Iosif Kötő
Iosif Kötő
Ședința Camerei Deputaților din 6 septembrie 2011
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.93/16-09-2011

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
15-10-2019
Arhiva video:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2011 > 06-09-2011 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 6 septembrie 2011

  1. Declarații politice și intervenții ale deputaților:
  1.3 Köto Iosif - declarație politică referitoare la aplicarea Legii nr.1/2011 în cadrul universităților multiculturale;

 

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

  ................................................

Dați-mi voie să-i dau cuvântul domnului Kötő Iosif, din partea Grupului parlamentar al UDMR.

Domnule Iosif, aveți cuvântul. Se pregătește domnul Gheorghe Ana.

Domnul Kötő Iosif:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Legea nr.1/2011 are menirea de a asigura calitatea învățământului românesc, contribuind astfel la competitivitatea țării în spațiul european, factor vital în secolul al XXI-lea, epoca științei. Sarcina noastră comună este de a veghea asupra implementării acestei legi deosebit de importante, conform literei și spiritului documentului.

În Legea nr.1/2011, conform prevederilor Constituției, se garantează păstrarea identității naționale și prin posibilitatea ca membrii diferitelor comunități etnice să fie instruiți în limba lor maternă la toate formele de învățământ. Legea nr.1/2011 respectă principiile convențiilor internaționale ratificate și de România, care, de asemenea, impun asigurarea practicării principiului democratic al pluralismului educațional. Astfel, la art.363 sunt prevăzute cele 3 universități multiculturale: Universitatea "Babeș-Bolyai" din Cluj-Napoca, Universitatea de Medicină și Farmacie Târgu Mureș și Universitatea de Artă Teatrală tot din Târgu Mureș.

Conform art.135 alin.(1) - "Învățământul superior pentru minoritățile naționale se realizează:

a) în instituții de învățământ superior în cadrul cărora funcționează facultăți/linii/programe de studii cu predare în limba maternă;

b) în instituții de învățământ superior multiculturale și multilingve; în acest caz, se constituie secții/linii de predare în limbile minorităților naționale."

La alin.(2) se precizează: "Linia de studiu din cadrul universității multilingve și multiculturale se organizează în departamente".

În privința structurii celor trei universități multiculturale legea formulează clar și univoc, în mod imperativ - funcționează, se constituie, se organizează - și nu folosește expresii permisive, nu lasă loc interpretărilor. Totuși, Senatul UMF din Târgu Mureș a adoptat prin vot majoritar o cartă universitară care încalcă în mod flagrant prevederile art.131 alin.(1) lit.b) și art.135. alin.(2), discriminându-i pe studenții de etnie maghiară. Acest document nu permite restructurarea universității, interzice constituirea secției și departamentelor cu limba de predare maghiară.

Doresc să menționez că aplicarea legii înseamnă consfințirea stării de fapt existente. În cadrul universității multiculturale funcționează trei facultăți: medicina dentară, farmacia și medicina generală. Conform dispozițiilor în vigoare, admiterea la universitate a studenților români și maghiari la locurile bugetate de stat s-a executat în mod proporțional, 50-50%. Astfel, la medicină dentară sunt înscriși 35 de studenți români și 35 de studenți maghiari; la specializarea farmacie numărul este identic, iar la medicină generală numărul de studenți este de 135-135. Predarea s-a făcut în limba română și maghiară, conform componenței grupurilor de studenți. Corpul profesoral a fost structurat, de asemenea, după acest model. Prin decizia senatului însă se limitează gradul învățare-predare în limba maternă, ceea ce are consecințe deosebit de grave. Nefiind constituite departamentele, nu poate fi înființată secția de studiu, fapt care influențează în mod negativ instituționalizarea procesului instructiv și calitatea învățământului în limba maternă.

Trăim într-un stat de drept. Respectarea legilor este obligatorie pentru toți cetățenii țării, și nu facultativă. Încălcarea prevederilor legale nu poate fi tolerată, astfel este necesară aplicarea normelor care restabilesc legalitatea.

În Legea nr.1/2011 este prevăzut că proiectele cartelor universitare trebuie avizate de Ministerul Educației Cercetării și Tineretului, tocmai pentru ca acestea să nu contravină implementării unei reforme reale.

Îmi exprim speranța că ministerul de resort va restitui senatului UMF proiectul în cauză pentru revizuire, în vederea elaborării unei variante perfect legale.

Vă mulțumesc pentru atenție.

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Vă mulțumesc foarte mult, domnule deputat.

Dați-mi voie să vă informez, întrucât avem câțiva colegi care au depus în scris: domnul Dorel Covaci, Grupul parlamentar al PSD, domnul Nicolae Bănicioiu, Grupul parlamentar al PSD, domnul Mircea Irimescu și domnul Gigel Știrbu, Grupul parlamentar al Partidului Național Liberal.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București luni, 21 octombrie 2019, 13:43
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro