Plen
Sittings of the Senate of October 27, 2009
Abstract of the sittings
Full-text of the sittings
Published in Monitorul Oficial no.143/06-11-2009

Parliamentary debates
Calendar
- Chamber of Deputies:
2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002 2001 2000
1999 1998 1997
1996
Query debates
for legislature: 2016-present
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996

Meetings broadcast

format Real Media
Last meetings
09-07-2020
Video archive:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
You are here: Home page > Parliamentary Business > Debates > Calendar 2009 > 27-10-2009 Printable version

Sittings of the Senate of October 27, 2009

22. Dezbaterea și respingerea Propunerii legislative privind Codul deontologic al judecătorilor și procurorilor (L263/2009)
 
see bill no. L263/2009

Domnul Teodor Viorel Meleșcanu:

................................................

Trecem la punctul 5 din ordinea de zi suplimentară - Propunerea legislativă privind Codul deontologic al judecătorilor și procurorilor.

Este vorba despre o inițiativă legislativă a domnului senator Urban Iulian și a altor colegi deputați și senatori.

Comisia juridică, de numiri, disciplină, imunități și validări este raportoare.

Vă rog să poftiți aici.

Din partea Guvernului, Ministerul Justiției și Libertăților Cetățenești, doamna secretar de stat Rodica Constantinovici.

Din partea inițiatorilor, domnul senator Urban ne va prezenta inițiativa legislativă, după care, punctul de vedere al Guvernului.

Domnule senator Urban, microfonul 6.

Domnul Iulian Urban:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Această inițiativă legislativă are ca scop normarea modului în care judecătorii și procurorii trebuie să-și desfășoare activitatea în condiții de imparțialitate și să-și exercite îndatoririle profesionale cu responsabilitate, astfel încât justiția din țara noastră să reușească să scape de acele derapaje care, în acest moment, ne-au adus o notă de plată de aproape 18 milioane euro prin condamnări la CEDO.

Această inițiativă legislativă vine să normeze situații de genul celor care - probabil ați citit zilele trecute în ziare - magistrații care, inițial, au fost găsiți vinovați în cazul "Gorbunov" - un caz care aruncă o pată de rușine pe obrazul justiției din țara noastră - au fost scoși basma curată.

În ceea ce privește punctul de vedere al Guvernului, de a nu susține inițiativa legislativă, pe mine nu mă surprinde.

Ceea ce mă surprinde este punctul de vedere al CSM, deoarece acest Cod deontologic al judecătorilor și procurorilor, pe care eu îl supun atenției Domniilor Voastre, este, în esență, conținutul unei hotărâri a CSM-ului care, la ora actuală, se aplică.

Același CSM care vine la Comisia pentru Pactul pe justiție și ne cere ca noi, toate partidele politice din spectrul politic românesc, să adoptăm acest Pact pe justiție, care vizează tocmai această garantare a independenței magistratului, a respectării principiilor după care el trebuie să-și desfășoare activitatea, deci același CSM vine și spune că nu avem nevoie ca acest cod să fie reglementat prin lege.

Explicația o găsim, repet, în cazul "Gorbunov", în care procurorii, după un an și ceva de anchetă, au fost scoși nevinovați, deși știm cu toții că acolo s-a comis una dintre cele mai mari erori judiciare din ultimii ani din țara noastră.

Pe cale de consecință, solicitarea mea este să vă aplecați asupra acestui proiect de lege și, aceasta făcând parte din categoria legilor ordinare, să-i dăm un vot.

Eu cred că, dacă vrem să schimbăm cu adevărat ceva în justiția din țara noastră, nu trebuie să ne raportăm la simplele declarații politice care vor rezulta în urma Comisiei pentru Pactul pe justiție, trebuie să facem ceva și pentru justiție.

Uitați-vă că în fiecare ședință de plen reglementăm foarte multe inițiative legislative din domeniul asigurărilor sociale, suntem foarte generoși, poate, uneori, mergem prea departe către populism, umplem țara de asistați sociali, însă în cazul justiției uităm întotdeauna faptul că trebuie să primească și ea acele reglementări care să o ajute să ne scoată de pe lista țărilor din Europa care primesc cele mai multe condamnări la CEDO.

Vă mulțumesc.

Domnul Teodor Viorel Meleșcanu:

Mulțumesc domnului senator Urban.

Din partea Guvernului, o invit la microfon pe doamna Rodica Constantinovici pentru a prezenta punctul de vedere. Microfonul 8.

Doamna Rodica Constantinovici - secretar de stat în Ministerul Justiției și Libertăților Cetățenești:

Mulțumesc, domnule președinte.

Doamnelor și domnilor senatori,

Într-adevăr, Guvernul nu susține această Propunere legislativă privind Codul Deontologic al Judecătorilor și Procurorilor, nu pentru că nu ar fi întemeiate argumentele inițiatorilor, pe care le apreciem, ci având în vedere prevederile Legii nr. 317/2004 privind Consiliul Superior al Magistraturii, republicată, cu modificările și completările ulterioare, care stabilesc un alt nivel de reglementare pentru Codul deontologic al judecătorilor și procurorilor.

Este vorba de art. 38 alin. (1), potrivit căruia "plenul Consiliului Superior al Magistraturii adoptă Codul deontologic al judecătorilor și procurorilor și asigură publicarea acestuia în Monitorul Oficial al României".

În conformitate cu aceste dispoziții, acest cod este deja adoptat de Consiliul Superior al Magistraturii prin Hotărârea nr. 328/2005, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 815/2005, în temeiul prevederilor legale menționate și, de aceea, apreciem că nu se impune adoptarea unui alt cod deontologic prin act normativ la nivel de lege, mai ales că propunerea nu operează și o modificare a art. 38 alin. (1) menționat.

Vă mulțumesc.

Domnul Teodor Viorel Meleșcanu:

Și eu vă mulțumesc.

Comisia este reprezentată de domnul senator Țuțuianu, pe care îl rog să citească raportul comisiei.

Vă rog.

Microfonul 7.

Domnul Adrian Țuțuianu:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Comisia juridică, de numiri, disciplină, imunități și validări a întocmit un raport cu privire la această propunere legislativă.

Raportul este de respingere și a fost întocmit în data de 29 septembrie 2009, pentru argumentele care au fost prezentate aici de către reprezentantul ministerului și pe care nu le mai reiterez.

De asemenea, trebuie să aveți în vedere și avizul negativ al Comisiei pentru drepturile omului, culte și minorități.

Suntem în fața unei propuneri legislative care face parte din categoria legilor organice, Senatul fiind prima Cameră sesizată.

Vă mulțumesc.

Domnul Teodor Viorel Meleșcanu:

Vă invit la dezbateri generale.

Doamna senator Olguța Vasilescu. Microfonul 4.

Doamna Lia Olguța Vasilescu:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Sigur că suntem campioni la procese pierdute la CEDO, sigur că toți avem nemulțumirile noastre despre cum funcționează sistemul de justiție, dar, astăzi, suntem într-o dilemă.

Din câte știm noi PD-L-ul este singurul partid care a rămas la guvernare.

PD-L-ul a susținut un ministru, pe domnul Predoiu, care este ministrul justiției, și atunci nu înțelegem cum nu s-au pus de acord - fiind un singur partid, nemaifiind două care să nu se înțeleagă între ele -, cum nu s-au înțeles semnatarii acestei inițiative legislative cu domnul ministru Predoiu pentru a avea un aviz favorabil din partea Ministerului Justiției și Libertăților Cetățenești?!

Domnul Teodor Viorel Meleșcanu:

Vă mulțumesc, doamnă senator.

Mai sunt alte comentarii sau întrebări?

Vă rog, domnule senator.

Domnul Ion Rotaru:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Am o întrebare pentru doamna secretar de stat.

Dacă avem o lege din 2005, de ce astăzi, după patru ani, încă nu avem acest cod adoptat de CSM?

Vă mulțumesc.

Domnul Teodor Viorel Meleșcanu:

Vă mulțumesc, domnule senator Rotaru.

Mai sunt întrebări sau comentarii la dezbateri generale? Nu.

Îi dau cuvântul mai întâi doamnei secretar de stat Constantinovici pentru a răspunde la întrebarea domnului senator Rotaru și apoi dumneavoastră, domnule senator Urban.

Vă rog, doamnă secretar de stat. Microfonul 8.

Doamna Rodica Constantinovici:

Există o hotărâre a CSM în aplicarea art. 38 alin. (1) din Legea nr. 317/2008, este vorba despre Hotărârea nr. 328/2005, publicată în Monitorul Oficial al României nr. 815/2005, prin care este adoptat acest Cod deontologic.

De aceea spuneam că, practic, prin propunerea legislativă se reiau prevederile cuprinse în Codul deontologic deja în vigoare.

Domnul Teodor Viorel Meleșcanu:

Vă mulțumesc, doamna secretar de stat.

Domnul senator Urban.

Domnul Iulian Urban:

La întrebarea legată de punerea de acord cu domnul ministru Predoiu sunt sigur că mâine, cu ocazia audierilor la Comisiile juridice reunite ale Parlamentului, se va putea ridica această problemă direct domnului ministru.

În ceea ce privește acest Cod deontologic, este adevărat, este adoptat de CSM.

Această inițiativă legislativă a pornit în momentul în care Uniunea Națională a Judecătorilor din România, una dintre cele mai active asociații profesionale a judecătorilor, a acționat în instanță CSM-ul într-un caz în care un magistrat era tras la răspundere disciplinar, într-un caz de speță în care nu-și îndeplinise atribuțiile, iar Curtea de Apel București a pronunțat o hotărâre judecătorească în care se specifica că acest Cod deontologic ar fi trebuit să fie reglementat de Parlament, pentru că, în acest moment, avem această hotărâre a Consiliului Superior al Magistraturii, însă ea poate fi oricând modificată de către dânșii și așa se ajunge la situația în care nu se reușește să se asigure acea imparțialitate care ar trebui să ducă, în cazul magistraților asupra cărora planează suspiciuni că au încălcat acest Cod deontologic, la acele sancțiuni menite să asigure încrederea justițiabilului în actul de justiție care se face în această țară.

De aceea, am considerat că acest cod trebuie reglementat prin lege de Parlament și ar trebui să fie pus în aplicare de către CSM.

Domnul Teodor Viorel Meleșcanu:

Domnule senator Urban, am o curiozitate:

Codul propus de dumneavoastră, dacă este să-l comparăm cu cel adoptat de CSM, cam care este relația dintre ele? Pe fond, mă refer.

Domnul Iulian Urban:

Este vorba de forța probantă și de forța pe care o are în ierarhia actelor normative, așa cum este ea definită în Constituția României și cum o învățăm noi la Teoria generală a dreptului la oricare dintre facultățile de drept din țara noastră.

În mod evident, o lege adoptată de Parlament are o putere superioară unei hotărâri a CSM, chiar dacă aceasta se publică în Monitorul Oficial al României.

Domnul Teodor Viorel Meleșcanu:

Vă mulțumesc, domnule senator.

Stimați colegi, mai dorește cineva să pună întrebări sau să participe la dezbaterile generale?

Nu.

Trecem la procedura de vot.

Avem o propunere legislativă susținută astăzi de inițiator.

Avem un raport al comisiei care este de respingere a propunerii legislative.

Supun votului dumneavoastră raportul de respingere al comisiei, prezentat de domnul senator Țuțuianu.

Vă rog să votați.

Cu 37 de voturi pentru, 32 de voturi împotrivă și două abțineri, raportul a fost adoptat, în consecință, propunerea legislativă este respinsă.

Vă mulțumesc.

Adresse postale: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucarest, Roumanie dimanche, 12 juillet 2020, 14:01
Téléphone: +40213160300, +40214141111
E-mail: webmaster@cdep.ro