Mihaela Popa
Mihaela Popa
Ședința Senatului din 11 mai 2009
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.66/21-05-2009

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2020-prezent
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
20-10-2021 (comună)
09-06-2021 (comună)
11-05-2021
Arhiva video:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2009 > 11-05-2009 Versiunea pentru printare

Ședința Senatului din 11 mai 2009

  1. Declarații politice prezentate de doamnele și domnii senatori:
  1.16 Mihaela Popa (PD-L) - declarație politică având ca subiect sănătatea copiilor prin practicarea sportului în școli;

Domnul Alexandru Pereș:

................................................

Are cuvântul doamna senator Mihaela Popa, Grupul parlamentar al PD-L, și se pregătește domnul senator Dumitru Oprea, ultimul vorbitor de la Grupul parlamentar al PD-L.

Aveți cuvântul, doamna senator.

Doamna Mihaela Popa:

Mulțumesc, domnule președinte.

Stimați colegi, Nu voi citi întreaga declarație politică, ci doar supun atenției dumneavoastră o temă care a generat atitudini și măsuri concrete la nivel european, o temă pe care, în calitate de europarlamentar, am ridicat-o și fostului ministru al educației Cristian Adomniței, și anume sănătatea copiilor noștri prin sport.

Am propus atunci, și propun acum, din nou, ca în învățământul primar să se introducă o oră de educație fizică și sport în fiecare zi, așa cum fac țările nordice, așa cum fac toate țările democratice.

Câteva argumente.

Educația fizică urmărește pregătirea copiilor noștri pentru un stil de viață sănătos, transmițându-le valori sociale importante ca: autodisciplina, solidaritatea, autodepășirea, respectul pentru adversar, spiritul de echipă, toleranța și sportivitatea.

Aș vrea să mai aduc în prim-plan încă un lucru evident, și anume că, pentru prima dată, noul tratat al Uniunii Europene, Tratatul de la Lisabona, include sportul printre domeniile prioritare, dar, mai mult, consideră sportul un fenomen social, și trebuie să ținem cont de acest lucru, având în vedere că România este o țară a Uniunii Europene.

Vă mulțumesc. (Aplauze)

(Prezentăm în continuare textul integral al declarației politice)

Domnule președinte,

Doamnelor și domnilor senatori,

A devenit un fapt de necontestat că educația este motorul unei națiuni.

În calitate de senator în Parlamentul României, dar și de cadru didactic cu o experiență de 25 de ani în domeniu, vă supun atenției o temă care a generat atitudini și măsuri concrete la nivel european.

Consider că țara noastră, ca stat membru într-o Europă unită, trebuie să se înscrie pe același traseu prin politicile pe care le dezvoltă și le promovează inclusiv în domeniul educației.

Conform datelor statistice, un sfert dintre copiii Uniunii Europene sunt afectați de modul de viață sedentar și de alimentația nesănătoasă.

De aici rezultă un risc crescut de îmbolnăvire de hipertensiune, diabet, afecțiuni ale ficatului sau boli cardiace.

În contextul creșterii îngrijorătoare a numărului de copii obezi la nivelul continentului, Parlamentul European a adoptat în anul 2007, cu o largă majoritate de voturi, Raportul, elaborat de către europarlamentarul Pál Schmitt, privind rolul sportului în educație.

Prin acest raport, s-a stabilit obligativitatea introducerii a cel puțin trei ore de sport pe săptămână în programele educaționale din ciclul primar și secundar, iar la nivel academic un grad mai mare de integrare între sport și celelalte cursuri.

De asemenea, raportul subliniază că educația fizică urmărește pregătirea copiilor pentru un stil de viață sănătos, transmițându-le valori sociale importante ca: autodisciplina, solidaritatea, autodepășirea, respectul pentru adversar, spiritul de echipă, toleranța și sportivitatea.

Se subliniază faptul că în societatea noastră multiculturală sportul trebuie să facă parte din educația formală și informală, cercetările arătând că activitatea fizică regulată îmbunătățește starea psihică, având, totodată, efecte benefice asupra capacităților de învățare.

Toate acestea trebuie să determine o creștere a rolului deținut de sport în educație și formare, nicidecum o diminuare a acestuia.

Totodată, educația fizică predată în școli și sportul, în general, reprezintă un instrument eficient pentru integrarea socială a grupurilor defavorizate și pentru dialogul multicultural, jucând un rol activ în combaterea discriminării, intoleranței și violenței.

Ca atare, Parlamentul European a invitat statele membre să elimine barierele din calea participării la educația fizică, determinate de gen, religie sau etnie, și să garanteze și pentru copiii cu dizabilități posibilitatea participării la educația fizică, aceasta fiind esențială pentru dezvoltarea lor.

Uniunea Europeană încurajează, astfel, statele membre să-și modernizeze și să-și îmbunătățească politicile privind educația fizică și sportul, asigurându-se că există în școli un echilibru între activitățile fizice și cele intelectuale.

De asemenea, statele sunt sprijinite să investească în calitatea amenajărilor sportive din școli și centre de antrenament și să ia măsurile necesare pentru a face ca bazele sportive și programa de învățământ să fie accesibile tuturor elevilor, inclusiv celor cu dizabilități.

În același timp, trebuie promovată o gamă largă de activități sportive, în așa fel încât toți elevii să aibă o șansă reală de a practica diferite sporturi.

Având în vedere faptul că noul tratat al Uniunii Europene - Tratatul de la Lisabona - include, pentru prima dată, sportul printre domeniile prioritare ale Uniunii Europene și ținând cont de statisticile îngrijorătoare care plasează România pe locul 3 la nivel european în ceea ce privește obezitatea la femei și copii și pe locul 4 la obezitate în rândul bărbaților, se impun de urgență promovarea educației fizice și promovarea sportului de masă.

Este necesară transpunerea în legislația națională a prevederilor din raportul adoptat de Parlamentul European, mai precis instituirea obligativității a minimum trei ore de educație fizică pe săptămână în școli, asigurarea participării la programele de educație fizică a persoanelor defavorizate, precum și creșterea numărului de săli de sport și îmbunătățirea bazei materiale a acestora.

Mai mult, deoarece practicarea zilnică a activităților fizice de la o vârstă fragedă favorizează dezvoltarea corectă și armonioasă a organismului, precum și formarea unei personalități echilibrate, propun introducerea unei ore de educație fizică pe zi în învățământul primar.

În aceste condiții, bugetul alocat nu este afectat, deoarece aceste ore pot fi efectuate de către învățătorul de la clasă.

Tinerele talente din toate domeniile, inclusiv din cel sportiv, trebuie descoperite la timp.

Având în vedere faptul că țara noastră merită să-și recâștige locul obținut cândva prin rezultatele sportive de excepție la nivel european și mondial, este de la sine înțeles că pregătirea pentru sportul de performanță trebuie să înceapă odată cu primii pași în școală.

Putem să ne aducem contribuția la acest important demers, luând deciziile cu responsabilitate.

Vă mulțumesc.

Domnul Alexandru Pereș:

Vă mulțumesc, doamna senator.

Adresa postala: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucuresti luni, 25 octombrie 2021, 7:13
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro