Plen
Ședința Senatului din 20 octombrie 2009
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.137/30-10-2009

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2020-prezent
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
15-09-2021
09-06-2021 (comună)
11-05-2021
Arhiva video:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2009 > 20-10-2009 Versiunea pentru printare

Ședința Senatului din 20 octombrie 2009

11. Dezbaterea Propunerii legislative pentru modificarea alin. (1) al art. 3 din Legea nr. 61/1993 privind alocația de stat pentru copii (L267/2009); (votul pe raport și votul final se vor da în ședința de luni, 26 octombrie a.c.)
 
consultă fișa PL nr. L267/2009

Domnul Teodor Viorel Meleșcanu:

................................................

Trecem la punctul 9 din ordinea de zi - Propunerea legislativă pentru modificarea alin. (1) al art. 3 din Legea nr. 61/1993 privind alocația de stat pentru copii.

Inițiator, un grup de deputați și senatori.

Este vorba de domnul Vasile Mustățea, domnul Cibu Constantin Sever, domnul Nedelcu Vasile și domnul Frâncu Emilian Valentin, din Grupul parlamentar al PNL, și domnul Măgureanu Cezar Mircea, senator independent.

Din partea Guvernului participă doamna secretar de stat Doina Pârcălabu.

Raportul comisiei va fi prezentat de domnul președinte Cristian Rădulescu.

Din partea inițiatorilor, domnul senator Emilian Frâncu, care o să prezinte proiectul.

Vă rog. Microfonul 6.

Domnul Emilian Valentin Frâncu:

Mulțumesc, domnule președinte.

Propunerea noastră legislativă pleacă de la nivelul relativ mic al cuantumului alocației pentru copii, care, în acest moment, este de 40 RON, și, studiind Programul de guvernare al Coaliției PD-L -PSD, care- și propune ca, în următorii ani, acest nivel să crească la 200 lei, am venit cu această propunere legislativă prin care căutăm să ajungem în trepte la acest nivel, și anume să oferim posibilitatea acestor copii să primească alocații în valoare de 50, 70 și să se ajungă până la 150 RON.

Ca principiu, am luat o legare de nivelul salariului minim pe economie garantat în plată și, funcție de nivelul veniturilor familiei -pentru că am considerat că nu este corect să se treacă imediat la nivelul propus, acela de 200 RON, ci să se meargă în trepte -, să găsim o soluție mai rapidă pentru familiile cu venituri mici, în așa fel încât, propunând creșteri de 5%, 10%, 15%, 20% și 25%, rezultă nivelurile de 30 RON, 60 RON, 90 RON, 120 RON și 150 RON, față de 40 lei, cât este în prezent.

Propunerea noastră are deci ca obiect creșterea alocației pentru copii, dar ținând seama și de veniturile familiilor și favorizând, în acest fel, familiile cu venituri mici.

Domnul Teodor Viorel Meleșcanu:

Vă mulțumesc.

Din partea Guvernului, doamna secretar de stat Pârcălabu. Microfonul 9.

Pe scurt, vă rog.

Doamna Domnica Doina Pârcălabu:

Mulțumesc, domnule președinte.

Legea nr. 61/1993 reglementează acordarea alocației de stat, ca drept universal al copiilor, în cuantum unic, indiferent de veniturile părinților.

Acesta este un drept al copilului, și nu al familiei.

Prin propunerea legislativă se schimbă natura dreptului, de la unul universal la unul bazat pe testarea veniturilor și de la un drept al copilului la un drept al familiei cu copii.

De asemenea, nu se precizează dacă nivelurile de venituri sunt niveluri brute sau nete și dacă acestea sunt pe membru de familie sau venituri totale ale familiei, nu se precizează dacă acestea reprezintă o medie pe o anumită perioadă de timp sau sunt venituri realizate în ultima lună înainte de solicitarea dreptului.

Față de aceste considerente, nu susținem adoptarea acestei propuneri legislative.

Mulțumesc.

Domnul Teodor Viorel Meleșcanu:

Mulțumesc și eu, doamna Pârcălabu.

Din partea comisiei, raportul este prezentat de domnul președinte Rădulescu.

Vă rog. Microfonul 7.

Domnul Cristian Rădulescu:

Alocația pentru copii este un subiect care suscită, mai ales în ultimul timp, atenția multor colegi. Și de data aceasta se face confuzie între drepturile părinților, ca angajați, și dreptul copilului.

Dacă ar fi după principiul "de la fiecare după posibilități și fiecăruia după necesități", am putea să acceptăm, dar aici este vorba de dreptul strict și universal al copilului care trebuie să pornească cu șanse egale, deci nu e vorba de o respingere din neapreciere a pozitivității demersului, ci pentru a nu contrazice drepturi fundamentale prevăzute în Constituție.

Domnul Teodor Viorel Meleșcanu:

Mulțumesc foarte mult, domnule președinte Rădulescu.

Raport de respingere din partea comisiei.

Aveți întrebări adresate inițiatorului?

Domnul senator Mustățea, domnul senator György Frunda.

Dezbateri generale.

Domnule senator Mustățea, vă rog. Microfonul 1.

Domnul Vasile Mustățea:

Mulțumesc, domnule președinte, Stimați colegi, Așa cum a remarcat și domnul Rădulescu, acordarea alocației de stat a fost o preocupare permanentă a senatorilor și deputaților.

Eu vreau să adresez o întrebare doamnei secretar de stat, deoarece, în acest moment, noi mai avem depus un proiect la Senat, care vizează modificarea art. 3 alin. (1) și este formulat de doamna senator Plăcintă Sorina, domnul senator Gheorghe David, domnul senator Iulian Bădescu și doamna senator Mihaela Popa, din cadrul Grupului parlamentar al PD-L.

Colegii noștri au dorit să modifice cuantumul, așa cum este scris și în Programul de guvernare, la suma de 200 lei pentru fiecare copil. Și de această dată Guvernul a dat un punct de vedere negativ, a respins această propunere.

Dați-mi voie să citesc din punctul de vedere al Guvernului:

"În acest sens, se va analiza posibilitatea de a sprijini mai mult copiii din familiile sărace, însă fără a diminua interesul pentru muncă al părinților sau participarea activă a acestora pe piața muncii.

Sistemul de alocații familiale se va analiza în corelare cu sistemul de servicii sociale adresate familiilor cu copii, în raport cu stadiul de dezvoltare al acestora și - atenție! -astfel încât să se poată realiza individualizarea acordării acestora în funcție de nevoile reale ale copilului și familiei sale."

În punctul de vedere prezentat astăzi -pentru că proiectul nostru de lege, la care sunt și eu coautor, satisface chiar exigențele acestui punct de vedere -, nouă ni se spune că:

"este un drept al copilului, și nu al familiei.

Prin propunerea legislativă se schimbă natura dreptului, de la unul universal la unul bazat pe testarea veniturilor și de la un drept al copilului la un drept al familiei cu copii."

Aș ruga-o pe doamna secretar de stat, pentru că Guvernul are două puncte de vedere contradictorii -nu mai sesizez aici, deoarece colegii mei au făcut-o mai devreme, incompetența sau inconsecvența Guvernului este recunoscută -, să ne spună care este adevăratul punct de vedere al Guvernului, cel care a fost transmis la acest proiect sau la celălalt pe care vi l-am prezentat.

Vă mulțumesc.

Domnul Teodor Viorel Meleșcanu:

Vă mulțumesc și eu.

Domnule senator Frunda, vă rog. Microfonul 2.

Urmează domnul senator Urban.

Domnul Frunda György:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Intervenția mea este de principiu.

În primul rând, vreau să-l felicit pe colegul meu, domnul senator Frâncu, și pe ceilalți colegi pentru inițiativa lor, dar, vorbind obiectiv, cred că sunt șanse mici ca acest proiect să fie adoptat și cred că este o inițiativă lăudabilă, dar nu rezolvă problema în sine.

Doamna secretar de stat și domnul senator Rădulescu au ridicat problema de fond -este dreptul copilului sau dreptul familiei? Și preluând reglementarea legală din perioada comunistă, se susține că este un drept al copilului, acordând o egalitate de șanse tuturor copiilor patriei.

Fals și ipocrit!

Fals și ipocrit! Copiii patriei nu au aceleași șanse.

Nu are aceeași șansă copilul care se naște într-o familie cu 7 copii și care trăiesc din ajutorul social cu copilul care se naște într-o familie de oameni avuți, care nu are nevoie de alocația de stat a statului român.

Ideea aceasta trebuie regândită.

Trebuie să modificăm legea în sensul ca oamenii care au un venit mult peste mediu să nu primească alocație de stat pentru copii și cred că ar fi un semn bun dacă noi, senatorii, am da în acest sens, să spunem - eu sunt deja puțin trecut de vârsta la care să am copii care să beneficieze de alocația de stat -, dar am spus-o repetat, oamenii care au un venit decent sau peste nivelul decent nu trebuie să beneficieze de alocația de stat pentru copii.

Nu se asigură nicio egalitate de șanse pentru copiii respectivi, de mult nu mai există această egalitate.

Pot părinții să- și permită de la grădinițe particulare, până la profesori privați pentru copiii lor, iar ceilalți, care au mai puțin noroc în viață, trebuie să apeleze la acea alocație din care, de multe ori, nu numai nevoile copilului, dar și nevoile familiei sunt acoperite.

De aceea, cred că ideea Guvernului, programul Guvernului trebuie revizuit.

Este un punct de vedere depășit de istorie și de realitățile țării și trebuie să implementăm în legislație o concepție nouă în care copiii care au nevoie să primească bani, prin reîmpărțirea sumelor cuvenite tuturor copiilor, copiii care se află în nevoi să primească mai mult.

Vă mulțumesc.

Domnul Teodor Viorel Meleșcanu:

Mulțumesc, domnule senator Frunda.

Nu vreau să fac niciun fel de comentariu asupra declarației de principiu.

Referirea la vârstă îmi aduce aminte că, nu cu mult timp în urmă, cineva mi-a spus povestea unui client, a unui avocat celebru, care vă contrazice flagrant.

Dau cuvântul domnului senator Urban.

Vă rog. Microfonul 2.

Domnul Iulian Urban:

Vă mulțumesc frumos.

În primul rând, văd că inițiatorii sunt de la Partidul Național Liberal.

Este un lucru bun.

Se scrie în inițiativa legislativă că se dorește majorarea alocației de stat pentru copii de la suma de 40 de lei, cât este în prezent.

Stimați colegi,

În noiembrie 2008, Guvernul Tăriceanu a acordat națiunii române și copiilor acestei țări o majorare a alocației pentru copii de la 40 de lei la 42 de lei.

Haideți că acei 2 lei sunt vitali în economia creșterii unui copil! Am copil și mă bucur că am putut să primesc acești 2 lei în plus, pe lună, de la Guvernul Tăriceanu.

În ceea ce privește argumentația și referirea pe care le-a făcut domnul senator Mustățea la inițiativa legislativă pe care am promovat-o împreună cu colegii mei, de creștere a alocației pentru copii la 200 de lei, cred că vă certați cu cine nu trebuie, pentru că nu cu Guvernul interimar Boc 2 trebuie să vă certați.

Noi am așteptat cinci luni să primim un punct de vedere de la Ministerul Muncii, Familiei și Protecției Sociale - ciudat, al familiei! -, pentru că nu ni se dădea acest punct de vedere, întrucât, din nefericire, inițiativa legislativă venea din partea PD-L și, în perspectiva campaniei electorale, suna destul de ciudat ca noi să fi avut deja în Parlament o discuție serioasă pe necesitatea creșterii, majorării la 200 de lei a alocației pentru copii.

Da, așa este, inițiativa noastră legislativă este anterioară inițiativei colegilor de la PNL, care pe fond este corectă, pentru că pe fond trebuie să rezolvăm problema faptului că copiii din România primesc cele mai mici alocații din Europa.

Revenind la ceea ce voiam să punctez, repet, nu cred că doamna secretar de stat trebuie să vă dea răspunsul, pentru că eu știu foarte bine, și doamna secretar de stat știe de câte ori am revenit la Ministerul Muncii, Familiei și Protecției Sociale și cât m-am certat cu cei de acolo, pentru că le spunem că trebuie să-mi respecte un drept fundamental, și anume acela ca, într-un interval de 30 de zile, să-mi trimită un punct de vedere, pe care l-am primit după cinci luni.

Deci iată unde se regăsește rezolvarea acestei probleme, dar, până una alta, rămâne să ne bucurăm de cei 2 lei pe care fiecare părinte din România i-a primit cu dărnicie de la fostul Guvern al țării.

Vă mulțumesc.

Domnul Teodor Viorel Meleșcanu:

Mulțumesc, domnule senator Urban, pentru intervenție.

Dau cuvântul domnului senator Onofrei.

Domnul Orest Onofrei:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Sigur că inițiativa este generoasă, dar, la fel ca cea despre pensiile speciale, este greu de pus în practică.

În primul rând, prin procentele pe care le propune din venituri unele alocații scad sub nivelul actual.

În al doilea rând, știm foarte bine că veniturile sunt variabile, și de câte ori venitul se schimbă, se schimbă și alocația, și dă naștere unor probleme care sunt greu de pus în practică.

Pe de altă parte, nu sunt foarte în temă, dar trebuie văzut dacă este un drept, așa cum se spunea, al familiei sau al copilului.

Ceea ce domnul senator Frunda spunea, ca eminent jurist și ca președinte al Comisiei pentru drepturile omului, culte și minorități, ne-a propus la un moment dat un fel de discriminare pozitivă -așa am înțeles eu.

Probabil se acceptă sau nu, nu știu.

Este greu de știut cum rezolvăm problema familiilor al căror unic venit este compus din a face copii, pentru că există și acest lucru, și trăiesc doar pe această bază.

Eu cred că, la fel ca și proiectul de lege pe care l-am discutat înainte, acest proiect de lege trebuie întocmit mai exact, mai coerent și posibil de aplicat.

Mulțumesc.

Domnul Teodor Viorel Meleșcanu:

Mulțumesc și eu.

Domnul senator Mustățea.

Vă rog. Microfonul 1.

Domnul Vasile Mustățea:

Cu tot respectul pentru domnul senator Urban, eu insist ca doamna secretar de stat să îmi dea răspunsul, și nu cred că un senator poate să deturneze o întrebare a altui senator.

Eu insist ca doamna secretar de stat să îmi dea răspunsul cu privire la cele două puncte contradictorii.

Domnul Teodor Viorel Meleșcanu:

Am înțeles, domnule senator Mustățea.

Dacă mai dorește să intervină cineva?

Domnul senator Gheorghe David.

Vă rog. Microfonul 2.

Domnul Gheorghe David:

Mulțumesc, domnule președinte.

Cu tot respectul pentru domnul coleg, însă noi dezbatem o propunere legislativă pe care o avem acum.

Acel punct de vedere care dânsul spune că există, sigur că există, dar nu este la îndemâna noastră acum și nu cred că este cazul să facem referire la el, eventual, trebuie să discutăm ambele proiecte odată, și atunci putem să facem o comparație.

Este greu acum ca doamna secretar de stat să dea un răspuns la o prevedere a Guvernului care se referă la o altă propunere legislativă, care va fi pe o altă ordine de zi.

Mulțumesc.

Domnul Teodor Viorel Meleșcanu:

Stimați colegi, Stimate domnule senator, Cu tot respectul care vi-l port, nu pot să accept că, atunci când un senator adresează o întrebare unui reprezentant al Guvernului, putem să pornim de la ideea că nu este momentul să i se răspundă.

Doamna secretar de stat poate să spună foarte bine că nu se poate pronunța, că va face o cercetare și va prezenta ulterior...

Dacă introducem sistemul, punem întrebări și, după aceea, vedem la care se răspunde și la care nu, mi se pare un precedent periculos.

Cu tot respectul.

Dacă nu mai sunt alte intervenții, o voi ruga pe doamna secretar de stat să dea un răspuns la întrebarea domnului senator Mustățea, iar, în final, voi da cuvântul inițiatorului.

Mulțumesc. Microfonul 9.

Doamna Domnica Doina Pârcălabu:

În ceea ce privește modificarea cuantumului alocației pentru copii, care trebuie aplicată prin modificarea Legii nr. 61/1993, având în vedere că în programul legislativ sunt cuprinse aceste obiective...

Domnul Teodor Viorel Meleșcanu:

Doamna Pârcălabu, vă rog eu frumos să o scurtăm.

Sunt două puncte de vedere contradictorii.

Dacă ne puteți spune ceva, dacă nu, ne promiteți că data viitoare veniți cu un răspuns.

Doamna Domnica Doina Pârcălabu:

Voi solicita colegilor care răspund de domeniu un punct de vedere argumentat în problema semnalată de domnul senator Mustățea.

Domnul Teodor Viorel Meleșcanu:

Vă mulțumesc.

Domnul senator Mustățea.

Domnul Vasile Mustățea:

Întrucât doamna secretar de stat nu poate să ne dea răspunsul astăzi, eu solicit un răspuns în scris: care dintre cele două puncte este acela pe care îl susține cu adevărat Guvernul?

Domnul Teodor Viorel Meleșcanu:

Mulțumesc, foarte mult.

În final, dau cuvântul reprezentantului inițiatorilor, domnul senator Emilian Frâncu.

Domnul Emilian Valentin Frâncu:

Stimați colegi, Din discuțiile purtate am înțeles că există interes pentru această propunere legislativă.

Poate că nu m-am făcut foarte bine înțeles prima oară când am discutat la comisia de fond, iată că există colegi care, într-adevăr, consideră că familiile cu venituri mari nu ar trebui să beneficieze de o creștere a alocației pentru copii, sau chiar să nu primească deloc, pentru că nu este util acest lucru, și fondurile rămase să fie redistribuite pentru familiile cu venituri reduse.

De aceea, vă rog, dacă se poate, domnule președinte, să supuneți votului rugămintea mea de a se retrimite la comisie, pentru a se rediscuta puțin mai clar exprimarea pe care unii colegi au considerat că nu este foarte corectă, într-unul din paragrafe nu se preciza că este vorba de venituri salariale lunare, dar, în rest, consider că principiul era corect.

Domnul Teodor Viorel Meleșcanu:

Unul din coinițiatori, domnul senator Emilian Frâncu, propune retrimiterea la comisie a acestui proiect de lege.

Vă consult dacă există obiecții față de această propunere.

Dacă nu, voi supune la vot această propunere.

Este vorba de propunerea de retrimitere la comisie a acestei propuneri legislative.

Vă rog să votați.

Domnule senator Frâncu, vă rog să votați numai la cartela aceea.

Cu 34 de voturi pentru, 22 de voturi împotrivă și două abțineri, s-a adoptat decizia de retrimitere la comise.

Dați-mi încă o dată.

34 pentru.

Regret foarte mult, rămâne în pronunțare pentru luni, 26 octombrie.

Sunt, dar oamenii sunt senatori liberi să voteze sau nu, să- și exprime votul sau nu.

Vot, luni, 26 octombrie, când dumneavoastră, inițiatorii, puteți veni cu alte propuneri.

Vă mulțumesc.

Adresa postala: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucuresti duminică, 19 septembrie 2021, 22:26
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro