Plen
Ședința Camerei Deputaților din 9 iunie 2009
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.76/19-06-2009

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2020-prezent
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
14-04-2021
13-04-2021
Arhiva video:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2009 > 09-06-2009 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 9 iunie 2009

  Informare privind distribuirea unor documente la casetele deputaților, potrivit prevederilor art.94 din Regulamentul Camerei Deputaților.  

Ședința a început la ora 16,44.

Lucrările au fost conduse de doamna Roberta Alma Anastase, președintele Camerei Deputaților, asistată de domnii Dumitru Pardău și Valeriu Ștefan Zgonea, secretari.

*

   

Doamna Roberta Alma Anastase:

Doamnelor și domnilor deputați,

Declar deschisă ședința de astăzi a Camerei Deputaților și vă anunț că din totalul celor 334 de deputați, și-au înregistrat prezența la lucrări 212; sunt absenți 122, din care 26 participă la alte acțiuni parlamentare.

Pentru început, în conformitate cu prevederile art.94 din Regulamentul Camerei Deputaților, republicat, vă informez că au fost distribuite tuturor deputaților următoarele documente: ordinea de zi pentru ședința în plen din zilele de marți și miercuri; programul de lucru; lista rapoartelor depuse în perioada 25 mai - 9 iunie; informarea cu privire la inițiativele legislative înregistrate la Camera Deputaților; lista cu legile pentru care se poate exercita dreptul de sesizare a Curții Constituționale; sumarul privind conținutul fiecărui Monitor Oficial al României, Partea I.

Vă rog, domnule deputat, aveți cuvântul.

 
Dezbateri procedurale asupra ordinii de zi.  

Domnul Mircia Giurgiu:

Mulțumesc, doamna președinte.

Doamna președinte,

Deocamdată nu avem ordinea de zi și, conform Regulamentul, trebuie să avem ordinea de zi, altfel nu putem să începem. Noi nu am primit nicio ordine de zi.

Vă rog să luați măsuri și s-o primim. Eu nu o am.

   

Doamna Roberta Alma Anastase:

Doamna Aura Vasile și apoi domnul Petru Călian.

 
     

Domnul Ioan Munteanu (din sală):

Uitați, noi o avem.

 
   

Doamna Aurelia Vasile:

Doamna președinte,

Ordinea de zi a fost aprobată de Biroul permanent al Camerei Deputaților; liderii de grup au luat la cunoștință această ordine de zi și reașezarea ei pe anumite poziții.

Conform obișnuinței, cutumei și Regulamentului, ordinea de zi a fost dată fiecărui parlamentar în momentul în care a semnat condica. Probabil că domnul coleg nu a semnat condica.

 
   

Doamna Roberta Alma Anastase:

Vă mulțumesc.

Domnul Petru Călian, domnul Eugen Nicolăescu după aceea.

 
   

Domnul Petru Călian:

Vă mulțumesc, doamna președinte.

Stimați colegi,

Solicitarea domnului deputat Mircia Giurgiu este una corectă, pentru că timpul pentru studiul lor, astfel încât să putem să votăm în cunoștință de cauză, nu l-am avut la dispoziție. Și, din acest punct de vedere, nu ne putem orienta după cutume, ci după Regulament.

În consecință, doamna președinte, în numele Grupului parlamentar al PD-L, solicit o pauză de consultări de 45 de minute, astfel încât să putem studia și ordinea de zi.

Deci, 45 de minute de pauză, vă rog. (Vociferări.)

 
   

Doamna Roberta Alma Anastase:

Domnul Eugen Nicolăescu, după care urmează domnul Marton Arpad.

 
   

Domnul Gheorghe-Eugen Nicolăescu:

Doamna președinte,

Sigur că, în conformitate cu Regulamentul, trebuie să acordați pauză de consultări Grupului parlamentar al PD-L, pentru că a venit nepregătit la serviciu.

În al doilea rând, cred că este o stare greu de descris, și anume: când se cunoaște Regulamentul, când liderii de grup participă la ședința Biroului permanent, când la intrarea în sală, la semnarea condicii, toți deputații primesc ordinea de zi, care este foarte puțin modificată față de ordinea de zi de multă vreme cunoscută, să invoci un asemenea pretext, mi se pare ori o copilărie, ori o naivitate, ori o crasă lipsă de responsabilitate și o sfidare a Parlamentului.

Ne mai mirăm, uneori, de ce parlamentarii sunt priviți de cetățeni în halul în care sunt priviți, că n-au pic de credibilitate. Cu asemenea atitudini, cu asemenea lucruri, este clar că nu poți să fii credibil în fața alegătorilor.

Dumneavoastră acordați pauza de consultări, că așa spune Regulamentul, și intrați după aceea în ordinea de zi, așa cum ea a fost adoptată regulamentar.

Vă mulțumesc.

 
   

Doamna Roberta Alma Anastase:

Și eu vă mulțumesc.

Domnul Marton Arpad.

 
   

Domnul Márton Árpád-Francisc:

Doamna președinte,

Doamnelor și domnilor deputați,

Stimați colegi din Partidul Democrat Liberal,

Conform Regulamentului pe care l-ați invocat, ordinea de zi pentru fiecare săptămână se aprobă înainte. Această ordine de zi este postată pe site-ul Camerei Deputaților.

Conform Regulamentului Camerei Deputaților, ordinea de zi poate fi modificată în ziua de luni de către Biroul permanent și Comitetul liderilor grupurilor parlamentare.

Această ordine de zi a fost modificată doar în patru puncte, legate de o anumită inactivitate a unor comisii: două proiecte de legi propuse de Biroul permanent a fi prelungite de la 45 de zile la 60 de zile, din cauza complexității celor două inițiative legislative, termenul la care se consideră a fi aprobate tacit, pentru că cele două proiecte de legi vor fi aprobate tacit mâine; și alte două legi, care iarăși au fost blocate în diferite comisii, interesant, conduse de membrii grupului dumneavoastră parlamentar. Eu vorbesc de comisia noastră, Comisia pentru cultură, arte, mijloace de informare în masă.

 
Dezbateri procedurale asupra Propunerii legislative privind organizarea și funcționarea Societății Române de Radiodifuziune și a Societății Române de Televiziune.  

Propunerea mi se pare onestă de a prelungi acel termen constituțional de la 45 de zile la 60 de zile. Se pare că doriți să aprobați tacit o lege complexă. Deci, înlocuirea legii Televiziunii și Radiodifuziunii publice cu alta nouă, total nouă, inițiativă legislativă depusă de președintele comisiei, care a făcut tot posibilul ca această comisie să nu poată să discute acest proiect de lege; s-a propus în Biroul permanent o prelungire cu 15 zile, deci procedură parlamentară.

Dumneavoastră nu doriți procedură parlamentară; dumneavoastră doriți în continuare să circulați pe lângă Regulament, pe lângă lege, pe lângă Constituție.

Dacă credeți că este binevenit să aveți cel puțin în prima Cameră aprobată tacit o lege contestată de foarte multe persoane - și, doamna președinte, am în scris documente prin care vă pot demonstra că nu eu am mințit, pentru că a venit la noi, la comisie, scrisoare prin care s-au contestat anumite propuneri de-ale dumneavoastră, faceți asta. În mod evident, ați mai uzat de astfel de proceduri. Dar, tot acolo v-ați împotmolit. Veți ajunge la Curtea Constituțională.

Vă mulțumesc.

   

Doamna Roberta Alma Anastase:

Și eu vă mulțumesc.

Doamna deputat Raluca Turcan, după aceea domnul deputat.

 
   

Doamna Raluca Turcan:

Mulțumesc foarte mult.

Sinceră să fiu, în calitate de președinte al acestei comisii, mi-aș dori ca membrii comisiei să aibă mai multă considerație față de colegii din această comisie.

Și mi se pare complet incorect și neadevărat să spuneți că în comisia aceasta nu s-a lucrat, că există dorința de prelungire sau de eludare a Regulamentului Camerei Deputaților, de a trece tacit o lege foarte importantă.

Eu vă amintesc că un domn care a vorbit înaintea mea (n-aș dori să dau numele, pentru a nu ne rezuma la dreptul la replică) a dorit, atunci când am avut prima dată ședință pe această lege, să fie respinsă propunerea legislativă, fără a intra în dezbaterea pe articole, lucru care poate fi demonstrat și verificat de colegii noștri.

Așadar, oare când avem dreptate? Când suntem în comisie și spunem că o lege trebuie respinsă în grup, pentru că nu este nevoie să intrăm și să dezbatem legea pe articole, sau acum, în plen, când brusc, ne apucă dragul și interesul de reformare a Radioului și Televiziunii publice.

Și pentru că am abordat o secundă acest subiect, a Radioului și Televiziunii publice, vreau să vă spun că este vorba de o lege care are susținerea societății civile, a jurnaliștilor, a profesioniștilor din cele două instituții, chiar și conducerea Radioului a susținut necesitatea modificării legii.

În același timp, a fost supusă dezbaterii publice o perioadă foarte lungă de timp, perioadă în care s-au putut culege amendamente din partea celor care au participat la această dezbatere; amendamente care au fost și preluate, deci nu a fost o dezbatere publică doar de dragul dezbaterii.

Ca urmare, a rezultat o inițiativă legislativă asumată de un număr foarte mare de parlamentari, care nu merită să fie desconsiderați și acuzați în grup, doar pentru că fac parte dintr-un anumit partid politic, și a rezultat o lege sănătoasă, o lege care să reformeze cu adevărat Radioul și Televiziunea publică.

Nu voi insista foarte mult acum. Eu sper că odată vom ajunge la o dezbatere pe fond la această lege, fără să ne grăbim, fie să respingem articol cu articol, doar pentru că așa ni se ordonă, sau să respingem legea fără a o dezbate deloc. Aș dori să avem un pic de înțelepciune, nu știu, deschidere, să tratăm problema aceasta ca una care ne privește pe termen lung.

Astăzi suntem, unii sunt la putere, alții sunt în opoziție, dar să știți că această poziționare pe scena politică este trecătoare și se poate să ajungi să regreți, la un moment dat, că n-ai făcut ceva ce puteai să faci atunci când nu trebuia decât să-ți asumi voința politică.

Mulțumesc. (Aplauze.)

 
   

Doamna Roberta Alma Anastase:

Vă mulțumesc.

Era înscris la cuvânt domnul Marius Spînu.

Doamna Aura Vasile. Se înscrisese domnul Spînu înainte.

 
   

Doamna Aurelia Vasile:

A fost un cavaler și m-a lăsat pe mine, doamna președinte.

Mulțumesc, domnule deputat.

Sunt ușor surprinsă de ceea ce am auzit spunându-se de la acest microfon de președinta Comisiei pentru cultură, arte, mijloace de informare în masă din Camera Deputaților, în condițiile în care, încerc să citez, un mare număr de deputați a unui grup parlamentar au făcut cea mai bună lege.

Cred că ne simțim ușor jigniți, toate celelalte grupuri parlamentare, în condițiile în care și noi avem dreptul să ne spunem punctul de vedere pe orice proiect de lege, în condițiile în care este bun, este mai puțin bun sau poate este prost.

Dedesubturile acestui demers și împiedicare a dezbaterii celor două proiecte de legi vi le pot spune eu: în cadrul ședințelor de comisie, este dreptul fiecărui parlamentar ca, după dezbateri parlamentare, să facă propunerea de respingere. Obligatoriu, președintele trebuie să supună la vot membrilor comisiei această propunere. De fiecare dată, după această propunere, a fost cerută sau președintele a solicitat o pauză de câteva minute, când anumiți colegi plecau din comisie și atunci nu mai era cvorum pentru a se putea vota acest proiect de lege.

Deci, faptul că nu s-a putut dezbate, că nu s-a dezbătut pe articole, ceea ce spunea bineînțeles, cu bună intenție, președintele Comisiei pentru cultură, arte, mijloace de informare în masă, nu s-a putut face la comisia de specialitate, nu din cauza parlamentarilor, ci din cauza celor care au condus dezbaterile la această comisie.

Faptul că se încearcă să ni se impună acest proiect de lege "băgat pe gât", folosindu-se de fiecare dată societatea civilă (reprezentanții ziariștilor), cred că nu ține, în condițiile în care nu am văzut niciun material, nu am văzut nicio notă, nu am văzut o notă de fundamentare semnată de aceștia sau amendamente care au fost făcute de către domniile lor.

Deci, solicităm, doamna președinte, să se respecte Biroul permanent al Camerei Deputaților, care a trecut aceste două proiecte de legi pentru dezbatere fără raport, era prima propunere, sau aprobarea prelungirii termenului de la 45 de zile la 60 de zile, pentru că altfel, doamna președinte, o să credem că dumneavoastră, împreună cu colegii din Grupul Partidului Democrat Liberal încercați să treceți tacit acest proiect de lege, care mâine are termenul de cădere.

Cred eu că astăzi ar trebui să adoptăm una din cele două condiții, pentru a putea să fim corecți față de noi, față de ziariști, față de salariații celor două instituții.

A se spune astăzi că noi împiedicăm dezbaterea, este eronat. Grupul parlamentar al PD și cu președintele Comisiei pentru cultură, arte, mijloace de informare în masă au împiedicat dezbaterea acestor proiecte de legi în termenul dat.

Nu spunem că sunt proiecte proaste; nu spunem că ceea ce aduce nou nu este, poate, bun. Dar vrem și noi să ne spunem punctul de vedere, pentru a nu crede că sunt două proiecte de legi care pregătesc alegerile din toamnă.

Cred eu că prin ultima teză pe care am ridicat-o, este de datoria dumneavoastră și a Camerei Deputaților de a putea să dezbatem aceste proiecte de legi, pentru a nu lăsa să planeze asupra unui grup parlamentar al Camerei Deputaților aceste păreri.

 
   

Doamna Roberta Alma Anastase:

Vă mulțumesc.

Domnul Spînu, și doamna Raluca Turcan a cerut drept la replică. Era înaintea dumneavoastră domnul Spînu înscris la cuvânt, după care o să vă dau cuvântul.

 
   

Domnul Teodor-Marius Spînu:

Bună ziua, stimați colegi, așa puțini cum suntem astăzi după o campanie care, se pare, că a fost grea pentru unii dintre noi, pentru că au uitat să mai ajungă la Cameră.

N-am să iau cuvântul privitor la dezbaterea care a fost adusă în discuție, a unui punct de pe ordinea de zi a Camerei, și anume a Legii Radioteleviziunii române și a Radioului public, pentru că nu este deloc relevant acest lucru.

Poate supărările unor colegi legate de dezbaterile asupra acestei noi variante de lege se reflectă tocmai în faptul că propunerile din cadrul legii scot destul de mult de sub influența politică aceste două societăți, zic eu, fundamentale ale statului român.

S-a luat cuvântul aici, spunându-se că această ședință are în bancă un număr de aleși ai poporului care vor trebui să voteze ceva ce nu cunosc. Și eu sunt unul dintre ei, dragi colegi.

Domnule Nicolăescu, ca să vă dau dreptul la cuvânt, am semnat prezența astăzi și nu mi s-a înmânat niciun fel de ordine de zi. Vă repet că, intrând pe site-ul Camerei Deputaților încă de ieri, nu există ordine de zi pentru ședința de astăzi, cu excepția unui singur punct: înființarea unei Comisii de anchetă legată de modul în care se folosesc sumele colectate din t.v.a.

Nu știu a cui este greșeala, a Secretariatului tehnic, a Biroului permanent. Dar, dacă ne adunăm astăzi, aici, o sută și ceva de reprezentanți ai poporului român, care vor ridica mâna sau nu, în totală necunoștință de cauză, înseamnă pur și simplu că ne batem joc de cei care ne-au trimis aici.

Se invocă prevederi regulamentare, se invocă cutume de colegi care au stat 10 - 15 ani în Parlament și probabil că acest mod de lucru li se pare normal.

Eu, ca și mulți alții din această sală, suntem membri ai Camerei Deputaților la primul mandat, și vă spun că sunt din ce în ce mai dezgustat de atmosfera de aici, de modul în care se tratează lucrurile, de faptul că foarte mulți dintre noi nu știm ceea ce votăm. (Vociferări.) Probabil că modul de lucru al Parlamentului României, probabil că modul de dezbatere a legilor în plenul Camerei Deputaților, articol cu articol, ar aduce într-adevăr acestei Camere prestigiul care este necesar și modul în care noi, ca parlamentari trimiși aici, ar trebui să reflectăm prin mintea noastră, prin cunoștințele noastre, adausurile unor legi propuse de colegi de-ai noștri sau de către Guvern.

Din păcate, ne-am învățat să venim în Camera Deputaților, să avem o listă - și vă garantez că dacă îl întrebam pe stimatul coleg Nicolăescu ce se spune la punctul 5 pe ordinea de zi, nu ar fi știut, la fel cum probabil n-ar fi știut cine este numărul 7 pe lista candidaților PNL la europarlamentare - și am face aici un serviciu foarte costisitor, plătit de către toți oamenii din România, apăsând un buton, și atât.

Nu știu cât de mult sunteți interesați dumneavoastră, din această sală, dacă ceea ce votați înțelegeți, dacă ceea ce votați este util, dacă oamenii ne-au trimis aici, în Parlament, să facem pur și simplu un singur serviciu: să apăsăm un buton.

Deci, de acest lucru poate fi învățată și o maimuță, dacă îmi permiteți, să apese un buton sau altul. Noi am venit aici, în Camera Deputaților, mai ales parlamentarii din primul mandat, să încercăm să facem ceva. Vrem să știm ceea ce se discută, vrem să votăm în cunoștință de cauză, vrem să ne asumăm responsabilitatea acestui vot. (Rumoare.)

Cutumele invocate de unii sau de alții cred că pălesc în fața argumentelor de seriozitate și de corectitudine pe care noi, ca Parlament al României, ar trebui să le avem în fața acestor oameni, care ne-au dat tuturor, dragi colegi, astăzi sau ieri, o palmă tuturor, prin prezența scăzută la vot.

Și dacă o să vreți să continuăm în acest mod, vă garantez dumneavoastră că la alegerile prezidențiale s-ar putea să vină 10%, și apoi singurii care vor vota, probabil, vom fi noi, cei din această sală. Eu, oricum, n-am să fiu unul dintre ei. Deci, vom ajunge ca singurii care vor vota parlamentarii să fie cele câteva sute de parlamentari din Camera Deputaților.

Nu uitați că de abia ați plecat din teritoriu; nu uitați că v-ați întors aici promițându-le oamenilor o altă atitudine, vorbind pe ecranele televizoarelor că există o dreptate și există un motiv pentru absenteism. Ceea ce facem noi astăzi, aici, va face ca acest absenteism să devină din ce în ce mai mare.

Așa încât, dacă vă respectați și ne respectăm statutul de demnitar al statului, de reprezentant în Camera Deputaților a poporului român, vă sugerez să devenim măcar de astăzi, după terminarea acestei campanii electorale, mult mai corecți și mai responsabili.

Vă mulțumesc foarte mult.

 
   

Doamna Roberta Alma Anastase:

Domnul Marton Arpad, vă rog.

 
   

Domnul Márton Árpád-Francisc:

Doamna președinte,

Doamnelor și domnilor,

O să vă surprindă, dar sunt de acord cu antevorbitorul meu. (Aplauze.)

Numai că această responsabilitate ar fi trebui să o înceapă el însuși. Ulterior, poate și doamna președinte, care la rostirea anumitor cuvinte, conform Regulamentului, ar fi trebuit să cheme la ordine oratorul respectiv.

Iar referitor la cine trebuie să aibă grijă pentru a primi la timp aceste materiale, dacă nu ați reușit să parcurgeți încă Regulamentul Camerei Deputaților, este în sarcina, în primul rând, a președintelui, pe urmă a secretarului general și, evident, a personalului tehnic în subordinea acestor persoane.

Referitor la dreptul meu la replică, pentru că în mod evident eram singura persoană care am ridicat o problemă, trebuie să vă spun că, din păcate, ca de obicei, nu spun că doamna președinte nu spune adevărul, ci că își amintește neconform cu adevărul lucrurile care s-au întâmplat în comisie.

O să aveți dreptul la replică, numai că eu am depus amendamente scrise de modificare a legii, și n-o să găsiți acolo amendament de respingere, și amendamentul de respingere, deci propunerea de a respinge legea, iarăși, nu eu am făcut-o, ci un membru din Coaliția de la guvernare, un membru PSD, care a stat lângă doamna președinte, în capul mesei. Nu eu am fost acel membru PSD.

Și cei care au lipsit, în mod evident, care au dispărut ori de câte ori am încercat să dezbatem această lege - doamna Aura era mai elegantă, pentru că este doamnă, n-a spus-o clar, deși s-a înțeles - erau membrii Grupului parlamentar al PD-L, care ori de câte ori era nevoie, părăseau ca să împingă sub cvorum această comisie.

 
   

Doamna Roberta Alma Anastase:

Doamna deputat Raluca Turcan.

Vă atrag atenția, domnule Marton Arpad, că atunci când consider că se folosesc cuvinte ireverențioase, voi atrage atenția vorbitorului.

Nu mi s-a părut că domnul deputat a folosit cuvinte ireverențioase. (Amuzament.)

Poate a fost o scăpare de-a mea, dar o să vă rog să îmi lăsați dreptul de a apela atunci când este cazul.

 
   

Doamna Raluca Turcan:

Mulțumesc foarte mult, doamna președinte.

Așa, ca un mic detaliu, dacă membrii PD-L ar ieși din sală, n-ar fi suficient pentru lipsa cvorumului. Dar, mă rog, poate că este un detaliu care nu este foarte important.

În același timp, înțeleg că atunci când se spune că se citează din ceva, se presupune că măcar se prezintă o variantă cât de cât aproape de adevăr din ceea ce a spus o anumită persoană. Or, a mi se spune că aș fi afirmat că legea este bună doar pentru că este făcută de deputații PD-L, este un mare neadevăr, deci este complet departe de ceea ce ar însemna citat.

Pentru clarificare, am spus că această lege are ca inițiatori un număr foarte mare de deputați ai Partidului Democrat Liberal, dar în același timp, la baza acestei legi am avut și sprijinul unor jurnaliști de excepție din Radioul și Televiziunea publică, specialiști din societatea civilă și din instituții internaționale.

Aș dori, în același timp, ca parlamentari ce suntem, unii mai vechi, alții mai noi, să păstrăm o anumită consecvență: consecvență în privința votului, consecvență în privința unor declarații.

Dacă este să mă rezum la consecvența votului, de exemplu, aș spune că această lege am inițiat-o de mult, când eram în opoziție, când eram în Partidul Național Liberal, și această lege a primit votul unora din PNL, PSD, UDMR, PD la acea vreme. Deci, a fost votată în unanimitate de Camera Deputaților, a fost negociată și răsnegociată cu lideri ai tuturor partidelor politice.

Singurele modificări pe care le-am făcut la legea veche, care a primit votul tuturor formațiunilor politice, sunt unele modificări de formă, să spunem, de updatare a legii.

Așadar, nu dorește nimeni să bage pe gât ceva, nu dorește nimeni să facă rău acestor instituții, nu dorește nimeni să sfideze contribuția foarte importantă a parlamentarilor, ci dimpotrivă. Nu vă rugăm decât să țineți cont că odată, ați afirmat că această lege este bună; odată, ați discutat aproape articol cu articol această lege; odată, ați dat un vot în această Cameră a Deputaților pentru această lege.

Ce s-o fi întâmplat de atunci? Oare ni s-a schimbat poziția? Oare avem un om al nostru într-o instituție și ne temem că, poate, n-ar răspunde criteriilor de competență pe care le-am impus prin această lege?

Aș dori să vă mai spun un lucru: când facem o lege, legea ar fi important să fie făcută nu pentru sau împotriva unor oameni, ci pentru a îndrepta un anumit domeniu. Și asta am urmărit, fie că acum vorbim de oameni care vin din PSD sau din alte partide și conduc temporar aceste instituții.

Noi vrem ca Radioul și Televiziunea publică să funcționeze bine, să servească plătitorii de taxă radio-tv, indiferent de cine este la putere. În același timp, mi-aș dori ca oamenii competenți și responsabili din aceste două instituții să se simtă mândri că lucrează în Radioul și Televiziunea publică; să aibă condițiile necesare și să nu mai planeze asupra lor suspiciunea că bani din Televiziunea publică s-au dus în altă parte.

Cum am putea oare să ne explicăm găuri de milioane de euro? Poate că dorința de a respinge această lege vine din teama ca unii să nu plătească pentru banii pierduți și irosiți în aceste instituții.

 
     

Domnul Mihăiță Calimente (din sală):

Ce faceți? Trageți-o de mânecă să termine.

 
     

Doamna Aurelia Vasile (din sală):

Suntem cumva la dezbateri generale?

 
   

Doamna Roberta Alma Anastase:

Vă mulțumesc.

Domnul deputat Duvăz.

 
   

Domnul Bogdan Nicolae Niculescu Duvăz:

Vă mulțumesc, doamnă președinte.

Stimați colegi,

O să fac o rugăminte directă doamnei președinte care conduce aceste lucrări: să respecte regulamentele, pentru a ne respecta pe noi și a respecta această instituție, care pe mine mă onorează. Pe cine dezonorează și cine se simte maimuță, poate să se ducă acasă. Nu-i niciun fel de problemă să facem alegeri în colegiile în care s-au ales maimuțe.

Doamna președinte,

Vă rog mult de tot să ajungem la esența lucrurilor. Aici este vorba de ordinea de zi. Ordinea de zi propusă - propusă și asumată de Biroul permanent - trebuie supusă votului plenului. Acesta este un subiect.

Al doilea subiect, în ceea ce privește problema legilor, nicidecum nu vrem să îndreptăm lucrurile, ci vrem să îndreptăm lucrurile spre alegerile prezidențiale, ca să fim foarte clari. Un bun prilej învățat în ultimul timp de unii dintre colegii noștri este când vrei să schimbi și să-ți pui oamenii în funcții, modifici instituția. Din cauza asta s-a ajuns la revenirea asupra legii.

Cu toate astea, nenumărate dezbateri în comisie n-au condus la un raport, ceea ce este inadmisibil. Și ceea ce este și mai grav, că în fața dumneavoastră astăzi ni se refuză să trecem legea fără raport, când, în mod evident, raportul ne-a fost refuzat. Acest raport a fost refuzat prin tergiversări speculative regulamentare.

Stimați colegi,

Fiind tineri, vă urez să faceți parte din această onorabilă instituție a țării - Parlamentul României. Mulți ani, de acum încolo! Nu stricați regulile! Cel mai greu e să faci reguli, cel mai greu este să le respecți, cel mai ușor e să le strici, și nu să luați exemplu de la unul care le strică, chiar dacă invocă cauze nobile. Respectați regulile, respectați legile, respectați cutumele! Respectați-vă pe voi înșivă, ca să putem, într-adevăr, să facem un lucru corect și să facem un lucru democratic.

O să închei, făcându-vă solicitarea, doamnă președinte, să supuneți la vot această ordine de zi propusă, pentru că eu vă anunț acum și-mi asum, ca membru al Comisiei de regulament, această declarație public: sistemul de trecere a unei legi prin adoptare tacită o să cer să fie exclus din Regulamentul Parlamentului României. O să cer să fie exclus, pentru că acest sistem a fost inițiat și introdus în momentul procesului de integrare, când am avut nevoie de mii de legi într-o singură legislatură. Acum cred că este cazul să înțelegem că nu există, de fapt, adoptare tacită, atât timp cât nu prin tăcere oamenii ne-au trimis aici să judecăm ce e bine și ce e rău, cu mințile noastre, și nu cu mințile de la Grădina zoologică.

Vă mulțumesc.

 
   

Doamna Roberta Alma Anastase:

Și eu vă mulțumesc.

Domnule Petru Călian, cred că-mi reamintiți un lucru corect, că Grupul parlamentar al PD-L a solicitat timp de consultări. E adevărat.

 
   

Domnul Petru Călian:

Doamna președinte,

Vă rog să respectați regulamentul...

 
   

Doamna Roberta Alma Anastase:

Da, domnule deputat.

 
   

Domnul Petru Călian:

...și să ne acordați acea pauză de consultări de 45 de minute. Este ora 17,18. În consecință, așteptăm de urgență pauza de consultări.

Vă mulțumesc.

 
   

Doamna Roberta Alma Anastase:

Da. Pauză de consultări.

Vă mulțumesc. (Rumoare, vociferări.)

A solicitat 45 de minute.

 
  Primirea de răspunsuri la întrebările adresate membrilor Guvernului: Mircia Giurgiu

- după pauză -

   

Doamna Roberta Alma Anastase:

De la această oră va avea loc primirea de răspunsuri la întrebările adresate membrilor Guvernului.

Domnule deputat Giurgiu, doriți să prezentați întrebarea, sau mai bine îi dăm cuvântul reprezentantului Guvernului?

Domnule Cătălin Teodorescu, vă rog. Sunt două întrebări din partea domnului Giurgiu și din partea domnului Banu, de la PNL.

 
   

Domnul Cătălin-Florin Teodorescu (vicepreședintele Autorității Naționale Sanitar-Veterinare și pentru Siguranța Alimentelor):

Sărut mâna! Vă mulțumesc, doamnă președinte.

Stimate domnule deputat Mircia Giurgiu,

Situația epidemiologică mondială înregistrată recent este determinată de virusul AH1N1, denumit incorect virusul gripal porcin, și se referă la evoluția gripei la oameni, ci nu la porci.

Referitor la importurile de carne de porc, în acest context epidemiologic internațional, ANSVSA aplică cu strictețe prevederile legislației europene specifice. Suplimentar, s-a instituit un ansamblu de măsuri sanitare veterinare, dintre care menționăm: asigurarea monitorizării 24 de ore din 24 a acțiunilor ce fac obiectul sistemului rapid de alertă pentru alimente și furaje, intensificarea controalelor oficiale la punctele de trecere a frontierei, informarea și obligarea agenților economici implicați în lanțul alimentar să instituie măsurile preventive necesare diminuării până la eliminarea pericolului contaminării personalului și/sau a produselor; asigurarea unui schimb permanent de informații cu structurile similare din alte state, prin intermediul EFSA FOCAL POINTS, RASFF, INFOSAN, sistem de alertă pentru bolile transmisibile la animale, sistemul de alertă pentru bolile transmisibile la oameni; asigurarea permanenței contactului și comunicării ANSVSA cu membrii Consiliului Științific; monitorizarea sistemului TRACES; verificarea și intensificarea măsurilor de biosecuritate și a supravegherii sanitare-veterinare în exploatațiile comerciale de porci și în gospodăriile populației; informarea permanentă a Comitetului Național pentru Situații de Urgență asupra oricăror probleme apărute; organizarea la nivelul inspectoratului pentru situații de urgență județean de echipe mixte de control, alcătuite din reprezentanți ai direcției sanitare veterinare și pentru siguranța alimentelor județene, ai Ministerului Administrației și Internelor, Ministerului Sănătății și ai Autorității Naționale a Vămilor, pentru verificarea intrărilor de animale vii - mai ales porcine - și produse de origine animală.

Vă mulțumesc.

 
   

Doamna Roberta Alma Anastase:

Domnule deputat, aveți comentarii de făcut?

 
   

Domnul Mircia Giurgiu:

Vă mulțumesc, doamnă președinte.

Vă mulțumesc, domnule secretar de stat.

Într-adevăr, măsurile care au fost luate sunt bune, dar este nevoie în continuare de o atenție sporită, fiindcă sănătatea populației este foarte importantă și orice scăpare care ar putea să apară este periculoasă.

Vă mulțumesc.

 
   

Doamna Roberta Alma Anastase:

Și eu vă mulțumesc.

 
  Mihai Banu

Următorul răspuns? Vă rog.

   

Domnul Cătălin-Florin Teodorescu:

Următorul răspuns este adresat domnului deputat Mihai Banu.

Precizăm faptul că situația epidemiologică mondială înregistrată recent nu este determinată de gripa aviară, așa cum specificați în interpelarea dumneavoastră, ci este determinată de virusul AH1N1, denumit incorect virusul gripal porcin.

Conform notificărilor Organizației Mondiale pentru Sănătatea Animalelor, până la această dată s-a diagnosticat, fără ca virusul gripal să fie izolat, un singur focar de gripă la porcii dintr-o fermă comercială situată în Canada, Provincia Alberta.

Referitor la măsurile instituite de Autoritatea Veterinară Centrală a României, acestea au scopul monitorizării circulației animalelor vii, îndeosebi a suinelor, și respectării condițiilor de biosecuritate în ferme.

Vă mulțumesc.

 
   

Doamna Roberta Alma Anastase:

Și eu vă mulțumesc.

Domnul deputat nu este prezent.

 
  Daniel Chițoiu

Îi dau cuvântul domnului Mihai Gogancea, de la ANAF - vicepreședinte. Răspunsul este pentru domnul Daniel Chițoiu, de la PNL. De asemenea, nu este prezent în sală.

   

Domnul Mihai Gogancea-Vătășoiu (vicepreședintele Agenției Naționale pentru Administrare Fiscală):

Vă mulțumesc, doamnă președinte.

Urmare interpelării formulate de domnul deputat Daniel Chițoiu și transmisă spre soluționare instituției noastre, referitoare la suspendarea plății obligațiilor datorate bugetului general consolidat, prevăzute prin ordin al președintelui ANAF, într-un cont unic, prin utilizarea unui ordin de plată pentru Trezoreria Statului, pentru obligațiile datorate bugetului de stat și a unui ordin de plată pentru Trezoreria Statului pentru obligațiile datorate bugetelor de asigurări sociale, facem cunoscut că prevederile legislative cuprinse în Ordonanța de urgență a Guvernului privind îmbunătățirea procedurilor fiscale și diminuarea evaziunii fiscale adoptată în ședința Guvernului din data de 13 mai 2009, nu conțin dispoziții de modificare a prevederilor Codului de procedură fiscală în materia plății în contul unic sau a ordinului de stingere a datoriilor.

Vă mulțumesc.

 
   

Doamna Roberta Alma Anastase:

Și eu vă mulțumesc.

 
  Bărbulescu Daniel-Ionuț

Îi dau cuvântul în continuare domnului Cristian Anton Irimie. Îi dă răspunsul domnului Bărbulescu Daniel-Ionuț.

   

Domnul Cristian-Anton Irimie (secretar de stat, Ministerul Sănătăți):

Vă mulțumesc, doamnă președinte.

Domnule deputat, referitor la întrebarea privind numărul redus de farmacii din localitățile rurale, vă comunicăm că, prin propunerea de modificare a Legii farmaciei nr.266 din 2008, inițiată de Ministerul Sănătății, se înlătură criteriul demografic în mediul rural, tocmai pentru a ușura accesul la îngrijirile farmaceutice ale pacienților din acest mediu.

La această oră, propunerile de modificare a legii sunt la promulgare la Președintele României.

 
Prezentarea pe scurt de către deputați a interpelărilor adresate membrilor Guvernului:  

Doamna Roberta Alma Anastase:

Vă mulțumesc.

În acest fel, am epuizat răspunsurile orale la întrebări.

Avem o listă a deputaților înscriși pentru a prezenta interpelări pe scurt.

  Eduard-Stelian Martin

Îi dau cuvântul, pentru început, domnului Eduard Martin.

   

Domnul Eduard-Stelian Martin:

Doamnă președinte,

Stimați colegi,

Această interpelare este adresată domnului ministru Ilie Sârbu. Subiectul acestei interpelări este referitor la sistemele de irigații din Dobrogea.

Domnule ministru,

Cu toții știm că Dobrogea este supusă, de foarte mult timp, unei secete accentuate. De aceea, considerăm că toate organismele statului ar trebui să se implice și să încurajeze de urgență irigarea culturilor, știut fiind faptul că întreprinzătorul privat, fermierul, nu are capacitatea financiară să ducă această bătălie de unul singur. În acest moment, producătorii agricoli sunt epuizați, necăjiți, cu buzunarele goale. Au luptat exemplar cu seceta, însă, lipsa fondurilor îi duce la disperare.

Parlamentul și Guvernul au elaborat, cu intenții bune, legi și ordonanțe care ar putea fi de folos producătorilor, dar care, fără fonduri, nu au niciun efect. Nu ne dorim nici noi și nădăjduiesc că nici dumneavoastră ca prețul pâinii, mâncarea de bază și pentru sărac și pentru bogat, să explodeze. Nu putem ridica din umeri la nesfârșit, arătând cu degetul spre încălzirea globală.

Județul Constanța are cea mai mare suprafață de teren agricol din țară - 488 de mii de hectare. Din suprafața totală se irigă mai puțin de 5%, adică mai puțin de 20 de mii de hectare. Restul hectarelor, deși au fost amenajate pentru irigare, nu au nici până în acest moment probele de casă efectuate.

O a doua problemă pe care vreau să o ridic domnului ministru este cea a subvențiilor.

Azi, când seceta este un fenomen aproape global, România a pierdut aproape tot sistemul de irigații, în care s-au investit în trecut miliarde de euro. Nimeni nu-și mai face iluzii că sistemul de irigații din România va putea fi repus în funcțiune, astfel încât să ajungă la parametrii la care a funcționat la un anumit moment.

În ciuda acestei evidențe, statul aruncă anual zeci de milioane de euro în subvenții, bani cu care s-ar putea reabilita mare parte din sistemele de irigații. Totodată, vreau să vă atrag atenția, domnule ministru, că la nivelul județului Constanța, referitor la plățile unice pe suprafață, SAPS, pentru anul 2008, APIA a transmis 9.734 de cereri ale fermierilor, din care 7.734 au fost autorizate. Din păcate, până la această dată, nu au fost plătiți decât 2.300 de fermieri, ceea ce reprezintă un procent de 23%, iar termenul limită este 30 iunie 2009.

Solicit răspuns scris și oral.

Vă mulțumesc mult.

 
   

Doamna Roberta Alma Anastase:

Și eu vă mulțumesc.

 
  Valeriu Tabără

Domnul Valeriu Tabără are, de asemenea, trei interpelări. Am înțeles bine? Vă rog.

   

Domnul Valeriu Tabără:

Doamna președinte,

Stimați colegi,

Toate cele trei interpelări sunt adresate domnului ministru Ilie Sârbu și se referă la situația elaborării și aprobării strategiei antisecetă, situația sistemelor de irigații din România. Și, de asemenea, a treia interpelare este legată de faptul că în ultimul timp s-au întrerupt din nou sursele financiare pentru APIA, pentru a fi plătite fermierilor.

Revin la prima. Doar foarte rezumativ am să le prezint.

Situația elaborării și aprobării strategiei antisecetă.

Asistăm la această elaborare pentru a nu știu câta oară, pentru că și în fața mea am o strategie care a fost aprobată în 15.04.2008. Problema acestei strategii antisecetă nu se referă strict numai la irigații. Seceta este un fenomen mult mai complex. Înseamnă măsuri complexe și care nu pot fi luate într-un birou cu doar câțiva consilieri. Am să dau acest text pentru stenogramă.

Iar a doua este problema sistemelor de irigații.

Se știe că la această dată sistemele sunt aproape nefuncționale. Aș vrea să spun doar că nu suprafața este cea mai importantă, ci modul cum se irigă, momentul irigării, și nu extinderea lor, părerea mea e, ca mod de abordare a acestei strategii, că nu este cel mai fericit, pentru că repet încă o dată: seceta și momentul irigării nu sunt aceleași lucruri.

Vă mulțumesc foarte mult.

 
   

Doamna Roberta Alma Anastase:

Și eu vă mulțumesc mult.

 
  Mircia Giurgiu

Și domnul Mircia Giurgiu - 8 interpelări, înțeleg.

   

Domnul Mircia Giurgiu:

Vă mulțumesc, doamnă președinte.

O să le prezint pe scurt.

Prima interpelare este adresată domnului Adriean Videanu, ministrul economiei.

Obiectul interpelării îl reprezintă problema cu care se confruntă Federația Sindicatelor Univers, referitor la salarii și la sistemul energetic.

A doua interpelare este adresată domnului Marian Sârbu, ministrul muncii, familiei și protecției sociale.

Obiectul interpelării îl reprezintă strategia ministerului cu privire la stabilirea salariului minim pe economie.

A treia interpelare este adresată domnului Ion Bazac, ministrul sănătății.

Obiectul interpelării îl reprezintă strategia ministerului cu privire la sistemul de coplată, în condițiile în care cetățenii României plătesc deja contribuții la CAS, la fel și angajatorii și, în aceste condiții, populația, care este destul de săracă, nu poate să achite nici măcar consultația minimă la medicul de familie.

O altă interpelare este adresată domnului Ilie Sârbu, ministrul agriculturii, pădurilor și dezvoltării rurale.

Obiectul interpelării îl reprezintă strategia ministerului cu privire la secetă, cea care, de vreo lună de zile, a afectat România, iar măsurile care trebuie luate trebuie să aibă în vedere și faptul că ploile care au căzut în ultima vreme nu sunt de ajuns.

O altă interpelare este adresată doamnei Ecaterina Andronescu, ministrul educației, cercetării și inovării.

Obiectul interpelării îl reprezintă strategia ministerului cu privire la numărul de locuri în grădiniție, în condițiile în care, în fiecare an, acestea nu sunt suficiente.

O altă interpelare este adresată doamnei Elena Udrea, ministrul turismului.

Obiectul interpelării îl reprezintă strategia ministerului cu privire la sezonul estival și la turismul din România, începând cu vara acestui an.

Următoarea interpelare este adresată doamnei Monica Iacob-Ridzi, ministrul tineretului și sportului.

Obiectul interpelării îl reprezintă sportul în școli, tinerii. Care este strategia ministerului cu privire la viitorul an școlar.

Ultima interpelare este adresată domnului Dan Nica, ministrul administrației și internelor.

Obiectul interpelării îl reprezintă pregătirea alegerilor care au avut loc duminică. Dacă au fost fraude și ce crede ministrul că ar fi trebuit să facă ministerul pentru a stopa anumite nereguli.

Vă mulțumesc.

 
   

Doamna Roberta Alma Anastase:

Și eu vă mulțumesc.

 
   

Vreau să vă informez și să dau citire listei deputaților înscriși pentru a prezenta interpelări, care au prezentat deja interpelări în scris. Este vorba de domnii deputați: Florin-Costin Pâslaru, Aurel Vlădoiu, Mihaela Stoica, Culiță Tărâță, Ioan Munteanu, Ioan Stan, Oana Niculescu-Mizil, Mugurel Surupăceanu, Nicolae Bănicioiu, Robert Negoiță, Alina Gorghiu, Valeriu Tabără - care, de altfel, le-a și prezentat -, Valeriu Alecu, Ioan Cindrea, Tudor Panțîru, Sorin Ioan Roman, Valeriu Steriu, Marius Rogin, Diana Tușa, George Scutaru, Gheorghe Dragomir, Cristian Buican, Cornel Pieptea, Mihai Cristian Adomniței, Marin Almăjanu, Virgil Popa, Aledin Amet, Liviu Bogdan Ciucă, Laurențiu Nistor, Cătălin Cherecheș și Alin Popoviciu.

Vă mulțumesc.

Cu aceasta, am epuizat ordinea de zi.

 
   

Ședința s-a încheiat la ora 18,25.

 
       

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București sâmbătă, 17 aprilie 2021, 5:55
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro