Aurel Ardelean.

Domnul Aurel Ardelean:

Stimată doamnă președinte, Doamnelor și domnilor senatori, Educația se numără printre domeniile de interes major pentru societatea românească, dorind ca aceasta să fie cât mai performantă în evoluția ei, aliniindu-ne, în acest context, la țările din Uniunea Europeană, evoluție care este necesară pentru dezvoltarea României.

După cum cunoașteți, Procesul de la Bologna este rezultatul unui efort comun al universităților și al guvernelor de a crea o universitate europeană competitivă, compatibilă și coerentă cel târziu până în anul 2010.

Din păcate, au trecut 18 ani în care schimbările din învățământ s-au lăsat așteptate, pentru că nu a existat niciodată o voință politică reală care să vizeze o schimbare de conținut a educației.

A fost nevoie de aproape un deceniu pentru ca primele universități private să-și intre în rol, parcurgând un dificil și îndelungat proces de analiză și evaluare.

Puterea cunoașterii pornește de la cuantificarea gradului în care un sistem educațional și de cercetare este capabil să dezvolte resursa umană prin contribuția sa la promovarea abilităților, competențelor, creativității, inteligenței, discernământului, inițiativei, originalității, admirației lucide față de valoare, prin corectarea carențelor de comportament civic.

În acest fel, principiile enunțate în Pactul național pentru educație, și anume modernizarea sistemului și a instituțiilor de educație, 7% din PIB pentru educație și cercetare, transformarea educației timpurii într-un bun public, educația școlară gratuită și obligatorie de 10 ani, descentralizarea comprehensivă, adoptarea principiului conform căruia finanțarea urmează elevul sau studentul, adoptarea unei Carte a drepturilor și libertăților în educație, definirea unor arii de educație prioritară, toate stau la baza unui învățământ aplicativ ce corespunde dezideratelor europene.

Pe lângă viziunea și metodologia care vor fi cuprinse în strategia de aplicare a pactului, este nevoie însă și de o reformare a mentalității sociale.

Remarcăm că realitatea din școli și universități necesită măsuri concrete urgente, stringente.

Există multe nereguli în învățământul românesc, prea multe pentru a se mai amâna măsurile concrete de reformă cu încă câțiva ani.

Această strategie trebuie să fie bine clădită, să fie acceptată de actorii sistemului educațional, însușită de clasa politică și pusă în practică prin politici publice și o legislație adecvată.

Economia contemporană a cunoașterii promovată de Uniunea Europeană presupune o populație educată și calificată, dezvoltarea unor științe noi, transmiterea lor în procesul de educație și formare profesională, diseminarea lor prin tehnologii de informație și comunicare, folosirea noilor cunoștințe în procese industriale sau servicii.

Această nouă economie impune, așadar, mai mult ca oricând, capitalizarea talentelor, lecție atât de bine însușită de țările dezvoltate.

Problema bunei guvernări în învățământ depășește, la ora actuală, frontierele instituțiilor de învățământ superior.

Ea are un impact direct asupra dezvoltării tuturor verigilor societății moderne, care cuprind piața muncii, economia, cultura, politica și alte sectoare.

Iată de ce guvernarea în învățământul superior trebuie să aibă un suport legal solid, să fie realizată în conformitate cu bunele tradiții ale libertății academice, libertate completată de autoevaluare obiectivă, transparentă și posibilități de control și autocontrol.

Învățământul românesc este un bun al tuturor cetățenilor acestei țări și al societății, în ansamblul ei, și așa trebuie să rămână.

Doamnelor și domnilor senatori, La începutul anului universitar 2008-2009, urez colegilor, dascălilor, studenților noștri bucuria muncii intelectuale și a înaltei performanțe academice.

Mult succes în noul an academic 2008-2009!

Mulțumesc.

Doamna Norica Nicolai:

Mulțumesc și eu, domnule profesor.

Adresse postale: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucarest, Roumanie mardi, 26 mars 2019, 3:08
Téléphone: +40213160300, +40214141111
E-mail: webmaster@cdep.ro