Marius Sorin-Ovidiu Bota
Marius Sorin-Ovidiu Bota
Ședința Senatului din 19 octombrie 2009
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.135/29-10-2009

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2020-prezent
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
09-06-2021 (comună)
11-05-2021
Arhiva video:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2009 > 19-10-2009 Versiunea pentru printare

Ședința Senatului din 19 octombrie 2009

  1. Declarații politice prezentate de doamnele și domnii senatori:
  1.6 Marius Sorin Ovidiu Bota (PSD+PC) - declarație politică intitulată "Finanțarea infrastructurii de transport în colaps";

Domnul Teodor Viorel Meleșcanu:

................................................

Îl invit la microfon pe domnul senator Bota, din partea Grupului parlamentar al Alianței politice PSD+PC, se pregătește domnul senator Emilian Frâncu, din partea Grupului parlamentar al PNL.

Domnul Marius Sorin Ovidiu Bota:

Mulțumesc, domnule președinte.

Declarația mea politică se intitulează "Finanțarea infrastructurii de transport în colaps."

Așa cum am declarat și în urmă cu câteva săptămâni tot de la această tribună, în declarația intitulată "Transporturile - între incompetență și nerealizări", vin din nou în fața dumneavoastră pentru a vă anunța, efectiv, colapsul în transporturi.

Practic, Programul ISPA de finanțare a infrastructurii nu poate fi dus la capăt și, deci, nu vor fi cheltuiți banii puși la dispoziție de Uniunea Europeană încă din perioada de preaderare.

Parte din proiectele începute nu se vor termina, iar altele nici nu vor începe, așa cum am exemplificat prin nelicitarea a treia oară a Autostrăzii Deva - Orăștie.

Astfel, sute de milioane de euro nu vor mai fi accesați.

Doar de la Uniunea Europeană avem anual la dispoziție 2 miliarde de euro, pe care încă nu suntem pregătiți și acreditați să-i cheltuim pe proiecte care nu reușesc să se realizeze din cauza incompetenților care le gestionează la nivelul Companiei Naționale de Autostrăzi și Drumuri Naționale și la nivelul CFR Infrastructură, dar și a celor îndrituiți de la Ministerul Transporturilor și Infrastructurii, în frunte cu ministrul Radu Berceanu.

Restructurarea și concedierea de personal trebuie să înceapă cu toți cei implicați în gestionarea acelor proiecte din cele două companii menționate mai sus, dar și cu cei mulți angajați, peste 120, de la minister și de la conducerea acestui minister.

Practic, după cum v-am anunțat, nu numai că nu accesăm noi finanțări, însă le și pierdem pe cele pe care le avem.

Dar ce să mai discutăm despre ce pierdem? Să discutăm și despre ce risipim, luând ca exemplu DN 12 și DN 15, unde prețul crește zilnic, iar drumul se îngustează zilnic, adică constructorul, faimosul Umbrărescu, a licitat două tronsoane și a primit patru.

Nu are autorizație de construcție și a început lucrarea, culmea, și fără proiect tehnic.

În măiestria lui, a considerat că drumul, la standarde europene de nouă metri, trebuie redus la șapte metri lățime, ca să facă economie, dar această economie o face după ce solicită lucrări suplimentare de 45% (la limita legalității).

Rezultă, după mintea lui, o economie de 2%.

Superbă inginerie financiară, că de ingineria construcției de drumuri nu putem vorbi decât după campania prezidențială, când, poate, nebunia risipirii fondurilor de la minister se va stopa sau, poate, va fi îngropată.

Dar pentru ca vorbele mele să fie concludente, vă dau și câteva cifre: lucrările au plecat de la 150 milioane de euro și au ajuns la 250 milioane de euro pentru 170 de kilometri modernizare de drum național; au fost plătiți 80% din bani și s-au executat 20% din lucrări, fără autorizație de construcție, fără proiect tehnic și cu modificări tehnice stupefiante, cum am spus, de la nouă metri la șapte metri reducerea lățimii drumului.

Oare nu vorbim aici de abuzuri și de deturnări de fonduri?

Banca Europeană de Investiții se pregătește să retragă finanțarea acestui proiect.

Mai grav este faptul că Banca Mondială a făcut deja acest lucru pentru un alt proiect.

Împrumutul BIRD nr. 4.757 RO, cu anunț de intenție - rețineți! - în aprilie 2005, pentru varianta ocolitoare a orașelor Târgu Mureș, Brașov, Bacău și Reghin, revine în actualitate abia după patru ani, în februarie 2009, când rezultatele de la precalificare ale firmelor care urmau să efectueze lucrările nu au fost pe placul ministrului și, drept urmare, nu au continuat procedurile de licitații.

Așadar, prin scrisoarea din 12 octombrie 2009, în urmă cu o săptămână, Banca Internațională de Reconstrucție și Dezvoltare anulează finanțarea pentru aceste patru proiecte, deoarece nu mai poate fi respectat termenul pentru contractarea lucrărilor, iar cele patru orașe (Târgu Mureș, Brașov, Bacău și Reghin) vor rămâne fără centuri ocolitoare din lipsa banilor.

Astfel, practic, Banca Mondială pune cireașa amară pe tortul plin cu "succesuri" PD-L-iste în domeniul infrastructurii.

Și, ca să nu rămân doar în sectorul rutier, iată că nu trece o săptămână și iar avem incidente - cu noroc, fără victime - pe calea ferată.

Ca de obicei, de vină este mortul, pilotul, șoferul, mecanicul, dar nimeni, în fapt, nu răspunde corect și cinstit, pentru că de vină este ministrul, prin modul în care a gestionat sectorul feroviar, subfinanțarea lui.

Oamenii de la siguranța circulației de pe Regionala Constanța sunt în șomaj tehnic, actualmente lucrează doar două persoane, semnalizarea pe calea ferată nu mai funcționează, iar mecanicii de locomotivă se gândesc dacă mâine mai au serviciu și lucrează sub presiunea șomajului, pentru că de nouă luni ministrul dă afară zece mii de oameni, nu face nimic constructiv, iar acești oameni nu au o perspectivă, și anume cea a integrării lor în lucrările de infrastructură care urmează să se desfășoare pe calea ferată.

Sigur că a venit timpul și nu voi lăsa lucrurile să meargă în această direcție a jefuirii bugetului și a nerealizărilor, și nici nu mă voi mai rezuma doar la declarații de la această tribună.

În consecință, mă văd nevoit să solicit conducerii Senatului constituirea unei comisii de anchetă parlamentară la Ministerul Transporturilor și Infrastructurii, pentru a vedea unde și cum sunt cheltuite miliardele de euro care nu se regăsesc în lucrări, de ce pierdem bani oferiți de Uniunea Europeană și de alte instituții financiare internaționale și de ce nu reușim să atragem fondurile negociate în urmă cu cinci ani de Guvernul PSD, totodată, de ce au fost anulate contractele pentru șapte autostrăzi în parteneriat public-privat și după cinci ani încă nu s-a pus nimic în loc.

Vă mulțumesc. (Aplauze.)

Domnul Teodor Viorel Meleșcanu:

Vă mulțumesc, domnule senator Bota.

Ați vorbit 6 minute.

Adresa postala: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucuresti luni, 25 octombrie 2021, 17:58
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro