Ștefan Daniel Pirpiliu
Ștefan Daniel Pirpiliu
Ședința Camerei Deputaților din 18 mai 2010
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.81/28-05-2010

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
10-10-2019 (comună)
08-10-2019
Arhiva video:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2010 > 18-05-2010 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 18 mai 2010

  1. Declarații politice și intervenții ale deputaților:
  1.60 Ștefan Daniel Pirpiliu - declarație politică având tema "Atenție la noile substanțe psihotrope!";

Intervenție consemnată conform materialului depus la secretariatul de sedință

 

Domnul Ștefan Daniel Pirpiliu:

Tema: Atenție la noile substanțe psihotrope!

În urmă cu un an am depus o inițiativă legislativă menită să stopeze un fenomen periculos, ce luase amploare în România, și anume, acela al drogurilor legale. Acum câteva luni, Ministerul Sănătății a reușit să închidă "Magazinele de Vise" printr-o ordonanță de urgență în care se regăseau și 15 dintre cele 16 substanțe propuse prin amendamentele la Legea nr.143/2000 și Legea nr.339/2005 formulate de mine.

Era de așteptat ca cei care au câștigat milioane de euro din substanțele psihotrope să nu accepte înfrângerea și să încerce să găsească alte modalități de câștig din drogurile "ușoare". Astfel, la puțin timp după închiderea magazinelor ce comercializau droguri "legale", acestea nu au întârziat să apară pe piața neagră și, mai mult decât atât, și alternative ce nu se regăsesc în anexele Legii nr.143/2000 și ale Legii nr.339/2005.

Inventivitatea comercianților de droguri "ușoare" și oferta mare au dus ca, într-un interval relativ scurt, plantele etnobotanice să fie înlocuite cu alte produse, cu efecte asemănătoare.

Un astfel de exemplu este reprezentat de Generation 2012, un nou produs, care are drept substanță activă MDPV (Methylenedioxypyrovalerone). Acesta este un drog psihoactiv cu proprietăți stimulatoare, care duce la depersonalizare, atacuri de panică, halucinații și psihoză.

Prin descrierea anterioară am încercat să vă conving de pericolul pe care îl reprezintă aceste noi substanțe psihotrope pentru potențialii consumatori. Acesta nu este singurul exemplu, produse precum Insomnia, Fly, Euphoria, Flower Magic sunt doar câteva dintre înlocuitoarele substanțelor interzise de curând prin ordonanța de urgență a Guvernului. Aș vrea să țineți cont însă de faptul că în momentul de față există pe piața europeană a stupefiantelor în jur de 300 de substanțe cu efecte psihotrope cu care trebuie să luptăm în permanență, pentru a ne asigura de sănătatea fizică și mintală a cetățenilor.

Pe internet au început să reapară site-urile și anunțurile prin care se vând aceste noi substanțe, iar unele dintre acestea folosesc un limbaj codat, ce conține elemente ce amintesc de site-urile "magazinelor de vise".

Riscul pe care îl reprezintă aceste noi substanțe halucinogene ce intră și pe piața românească de consum de droguri reprezintă un pericol și din perspectivă socială pentru cetățeni, datorită faptului că efectele acestora nu sunt, de cele mai multe ori, cunoscute. În ultima perioadă, nu puține au fost cazurile celor ajunși la spital și internați din cauza stărilor de agresivitate și agitație pe fondul consumului de droguri "legale". Consider că Ministerul Sănătății, împreună cu organismele de prevenire și combatere trebuie să se constituie într-un grup de lucru ce ar trebui să încerce să țină pasul cu dealerii acestor substanțe. Această abordare a problemei reprezintă o prioritate în lupta împotriva traficului și consumului de stupefiante, din cauza agresivității pe care o putem constata din partea celor ce gestionează asemenea "afaceri" profitabile, ce s-au putut dezvolta pe fondul unei slabe colaborări între instituțiile abilitate și a unei legislații în materie ce nu a ținut cont de realitățile din teren.

Pe fondul situației economice actuale, statul nu le poate permite unor traficanți de droguri al căror profit se constituie din aducerea de prejudicii sănătății publice a populației să fie oameni de afaceri de succes, fără să fie măcar verificați dacă întrunesc condițiile minime de fiscalitate. Până la interzicerea definitivă a acestor substanțe, numărul controalelor ce trebuie făcut acestor agenți economici trebuie să fie mare, pentru a descuraja și un anumit tip de economie subterană, ce se poate dezvolta în paralel prin neplata taxelor și impozitelor aferente activității comerciale.

După aderarea la Uniunea Europeană, România a devenit membră a rețelei Reitox, a cărei menire este de a colabora cu instituțiile în ale căror atribuții intră prevenirea și combaterea traficului de droguri. Datorită fenomenelor cu care ne confruntăm pe piața consumului de droguri și transformării țării noastre dintr-o zonă de tranzit într-una de consum, organismele abilitate, atât la nivel național, cât și la nivel internațional trebuie să colaboreze îndeaproape pentru a stopa răspândirea acestui fenomen periculos și pentru a-i descuraja pe cei ce le comercializează și, mai mult decât atât, trebuie să ne sprijinim în acest demers, indiferent de culoarea politică.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București luni, 14 octombrie 2019, 2:02
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro