Plen
Sittings of the Senate of May 11, 2009
Abstract of the sittings
Full-text of the sittings
Published in Monitorul Oficial no.66/21-05-2009

Parliamentary debates
Calendar
- Chamber of Deputies:
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Query debates
for legislature: 2020-present
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996

Meetings broadcast

format Real Media
Last meetings
13-10-2021
12-10-2021
11-10-2021
05-10-2021 (joint)
09-06-2021 (joint)
11-05-2021
Video archive:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
You are here: Home page > Parliamentary Business > Debates > Calendar 2009 > 11-05-2009 Printable version

Sittings of the Senate of May 11, 2009

9. Proiectul de lege privind respingerea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 152/2008 pentru modificarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 30/2007 privind organizarea și funcționarea Ministerului Internelor și Reformei Administrative și pentru înființarea Fundației "Colegiul Național de Afaceri Interne" (L71/2009) (reluarea votului final într-o ședință viitoare)
 
see bill no. L71/2009

Domnul Alexandru Pereș:

................................................

Ultimul punct al ordinii de zi din cadrul secțiunii dezbaterilor legislative este cel de la punctul 7.

Punctul 7 din ordinea de zi, Proiectul de lege privind respingerea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 152/2008 pentru modificarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 30/2007 privind organizarea și funcționarea Ministerului Internelor și Reformei Administrative și pentru înființarea Fundației "Colegiul Național de Afaceri Interne".

Vă reamintesc, domnule senator, nu suntem în faza dezbaterilor generale.

Suntem în continuarea procedurii de vot.

Din sală: Aș dori să-mi spun punctul de vedere!

Domnul Alexandru Pereș:

Știu, doriți să vă manifestați, dar nu acum, pentru că nu este dreptul dumneavoastră prin regulament.

Din sală: Pe procedură, vă rog!

Domnul Alexandru Pereș:

Vă rog, aveți cuvântul, domnule senator Dumitru Oprea.

Pe procedură, la microfonul 2.

Domnul Dumitru Oprea:

Vedeți de ce maestrul Diaconu a făcut acea criză?!

Domnul Alexandru Pereș:

Sper ca dumneavoastră să fiți mai rezistent, domnule senator.

Domnul Dumitru Oprea:

Eu sunt foarte rezistent, nici nu vă închipuiți cât rezist...

Astăzi am avut două propuneri pe care vreau să știu când le readucem în Senat, pentru că, dacă ne jucăm, vorba lui Sorescu, "De-a v-ați ascunselea", nu mai știm ce rol avem aici.

Vă citesc din procedura legislativă, art. 101 alin. 2: "Dacă prin raportul comisiei se propune dezbaterea și adoptarea proiectului de lege, iar în dezbaterile generale se cere respingerea" - nu după, cu alte cuvinte - "proiectului de lege, după încheierea dezbaterilor se supune votului Senatului mai întâi cererea de respingere".

Așadar, nu mai aveți dreptul să cereți acum respingerea, fiindcă din dezbatere nu a reieșit respingerea.

Noi am votat, conform art. 102, după terminarea dezbaterilor asupra modificărilor și completărilor operate de comisie, raportul în întregimea lui, și a picat, apoi se supune votului, după aceasta, proiectul de lege, și a picat.

Raportul comisiei sesizate în fond se aprobă sau se respinge de Senat cu același cvorum cu care se aprobă sau se respinge legea pentru care este întocmit, și am votat, raportul și proiectul au picat.

Ce mai votăm acum?

Domnul Alexandru Pereș:

Domnule senator,

Îmi permit să vă readuc aminte, probabil că v-a scăpat, există două decizii ale Curții Constituționale din anul 2007, și anume Decizia Curții nr. 971/2007 și Decizia nr. 972/2007, care spun la un moment dat: "Votul de respingere a unei ordonanțe guvernamentale conduce la convertirea conținutului proiectului de lege dintr-un proiect de lege de aprobare într-un proiect de lege de respingere, care însă trebuie întotdeauna adoptat cu votul cerut de caracterul organic sau ordinar al ordonanței respinse."

În acest sens, v-am spus cele două decizii.

O să vi le și înmânez, ca să nu mai fie cumva probleme.

Sigur, am discutat mult despre aceste lucruri.

Noi legiferăm într-un fel, Camera Deputaților are în regulament alte prevederi...

Așa că permiteți-mi să continui.

Suntem la punctul 7 și, cum vă spuneam, suntem în procedura de vot.

Proiectul de lege privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 152/2008 pentru modificarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 30/2007 privind organizarea și funcționarea Ministerului Internelor și Reformei Administrative și pentru înființarea Fundației "Colegiul Național de Afaceri Interne" a fost respins.

N-a întrunit cele 69 de voturi necesare.

Supun votului dumneavoastră Proiectul de lege privind respingerea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 152/2008 pentru modificarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 30/2007 privind organizarea și funcționarea Ministerului Internelor și Reformei Administrative și pentru înființarea Fundației "Colegiul Național de Afaceri Interne", cu specificarea că proiectul de lege de respingere a ordonanței trebuie să se aprobe tot cu 69 de voturi.

Dacă nu, vom repeta - pentru că aceasta este procedura - până vom reuși, într-adevăr, să adoptăm acest proiect de lege.

Aici este problema.

Supun votului dumneavoastră Proiectul de lege privind respingerea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 152/2008 pentru modificarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 30/2007 privind organizarea și funcționarea Ministerului Internelor și Reformei Administrative și pentru înființarea Fundației "Colegiul Național de Afaceri Interne".

Vă rog să votați.

Proiectul de lege privind respingerea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 152/2008 pentru modificarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 30/2007 privind organizarea și funcționarea Ministerului Internelor și Reformei Administrative și pentru înființarea Fundației "Colegiul Național de Afaceri Interne" a fost respins cu 9 voturi pentru, 77 de voturi împotrivă și o abținere.

Ordonanța a fost... (Discuții în sală.)

Respingerea respingerii...

Luminați-ne, domnule senator Verestóy! Microfonul 2.

Domnul Verestóy Attila:

Mulțumesc.

Domnule președinte,

Onorați colegi,

Suntem în situația acelui celebru exemplu din... Știți foarte bine, coșciugul lui Mohamed stă între cer și pământ.

Aceasta este acum situația ordonanței.

E în vigoare, ordonanța lucrează, chiar dacă noi n-am vrut ca această ordonanță să existe.

Ați înțeles? Ordonanța există, nu-i respinsă, pentru că a primit numai 9 voturi pentru respingerea ordonanței. 9 voturi a primit.

S-a supus la vot respingerea ordonanței.

Domnul Alexandru Pereș:

9 voturi au fost pentru aprobarea respingerii.

Pentru respingerea respingerii au fost 77 de voturi.

Ca urmare, ordonanța... (Discuții în sală.)

Domnule senator Frunda, vă rog. Microfonul 2.

Domnul Frunda György:

Domnule președinte,

Mi-aduc aminte când aveam o simpatie, în clasa a XI-a, și am spus: "Nu-i așa, Mărie, că nu vrei să vii la film?" Și a spus: "Nu".

Am spus: "Bine, la 7.00 ne vedem în fața cinematografului." Asta facem noi aici.

Scuzați-mi mica glumă, dar situația este, într-adevăr, jenantă pentru Parlament.

Am discutat și în Biroul permanent această problemă, am discutat-o și în plen.

Eu fac un apel către grupurile parlamentare să facem o sesizare Curții Constituționale, pentru că, din păcate, tot noi, parlamentarii, suntem de vină că nu există posibilitatea de a recura, de a ataca o decizie a Curții Constituționale.

Or, această decizie este cel puțin hilară din punct de vedere juridic.

Nu putem să continuăm așa.

Adevărul este că acest for, Curtea Constituțională, a adus și decizii contrare.

De-a lungul anilor, a spus că nu trebuie decât un vot negativ, ceea ce este logic.

Astfel fiind, întrucât nu există o practică unitară a Curții Constituționale pe oricare ordonanță de urgență care vine în Senat, oricare grup parlamentar sau, dacă doriți, pentru a ne manifesta voința constituțională, nu politică, ca să semneze senatori de la fiecare grup parlamentar, să se aducă o decizie coerentă și limpede...

Un proiect de ordonanță, chiar dacă există o prevedere a Constituției, nu poate să aibă altă reglementare decât o lege.

Ordonanțele de urgență sunt un fel de legi, o parte a legii care intră în vigoare la publicarea în "Monitorul Oficial" și depunerea în Parlament anterior dezbaterii parlamentare.

Dar când a intrat în dezbatere parlamentară și o admitem, este o lege ca oricare alta.

Nu avem de ce să măsurăm cu diferite măsurători atunci când acceptăm sau respingem o lege.

Toate celelalte proiecte de lege, dacă sunt respinse, au căzut.

De ce trebuie ca ordonanța de urgență, să spunem, dacă nu a fost respinsă, nu este nici admisă.

O lăsăm în nesiguranță, dar cel care a gândit-o a avut o idee ascunsă, ca să formulez frumos.

Atâta timp cât nu întrunește votul necesar pentru respingere, ordonanța este în vigoare, cu toate că Parlamentul n-a adoptat-o.

Acesta este efectul pervers al acestei decizii constituționale.

Deci, dacă pentru o ordonanță de urgență Guvernul nu poate să obțină majoritatea cerută de Constituție, ordonanța nu este admisă.

Nu există suficienți votanți în tabăra cealaltă să o respingă, nu este nici respinsă, și totuși ea își produce efectele.

Această decizie este absolut neconstituțională, este profund imorală, este împotriva minimei logici, și noi stăm aici și o acceptăm.

Păi nu vă supărați, atunci de ce stăm aici?

Haideți să facem o sesizare să arătăm aceste lucruri.

Avem staff foarte bun, experți foarte buni.

Nu este coerent să trecem mai departe.

Altfel, ne vom juca cu ordonanțele, care nu vor fi admise, nu vor fi respinse, și totuși cetățeanul resimte efectul lor.

Domnul Alexandru Pereș:

Domnul senator, de aproape 2 ani de zile durează această problemă și n-am găsit o rezolvare.

Sigur, inițiativa dumneavoastră este lăudabilă.

Haideți, începeți demersurile pentru a prelua aceste semnături, să mai sesizăm Curtea Constituțională pentru a ne lămuri.

Sigur, eu aș putea să spun altceva: dacă este respingerea respingerii, ar trebui să supun votului Proiectul de lege pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 152/2008 pentru modificarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 30/2007 privind organizarea și funcționarea Ministerului Internelor și Reformei Administrative și pentru înființarea Fundației "Colegiul Național de Afaceri Interne", dar, în sfârșit, ne vom lămuri.

Având în vedere că suntem și Camera decizională, ordonanța este în vigoare.

Dau cuvântul domnului senator Hașotti și, după aceea, domnului senator Corlățean.

Vă rog, domnul senator.

Domnul Puiu Hașotti:

Vă mulțumesc.

Domnule președinte, Eu aș propune ca, pur și simplu, să facem abstracție de votul dat până acum, pentru că a fost dat într-o totală confuzie, cum s-a mai întâmplat.

Al doilea lucru pe care vreau să vi-l spun este că încă de 3 sau 4 ori numai în această sesiune am avut dezbatere pe această temă.

În al treilea rând, domnul senator Frunda are dreptate 100%.

Nu trebuie să strângem noi semnături.

Senatul, conducerea Senatului trebuie să sesizeze Curtea Constituțională, pentru că, pe lângă confuzie, este o chestiune absolut contradictorie.

În al patrulea rând, Senatul este Cameră decizională.

În al cincilea rând, ordonanța își face efectele.

Eu cred că trebuie să readucem această ordonanță pe ordinea de zi a Senatului după ce Curtea Constituțională, într-un regim pe care-l vom solicita, cât se poate de politicos, de urgență, să ne lămurească asupra acestei chestiuni, pentru că este o contradicție incredibilă.

Chiar formularea Curții Constituționale este ambiguă.

Eu v-aș mai aminti un lucru - este o procedură care s-a întâmplat și în legislatura trecută.

Aveam un proiect de lege referitor la Codul fiscal care săptămână de săptămână intra pe ordinea de zi a Senatului.

Nu se poate să introduci săptămână de săptămână pe ordinea de zi a unei Camere, Senat sau Camera Deputaților, de 10, de 20, de 30 de ori...

Până când? Până când Camera respectivă nu se poate pronunța? Și pe acel proiect de lege nici nu s-a pronunțat vreodată.

Este absurd, este ridicol.

Ne batem joc, pur și simplu, de noi.

Și atunci vă propun să facem abstracție de votul care s-a dat.

Sesizăm Curtea Constituțională să ne trimită un text lămuritor și să introducem acest proiect pe ordinea de zi după ce avem o lămurire, dar să fie o lămurire din partea Curții Constituționale.

Domnul Alexandru Pereș:

Domnule senator Corlățean, un moment.

Domnul senator, sigur, nu putem face abstracție.

Situația este oarecum ca și înainte.

Ordonanța funcționează, avem o respingere a respingerii, dar nu avem o adoptare a proiectului de lege.

Domnul senator Corlățean, după aceea domnul senator Mitrea. Microfonul 3.

Domnul Titus Corlățean:

Mulțumesc, domnule președinte de ședință.

Recunosc că dezbaterea juridică este foarte interesantă, dar prima considerație era că votul, odată exprimat - stare de confuzie sau nu, acest aspect este imputabil senatorului în speță, la nivel individual -, trebuie luat în considerare.

A doua chestiune, de principiu, și eu, poate și alții, am avut, de-a lungul timpului, de reproșat multe unor decizii ale Curții Constituționale, mai ales în momente nonjuridice, mai degrabă politice, interesante și importante, dar n-am exprimat-o public, pentru că, principial, a ataca o decizie a Curții Constituționale ar duce la șubrezirea sistemului, așa cum este el, constituțional.

Este adevărat că problemele ridicate sunt valabile.

Procedural, eu aș face o propunere colegilor.

Poate Biroul permanent ia în discuție ce s-a întâmplat astăzi, să mandateze, de exemplu, Comisia juridică, de numiri, disciplină, imunități și validări să aibă o discuție serioasă între domnii senatori juriști cu privire la modalitatea de urmat - poate fi o sesizare la Curtea Constituțională, poate fi o altă modalitate de a încerca să găsim o soluție -, pentru că este un interes general, nu ține de culoarea politică.

Facem acest ping-pong de foarte multă vreme.

Acum, procedural, pentru că avem o practică dezvoltată după acea decizie a Curții Constituționale, care a fost ridicată mai devreme, soluția pe care o aveți, domnule președinte, este de a transforma - nu neapărat acum, când înțeleg că situația este așa, un pic mai nervoasă -, de a transforma proiectul de lege de respingere în aprobare și vom continua așa până când vom avea un vot relevant în acest subiect.

Ultima chestiune, la nivelul colegilor din Grupul parlamentar al PSD+PC, am rămas total nelămuriți dacă era vorba de Măria sau de...

Morghin.

Îl rog pe domnul senator Frunda să ne clarifice acest subiect important.

Domnul Alexandru Pereș:

Vă mulțumesc.

Haideți, totuși...

Domnul senator Mitrea dorește să intervină.

Vă rog.

Și apoi domnul senator Cristian Rădulescu.

Aveți cuvântul, domnule senator.

Domnul Miron Tudor Mitrea:

Mulțumesc, domnule președinte.

Vreau să vă dau o veste proastă: și la Camera Deputaților există această situație, și am întâlnit-o în sesiunea trecută.

Este o chestiune care a apărut odată cu modificarea Constituției.

Înainte de modificarea Constituției, orice ordonanță de urgență care nu îndeplinea numărul de voturi pentru lege organică se considera respinsă și totul era rezolvat, așa cum este, din punct de vedere logic, normal, așa cum domnul senator Frunda și ceilalți colegi au intervenit.

Din păcate, odată cu modificarea Constituției, eu cred că am făcut două greșeli majore.

Una a fost aceea că am scos dreptul Parlamentului ca, prin votul a două treimi dintre parlamentari, să corecteze acele decizii care erau considerate greșite de către Parlament, singurul for legislativ al României, și puteau fi îndreptate în acest mod.

Al doilea lucru, există un articol în Constituție, pe care eu îl consider vinovat și care cred că este greșit, sunt sigur că este greșit, care spune că orice ordonanță de urgență se adoptă sau se respinge pe baza unei legi.

Atunci am greșit.

Puteam spune foarte clar în Constituție că orice ordonanță se adoptă pe baza unei legi, dar nu se respinge pe baza unei legi.

Este o exagerare de care nu avem nevoie.

Mi-e greu să cred că vom obține de la Curtea Constituțională, pe acest text pe care noi l-am introdus în Constituție, altă decizie.

De aceea, cred că va trebui să reflectăm serios la o modificare a Constituției și pe această temă.

Nu mă refer la o modificare politică, mai degrabă la o modificare a procedurilor legislative.

Trebuie să avem în vedere acest lucru.

Până atunci, din păcate, singura soluție viabilă este cea pe care au prezentat-o Titus Corlățean și alți colegi ai noștri, care este nu numai greoaie, dar - trebuie să recunosc - și penibilă pentru noi.

Domnul Alexandru Pereș:

Vă mulțumesc, domnul senator.

Domnul senator Cristian Rădulescu, scurt, vă rog, în două minute maxim.

Domnul Cristian Rădulescu:

Mulțumesc.

Sunt de acord cu ce a spus domnul senator Mitrea, care a punctat bine.

Deasupra Curții Constituționale a mai rămas numai bunul Dumnezeu.

Altădată erau reprezentanții acesteia și ai poporului pe Pământ, parlamentarii, care, cu două treimi...

În momentul de față, degeaba ne-am adresa Curții Constituționale.

Ea a judecat bine și a dat deciziile nr. 471 și 472, pe baza a ceea ce prevede, destul de ambiguu, Constituția în momentul de față.

Drept care, fiecare Cameră trebuie să se descurce și să facă, în interiorul acestei prevederi confirmate și de către Curtea Constituțională, ceea ce consideră.

Camera Deputaților supune legile care au rămas undeva suspendate, ordonanțele în sesiunea următoare sau în a doua, în a treia, sunt unele care în a cincea sesiune au aceeași soartă și încă nu sunt lăsate nici să moară, nici să trăiască.

Iar la Senat se zicea "în interiorul termenului de..., până la adoptarea tacită", mai erau încă o dată supuse și se dădea un vot explicit.

Asta cere Curtea Constituțională, nu voturi implicite, cum suntem noi acum, prin respingerea respingerii, ci un vot explicit.

Din păcate, noi nu-l mai putem da acum, fiindcă s-a dat altă dată un vot explicit prin care n-a fost adoptată această ordonanță.

Este una dintre formule.

Dacă nu, să modificăm regulamentul și să facem ca la Camera Deputaților.

Altceva nu avem ce face, decât în interiorul prevederilor Constituției și ale Curții Constituționale.

Domnul Alexandru Pereș:

Vă mulțumesc.

Stimați colegi, am încheiat și a doua parte a ședinței plenului Senatului de astăzi.

Am o singură specificare pentru stenogramă - și vă cer scuze -, declarația politică a domnului senator Adrian Țuțuianu va fi depusă la secretariatul ședinței.

Astăzi, șase colegi senatori au depus declarațiile politice la secretariatul ședinței.

La ora 18.10 îi rog pe colegii senatori care au întrebări, interpelări să poftească în sala de ședință.

Vă doresc o seară plăcută!

Ne vedem miercuri pentru dezbaterea moțiunii de cenzură.

Marți ne desfășurăm activitatea în comisiile permanente, iar miercuri, la ora 9.30, vom asista din nou la citirea moțiunii de cenzură, la dezbateri și la votul pe această moțiune de cenzură.

Vă mulțumesc.

Vă doresc o seară plăcută!

- PAUZĂ -

Adresse postale: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucarest, Roumanie samedi, 16 octobre 2021, 14:08
Téléphone: +40213160300, +40214141111
E-mail: webmaster@cdep.ro