Zanfir Iorguș
Zanfir Iorguș
Ședința Camerei Deputaților din 16 februarie 2010
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.18/26-02-2010

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2020-prezent
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
15-09-2021
09-06-2021 (comună)
11-05-2021
Arhiva video:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2010 > 16-02-2010 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 16 februarie 2010

  1. Declarații politice și intervenții ale deputaților:
  1.77 Zanfir Iorguș - declarație politică intitulată "Reforma sistemului public de pensii - necesitate majoră în contextul economic actual";

Intervenție consemnată conform materialului depus la secretariatul de sedință

 

Domnul Zanfir Iorguș:

,,Reformarea sistemului public de pensii - necesitate majoră în contextul economic actual"

Ca în multe state ale Europei, și în România se pune tot mai acut, în ultima vreme, problema posibilităților de susținere a actualului sistem public de pensii. Și asta deorece, în acest moment ne confruntăm cu provocări majore privitoare la durabilitatea sistemului public de pensii, atât pe termen scurt, cât și pe termen lung. Este vorba, pe de-o parte, despre problemele de recuperare pe termen scurt, iar pe de altă parte, despre problemele datorate numărului relativ mic de contributori la sistem, în raport cu numărul de beneficiari.

Sistemul public de pensii este supus unor riscuri majore, fiind afectat de cheltuieli foarte mari, și nu se mai poate baza la nesfârșit pe subvențiile de la bugetul de stat ca soluție de criză.

De asemenea, procesele socio-demografice care au schimbat țara noastră în ultimele două decenii (îmbătrânirea și reducerea populației) transformă problema administrării mai eficiente a sistemelor de pensii în cea mai mare provocare a sistemului de protecție socială din România.

Cheltuielile anuale pentru pensii se cifrează la peste 10 miliarde de euro, adică peste 9% din p.i.b. și peste 26% din toate cheltuielile bugetului general consolidat, reprezentând cea mai mare categorie de cheltuieli publice.

Pensionarea anticipată, adoptată de statul român ca soluție la problema șomajului, a dus la explozia numărului de pensionari în sistemul public. Numărul pensionarilor de invaliditate a crescut incredibil de mult în perioada 1990-2008, de cele mai multe ori prin fraudă. Este ca și cum populația României s-ar fi îmbolnăvit în proporție de masă.

În prezent, numărul total de pensionari se ridică la 5,7 milioane, față de numai 4,9 milioane de contribuabili, iar raportul dintre numărul de salariați și numărul de pensionari din sistemul public de pensii este de 1 la 1. Dacă sunt luați în considerare și pensionarii din categoriile speciale, precum și pensionarii agricultori (care nu sunt incluși în sistemul public, contributiv), raportul dintre salariați și pensionari devine 1 la 1,2, creându-se astfel dezechilibre majore și deficite anuale semnificative la bugetul de pensii.

În acest context, măsura elaborării Proiectului Legii unitare a pensiilor reprezintă un pas de o importanță și necesitate majore în domeniul reformei sistemului public de pensii, iar adoptarea unei astfel de legi trebuie susținută și se impune cu celeritate.

Prin prevederile reformatoare pe care le conține, noua lege a sistemului unic de pensii ar aduce, în primul rând, economii importante la bugetul de pensii, prin creșterea vârstei de pensionare și descurajarea pensionărilor anticipate. În același timp, s-ar reduce deficitul bugetului de pensii, prin cooptarea în sistemul public a celor care încasează venituri din profesii liberale și a categoriilor de funcționari publici care beneficiază de pensii stabilite prin legi speciale și plătite de la bugetul de stat.

De aceea, adoptarea și implementarea unor astfel de măsuri trebuie realizate cât mai repede cu putință. Fără o reformare radicală și fără dezvoltarea sistemului privat de pensii, pe termen lung, riscăm ca adoptarea monedei unice să fie pusă în pericol, ca urmare a depășirii pragului maxim privind deficitul bugetar. De asemenea, România va rămâne în continuare printre statele cu cele mai nesustenabile bugete publice de pensii din UE, va ajunge în 50 de ani să cheltuiască jumătate din bugetul general consolidat numai pentru plata pensiilor publice, iar sistemul de pensii va constitui piatra de încercare a fiecărei guvernări de aici înainte.

Adresa postala: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucuresti luni, 20 septembrie 2021, 13:50
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro