Carmen-Ileana Mihălcescu
Carmen-Ileana Mihălcescu
Ședința Camerei Deputaților din 16 februarie 2010
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.18/26-02-2010

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2020-prezent
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
15-09-2021
09-06-2021 (comună)
11-05-2021
Arhiva video:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2010 > 16-02-2010 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 16 februarie 2010

  1. Declarații politice și intervenții ale deputaților:
  1.5 Ileana Carmen Moldovan - declarație politică cu referire la Proiectul de Lege privind sistemul unitar de pensii publice;

 

Domnul Mircea Dușa:

  ................................................

Grupul parlamentar al PSD, doamna deputat Carmen Moldovan.

Doamna deputat, microfonul vă aparține.

Doamna Carmen Ileana Moldovan:

Le spun Bună dimineața! celor 10 colegi prezenți în sală.

Domnule președinte de ședință,

Stimați colegi,

Proiectul de lege privind sistemul unitar de pensii publice, recent avizat de Guvernul Boc, suscită critici pe cât de numeroase, pe atât de justificate. Proiectul are nu mai puțin de 112 pagini și este o nouă mărturie a apetenței Guvernului pentru supralegiferare în detrimentul simplității și concreteței. Actul normativ în discuție afectează prin implicațiile sale, atât categoria pensionarilor, în mod direct și imediat, cât și întreaga populație activă a României, adică viitorii pensionari ai țării.

Iată câteva critici succinte pe marginea acelor prevederi ale proiectului care reglementează creșterea graduală a vârstei de pensionare a femeilor de la 58 de ani și 9 luni, în prezent, la 60 de ani până în 2014, respectiv la 65 de ani până în 2030.

Discutăm așadar despre o modificare legislativă prin care Guvernul urmărește, prin sistemul public de pensii, pe de o parte, prelungirea stagiului complet de cotizare al femeilor, iar, pe de altă parte, egalizarea vârstei standard de pensionare a femeilor cu cea a bărbaților. Dezavuez categoric această inițiativă guvernamentală ca fiind inechitabilă, păguboasă și în fapt nejustificată din cel puțin trei motive.

În primul rând, într-un stat normal, condus de un guvern responsabil, prelungirea vârstei de pensionare ar trebui să fie un drept, și nu o obligație. Continuarea sau nu a activității profesionale ar trebui să depindă exclusiv de voința și respectiv de capacitatea persoanei de a-și exercita meseria la parametrii optimi astfel încât, cine dorește să poată activa și dincolo de o limită de vârstă fixată oricum arbitrar.

Similar, vârsta de pensionare s-ar cuveni flexibilizată suplimentar inclusiv între femei, cel puțin după categoria profesională, căci a considera egale ca efort și uzură munca unei asistente medicale la oncologie, de pildă, cu cea a unei secretare sau pe cea a unei profesoare universitare cu cea a unei însoțitoare de zbor, îmi pare o mostră de ignoranță deșănțată, pe care numai actualul guvern și-ar putea-o permite.

În al doilea rând, implicațiile proiectului de lege sunt, puțin spus, contraproductive, de-a dreptul nocive, pentru femeile angajate în sectorul public, aceasta întrucât inițiatorul omite în mod comod reticența angajatorilor din România față de persoanele vârstnice. Or, într-o societate încă vădit și profund patriarhală precum a noastră, a aproba proiectul de lege ar însemna să adăugăm discriminării asociate condiției de femeie o a doua formă de discriminare, de această dată după vârstă.

Unde și cum și în ce condiții se va putea angaja, de pildă, o femeie în vârstă de 61 de ani, cu studii medii, fostă funcționară la primăria din Răchițele?

Stimați colegi,

Îndrăznesc să sper că în viitoarele dezbateri în comisii și în plen nu vom invoca, așa cum face Guvernul, pretextul tratamentului egal al femeilor cu bărbații pentru a cere în fapt femeilor să lucreze până acestea cad literalmente din picioare.

În sfârșit, la fel cum a făcut-o deja în pretinsa expunere de motive a proiectului de lege, Guvernul va căuta în curând și în fața noastră pseudojustificări ale inițiativei sale. Ni se vor menționa atunci îmbătrânirea populației și creșterea treptată a speranței de viață, agravarea ratei de înlocuire sau prezumtive fraude masive în pensionările pe caz de invaliditate, sau multiplicarea pensionărilor anticipate.

Oricare vor fi aceste explicații, la orice analiză sumară, de bun simț chiar, veți putea constata că nu femeile vârstnice din România sunt vinovate de toate acestea. Nu pe ele trebuie să ne răzbunăm pentru eventuale cazuri frauduloase de pensionare anticipată. Nici pentru lipsa oricărei politici demografice în ultimii 20 de ani și nici pentru îmbătrânirea populației, un fenomen oricum global și nu strict cantonat României. Iar a trăi mai mult nu înseamnă necesarmente și a trăi mai bine sau mai sănătos, poate dimpotrivă.

Vă mulțumesc.

Domnul Mircea Dușa:

Mulțumim.

Adresa postala: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucuresti luni, 20 septembrie 2021, 13:18
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro