Sorina Luminița Plăcintă
Sorina Luminița Plăcintă
Ședința Senatului din 11 mai 2009
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.66/21-05-2009

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2020-prezent
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
13-10-2021
12-10-2021
11-10-2021
05-10-2021 (comună)
09-06-2021 (comună)
11-05-2021
Arhiva video:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2009 > 11-05-2009 Versiunea pentru printare

Ședința Senatului din 11 mai 2009

  1. Declarații politice prezentate de doamnele și domnii senatori:
  1.19 Sorina Luminița Plăcintă (PD-L) - declarație politică având ca titlu "Descentralizarea administrativă devine realitate după 20 de ani" (declarație politică neprezentată în plen);

Intervenție consemnată conform materialului depus la secretariatul de sedință

Doamna Sorina Luminița Plăcintă:

Domnule președinte al Senatului,

Stimați colegi,

Declarația politică de astăzi se intitulează "Descentralizarea administrativă devine realitate după 20 de ani".

Structura administrativă a României, pe plan național, regional și local, trece, din 1990 încoace, printr-un proces de reformă care pare că nu se mai finalizează.

Procesul de tranziție de la centralismul excesiv din perioada comunistă spre descentralizare este în plină desfășurare.

Este clar pentru toată lumea că orașele trebuie să fie elementele esențiale ale dezvoltării economico-sociale atât la nivel regional și local, cât și la nivel național, dar fără o descentralizare corectă nu putem vorbi de o dezvoltare reală a comunităților locale.

Fiecare comunitate trebuie să-și asume responsabilitatea pentru propria bunăstare economică și socială.

Pentru probleme specifice, fiecare comunitate are nevoie de propriile soluții.

Nu există rețete care să se poată aplica în mod universal.

În acest context, promovarea economică a localității trebuie să constituie preocuparea prioritară a administrației publice locale.

Pentru ca o comunitate să își dezvolte cu succes economia, utilizând totodată eficient resursele financiare disponibile, și care de multe ori sunt limitate, aceasta trebuie să aibă propria viziune, propria sa strategie de dezvoltare care să ducă la îndeplinirea acestei viziuni.

Dar care este situația actuală în România?

În primul rând, instabilitatea legislativă, prea multe și prea dese modificări și completări ale acelorași acte normative.

Și, de parcă acest lucru nu ar fi suficient, ne mai lovim și de faptul că această legislație nu este suficient de clară. Și aș

menționa aici faptul că pentru punerea în aplicare a unor prevederi se emit norme care de cele mai multe ori apar cu întârziere, creează confuzie, ori chiar modifică sensul actului normativ respectiv.

Nerespectarea sau nepunerea în aplicare a unor prevederi legale de multe ori chiar de către organele emitente, și mă refer la transferarea unor obligații care țin de politica guvernamentală în sarcina autorităților locale fără asigurarea resurselor financiare necesare îndeplinirii în bune condiții a acestora.

Cred că este de prisos să mai menționez neconcordanțele și necorelările dintre prevederile diferitelor acte normative.

De-a lungul timpului, în România postdecembristă descentralizarea a fost subiectul favorit al politicienilor aflați în opoziție.

Era cea mai bună armă de atac la adresa puterii.

În mod ciudat însă, atunci când acești politicieni de opoziție ajungeau la putere, uitau, ca prin minune, de tema descentralizării.

Se trezeau cu butoanele în față și începeau să se simtă puternici.

Cum să lase din mână atâta putere și atâta influență? Brusc, descentralizarea era aruncată în cutia cu amintiri.

Decizia era păstrată în capitală.

Ministrul se simte mai ministru dacă semnează tone de hârtii adunate din toată țara.

Simte puterea din vârful pixului.

Nu mișcă niciun leu în țară fără să știe Guvernul.

Asta înseamnă putere în gândirea politicianului român bolnav de centralism.

Numai că așa nu se mai poate, și se pare că actualul Guvern este primul care a înțeles asta.

Pentru prima dată în România, puterea vorbește în termeni reali despre descentralizare.

Mai mult decât atât, Cabinetul Emil Boc a aprobat strategiile de descentralizare în sănătate, administrație și tineret, urmând ca în perioada următoare să fie finalizate și legile din educație, cultură, agricultură și transporturi.

Stimați colegi, Este evident că lucrurile au început să se miște în direcția corectă, însă noi, senatorii, avem datoria să ne canalizăm eforturile și resursele pentru a susține Guvernul în realizarea unei descentralizări complete, corecte și cât mai rapide.

Vă mulțumesc.

Adresa postala: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucuresti sâmbătă, 16 octombrie 2021, 23:58
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro