Plen
Sittings of the Senate of October 28, 2009
Abstract of the sittings
Full-text of the sittings
Published in Monitorul Oficial no.144/06-11-2009

Parliamentary debates
Calendar
- Chamber of Deputies:
2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002 2001 2000
1999 1998 1997
1996
Query debates
for legislature: 2016-present
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996

Meetings broadcast

format Real Media
Last meetings
09-07-2020
Video archive:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
You are here: Home page > Parliamentary Business > Debates > Calendar 2009 > 28-10-2009 Printable version

Sittings of the Senate of October 28, 2009

23. Dezbaterea Propunerii legislative pentru modificarea și completarea art. 1 alin. (1) și art. 2 alin. (1) lit. a) și e) din Programul național privind sprijinirea construirii de locuințe proprietate personală, aprobat prin Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 51/2006, aprobată cu modificări prin Legea nr. 12/2007, cu modificările și completările ulterioare (L482/2009); (votul pe raport și votul final se vor da în ședința de luni, 2 noiembrie a.c.)

Domnul Teodor Viorel Meleșcanu:

................................................

Trecem la punctul 18 din ordinea de zi - Propunerea legislativă pentru modificarea și completarea art. 1 alin. (1) și art. 2 alin. (1) lit. a) și e) din Programul național privind sprijinirea construirii de locuințe proprietate personală, aprobat prin Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 51/2006, aprobată cu modificări prin Legea nr. 12/2007, cu modificările și completările ulterioare.

Domnul senator Frâncu, inițiatorul, este aici.

Din partea Guvernului participă domnul secretar de stat Ioan Andreica.

Din partea comisiei, domnul senator Filip.

Dau cuvântul inițiatorului, domnul senator Frâncu, să ne prezinte propunerea legislativă. Microfonul 6.

Domnul Emilian Valentin Frâncu:

Am plecat de la premisa că, mai ales în mediul rural, există o lipsă acută de specialiști care să aibă domiciliul acolo.

Majoritatea medicilor, dascălilor au domiciliul în orașe și fac naveta, acest lucru împiedicându-i, evident, să-și desfășoare activitatea în cele mai bune condiții.

De aceea, am venit cu o propunere care a avut mai multe puncte.

Până la urmă, cu sprijinul Comisiei pentru administrație publică, organizarea teritoriului și protecția mediului, am reușit să găsim o formă acceptabilă și ne-am însușit amendamentul făcut.

Textul propunerii noastre legislative se referă la ideea ca specialiștii navetiști care au vârsta de până la 40 de ani și care doresc să-și stabilească domiciliul în localitățile în care lucrează să beneficieze de avantajele Programului național de construire de locuințe.

Practic, se mărește vârsta de la 35 la 40 de ani, deci să poată beneficia și cei care fac naveta, mai ales în localitățile din mediul rural, de aceste avantaje, stabilindu-se, evident, în localități, spre folosul comunităților locale.

Vă mulțumesc.

Domnul Teodor Viorel Meleșcanu:

Punctul de vedere al Guvernului. Microfonul 9, domnul secretar de stat Andreica.

Domnul Ioan Andreica -secretar de stat în Ministerul Dezvoltării Regionale și Locuinței:

Domnule președinte,

Doamnelor și domnilor senatori,

Referitor la art. 1, fac o singură precizare: ridicarea cuantumului de la 15.000 la 20.000 euro, la un calcul amănunțit, nu face decât să-i favorizeze pe cei care vor construi locuințe de peste 50.000 euro, cei care construiesc garsoniere sau apartamente cu două camere nu vor beneficia de acest amendament.

De aceea, considerăm că nu este în favoarea celor cu venituri mici și solicităm eliminarea.

Referitor la vârsta de 40 de ani, vreau să amintesc că toate formele de sprijin ale statului se referă la tineri între 18 și 35 de ani și nu credem că, printr-un un act normativ distinct, ar trebui să facem o extindere la 40 de ani.

Pe lângă faptul că ar apărea presiuni suplimentare pe buget, ar trebui să redefinim, de fapt, noțiunea de "tineri".

Mai mult decât atât, la ultimul articol, unde inițiatorul vorbește despre "specialiști navetiști", la 40 de ani, noțiunea de "navetist" nu este definită.

S-ar putea face diverse demersuri să devii navetist pentru 15 zile, pentru a beneficia de o locuință și, după aceea, să-ți schimbi statutul.

Sau altă situație: cel care locuiește cu chirie în localitate și nu este navetist, dar are 40 de ani, nu poate beneficia, în timp ce un navetist poate beneficia.

Credem că este o chestiune relativă și nedefinită, de aceea solicităm eliminarea.

Vă mulțumesc.

Domnul Teodor Viorel Meleșcanu:

Da. În legătură cu inițiativa ca atare...

Am înțeles că aveți niște observații punctuale pe care le-ați făcut în legătură cu vârsta, cuantumul și noțiunea de navetist, dar, sincer, care este punctul de vedere al Guvernului privind propunerea legislativă?

Domnul Ioan Andreica:

La primul punct, ridicarea subvențiilor de la 15.000 la 20.000 euro, credem că prin această inițiativă...

Domnul Teodor Viorel Meleșcanu:

Am înțeles.

Domnule secretar de stat Andreica, vă ascult cu foarte mare atenție.

Eu doresc punctul de vedere în legătură cu inițiativa în ansamblul său.

Domnul Ioan Andreica:

Guvernul nu susține inițiativa în ansamblu său.

Domnul Teodor Viorel Meleșcanu:

Vă mulțumesc.

Comisia? Raportul. Domnule senator Filip, vă rog să-l țineți de orice, numai de vorbă nu pe domnul senator Igaș. (Discuții. Rumoare. Vociferări. Râsete.)

Vă rog să ne prezentați raportul.

Domnul Petru Filip:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

În comisie, într-adevăr, am discutat amendamentele.

Cele la care face referire domnul secretar de stat au fost respinse, nu au fost admise, mă refer la cele legate de creșterea cuantumului de susținere financiară de la 15.000 la 20.000 euro.

Singurul lucru cu care am fost de acord și pe care l-am acceptat, după discuții, mă rog, eu zic că au fost constructive, a fost cel legat de "specialiștii navetiști", tocmai în ideea în care am putea da posibilitatea celor care sunt în situațiile prezentate - am discutat mai devreme despre medici - să poată avea o șansă să se stabilească acolo unde lucrează, iar administrațiile locale de acolo să-i "folosească" în adevăratul sens al cuvântului.

Am lăsat această portiță, despre aceasta este vorba.

De aceea, am elaborat un raport favorabil, cu un amendament admis.

Vă mulțumesc.

Domnul Teodor Viorel Meleșcanu:

Inițiatorul?

Domnul senator Frâncu, microfonul 6.

Domnul Emilian Valentin Frâncu:

O singură precizare.

Când am făcut prezentarea, am spus că din toate propunerile noastre am rămas cu ultimul punct, care era foarte clar.

Guvernul s-a referit, în avizul negativ pe care l-a dat pe ansamblul proiectului, doar la faptul că punctele 1 și 2 nu corespundeau.

Am fost de acord cu aceste lucruri.

Pe forma rămasă cred că și reprezentantul Guvernului este de acord, pentru că, în fond, este o creștere de 5 ani care li se oferă specialiștilor - dascălilor, medicilor -, o șansă să poată beneficia de avantajele acestui program. Și nu cred că sunt prea mulți, până acum, cei care au beneficiat de acest program.

Domnul Teodor Viorel Meleșcanu:

Vă mulțumesc, domnule senator Frâncu.

Domnul senator Urban. Vă rog. Microfonul 2.

Domnul Iulian Urban:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Îmi aduc aminte că domnul senator Frâncu a venit la Comisia juridică, de numiri, disciplină, imunități și validări și, într-adevăr, din câte știu, rămăsese ca Domnia Sa să ne comunice niște precizări care erau mai mult decât necesare.

În primul rând, era necesar să fie definită sfera juridică a noțiunii de "specialist navetist", să vedem exact ce se înțelege prin acest specialist.

Acum, specialist este fiecare pe domeniul lui de activitate.

În momentul în care operăm într-o lege cu noțiunile, ele trebuie definite foarte clar, pentru a nu lăsa loc interpretărilor.

Până la urmă, poate veni și un specialist lucrător în salubritate să spună că și el este specialist.

În al doilea rând, s-au ridicat probleme legate de distanță.

Ce înseamnă a face naveta? De exemplu, dacă locuiește în București și face naveta până în Otopeni, pe o distanță de câteva sute de metri sau un kilometru, trebuie văzut dacă se poate încadra sau nu în dispozițiile acestei legi.

Nu în ultimul rând, bineînțeles, perioada în care își desfășoară activitatea în localitatea care nu este localitatea lui de domiciliu, fiindcă și aici trebuie lămurită o problemă, trebuie înlăturate orice fel de abuzuri.

Într-adevăr, o comunitate din mediul rural poate să câștige de pe urma faptului că un medic sau un alt specialist vine să lucreze în zona respectivă, însă trebuie văzut pe ce perioadă.

Poate să stea o lună, două, să beneficieze de acest program - generos și foarte bun, până la urmă -, dar comunitatea poate rămâne, la un moment dat, fără acel specialist care, de fapt, a vrut doar să profite de oportunitatea legii.

Dacă se poate să primim lămuririle acum, deoarece eu țin minte că rămăsese să vină la Comisia juridică, de numiri, disciplină, imunități și validări cu ele, însă poate să ni le dea acum.

Domnul Teodor Viorel Meleșcanu:

Vă mulțumesc, domnule senator.

Mai sunt alți colegi care doresc să intervină sau să adreseze întrebări?

Domnul senator Günthner. Microfonul 2.

Domnul Günthner Tiberiu:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Aș vrea să-i răspund domnului senator Urban.

Noi am acceptat în comisie o derogare minimală pentru o anumită categorie de așa-numiți "specialiști navetiști", într-adevăr, care nu este clar definită, dar care, de altfel, ar avea dreptul la aceste subvenții, la această facilitate pe care o are această lege, până la 35 de ani.

S-a mai adăugat o diferență de 5 ani pentru această categorie, chiar dacă nu este foarte clar definită și indiferent la ce distanță face naveta.

Cred că, sub nicio formă, nu este o pierdere dacă această categorie reușește, cu o subvenție minimală, un ajutor minimal din partea statului, să-și facă o locuință.

Nu cred că va avea cineva de pierdut din treaba asta.

Sigur, dânșii au pus problema, în forma inițială a proiectului, "să-i lege" timp de 25 de ani, să nu poată vinde locuința.

E ceva absurd, pentru că în 25 de ani poate, pur și simplu, să moară familia respectivă, se pot întâmpla atâtea și atâtea evenimente, și să nu poată să dispună de locuință.

De aceea, eu cred că legea, în forma adoptată de comisie, nu are nimic pentru a nu putea fi promovată.

Vă mulțumesc.

Domnul Teodor Viorel Meleșcanu:

Și eu vă mulțumesc.

Domnule senator Rotaru, vă rog. Microfonul 4.

Domnul Ion Rotaru:

Mulțumesc, domnule președinte.

Cred că inițiativa este foarte bună și necesară și, chiar dacă suferă din punct de vedere al unor termeni folosiți, noi putem să facem o propunere de retrimitere la comisie pentru a corecta unele lucruri, care pot fi corectate, dar cred că prin această inițiativă se creează cadrul general și, în condițiile acestea, prin norme de aplicare, se pot reglementa niște lucruri care nu sunt foarte clare în acest moment.

Pe fond, repet, este o inițiativă bună.

Vorbeam mai înainte despre medicii rezidenți, acum vorbim despre tot ce înseamnă specialiști, în general, și noi, Grupul parlamentar al Alianței politice PSD+PC, vom susține această inițiativă.

Vă mulțumesc.

Domnul Teodor Viorel Meleșcanu:

Mulțumesc mult, domnule senator Rotaru.

Mai dorește cineva să intervină?

Domnule senator Oprea, vă rog. Microfonul 2.

Domnul Dumitru Oprea:

Inițiativa este foarte bună, dar știu că întotdeauna când rămân porți deschise sunt exploatate în favoare, uneori chiar creându-se o discriminare pozitivă.

Nu am sesizat dacă persoana care face naveta, nedefinind distanța, are o casă la marginea Bucureștiului și face naveta la 5 kilometri, iar noi îi dăm bani pentru a doua casă.

Domnul Teodor Viorel Meleșcanu:

Dacă nu sunt alte intervenții, îl rog pe domnul senator Filip să intervină și, eventual, domnul senator Frâncu, ultimul vorbitor.

Vă rog, domnule senator Filip. Microfonul 7.

Domnul Petru Filip:

Sunt absolut de acord cel puțin cu observațiile făcute aici de colegii senatori.

Sigur, orice se poate întâmpla, dar eu zic că o lege trebuie făcută, în primul rând, pentru cadrul general, și nu pentru cadrul particular.

Dacă este vorba ca cineva să încalce legea, o încalcă cu prevedere legală sau fără prevedere legală.

Acesta este un aspect.

Al doilea aspect.

Lăsarea cadrului deschis oferă posibilitatea administrațiilor locale să decidă ce înseamnă navetă, ce înseamnă specialiști, ce înseamnă..., până la urmă, de ce cadre de specialitate au nevoie, apropo de discuția care s-a deschis legat de definirea specialistului de care o comunitate are nevoie.

În final, comunitatea respectivă este cea care decide tipul de specialist de care are nevoie.

De la aceste principii am plecat în comisie în momentul în care am acceptat această prevedere care, într-adevăr, are un cadru suficient de larg încât să creeze discuții și necesitatea definirii unor termeni, dar noi nu am crezut necesar ca, în acest context legal, să și definim acești termeni.

Prin norme, fie că este vorba de Ministerul Dezvoltării Regionale și Locuinței, fie că este vorba de administrațiile locale, se poate defini ce înseamnă navetiști, ce înseamnă distanță, ce înseamnă toate celelalte.

Mulțumesc.

Domnul Teodor Viorel Meleșcanu:

Și eu vă mulțumesc.

Domnule senator Frâncu, doriți să mai adăugați ceva? Microfonul 6. Vă rog.

Domnul Emilian Valentin Frâncu:

Doar două precizări.

Termenul de "navetist" este deja încetățenit în limbajul comun, nu mai trebuie să fie explicat.

Nu cred că a pune o limită în 20 de kilometri sau mai mult, pentru a putea beneficia de un astfel de program, este necesar.

În legătură însă cu specialiștii, chiar și cu ideea de navetă, este foarte important că, până la urmă, consiliul local, comunitatea respectivă este cea care stabilește dacă își dă avizul...

Domnul Teodor Viorel Meleșcanu:

Domnule senator Frâncu, dacă nu aveți altceva în plus față de ce a spus domnul senator Filip, vă rog - domnul senator Filip ni le-a prezentat pe acestea - să nu le repetați.

Mulțumesc mult.

Stimați colegi, Suntem în fața unui raport de admitere, cu amendamente admise.

Supun votului dumneavoastră raportul comisiei, cu amendamentele admise.

Vă rog să votați.

Cu 35 de voturi pentru, 3 voturi împotrivă și 26 de abțineri, raportul a fost adoptat.

Supun votului dumneavoastră propunerea legislativă, astfel cum a fost amendată.

Vă rog să votați.

31 de voturi pentru, un vot împotrivă și 26 de abțineri, propunerea legislativă nu a întrunit numărul de voturi necesar.

Mulțumesc.

Adresse postale: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucarest, Roumanie dimanche, 12 juillet 2020, 16:04
Téléphone: +40213160300, +40214141111
E-mail: webmaster@cdep.ro