Plen
Ședința Senatului din 27 octombrie 2009
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.143/06-11-2009

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2020-prezent
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
27-09-2021
21-09-2021
09-06-2021 (comună)
11-05-2021
Arhiva video:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2009 > 27-10-2009 Versiunea pentru printare

Ședința Senatului din 27 octombrie 2009

17. Dezbaterea și adoptarea Propunerii legislative privind modificarea Legii nr. 303/2007 pentru modificarea și completarea Legii nr. 44/1994 privind veteranii de război, precum și unele drepturi ale invalizilor și văduvelor de război, publicată în Monitorul Oficial al României nr. 785/20.XI.2007 (L253/2009)
 
consultă fișa PL nr. L253/2009

Domnul Teodor Viorel Meleșcanu:

................................................

Trecem la punctul 9 din ordinea de zi - Propunerea legislativă privind modificarea Legii nr. 303/2007 pentru modificarea și completarea Legii nr. 44/1994 privind veteranii de război, precum și unele drepturi ale invalizilor și văduvelor de război publicată în Monitorul Oficial al României nr. 785/2007.

Avem un raport de admitere cu amendamente.

Din partea Comisiei pentru muncă, familie și protecție socială? Din partea Guvernului?

Vă rog, domnule secretar de stat.

Microfonul 9.

Domnul Dănuț Apetrei - secretar de stat în Ministerul Agriculturii, Pădurilor și Dezvoltării Rurale:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Bună ziua, doamnelor și domnilor senatori!

Guvernul nu susține adoptarea acestei inițiative legislative pentru simplul motiv că inițiatorul nu a respectat prevederile legale în vigoare față de acoperirea, diminuarea sumelor înscrise în exercițiul bugetar-financiar al anului în curs.

Vă mulțumesc.

Domnul Teodor Viorel Meleșcanu:

Vă mulțumesc.

Pentru că nu i s-a pronunțat numele, inițiator este domnul deputat Dumitru Pardău, ca să fim foarte clari.

Din partea comisiei, îl rog pe domnul Cristian Rădulescu să ne prezinte raportul.

Domnul Cristian Rădulescu:

Sunt unele subiecte care întrunesc inițiative convergente din partea mai multor parlamentari sau grupuri.

Este și cazul acestei propuneri legislative referitoare la scutirea veteranilor de război de la plata impozitelor pentru terenuri nu numai arabile, ci, în general, agricole - pășuni, fânețe și alte categorii de folosință.

Inițiativa domnului deputat Dumitru Pardău vine după cea a altor parlamentari, în majoritate PNL, dar și PSD, care a fost adoptată de Camera Deputaților.

Vă aduc aminte că acea inițiativă legislativă a fost amendată la propunerea doamnei senator Elena Mitrea și a domnului senator Alexandru Cordoș, în sensul introducerii alături de terenurile arabile și a pășunilor, fânețelor, viilor, livezilor și pădurilor în suprafață de până la 5 hectare.

Acea inițiativă a fost votată în Senat cu 84 de voturi pentru, un vot împotrivă și o abținere și a mers către Camera Deputaților.

Inițiativa de față repetă ideile din cealaltă inițiativă de care vorbeam, dar considerăm - și am făcut odată referire, pe procedură, în plenul Senatului, la astfel de situații - că până procedura nu este complet terminată pentru fiecare inițiativă de acest gen, deci dacă nu este deja promulgată, nu putem să întrerupem cursul "vieții" celei de-a doua inițiative legislative, neștiind cum va fi finalizată cealaltă.

În cazul în care cealaltă propunere legislativă între timp va fi adoptată și de Camera Deputaților și va fi și promulgată, Camera Deputaților, care este decizională, sigur că va adopta raport de respingere pentru această a doua inițiativă.

Deocamdată, comisia recomandă, cu unanimitate de voturi, aprobarea prezentei inițiative.

Domnul Teodor Viorel Meleșcanu:

Vă mulțumesc, domnule senator Rădulescu.

La dezbateri generale, domnul senator Günthner Tiberiu, din partea UDMR.

Microfonul 2.

Domnul Günthner Tiberiu:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Stimați colegi, Vreau să vă spun că susțin pe deplin această inițiativă legislativă însă vreau să atrag atenția că există niște inexactități în expunerea de motive, în sensul că s-a trecut acolo un număr de 12.165, mi se pare, de veterani de război numai în județul Suceava, proprietari de păduri, ceea ce ar duce la concluzia că în România, la ora actuală, ar trăi, dacă înmulțim cu numărul de județe, câteva sute de mii de veterani de război, ceea ce cred că nu a existat nici în timpul războiului, darmite în condițiile de astăzi.

De aceea, cred că ar fi bine să se prezinte date reale, care este numărul real, în general, câți mai trăiesc și câți beneficiază de aceste prevederi pe care le adoptăm acum.

Vă mulțumesc.

Domnul Teodor Viorel Meleșcanu:

Vă mulțumesc.

Din partea Guvernului aveți asemenea date?

Domnul Dănuț Apetrei:

Nu dețin aceste date, dar cred că ele trebuiau cuprinse în expunerea de motive de către inițiator.

Vă mulțumesc.

Domnul Teodor Viorel Meleșcanu:

Vă mulțumesc.

Cu recomandarea respectivă, doamna senator Olguța Vasilescu.

Microfonul 4.

Doamna Lia Olguța Vasilescu:

Sigur că nu ne putem opune unei asemenea inițiative legislative, eu cu atât mai puțin, pentru că în colegiul meu există un sat întreg format numai de văduve, au mai rămas puțini bărbați acolo, dar avem o problemă de procedură aici.

Suntem prima Cameră sesizată, sunt două inițiative legislative cu același obiect de reglementare, una a mers deja la Camera Deputaților cu votul nostru favorabil.

Probabil că știți cu toții că la Camera Deputaților există în regulament că dacă vin două inițiative legislative cu aceeași temă, acestea se comprimă, devin o singură inițiativă legislativă, indiferent de câți inițiatori sunt.

Mi-e teamă însă să nu intrăm într-o chestie procedurală destul de complicată, în sensul că s-ar putea să aprobăm noi, Senatul, ambele inițiative legislative și acolo să se întâmple ceva de genul în care cineva să nu-și dea seama.

Nu știu exact când a plecat acea inițiativă legislativă și atunci să avem o surpriză în care există același obiect de reglementare, dar nu sunt prevăzute aceleași lucruri în inițiativele respective, și să avem două legi adoptate de Cameră care să se bată cap în cap sau să aibă prevederi care nu sunt similare.

De aceea, eu v-aș propune, numai pe chestiune procedurală, respingerea acestei inițiative legislative, de vreme ce există una cu același obiect de reglementare care a trecut deja.

Vă mulțumesc.

Domnul Teodor Viorel Meleșcanu:

Vă mulțumesc.

Domnul senator Onofrei.

Microfonul central.

La dezbateri generale.

Domnul Orest Onofrei:

Domnule președinte, Stimați colegi, Sigur că, dacă ne uităm atent la ce se propune aici, este vorba de a face echitate, într-un fel, pentru cei scutiți de taxe.

Este vorba, așa cum s-a spus și în expunerea de motive, nu neapărat așa cum colegul nostru a amintit, ci e vorba de veteranii de război, în special din zonele de munte, care sunt obligați să plătească impozit pentru terenuri pe care, de fapt, nici nu le lucrează măcar, pentru că e vorba de pășuni și de fânețe, și mai puțin de păduri, așa cum s-a enunțat aici.

Deci este vorba de a intra în aceeași categorie de scutire de impozit pe terenurile agricole, și nu neapărat arabile.

Eu cred că facem o echitate prin această inițiativă legislativă.

Referitor la propunerea dinainte, eu cred că s-a pronunțat corect comisia, și anume că nu putem opri o inițiativă dacă cea dinainte, care a trecut de Senat, nu a fost încă promulgată.

Mulțumesc.

Domnul Teodor Viorel Meleșcanu:

Și eu vă mulțumesc.

Mai dorește cineva să intervină la dezbateri generale?

Vă rog, domnule secretar de stat.

Domnul Dănuț Apetrei:

Cu toată stima pentru inițiatori, o să supun atenției dumneavoastră faptul că zona montană este declarată zonă defavorizată, astfel că toți cei care s-au înscris în registrul fermelor primesc un supliment financiar, pe lângă acea plată directă pe suprafață, care se dă, în general, locuitorilor țării.

Consider că acest beneficiu financiar poate fi considerat ca un supliment care să le compenseze ceea ce se dorește prin inițiativa legislativă.

Vă mulțumesc.

Domnul Teodor Viorel Meleșcanu:

Vă mulțumesc.

Dacă nu mai sunt alte intervenții...

(Domnul senator Alexandru Cordoș solicită cuvântul.)

Domnul senator Cordoș, vă rog, microfonul nr. 3.

Domnul Alexandru Cordoș:

Domnule președinte, Stimați colegi, Aș vrea să supun și eu atenției propunerea doamnei senator Lia Olguța Vasilescu de a acorda un raport de respingere acestui proiect de lege, tocmai în ideea celor discutate astăzi aici.

În comisie, într-adevăr, am discutat această variantă, dar dacă am observa punctul de vedere al Guvernului, cât și celelalte luări de poziții, cred că ar trebui să luăm în atenție și să votăm împotriva raportului de admitere tocmai datorită celor menționate astăzi aici, mai ales că această problemă, așa cum spunea și domnul senator Rădulescu, președintele Comisiei pentru muncă, familie și protecție socială, s-a reglementat deja și, practic, a primit un aviz și un raport de admitere din partea Senatului ca toți cei care dețin suprafețe de până la 5 hectare agricole, nu cum era prevăzut până acum în lege, să fie scutiți de aceste impozite.

Vă mulțumesc.

Domnul Teodor Viorel Meleșcanu:

Și eu mulțumesc domnului senator Cordoș.

(Domnul senator Cristian Rădulescu solicită cuvântul.)

Pe procedură, domnul senator Cristian Rădulescu sau domnul președinte Cristian Rădulescu...

Domnul Cristian Rădulescu:

Senator Cristian Rădulescu.

Ca președinte, am expus punctul de vedere al comisiei, care a adoptat raport de admitere, în unanimitate.

Ca senator, reiau această speță.

Prezumția de neatenție a Camerei decizionale nu poate fi luată în considerare de către noi.

Există, în afară de onorații colegi deputați, la fel de legitimi ca și noi, un aparat foarte numeros al Camerei Deputaților, care va atrage atenția că există deja reglementare pe acest domeniu, în cazul în care această a doua inițiativă a noastră va fi adoptată și va ajunge acolo.

Noi putem face ca această idee, care a obținut de două ori raport unanim și prima dată votul aproape unanim al Senatului, să fie îngropată, fiindcă doamna senator Olguța Vasilescu propune să respingem această inițiativă legislativă, și s-ar putea întâmpla, la Camera Deputaților, prin nu știu ce modificare de echilibru politic de ultim moment, ca această idee bună să fie respinsă în cazul primei inițiative și atunci, deși ideea bună a fost adoptată în două rânduri de grupuri diverse de parlamentari, ea să nu ajungă să trăiască.

Este mult mai corect să dăm drumul acestei inițiative legislative, fiindcă procedura pe prima nu este terminată, deci nu există, deocamdată, reglementare în acest domeniu.

Mai sunt multe etape.

Trebuie să se pronunțe Camera Deputaților, trebuie să se ajungă la președinte, trebuie să nu fie atacată la Curtea Constituțională, trebuie ca președintele să nu o retrimită la Parlament și trebuie să fie publicată în Monitorul Oficial.

În ziua în care va fi publicată în Monitorul Oficial, li se va atrage atenția stimaților colegi deputați că există reglementare în domeniu.

Până atunci, dacă ideea este bună, haideți să-i dăm drumul de aici, ca să fim siguri că ea va fi pusă în operă!

Domnul Teodor Viorel Meleșcanu:

Mulțumesc domnului senator Rădulescu.

Doamna senator Olguța Vasilescu, microfonul nr. 4, vă rog.

Doamna Lia Olguța Vasilescu:

Eu vreau să-i spun colegului Rădulescu că, dacă noi, astăzi, respingem această propunere legislativă, nu înseamnă că la Camera Deputaților ea nu poate să fie adoptată.

Deci argumentul acesta nu stă în picioare.

A doua chestiune.

Încerc să evit o procedură care s-ar putea să ne aducă tot felul de probleme, în sensul că putem să facem pe bandă rulantă același proiect de lege și, de fiecare dată, Senatul să voteze favorabil și să ajungem într-o chestiune legislativă în care să nu ne mai descurcăm.

E pur și simplu foarte logic.

Din moment ce s-a votat favorabil din partea Senatului o asemenea inițiativă legislativă, haideți s-o lăsăm să-și urmeze cursul la Camera Deputaților, iar cei de acolo vor vedea dacă ea a fost respinsă și se face altă majoritate parlamentară, de care se teme atât domnul Rădulescu! Se poate ca, până la urmă, această inițiativă să treacă acolo.

Deci una nu o exclude pe cealaltă.

Este, pur și simplu, o chestie procedurală ce am cerut eu.

Vă mulțumesc.

Domnul Teodor Viorel Meleșcanu:

Vă mulțumesc foarte mult.

Așa este.

Eu cred că au fost numeroase argumente, și pro, și contra, e o chestiune strict de procedură.

Nimeni nu a atacat pe fond ideea.

Domnule senator Urban, vă rog, microfonul nr. 2.

După aceea poate rugăm liderii grupurilor politice să ne spună care a fost punctul lor de vedere în ce privește procedura.

Vă rog, domnule Urban.

Domnul Iulian Urban:

Mulțumesc, domnule președinte.

La pescuit se spune "Hop, șalăul!" Eu am o inițiativă legislativă, împreună cu colegi de la Partidul Democrat Liberal, tot în materie de alocații, care are o vechime de șapte luni de zile.

Este depusă cu două luni de zile înaintea inițiativei legislative pe care tocmai am votat-o adineauri.

Deci, pe această logică prin care se șmecheresc în Birourile permanente modul în care se decide trimiterea la comisii, modul în care un minister, atunci când are el interes îți ține blocat șase luni de zile un punct de vedere, dacă am merge pe această idee, să respingem un proiect de lege al unui parlamentar sau al unor parlamentari pentru că, deja, un proiect de lege a trecut, nu am face absolut nimic decât să călcăm în picioare principiul parlamentarismului.

Iar apropo de negocierea politică, cred că acum o să observăm, din aceste discuții, faptul că negocierea politică în România, ca și minunile pe acest tărâm nu țin nici măcar trei zile.

Cred că nu țin nici măcar trei minute.

Domnul Teodor Viorel Meleșcanu:

Mulțumesc frumos, deși nu-mi place că sunteți foarte pesimist, domnule Urban, în legătură cu înțelegerea politică.

Au fost exprimate diverse puncte de vedere în legătură cu cea mai bună cale procedurală.

Îl invit pe domnul senator Igaș să ne spună care a fost concluzia liderilor noștri politici în legătură cu modul de a proceda aici.

Domnule Igaș, microfonul 2, vă rog.

Domnul Traian Constantin Igaș:

Liderii grupurilor politice au stabilit să susțină această inițiativă legislativă și vom da un vot pentru raportul de admitere, cu amendamente.

Domnul Teodor Viorel Meleșcanu:

Mulțumesc.

Stimați colegi, o să trecem la procedura de vot.

Suntem în fața unui raport al comisiei, de admitere, cu amendamente admise și voi supune, în consecință, votului dumneavoastră raportul comisiei, cu amendamentele admise.

Vă rog să votați.

Este vorba de o lege organică.

Domnule Urban, vă informez că ați fost pesimist...

Deși se spune că pesimistul este, de obicei, un optimist bine informat, de data aceasta am fost contraziși, din fericire.

Cu 73 de voturi pentru, două voturi împotrivă și o abținere, raportul a fost adoptat.

Supun acum la vot inițiativa legislativă.

Vă rog să votați.

Cu 73 de voturi pentru, două voturi împotrivă, nicio abținere, inițiativa legislativă a fost adoptată.

Adresa postala: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucuresti marți, 28 septembrie 2021, 3:43
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro