Plen
Sittings of the Senate of November 25, 2009
Abstract of the sittings
Full-text of the sittings
Published in Monitorul Oficial no.155/04-12-2009

Parliamentary debates
Calendar
- Chamber of Deputies:
2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002 2001 2000
1999 1998 1997
1996
Query debates
for legislature: 2016-present
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996

Meetings broadcast

format Real Media
Last meetings
13-07-2020
Video archive:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
You are here: Home page > Parliamentary Business > Debates > Calendar 2009 > 25-11-2009 Printable version

Sittings of the Senate of November 25, 2009

26. Dezbaterea și respingerea Propunerii legislative privind etichetarea produselor care conțin organisme modificate genetic (L485/2009)
 
see bill no. L485/2009

Domnul Teodor Viorel Meleșcanu:

................................................

Trecem la punctul 36 din ordinea de zi - Propunerea legislativă privind etichetarea produselor care conțin organisme modificate genetic.

Este o propunere legislativă având ca inițiatori un mare număr de deputați din partea Grupului parlamentar al PD-L - nu văd pe nimeni în sală (Rumoare, discuții.) - din partea Grupului parlamentar al Alianței politice PSD+PC și din partea Grupului parlamentar al UDMR...

Nu este prezent niciun inițiator.

Îl rog pe domnul vicepreședinte să prezinte punctul de vedere al Guvernului.

Domnul Corneliu Ceică:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Guvernul nu susține adoptarea acestei propuneri legislative în forma prezentată, iar principalele motive ar fi următoarele:

La nivelul Uniunii Europene, problematica organismelor modificate genetic este larg dezbătută în ceea ce privește influența pe care produsele care conțin, constau sau sunt obținute din organisme modificate genetic o pot avea asupra sănătății umane, animale și asupra protecției mediului.

Procedura comunitară de autorizare a organismelor modificate genetic implică pozițiile tuturor statelor membre, a Comisiei Europene și EFSA, instituție științifică independentă cu rol principal în evaluarea riscurilor alimentelor asupra sănătății umane, sănătății animale și protecției mediului, la nivelul Uniunii Europene.

Din informațiile deținute până în prezent, niciun stat al Uniunii Europene, chiar dacă și-a declarat deschis respingerea față de alimentele modificate genetic, nu a impus măsuri naționale de etichetare specifică.

Având în vedere cele prezentate și faptul că propunerea legislativă propune aplicarea unor cerințe suplimentare față de legislația comunitară pentru etichetarea produselor modificate genetic, Guvernul nu susține această inițiativă.

Vă mulțumesc.

Domnul Teodor Viorel Meleșcanu:

Vă mulțumesc.

Stimați colegi, vă rog să ne păstrăm răbdarea încă 15 minute, când vom încheia procedurile.

Din partea comisiei, domnul președinte Daea. Microfonul 7.

Domnul Petre Daea:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Doamnelor și domnilor senatori, În comisie s-a discutat, în unanimitate s-a hotărât, în consecință, vă prezentăm în plenul Senatului un raport de respingere a inițiativei.

Motivele sunt cele prezentate de domnul vicepreședinte.

În plus, pot spune că suntem prima Cameră sesizată cu o propunere legislativă ce are caracter de lege ordinară.

Domnul Teodor Viorel Meleșcanu:

Vă mulțumesc.

Dezbateri generale.

Dorește cineva?

Domnul senator Urban. Microfonul 2.

Domnul Iulian Urban:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Eu cred că propunerea legislativă este foarte bună.

Este foarte bună pentru că noi, consumatorii, avem acest drept de a ști ce anume conțin alimentele pe care le cumpărăm.

Avem dreptul de a fi informați atunci când mergem să cumpărăm din galantarele magazinelor.

Argumentul pe care l-a dat reprezentantul Guvernului și referirea la agenția europeană EFSA este mai mult decât nefericită.

EFSA, de-a lungul timpului, a fost angrenată în foarte multe scandaluri, și unul dintre cele mai mari scandaluri a fost legat de faptul că 20 de ani a aprobat folosirea unor aditivi alimentari din gama E-urilor despre care, după 20 de ani, a recunoscut într-un raport oficial că nu au ce să caute în mâncarea noastră, întrucât sunt nocivi, astfel încât eu consider că acest drept al românilor de a cunoaște ce conține mâncarea este unul fundamental, care nu poate fi negat, iar această inițiativă legislativă vine să facă acest lucru.

Că nu avem în Europa un sistem similar nu este nimic.

Cred că suntem singura țară din Europa care am brevetat Agenția Națională pentru Integritate, iată că aceasta funcționează.

Le este frică altor țări europene să-și instituie organisme similare, cum este ANI în România, însă cred că putem să le arătăm noi că inițiativele și ideile bune pot să vină și din România.

Mulțumesc.

Domnul Teodor Viorel Meleșcanu:

Mulțumesc și eu.

Mai dorește cineva să intervină?

Domnule senator Corlățean, vă rog, microfonul 3.

Domnul Titus Corlățean:

Mulțumesc, domnule președinte.

Dezbaterea este extrem de interesantă și, dacă cunoaștem un pic și normele europene, ce spune reprezentantul Guvernului este corect.

Nu există o obligație impusă statelor membre de a eticheta, ceea ce nu înseamnă că nu există dreptul, la nivelul legislației naționale, de a adopta anumite măsuri, inclusiv de informare a opiniei publice cu privire la ceea ce consumăm.

E o chestiune de protecție a consumatorului, pe care și la nivel național putem să o adoptăm la nivel legislativ.

Cel puțin punctul meu de vedere, individual, ca senator, merge în direcția propunerii legislative.

Mulțumesc.

Domnul Teodor Viorel Meleșcanu:

Vă mulțumesc și eu.

Dacă nu mai dorește nimeni să intervină, vă rezum situația.

Avem un raport al comisiei de respingere a propunerii legislative, Guvernul, prin intermediul Autorității Naționale Sanitare Veterinare și pentru Siguranța Alimentelor, a dat aviz negativ.

Au fost însă două intervenții, a domnului senator Iulian Urban și a domnului senator Titus Corlățean, care s-au referit la principalul argument, că, dacă alții nu au, nimic nu ne împiedică să avem noi.

Aveți deci o imagine completă asupra acestei dezbateri.

O să supun în primul rând la vot raportul comisiei, care este un raport de respingere a propunerii legislative.

Vă rog să votați.

Raportul nu a întrunit decât 26 de voturi pentru, 19 voturi împotrivă și 5 abțineri.

În aceste condiții, supun la vot propunerea legislativă.

Vă rog să votați.

Din păcate, nu a întrunit decât 32 de voturi pentru, 14 voturi împotrivă, 3 abțineri.

Propunerea legislativă a fost respinsă.

Adresse postale: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucarest, Roumanie mardi, 14 juillet 2020, 0:48
Téléphone: +40213160300, +40214141111
E-mail: webmaster@cdep.ro