Plen
Sittings of the Senate of December 16, 2009
Abstract of the sittings
Full-text of the sittings
Published in Monitorul Oficial no.161/28-12-2009

Parliamentary debates
Calendar
- Chamber of Deputies:
2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002 2001 2000
1999 1998 1997
1996
Query debates
for legislature: 2016-present
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996

Meetings broadcast

format Real Media
Last meetings
09-07-2020
Video archive:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
You are here: Home page > Parliamentary Business > Debates > Calendar 2009 > 16-12-2009 Printable version

Sittings of the Senate of December 16, 2009

17. Dezbaterea și adoptarea Propunerii legislative pentru modificarea Legii nr. 363/2007 privind combaterea practicilor incorecte ale comercianților în relația cu consumatorii (L597/2009)
 
see bill no. L597/2009

Domnul Teodor Viorel Meleșcanu:

................................................

La punctul 15 din ordinea de zi este înscrisă Propunerea legislativă pentru modificarea Legii nr. 363/2007 privind combaterea practicilor incorecte ale comercianților în relația cu consumatorii.

Printre inițiatori, domnul senator Urban, care dorește să susțină această propunere legislativă.

Vă rog. Microfonul 2.

Domnul Iulian Urban:

Vă mulțumesc frumos, domnule președinte.

Această inițiativă legislativă vine să sancționeze practicile incorecte adoptate de unele lanțuri de magazine și de retail din România, care utilizează tot felul de promoții înșelătoare, cuponiade, prin care nu urmăresc decât să-și crească vânzările, aceste promoții neaducând consumatorilor acele beneficii, cadouri sau avantaje care le sunt promise.

Exemplele sunt foarte multe.

Recent, unul dintre cele mai mari lanțuri de retail din România a avut o asemenea promoție înșelătoare, care a născut sute de sesizări la Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor.

Singura variantă de lucru pe care, la acest moment, o putem oferi inspectorilor OPC este aceea de a majora amenzile, pentru că s-a constatat faptul că aceste lanțuri de retail preferă să plătească niște amenzi foarte mici în schimbul beneficiilor enorme de ordin financiar pe care le obțin de pe urma acestor promoții înșelătoare.

Acestea încalcă o lege ce există la acest moment în România, dar care, din păcate, are prevăzute niște amenzi de valori mici.

Vă mulțumesc.

Domnul Teodor Viorel Meleșcanu:

Vă mulțumesc foarte mult.

Din partea Guvernului, domnul secretar de stat Iliescu. Microfonul 10.

Domnul Valentin Adrian Iliescu:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Doamnelor și domnilor senatori.

Față de această inițiativă legislativă, Guvernul nu a emis, până la această oră, un punct de vedere.

Există un proiect care urmează să se discute, probabil, după ce noul guvern va fi învestit.

Parcurgând lista elementelor care au determinat un punct de vedere nefavorabil în cadrul comisiei de specialitate, putem să vă spunem că, cel puțin ca proiect, la nivelul Guvernului argumentele folosite de comisia de specialitate ni le însușim, motiv pentru care vă solicităm respingerea acestei inițiative legislative.

Vă mulțumesc.

Domnul Teodor Viorel Meleșcanu:

Mulțumesc, domnule secretar de stat Iliescu.

Din partea Comisiei economice, industrii și servicii, domnul senator Dorel Constantin Vasile Borza.

Vă rog. Microfonul 7.

Domnul Dorel Constantin Vasile Borza:

Mulțumesc, domnule președinte.

Suntem în fața unei legi ordinare, iar Senatul este primă Cameră sesizată.

Într-adevăr, nu avem un punct de vedere în scris al Guvernului, dar Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor consideră că nu se impune modificarea Legii nr. 363/2007.

Față de aceste argumente, membrii comisiei au hotărât, cu majoritate de voturi, să întocmească un raport de respingere, pe care îl supun plenului Senatului.

Domnul Teodor Viorel Meleșcanu:

Vă mulțumesc.

La dezbateri generale, domnul senator Urban.

Vă rog. Microfonul 2.

Domnul Iulian Urban:

Mie mi se pare absolut surprinzător faptul că, în vreme ce Guvernul nu transmite un punct de vedere oficial la comisia permanentă a Senatului care a adoptat raportul, Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor vine și, în ciuda reclamațiilor existente, în ciuda faptului că se declară că au mâinile legate în ceea ce privește sancționarea acestor încălcări ale legii, tocmai prin prisma valorilor foarte mici ale amenzilor care se pot aplica în acest moment, spune că nu au nevoie ca aceste amenzi să fie majorate.

Pentru informarea colegilor noștri, este bine de știut că în Franța, acolo de unde provine majoritatea lanțurilor de retail care acționează și pe piața românească, cea mai mică amendă pentru înșelarea consumatorilor prin reclamă mincinoasă pleacă de la 100.000 de euro.

Noi nu putem face acest pas în România, deși aici multe dintre aceste lanțuri de retail au încasări mai mari decât în Franța, țara lor de origine, însă a veni și a spune că este suficientă o amendă de 1.000

sau 2.000 de lei, în condițiile în care beneficiile sunt de milioane de euro de pe urma acestor promoții înșelătoare, mi se pare cel puțin absurd.

Domnul Teodor Viorel Meleșcanu:

Mulțumesc domnului senator Urban.

Vă consult dacă mai dorește cineva să intervină sau să pună întrebări.

Domnul senator Daea. Microfonul 4.

Domnul Petre Daea:

Domnule președinte, Doamnelor și domnilor senatori, Din capul locului, vreau să spun că voi vota raportul de respingere al comisiei, dar domeniul trebuie abordat.

Votez pentru că nu am argumentele tehnice pentru a susține altfel, dar realitatea ne obligă să ne oprim atent asupra acestui aspect.

Relația existentă astăzi în piața produselor are diverse fațete, și una dintre acestea a fost prezentată de colegul meu, inițiatorul actului normativ.

Domeniul reclamă o abordare, motiv pentru care spun aici, în plenul Senatului, ca și reprezentanții Guvernului să fie atenți și să compunem un act normativ care să scoată din miezul relațiilor comerciale acel putregai care există și trebuie să-l vedem ca atare și să acționăm în consecință.

Vă mulțumesc.

Domnul Teodor Viorel Meleșcanu:

Vă mulțumesc, domnule senator Daea.

Mai dorește cineva să intervină?

În final, îi dau cuvântul domnului secretar de stat Iliescu.

Mai dorește cineva să intervină?

Nu mai dorește nimeni.

Domnule secretar de stat Iliescu - microfonul 10 -, pe scurt.

Domnul Valentin Adrian Iliescu:

Înțeleg perfect atitudinea colegilor senatori față de o problemă care există și pe care nimeni nu o poate ascunde, însă există cel puțin două lucruri asupra cărora trebuie să reflectăm.

Probabil și Guvernul, atunci când a amânat luarea unei decizii, a plecat de la ideea că soluția este corectă - și mă bucur că toată lumea, inclusiv domnul senator Daea, a apreciat că este nevoie de o reglementare -, dar să găsim soluții care nici să nu lovească mediul privat de afaceri și nici să nu ne ducă sub incidența încălcării unor directive europene.

Aș vrea să spun că, din punctul meu de vedere, dar și al tuturor, majorarea amenzilor contravenționale poate că pentru marii agenți economici nu ar fi o problemă, numai că această lege, așa cum a fost redactată, se referă la toți întreprinzătorii, inclusiv la micii întreprinzători care lucrează în domeniul comercial.

În privința introducerii unui art. 51 în anexa la legea respectivă, fac precizarea că această anexă are la bază lista neagră a practicilor incorecte întocmită de către Comisia Europeană printr-o directivă europeană, și ea nu poate fi modificată decât la nivelul Uniunii Europene prin revizuirea directivei, cu implicarea Parlamentului European și a Consiliului Europei.

Cred și insist, chiar dacă, să zicem, plenul de astăzi va respinge această inițiativă, așa cum domnul senator Daea a făcut foarte corect intervenția, ținând cont de dorința, de voința inițiatorului acestui proiect de lege, să facem un proiect mai bun - iar Guvernul are tot interesul să combată aceste practici incorecte în relația cu consumatorii -, să găsim o formă care să fie un instrument util pentru combaterea acestor practici.

Vă mulțumesc.

Domnul Teodor Viorel Meleșcanu:

Vă mulțumesc.

Domnul senator Urban, microfonul 2.

Domnul Iulian Urban:

Sigur, înțeleg că ar trebui să acceptăm statutul de a fi în postura în care numai Guvernul poate să vină cu reglementări atunci când sunt probleme pe o anumită piață sau când are incidență o anumită dispoziție legală.

Eu cred că, alături de mine, toți colegii din Parlament vor refuza să facă acest lucru, pentru că Guvernul poate să vină cu o asemenea inițiativă legislativă într-o lună, într-un an, în 10.

Aceste practici incorecte au loc în anumite lanțuri de retail care, din păcate, dacă vă uitați, înseamnă cam 30-40% din ceea ce se comercializează din nivelul bunurilor de consum către consumatorul final din România.

Știu de la teoria generală a dreptului și în orice normă de tehnică legislativă eu nu am regăsit faptul că am putea să dăm legi aplicate pentru lanțul de magazine X sau Y.

Când faci o lege, o faci să fie aplicabilă erga omnes, pentru absolut toți subiecții ei, astfel încât nu putem face legi cu dedicație.

Eu cred că, până la urmă, având în vedere și anul de criză care vine, cu atât mai mult trebuie să încercăm să facem tot ce se poate ca să-i protejăm pe acești consumatori finali, deoarece ei, cu fiecare reclamă înșelătoare, cu fiecare cuponiadă care îi păcălește că le dă premii, își pierd încrederea în comerț, și această pierdere a încrederii, pe fondul crizei financiare, va duce la stagnarea totală a comerțului, a vânzărilor din România, și nu ne dorim acest lucru.

Micii comercianți din România să știți că nu se încadrează la aceste dispoziții, pentru că ei nu sunt în stare, un magazin mic de cartier nu e în stare să facă promoții și cuponiade de nivelul celor pe care le fac marile lanțuri de retail, care, repet, acoperă între 30 și 40% din piața vânzărilor de bunuri către consumatorul final.

Domnul Teodor Viorel Meleșcanu:

Vă mulțumesc.

Domnul senator Severin. Microfonul 3.

Domnul Georgică Severin:

Domnule președinte, Stimați colegi, Am ascultat cu atenție atât precizările inițiatorilor pe textul de lege, cât și punctul de vedere al Guvernului.

Sunt și eu interesat de apărarea drepturilor consumatorilor, dar să nu uităm că, în actualele condiții de criză, ar trebui să ne gândim foarte mult și la protejarea intereselor investitorilor, ale celor care produc, prin activitatea lor, profit și care plătesc impozite și taxe către statul român și permit întregului sistem bugetar să funcționeze.

Sunt de acord cu colegul Urban că nu putem să facem legi numai pentru anumite lanțuri de retail.

Aici vreau să fac o precizare, că Domnia Sa s-a referit la lanțuri de retail din Franța.

Cred că avem probleme cu lanțurile de retail din toată Europa, ca să nu se creadă că avem ceva cu structura francofonă și francofilă din România, dar nu cred că este cazul să înăsprim acum sistemul de sancțiuni, mai ales în condițiile în care știm foarte bine că o intenție bună din Parlament, în aplicarea ei pe teren, capătă cu totul altă amploare și se va referi și la micul magazin de la colț, și la supermarket.

Cred că trebuie să ne gândim la o liberalizare a mediului de afaceri, și nu la o intervenție din ce în ce mai cruntă a statului.

Nu putem fi pentru un etatism crâncen, ci, mai mult, pentru o liberalizare, și mi se pare firesc, suntem o țară europeană.

Cei care vor face asemenea practici false vor dispărea de pe piață din lipsă de clienți, nu prin intervenția statului.

Vă mulțumesc.

Domnul Teodor Viorel Meleșcanu:

Vă mulțumesc, domnule senator Severin, pentru abordarea liberală pe care ne-ați prezentat-o aici, lăsând pieței sarcina să rezolve problema coerenței politicilor la marile lanțuri de magazine.

Dacă nu mai sunt intervenții la dezbaterile generale, ați ascultat toate punctele de vedere, inclusiv al Guvernului, vă aduc la cunoștință că avem un raport de respingere.

Supun votului dumneavoastră raportul de respingere al comisiei.

Vă rog să votați.

Cu 27 de voturi pentru, 39 de voturi împotrivă și o abținere, raportul de respingere nu a fost adoptat.

În aceste condiții, supun votului dumneavoastră propunerea legislativă.

Vă rog să votați.

Cu 42 de voturi pentru, 23 de voturi împotrivă și 6 abțineri, propunerea legislativă a fost adoptată.

Adresse postale: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucarest, Roumanie dimanche, 12 juillet 2020, 15:29
Téléphone: +40213160300, +40214141111
E-mail: webmaster@cdep.ro