Dan-Ștefan Motreanu
Dan-Ștefan Motreanu
Ședința Camerei Deputaților din 16 februarie 2010
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.18/26-02-2010

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2020-prezent
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
20-09-2021
15-09-2021
09-06-2021 (comună)
11-05-2021
Arhiva video:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2010 > 16-02-2010 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 16 februarie 2010

  1. Declarații politice și intervenții ale deputaților:
  1.82 Dan-Ștefan Motreanu - declarație politică intitulată "Premierul Boc propune revizuirea cu repetiție a Constituției";

Intervenție consemnată conform materialului depus la secretariatul de sedință

 

Domnul Dan-Ștefan Motreanu:

"Premierul Boc propune revizuirea cu repetiție a Constituției"

Primul-ministru Emil Boc, în cadrul unui interviu acordat unei agenții de presă, a cerut public liderilor partidelor din Opoziție, pe un ton ce seamănă mai mult a ultimatum, "Să menționeze foarte clar dacă susțin modificările la Constituție, în sensul celor votate de români, pentru reducerea numărului de parlamentari de la 471 la 300 și trecerea la Parlament unicameral imediat, în acest an".

Domnul prim-ministru uită probabil că Parlamentul nu este sub controlul Guvernului, ci invers. De asemenea, poate domnia sa nu știe că orice mandat imperativ este nul. Deci, din calitatea de prim-ministru nu poate da ordine și directive Parlamentului și parlamentarilor. Trec peste aceste inadvertențe procedurale și mă voi referi la fondul problemei.

Domnul fost profesor de drept constituțional Emil Boc, ar trebui să știe cel mai bine care sunt etapele revizuirii legii fundamentale a statului român. Până să se ajungă la constituirea unei comisii parlamentare speciale pentru revizuirea Constituției, în prelabil trebuie să se întâlnească reprezentanții partidelor parlamentare, pentru a se pune de acord în privința unui calendar și a unor probleme de ordin general privind proiectul viitoarei Constituții. Constat cu regret că și în acest caz, pentru primul-ministru al României, procedurile constituie un moft.

Domnul Emil Boc, din câte am înțeles, propune revizuirea Constituției doar pentru modificarea sistemului parlamentar. (În paranteză, îi atrag atenția celui care a predat drept constituțional studenților clujeni, și care a fost aproape un mandat și deputat, că reducerea numărului de parlamentari nu ține de Constituție, ci de Legea electorală.) Stau și mă întreb dacă domnul prim-ministru al României nu știe că începând cu 1 ianuarie 2007 suntem stat membru al Uniunii Europene și în consecință trebuie să revizuim legea fundamentală mult mai substnțial, pentru a o armoniza cu Constituția Europeană și, nu în ultimul rând, pentru a amenda o serie de articole din textul actual care sunt confuze sau depășite. Conform punctului de vedere al domnului Emil Boc, ar urma să modificăm urgent Constituția pentru a satisface un capriciu electoral al șefului statului, după care, mai formăm o comisie specială pentru revizuirea generală a Constituției. Dacă s-ar ajunge la așa ceva, nu doar Parlamentul, ci întreaga clasă politică s-ar umple de ridicol. Domnul Emil Boc trebuie să știe că revizuirea Constituției nu este totuna cu modificarea, prin ordonanță de urgență, a unei alte ordonanțe emisă greșit de Guvern, așa cum s-a întâmplat în mandatul cabinetelor de după ianuarie 2009. Revizuirea Constituției reprezintă un proces complex de legiferare, care nu se realizează peste noapte.

Pe de altă parte, nu înțeleg intenția domnului Boc și a PD-L de a propune trecerea la unicameralism, din moment ce din anul 2013, sistemul parlamentar va trebui să fie bicameral, în urma modificărilor ce vor fi aduse împărțirii administrativ-teritoriale a României. Nu în ultimul rând, premierul Emil Boc trebuie să țină cont că parlamente unicamerale se regăsesc în state mici și foarte mici, de genul Sloveniei sau Luxemburgului, ceea ce nu este cazul unui stat ca România, al șaptelea ca mărime din Uniunea Europeană.

În ceea ce privește așa-zisele economii care s-ar face prin trecerea la unicameralism, acestea sunt ridicol de mici și nu influențează cu nimic exerciuțiul bugetar. Reducerea cheltuielilor nu se justifică atunci când este vorba de instituții democratice, așa cum este Parlamentul. Și nu este doar poziția mea, în calitate de reprezentant al Opoziție Un punct vedere similar l-am regăsit chiar în Raportul Comisiei prezidențiale constituționale. "Dincolo de aceste nuanțe, ceea ce trebuie să domine, în cazul unei opțiuni unicamerale, nu este calculul de natură economică (reducerea alocației bugetare), ci imperativul unui design constituțional echilibrat și inteligent". Acest citat se regăsește în respectivul raport și poate fi citit pe site-ul Președenției României. Cred că domnul Emil Boc ar trebui să mai îmbrace odată haina de deputat pe care a purtat-o când a fost membru al Comisiei de revizuire a Constituției și să aplice acum, ceea ce considera că este regulamentar, normal și moral atunci.

Adresa postala: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucuresti marți, 21 septembrie 2021, 7:27
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro