Plen
Ședința Senatului din 25 noiembrie 2009
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.155/04-12-2009

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2020-prezent
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
20-10-2021 (comună)
09-06-2021 (comună)
11-05-2021
Arhiva video:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2009 > 25-11-2009 Versiunea pentru printare

Ședința Senatului din 25 noiembrie 2009

5. Continuarea dezbaterilor și adoptarea Proiectului de lege pentru aprobarea Ordonanței Guvernului nr. 10/2009 privind dreptul studenților înmatriculați la formele de învățământ la distanță sau cu frecvență redusă de a continua studiile la programe de studii de licență autorizate să funcționeze provizoriu sau acreditate (L348/2009)
 
consultă fișa PL nr. L348/2009

Domnul Teodor Viorel Meleșcanu:

................................................

Trecem la punctul 2 din ordinea de zi - Proiectul de lege pentru aprobarea Ordonanței Guvernului nr. 10/2009 privind dreptul studenților înmatriculați la formele de învățământ la distanță sau cu frecvență redusă de a continua studiile la programe de studii de licență autorizate să funcționeze provizoriu sau acreditate.

Avem un raport suplimentar de admitere al comisiei și un amendament respins.

Proiectul de lege face parte din categoria legilor ordinare.

Din partea Guvernului, domnul profesor Valentin Iliescu. Microfonul 9.

Profesor doctor, evident.

Domnul Valentin Adrian Iliescu - secretar de stat în Departamentul pentru Relația cu Parlamentul:

Bună dimineața, doamnelor și domnilor senatori!

Cu părerea de rău că nu sunt profesor, pentru care am o deosebită considerație, nu vreau să mai reiau considerentele exprimate în ședința precedentă.

Apreciem modul în care Comisia de învățământ, știință, tineret și sport și-a menținut punctul de vedere, cu care suntem de acord, motiv pentru care îi rog pe domnii și doamnele senatori să aprobe raportul comisiei de specialitate.

Domnul Teodor Viorel Meleșcanu:

Domnule președinte Hărdău, vă rog să urmați exemplul Guvernului: pe scurt.

Domnul Mihail Hărdău:

Bună ziua!

Doamnelor și domnilor senatori, reanalizând Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 10/2009, comisia și-a menținut punctul de vedere exprimat anterior.

Vă rugăm să fiți de acord cu poziția comisiei.

Domnul Teodor Viorel Meleșcanu:

Vă mulțumesc, domnule senator.

La dezbateri generale dorește cineva să ia cuvântul?

Doamna senator Andronescu, domnul senator Oprea. Microfonul 4, doamnă senator.

Doamna Ecaterina Andronescu:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Am venit la microfon în ideea să susțin în fața dumneavoastră aprobarea acestei ordonanțe.

Ea încearcă să facă două lucruri: să trimită în legalitate o universitate care a trecut dincolo de granițele legii, pe de o parte, iar pe de altă parte, să reglementeze situația studenților din forma "învățământ la distanță", formă de învățământ care era departe și de școală, și de carte.

Vă mulțumesc foarte mult.

Domnul Teodor Viorel Meleșcanu:

Și eu vă mulțumesc foarte mult, doamnă Andronescu.

Domnul senator Oprea, microfonul 2, vă rog.

Vă rog să urmați și dumneavoastră exemplul doamnei ministru și al predecesorilor.

Domnul Dumitru Oprea:

Aș face-o, dacă n-aș avea prea multe lucruri de comentat cu susținere.

Mă surprinde poziția Comisiei pentru învățământ, știință, tineret și sport, care, crezând că, dacă vine cu același raport, pe mine o să mă convingă și pe toți din țara aceasta care pledează pentru lucruri făcute conform legii.

Pe cei care au avut opoziție față de mine îi anunț că universitatea condusă de mine, Universitatea "Alexandru Ioan Cuza" din Iași, din 2001, a interzis profesorilor să mai facă naveta la alte universități - ori la Universitatea "Alexandru Ioan Cuza", ori la 20 de universități private.

În mandatul meu de rector nu am luat niciun leu de la vreo universitate privată.

În aceste condiții, aș vrea să vă spun că ordonanța suferă la cele mai elementare norme juridice din țara asta.

Au dreptate cei care au trudit pentru întocmirea raportului și a rămas o întrebare la care nu am primit niciun răspuns: cine din Ministerul Educației, Cercetării și Inovării a dat, într-un mandat de doi sau trei ani, 51.000 de diplome? Cine din minister a dat un document cu regim special fără să respecte hotărârea de guvern de la înmatricularea acelor serii? - fiindcă printr-o hotărâre de guvern se specifică numărul de studenți pe care Guvernul îi acceptă în seria respectivă.

Nu sunt de acord nici eu cu profesorii și conferențiarii făcuți peste noapte împotriva legilor.

Deci oamenii au muncit la raport, dar nu sunt de acord cu art. 1, care este total în afara legii, și vă rog un pic de atenție.

Citim împreună: "Pe data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe, universitatea respectivă încetează școlarizarea pentru toate specializările sau programele de studii autorizate provizoriu, acreditate la forma de învățământ la distanță".

Nu suntem ciudați? Conform legii, ca să funcționeze, trebuie să fie autorizate provizoriu în primii ani și apoi acreditate.

Cum să spui că suspenzi, deși sunt acreditate?

2. Este corectă poziția de la art. 1 alin. (2), unde se spune că, potrivit legii, trebuie să-și vadă de treburile casei și să fie sancționați, dar mai departe este un abuz de lege al ministrului, care spune, la art. 1 alin. (3), că "instituția de învățământ superior prevăzută la alin. (1) este monitorizată special, pe o perioadă de trei ani, conform unei metodologii aprobate prin ordin al ministrului"...

Domnule președinte de ședință, există legi în țara asta!

Iar la punctul anterior, la art. 3 alin. (2) s-a spus "potrivit legii".

În toată construcția ordonanței trebuie să figureze la fel - "potrivit legii" -, nu o lege specială împotriva unei universități.

Nu vorbesc de universitatea aceasta.

Este o tragedie în România dacă de astăzi, prin plenul Senatului, vom spune "da" cu atâta lejeritate închiderilor de școli.

Este o tragedie.

Citiți mai departe, să vedeți și la alin. (4), la fel.

În afară de faptul că urăsc restaurantele care mai au încă scris "Restaurant categoria a I-a".

Acesta este un document al Ministerului Educației, Cercetării și Inovării! Mi-e rușine să spun că limba română nu mai există.

Numeralul ordinal I nu are forma "a I-a".

În continuare, la art. 3, aceleași lucruri: "Studenții ciclului universitar de licență înmatriculați în anul I în perioada 2005 - 2008 la specializările... programele de studii organizate la forma de învățământ «la distanță»"... trebuie să se spună.

Oamenii aceștia au avut și autorizație, și acreditare.

Doar la cele neautorizate provizoriu sau neacreditate, ceea ce este corect, trebuie scoși din circuit, dacă nu au așa ceva.

Invers, potrivit legii.

La alin. (2) al art. 3, aceeași construcție neinspirată, "pentru cei de la frecvență redusă".

La programe și la specializări neautorizate provizoriu sau neacreditate.

Iar la art. 4 ar trebui, după primele două rânduri, nu să se spună "în condițiile prezentei ordonanțe", ci "în condițiile legii" sau "potrivit legii".

Deci toată ordonanța ne duce în neconstituționalitate.

Domnul Teodor Viorel Meleșcanu:

Vă mulțumesc.

Dacă nu mai dorește altcineva să ia cuvântul - pentru că nu putem să-i cerem domnului Iliescu să dea prea multe explicații -, o invit la microfon pe doamna Ecaterina Andronescu. Microfonul 4. Vă rog.

Doamna Ecaterina Andronescu:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Îmi pare rău că nu am reușit, într-o discuție anterioară, să clarific cu domnul profesor Oprea toate aceste aspecte pe care le-a ridicat de la microfonul Senatului, ceea ce ne-ar fi scutit de dezbaterea aceasta, fără îndoială interesantă, dar poate că nu pentru toată lumea.

În primul rând, aș vrea să vă spun, domnule senator Oprea, că orice formă de învățământ trebuie să funcționeze cu respectarea condițiilor prevăzute de lege, și când spun "condițiilor prevăzute de lege", mă refer atât la Legea nr. 84/1995, cât și la Legea nr. 288/2004, cât și la Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 75/2005 privind asigurarea calității învățământului superior.

Ministerul, prin activitatea de control, de evaluare pe care le-a făcut acolo, a constatat că niciunul dintre aceste criterii nu erau îndeplinite. Și, tot conform legii, ministerul, așa cum prin lege a autorizat, a acreditat programele de studii, tot așa, prin lege, a ridicat dreptul de a organiza învățământ la distanță unei universități care nu respecta niciunul dintre criteriile de organizare pentru învățământul la distanță.

Mai vreau să vă spun de la acest microfon că și pentru acele programe pentru care universitatea era autorizată să funcționeze în centrul din București funcționa cu circa 53 de centre teritoriale și toți studenții înscriși în centrele teritoriale, unde nu exista nicăieri o bază specifică învățământului superior, erau vărsați către programul de studii care funcționa în universitatea cu sediul din București.

Acesta este un aspect.

Apoi, tot legea spune că, în situația în care universitatea se abate de la standardele și criteriile de calitate, ea poate intra într-o perioadă de monitorizare specială, ceea ce a și făcut această ordonanță.

Trebuie să vă spun de la acest microfon... și vă dau două date prin comparație: dacă la o universitate, aceea din care provin, la 25.000 de studenți sunt circa 1.550 de cadre didactice, la universitatea despre care discutăm astăzi, pentru circa 312.000 de studenți înscriși în universitate erau circa 630 de cadre didactice.

Cred că cifrele vorbesc de la sine.

Apoi, la întrebarea dumneavoastră referitoare la precizarea numelui ministrului care a permis acordarea a 50.000 de diplome, vreau să precizez faptul că acest lucru s-a întâmplat în 2005 și, pe lângă cele 50.000 de diplome, universitatea pe care o discutăm a solicitat și a obținut și 20.000 de certificate de pregătire pedagogică, ceea ce ne duce cu gândul că cei 20.000 de așa-ziși absolvenți i-am fi putut regăsi în sistemul nostru de învățământ.

Vă rog să vă întoarceți din 2005 cu trei ani în urmă și să vedeți cine a permis admiterea unui număr de studenți nepermis de mare și dincolo de orice fel de criterii pe care orice universitate trebuie să le respecte atunci când vorbim de corelarea dintre capacitatea universității de a școlariza și cifra de școlarizare.

Vă mulțumesc.

Domnul Teodor Viorel Meleșcanu:

Mulțumesc foarte mult. (Domnul senator Dumitru Oprea solicită cuvântul.)

Domnule senator Oprea, o să vă rog...

De acord...

Permiteți-mi doar să vă rog să fiți scurt, pentru că argumentele s-au prezentat și o să trebuiască să tranșăm, în mod evident, prin vot.

Vă mulțumesc. Microfonul 2, domnule senator Oprea.

Domnul Dumitru Oprea:

Mulțumesc.

De ce intervin? Votul de astăzi este unul foarte păgubos pentru soarta învățământului din România.

De aceea intervin.

Nu m-am opus monitorizării - era la art. 1 alin. (3) -, nu m-am opus monitorizării instituției conform legii.

Sunt totuși instituții abilitate ale statului - și mă întreb a doua oară - care nu au găsit un chioșc de simigerie la colț de stradă și sunt zeci sau foarte multe unități care prestează activitate în sedii ale Academiei Române.

Nimeni nu s-a sesizat din oficiu, nimeni nu a constatat că este un viciu.

Atunci, de ce trebuie să mă ocup eu în Parlament de așa ceva?

Doamnei profesoare și rector Andronescu, dar ca ministru, îi aduc la cunoștință că primul om care a încălcat legile ARACIS anul acesta este chiar Domnia Sa.

Doamna ministru, dumneavoastră, printr-un ordin de ministru, ați sfidat ARACIS-ul când ați creat sute de mastere pentru care universitatea mea a dat 7 miliarde de lei pentru a fi autorizate, iar dumneavoastră ați dat niște ordine pentru mastere pe o lege ce încă nu este în vigoare.

Mai departe, diplomele date se referă la controlul efectuat pentru anii 2008, 2007, 2006.

Nu ne duce politic doamna Andronescu unde vrea.

Este vorba de mandatul anterior, adică mandatul de până în 2009.

Domnul Teodor Viorel Meleșcanu:

Vă mulțumesc.

Este evident că sunt opinii... (Doamna senator Ecaterina Andronescu solicită cuvântul.)

Doamna senator Andronescu, haideți, vă rog eu...

Un minut aveți să răspundeți.

Vă rog, microfonul 4, pentru că, după aceea, o să vă răspundă domnul senator Oprea.

Mulțumesc.

Doamna Ecaterina Andronescu:

N-am să mai pronunț niciun nume.

Am să spun totuși, de la acest microfon, că domnul senator este în eroare.

Ordinul acela de ministru nu se referea la acreditarea programelor de master, ci doar la precizarea programelor și a legislației în baza cărora aceste programe au fost înființate cu aprobarea senatelor universitare.

Acest ordin nu excludea de la acreditare niciunul dintre programele înscrise acolo.

Nu vreau să duc, din punct de vedere politic, nicăieri, însă vreau să cred că domnul senator știe că un ciclu de învățământ are trei ani și atunci, sigur, putem să precizăm de unde s-a exagerat cu creșterea peste măsură a cifrei de școlarizare.

Vă mulțumesc foarte mult.

Domnul Teodor Viorel Meleșcanu:

Mulțumesc mult. (Domnul senator Dumitru Oprea solicită cuvântul.)

Da, domnul senator Oprea, evident.

Vă rog frumos, dar rugămintea este să trecem la 30 de secunde acum. Microfonul 2, vă rog.

Domnul Dumitru Oprea:

Doamna senator a spus corect, dar, prin ceea ce a făcut dumneaei, Universitatea "Spiru Haret" are dreptate.

Senatul universității este suveran.

Așa a judecat dumneaei, așa a judecat și Universitatea "Spiru Haret", deși eu consider că este o culpă.

În al doilea rând, a spus, într-un fel, ceea ce am sugerat.

Se referă la controalele efectuate în 2007-2008, 2006-2007...

Poate că a greșit dumneaei spunând 2001-2002.

Domnul Teodor Viorel Meleșcanu:

Mulțumesc foarte mult.

Doriți să interveniți, doamna senator Andronescu?

Vă rog, microfonul 4, dar o să vă rog chiar să încheiem.

Doamna Ecaterina Andronescu:

Vă mulțumesc.

Vreau să precizez, ca să nu rămână o acuză deasupra capului meu, că nu este vorba de nicio culpă și toate aceste demersuri au fost făcute doar din dorința de a avea în România un învățământ de calitate și, într-adevăr, de a avea respect pentru orice diplomă pe care o universitate o emite.

Vă mulțumesc foarte mult.

Domnul Teodor Viorel Meleșcanu:

Stimați colegi, am înțeles, au fost argumente, contraargumente.

Avem un raport suplimentar care, de fapt, reia sau reconfirmă primul raport prezentat - și îl rog pe domnul Hărdău să mă corecteze.

Acest raport pe care l-a prezentat Comisia pentru învățământ, știință, tineret și sport are un amendament respins.

Mai întâi, vă consult în legătură cu amendamentul respins, referitor la titlul ordonanței, ca să-l facă foarte specific.

Se susține în plen? Nu.

În consecință, vom trece la adoptarea raportului de admitere, cu amendamentele admise.

Vă rog să vă uitați, sunt cinci amendamente admise, pe care le aveți în materialele dumneavoastră.

Vă rog să vă exprimați punctul de vedere în legătură cu raportul comisiei, cu amendamentele admise.

Vă rog să votați.

Cu 58 de voturi pentru, 3 voturi împotrivă și două abțineri, raportul a fost adoptat.

Supun votului dumneavoastră proiectul de lege, așa cum a fost amendat prin aprobarea raportului.

Vă rog să votați proiectul de lege.

53 de voturi pentru, 3 voturi împotrivă și 3 abțineri, proiectul de lege a fost adoptat.

Adresa postala: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucuresti vineri, 22 octombrie 2021, 18:50
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro