Ciprian-Florin Luca
Ciprian-Florin Luca
Ședința Camerei Deputaților din 16 februarie 2010
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.18/26-02-2010

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2020-prezent
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
20-09-2021
15-09-2021
09-06-2021 (comună)
11-05-2021
Arhiva video:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2010 > 16-02-2010 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 16 februarie 2010

  1. Declarații politice și intervenții ale deputaților:
  1.22 Ciprian-Florin Luca - declarație politică cu obiectul: "Președintele Traian Băsescu duce în Moldova modelul românesc de succes al costului de 80 de milioane euro pentru un kilometru de autostradă";

 

Domnul Mircea Dușa:

  ................................................

Grupul parlamentar al PSD, domnul deputat Ciprian Florin Luca.

Domnul Ciprian Florin Luca:

Domnule președinte,

Declarația mea politică este cu privire la celebrul împrumut dat de România, deci: "Președintele Traian Băsescu duce în Moldova modelul românesc de succes al costului de 80 de milioane euro pentru un kilometru de autostradă".

România a decis să acorde Republicii Moldova un sprijin financiar nerambursabil în sumă de 100 milioane de euro, a declarat președintele Băsescu la Chișinău, în cadrul vizitei făcute la sfârșitul lunii ianuarie 2010. Aceste fonduri vor fi acordate în tranșe anuale a câte 25 de milioane de euro, în perioada următorilor ani, respectiv în 2010-2013. Aceste fonduri, afirmă președintele României, "vor fi utilizate în proiecte de revitalizare a infrastructurii, iar finanțarea se va face în baza unui acord care va fi definitivat în zilele următoare.

Președintele Traian Băsescu a fost însoțit în vizita din Moldova de primul specialist din Ministerul Transporturilor, domnul ministru Radu Berceanu, care a avut misiunea de a transfera din experiența și competențele României în materia dezvoltării infrastructurii rutiere prin promovarea proiectelor de construire a autostrăzilor.

Probabil, Traian Băsescu a omis să facă cunoscut părții moldovene că, în anul 2009, toate rapoartele Comisiei Europene arată că, dacă există un minister care a fost incapabil să promoveze vreun proiect finanțat din fonduri europene care să fie aprobat, acesta este Ministerul Transporturilor; or, zona de maxim interes este cea mai rămasă în urmă în România.

Construcția unei porțiuni de autostrada pe banii constructorului devine astăzi o certitudine, după ce Ministerul Transporturilor și consorțiul franco-elen Vinci-Aktor vor semna contractul de concesiune care se va întinde pe o perioadă de 30 de ani, pentru tronsonul Comarnic-Brașov (55 km). Valoarea prevăzută în contract este de 1,57 miliarde de euro, iar construcția acestui tronson ar urma să se finalizeze în 2014. De asemenea, suma pe care o va plăti statul român, după al. cincilea an de concesiune, va fi de 180 milioane euro anual, suma finală ajungând la 4,8 miliarde de euro după 30 de ani, respectiv până în anul 2040, astfel costul autostrăzii în România devine 80 de milioane de euro pe km.

Pentru a evidenția costul unui km de autostradă la momentul de referință 2010, vom prezenta referințele privind costul unui kilometru de autostradă în unele țări ale Uniunii Europene cum ar fi:

  • Franța 46,35 milioane euro
  • Anglia 32,4 milioane euro
  • Austria 20-35 milioane euro
  • Slovacia 34-73 milioane euro
  • România 80 milioane euro.

Premierul Emil Boc și ministrul transporturilor, Radu Berceanu, au semnat contractul pentru tronsonul de autostradă Comarnic-Brașov. Contractul este atribuit consorțiului Vinci-Aktor și prețul final pe care îl va plăti statul român este de 4,8 miliarde euro. Totodată, premierul Emil Boc formulează o opinie proprie și afirmă că, prin semnarea contractului privind construcția tronsonul autostrăzii Comarnic-Brașov (55 km). "Transmit un mesaj pentru tot ce înseamnă infrastructură, sunt convins că nu este departe ziua când și alte tronsoane vor fi parte a unui parteneriat public-privat; Sibiu-Pitești poate fi alt tronson."

Dacă acesta este mesajul transmis de președintele Traian Băsescu Republicii Moldova, și dacă presupusul acord de asistență financiară nerambursabilă de 100 de milioane euro destinat Republicii Moldova pentru perioada 2010-2013 se suprapune transferului de competență a specialiștilor români în materia construcției de autostrăzi, atunci putem ușor "constata că vizita președintelui Traian Băsescu în Republica Moldova nu face decât să promoveze transferul incompetenței și incapacității administrației Boc privind realizarea infrastructurii rutiere din România înspre Republica Moldova.

Mulțumesc.

Domnul Mircea Dușa:

Mulțumim. Cred că am epuizat lista.

Adresa postala: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucuresti marți, 21 septembrie 2021, 8:51
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro