Plen
Ședința Camerei Deputaților din 6 septembrie 2011
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.93/16-09-2011

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
14-10-2019
08-10-2019
Arhiva video:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2011 > 06-09-2011 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 6 septembrie 2011

8. Dezbaterea Proiectului de Lege pentru ratificarea Protocolului între Guvernul României și Guvernul Republicii Populare Democrate Coreene privind Acordurile bilaterale încheiate în perioada 1956-1989, semnat la Phenian la 20 ianuarie 2011 (PL-x 373/2011). (rămas pentru votul final)
 
consultă fișa PL nr. 373/2011

 

Domnul Ioan Oltean:

  ................................................

Următorul punct pe ordinea de zi, Proiectul de Lege pentru ratificarea Protocolului dintre Guvernul României și Guvernul Republicii Populare Democrate Coreene privind Acordurile bilaterale încheiate în perioada 1956-1989, semnat la Phenian la 20 ianuarie 2011.

Din partea Guvernului, domnul ministru Valentin Iliescu.

Vă rog, domnule ministru, punctul de vedere al Guvernului.

Domnul Valentin Adrian Iliescu (secretar de stat, Departamentul pentru Relația cu Parlamentul):

Vă mulțumesc, domnule președinte de ședință.

Bună dimineața, doamnelor și domnilor deputați!

Înainte de a mă referi la argumentele pentru care acest proiect de lege a ajuns în fața dumneavoastră, la început de sesiune parlamentară, aș vrea să vă mulțumesc foarte mult pentru sprijinul pe care ni l-ați acordat în sesiunea trecută și care, în ciuda multelor probleme sensibile din punctul nostru de vedere, al Guvernului, s-a încheiat cu un bilanț pozitiv.

Avem la fel de multe proiecte în această sesiune, care interesează, cred, în egală măsură și puterea și opoziția, dar mai ales pe cei pe care dumneavoastră îi reprezentați aici, în Parlament, și vă rog din toată inima și vă mulțumesc anticipat pentru modul constructiv în care sunt convins că veți discuta pentru a scoate legi bune.

Înainte de a încheia această mică intervenție a mea, aș dori să vă urez sănătate multă, putere de muncă și să reușiți să contribuiți la ceea ce așteaptă alegătorii de la dumneavoastră: să faceți legi bune.

Referitor la proiectul de lege aflat astăzi în dezbaterea Camerei Deputaților, o să fiu foarte succint și o să vă spun următoarele lucruri: acest proiect are ca obiect de reglementare ratificarea protocolului între Guvernul României și Guvernul Republicii Populare Democrate Coreene privind Acordurile bilaterale încheiate în perioada 1956-1989, acord semnat la Phenian la 20 ianuarie 2011.

Astfel, în momentul intrării în vigoare a acestui protocol, va exista un cadru juridic agreat de cele două părți, conținând tratatele încheiate de România și Republica Populară Democrată Coreeană în perioada 1956-1989, care vor continua să guverneze relațiile dintre cele două state.

Protocolul mai cuprinde și o clauză referitoare la identificarea ulterior semnării a unor acorduri care nu au fost menționate în anexe, iar pentru clarificarea situației acestor tratate, părțile se vor consulta prin canale diplomatice.

Doresc să fac afirmația că, în eventualitatea unor răspunsuri solicitate de dumneavoastră, este aici prezent domnul secretar de stat Anton Niculescu, căruia îi mulțumesc foarte mult pentru modul serios în care-și face treaba.

Comisia de specialitate fiind de acord cu acest proiect de lege, vă rog, doamnelor și domnilor deputați, să fiți de acord cu votarea lui.

Vă mulțumesc.

Domnul Ioan Oltean:

Mulțumesc, domnule ministru.

Domnul deputat Calimente, pe procedură, vă rog.

Domnul Mihăiță Calimente:

Domnule președinte de ședință,

Stimați colegi,

Am crezut că nu înțeleg sau că nu aud bine. Este vorba ca actualul Parlament, în 2011, să semneze sau să fie de acord să dea votul pentru tratate încheiate între 1956 și 1989. De ce nu încheiate între 1305 și 1410, pentru că este tot același lucru?!

Eu cred că domnul secretar de stat, domnul ministru, ar fi trebuit să ne explice mai pe îndelete despre ce este vorba, pentru că, între timp, comunismul a fost condamnat, știm care este puterea din Republica Democrată Coreeană și comportamentul acestei puteri, care de foarte multe state ale lumii civilizate este considerată ca o putere teroristă. Deci nu înțeleg ce rol avem noi în a ratifica lucruri care s-au întâmplat în urmă cu 40-50 de ani și, cu atât mai mult, ce relații mai avem noi cu această Republică Democrată Coreeană astăzi.

În mod oficial vă anunț că eu personal voi vota împotriva acestui proiect de tratat.

Vă mulțumesc.

Domnul Ioan Oltean:

Doamna deputat Aura Vasile, vă rog.

Doamna Aurelia Vasile:

Mulțumesc, domnule președinte de ședință.

Domnule președinte,

Am dori să invitați la microfon pe reprezentantul ministerului de resort, așa cum a prezentat domnul ministru Valentin Iliescu și i-a mulțumit pentru activitate, să ne spună și nouă, ca să știm ce votăm, ce a fost reluat în discuțiile din anul 2008, când din nou au fost reluate negocierile, finalizându-se prin semnarea, la Phenian, în 20 ianuarie 2011, a unui protocol între Guvernul României și Guvernul Republicii Populare Democrate Coreene, având la bază acordurile bilaterale încheiate între '56 și '89.

Ținând cont de felul în care a fost prezentată tema acestui protocol, perioada '56-'89, bineînțeles că am fi împotrivă, dar, socotind că au fost reluate negocierile, poate este bine să fim și noi informați ce a însemnat '56-'89 și ce înseamnă acum 2008-20 ianuarie 2011.

Domnul Ioan Oltean:

Mulțumesc, doamnă deputat.

Dacă mai dorește cineva să intervină? Domnul secretar de stat? Domnul secretar de stat Niculescu.

Domnul Anton Niculescu (secretar de stat, Ministerul Afacerilor Externe):

Mulțumesc, domnule președinte de ședință.

Doamnelor și domnilor deputați,

Aș vrea să vă atrag atenția asupra faptului că acest proiect a fost supus atenției comisiilor de specialitate ale Camerei Deputaților și a fost votat de colegii dumneavoastră din Comisiile juridică, respectiv de politică externă. Este vorba despre relații diplomatice pe care dorim să le dezvoltăm cu cât mai multe țări de pe glob. Nu este nimic deosebit, nu facem nimic care ar aduce atingere intereselor României. Dimpotrivă, sunt foarte multe țări pe acest glob care au relații inclusiv cu Republica Democrată Coreeană, dar nu înseamnă că nu venim în întimpinarea intereselor țării noastre.

Vă mulțumesc.

Domnul Ioan Oltean:

Da, mulțumesc.

Doamna deputat Aura Vasile și pe urmă domnul deputat Calimente.

Doamna Aurelia Vasile:

Domnule președinte de ședință,

Mă declar ușor necăjită și nemulțumită de răspunsul secretarului de stat, iar așa cum dânsul a dat răspunsul, așa este și activitatea ministerului de resort, în condițiile în care suntem o țară izolată, o țară amânată pentru Schengen și toate celelalte.

Întrebarea a fost simplă, iar ceea ce și domnul deputat Calimente, și grupul meu parlamentar a întrebat este următorul lucru: în perioada '56-'89 în România era un alt regim, regim pe care îl boscorodește acum domnule președinte Băsescu, regimul comunist - pentru că dumneavoastră n-ați fost niciunul comuniști, toți ați apărut după '90, deja populari sau socialiști sau ce Dumnezeu ați mai fost, în condițiile acelea - și în anul 2011, când România este o țară membră a Uniunii Europene, când suntem membri NATO, dorim și noi, ceilalți deputați, care nu facem parte din comisia de specialitate, să înțelegem ce și cum au fost modificate problemele acelei perioade, pe care dumneavoastră o incriminați spunând "a comunismului", și această bucățică de timp. Dacă nu este nicio diferență, atunci să nu mai spuneți că, în acea bucățică de timp, a comunismului, totul era greșit și totul era bolșevism.

Domnule secretar de stat,

Dorim să ne spuneți, dacă știți, dacă nu, vă rog să recunoașteți că nu cunoașteți care este conținutul și modificările acestui tratat între noi și Republica Populară Coreeană, față de care noi avem tot respectul și dorim să avem acorduri și colaborări, dar, în același timp, dorim să ne spuneți dumneavoastră ce a negociat ministerul pe care-l reprezentați față de perioada lui Ceaușescu.

Domnul Ioan Oltean:

Mulțumesc, doamnă deputat.

Domnul deputat Calimente.

Domnul Mihăiță Calimente:

Stimați colegi,

Vreau să-i mulțumesc colegului meu de bancă, domnul Daniel Budurescu, fost ambasador, care mi-a explicat că, de fapt, în acest tratat, este vorba despre abrogarea unor părți din tratatele semnate în perioada anilor '56-'89.

Așteptam ca acest răspuns să vină din partea ministerului.

Eu din partea ministerului aud o apologie a relațiilor actuale, din 2011, cu Republica Democrată Coreeană - v-am mai spus, țară în care populația moare de foame, țară care nu respectă drepturile omului, țară care este caracterizată ca teroristă și amenință cu arma nucleară, de multe ori, alte națiuni.

Vreau să știu care țară din Uniunea Europeană sau din NATO are relații diplomatice cu această țară? Pentru că nu vorbesc aici de China, sau de Vietnam, sau de Cuba, alte țări cu același regim comunism.

Vă mulțumesc.

Domnul Ioan Oltean:

Domnul secretar Mircovici, vă rog.

Domnul Niculae Mircovici (de la tribună):

Doamnelor și domnilor deputați,

Cred că am intrat într-o discuție care nu este neapărat necesară. Eu n-am un coleg ambasador sau fost ambasador lângă mine, ci am, pur și simplu, documentul, expunerea de motive, protocolul și cele două anexe care sunt cuprinse în documentul la care facem vorbire și protocolul care ne este supus în momentul de față ratificării. Practic, este vorba despre faptul că, în 2011, Guvernul României și Guvernul Coreei de Nord s-au pus de acord asupra unor documente, semnate în perioada 1956-1989, care să-și înceteze activitatea și a unor documente care să rămână în vigoare. Aspectul a fost necesar pentru a asigura baza juridică a dezvoltării relațiilor în continuare.

Și ca să luăm un singur exemplu, este foarte clar, chiar în secțiunea a II-a, în motivul emiterii documentului, se arată că lista cuprinde acordurile care vor rămâne în vigoare, respectiv lista celor care-și vor înceta valabilitatea. Iar atunci când e vorba de protocol, la art.2 al protocolului se spune: "Părțile contractante confirmă că acordurile menționate în Anexa nr.2 la prezentul protocol sunt considerate că-și încetează valabilitatea."

Or, dacă ne uităm la lista 2, tot așa, o singură privire dacă am arunca pe Anexa nr.2, vom observa că-i vorba de Tratatul, de exemplu, privind cooperarea între Consiliul Securității Statutului al Republicii Socialiste România și Ministerul Securității Publice a Republicii Populare Democrate Coreene. E normal că un astfel de acord nu mai are ce căuta.

Or, reglementarea, din punct de vedere formal, din punct de vedere juridic, a unui acord semnat între două state și ratificat de parlamentele - la momentul respectiv - legal constituite ale celor două state se putea face tot printr-un act normativ de genul celui care ne este supus în momentul de față ratificării.

Eu cred că orice alte discuții, domnule președinte, în continuare, pe această problemă, nu reprezintă decât o încercare de politizare a unui subiect extrem de lipsit de importanță în momentul de față și v-aș propune să mergem mai departe pe ordinea de zi după ce se termină dezbaterea asupra acestui proiect de lege prin ratificarea protocolului între Guvernul României și Guvernul Republicii Populare Coreene.

În ceea ce privește răspunsul pe care l-a dat domnul secretar de stat, punctul meu de vedere este diferit. Este pentru prima dată când suntem atât de interesați să discutăm niște acorduri despre care habar nu avem și n-am citit deloc, numai pentru a găsi vina cuiva care - vezi Doamne - n-a fost suficient de detaliat în explicațiile pe care le dă.

Vă mulțumesc.

Domnul Ioan Oltean:

Mulțumesc, domnule secretar.

Pe procedură. Vă rog, doamna deputat Aura Vasile. Vă rog.

Doamna Aurelia Vasile:

Domnule președinte de ședință și stimate domnule deputat Mircovici,

Poate nu știți - și atunci vă informez eu - că pe site-ul Camerei Deputaților, azi-noapte, după 1și jumătate spre ora 2 dinspre dimineață, a fost publicată, a apărut afișată ordinea de zi a zilei de astăzi.

Mai mult, ea a fost trecută pe pdf, deci, teoretic, nu aveai acces la documente decât dacă schimbai și intrai pe caseta electronică, ca să poți să vezi despre ce este vorba.

Dumneavoastră veniți să ne dați lecții, domnule deputat Mircovici, în condițiile în care trebuia să incriminați Ministerul Afacerilor Externe, că ei trebuiau să vină și să ne explice.

Noi nu suntem obligați, domnule deputat, să citim tot acordul cap-coadă. Dar, dacă-mi aduc aminte, prin toată vara asta, toți liderii dumneavoastră și dumneavoastră și alții ați spus că trebuie să schimbăm actul parlamentar în momentul în care ne aplecăm asupra acestor proiecte de lege, acorduri și toate celelalte. Ne certați, domnule deputat Mircovici, pentru că dorim să știm, poate ne întreabă ziariștii când ieșim din această sală. Iar dumneavoastră ne împiedicați, vrând să acoperiți mizeria care este în Ministerul Afacerilor Externe? Când în fața noastră vine un secretar de stat care putea el să ne citească ce este la secțiunea respectivă, domnule deputat! De ce a trebuit să coborâți dumneavoastră...

Domnul Ioan Oltean:

Vă rog, doamna deputat...

Doamna Aurelia Vasile:

... să citiți ceea ce putea să ne spună cel care a scris?

Vă mulțumesc.

Domnul Ioan Oltean:

Vă rog să nu vă enervați, doamna deputat. Da, drept la replică, domnul deputat, domnul secretar Mircovici. Drept la replică...

Domnul Niculae Mircovici:

Doamnelor și domnilor colegi,

Dreptul meu la replică se referă la faptul că bunul-simț mă obligă să-mi cer scuze pentru un lucru pe care nu l-m săvârșit. Nu avem nici un moment intenția de a certa pe cineva, cu atât mai mult de a da lecții, mai ales aici, unde nu de lecții este vorba, ci despre opinii politice ferme pe care fiecare trebuie să le exprime conform conștiinței sale, conform obligațiilor pe care le-a avut de la cei pe care-i reprezintă și conform grupului parlamentar din care face parte și a punctului de vedere și a poziției pe care un astfel de grup le are.

Faptul că de abia azi-noapte la ora 2 a apărut pe site-ul Camerei Deputaților ordinea de zi, nu cred că are nici o legătură cu o problemă care a fost dezbătută, încă în sesiunea trecută, în Comisia pentru politică externă în care fiecare grup parlamentar are reprezentanți, iar eu am fost favorizat de faptul că reprezentanții noștri în grupul parlamentar, în grupul de politică externă, ne-au informat despre proiectele de lege care urmează a fi discutate acolo și unul dintre ele a fost și acesta privind Acordul cu Republica Democrată Coreeană.

Deci, din acest punct de vedere, încă o dată îmi cer scuze, eu nu am vrut să jignesc Parlamentul. În ceea ce privește exprimare pe care am făcut-o vizavi de reprezentantul Ministerului de Externe, eu nu am spus nimic altceva decât faptul că este pentru prima dată, așa cum eu constat, în care luăm la puricat pe reprezentantul Ministerului Afacerilor Externe pentru o problemă care probabil că după ce vom pleca din această sală nu va mai reprezenta nici un interes pentru noi. Ce acorduri au mai rămas sau nu în vigoare, semnate în 1956 cu Republica Democrată Coreeană.

Haideți să fim rezonabili, totuși să ne ocupăm de probleme pe care le avem, până la urmă, de rezolvat.

Domnul Ioan Oltean:

Mulțumesc, domnule secretar.

Pe procedură, domnul deputat Calimente.

Domnul Mihăiță Calimente:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

M-am interesat și eu când s-a discutat în comisie acest raport sau acest proiect de lege și când s-a făcut raportul, este vorba despre luna martie. Sigur că acest document, dacă l-am văzut în luna martie, nu ne-am mai adus aminte de el, cât despre faptul că el a apărut azi-noapte pe site-ul Camerei sau... da.

Vreau să constați că în sală nu funcționează rețeaua și că nu putem avea acces la aceste proiecte de lege care sunt pe site și asta se întâmplă încă de ieri că nu funcționează site-ul și cu atât mai mult mă așteptam din partea Ministerului Afacerilor Externe să ne explice detaliat despre ce este vorba, fiind vorba totuși de o perioadă de tristă amintire, până la urmă, iar despre colegul nostru Mircovici, sigur, nu am ce să-i reproșez este și prietenul meu, însă nu știam că în Grupul parlamentar minorităților naționale din Parlamentul României avem și un reprezentant al coreenilor.

Vă mulțumesc.

Domnul Ioan Oltean:

Domnilor colegi, dați-mi voie să corectez informațiile pe care distinsul nostru coleg vi le-a dat, pentru că există în practica parlamentară dorința unora de a dezinforma. Raportul comisiilor sesizate în fond este încheiat în iunie, la începutul lunii iunie 2011, deci nu a fost dezbătută în martie, ci în iunie, haideți să... și din iunie până acum termenul e atât de lung încât uitarea să-și spună cuvântul în mintea fiecăruia dintre noi.

Ultimul, da, numai puțin, numai puțin, domnule deputat. Drept la replică, domnul Mircovici. Haideți că astăzi vă faceți planul, vă rog.

Domnul Niculae Mircovici:

Voiam, doamnelor și domnilor colegi, ca drept la replică să-i spun doar domnului Calimente că mă onorează prima parte a afirmației pe care a făcut-o, că suntem prieteni, cred că toți ar trebui să fim prieteni aici.

În ceea ce privește însă numărul de minorități naționale care sunt reprezentate în Parlamentul României cred că faptul că are vreo 3-4 mandate de deputat ar fi trebuit să-l facă să știe până acum care sunt minoritățile naționale care în 1918 au votat constituirea statului național unitar român și care se găsesc în momentul de față în Parlamentul României.

Vă mulțumesc.

Domnul Ioan Oltean:

Mulțumesc. Procedură, doamna Aura Vasile.

Doamna Aurelia Vasile:

În primul rând, vreau să fac o remarcă și o recunoaștere față de dumneavoastră de tot respectul de care se bucură domnul deputat Mircovici, domnul general Mircovici, general al Armatei Române, din partea Grupului parlamentar al PSD, dar aici, totuși, în acest moment facem parte, dânsul de la putere, din arcul puterii, și noi din arcul opoziției, și de aceea, dezbaterile sunt vizate, unul apărând Guvernul, noi încercăm să arătăm adevărata față a Ministerului Afacerilor Externe, minister care se ocupă de votul prin corespondență.

Domnul Ioan Oltean:

Vă rog, pe procedură, doamna Aura Vasile.

Doamna Aurelia Vasile:

Iar pe procedură, domnule președinte de ședință, vreau să vă spun că scrie aici în ordinea de zi care a fost publicată, trecută pe site azi-noapte spre ora 2 noaptea, spune că raportul a fost distribuit în data de 15.06.2011.

Vă pot spune că nu a apărut decât în ultima ședință de plen pentru dezbateri generale, pe ordinea de zi, el este ca și nou în dezbatere și, oricât ați dori dumneavoastră, domnule președinte de ședință, să puneți capacul pe Ministerul Afacerilor Externe să nu cadă acolo scrum și praf, n-o să reușiți să anulați faptul că astăzi secretarul de stat al Ministerului Afacerilor Externe al Guvernului Boc nu a putut să citească din expunerea de motive ceea ce a făcut domnul deputat Mircovici ca să poată, cât de cât, să-l scoată astăzi basma curată.

Domnul Ioan Oltean:

Doamna deputat, eu nu pun capacul, doar corectez pe cei care dezinformează opinia publică și Parlamentul României. 15.06 înseamnă 15 iunie, și nu înseamnă 15 martie. Atât. OK. Dumneavoastră ați spus corect, eu nu v-am corectat pe dumneavoastră, am corectat pe cei care au spus că acest raport, această lege a fost adoptată în martie.

Eu cred că putem continua dezbaterile. Îl rog pe domnul Kerekes, din partea comisiilor sesizate în fond, să prezinte raportul.

Vă rog, domnule deputat.

Domnul Kerekes Károly:

Mulțumesc, domnule președinte. Fără a intra în dezbateri generale, numai o mențiune. Secretarul de stat de la Ministerul Afacerilor Externe foarte clar a precizat că este vorba de un protocol prin care se mențin anumite acorduri din trecut care sunt absolut necesare în relațiile dintre cele două țări. Numai câteva: asistență juridică, asistență socială, transporturi, relații economice. Indiferent ce fel de regim este vorba aceste relații trebuie menținute.

Vă mulțumesc pentru atenție.

Domnul Ioan Oltean:

Da. Mulțumesc. Dacă la dezbateri generale mai dorește cineva să ia cuvântul sau deja le-am epuizat.

Stimați colegi, vă rog să observați că sunt îndeplinite condițiile prevăzute în articolul 106, în care se spune că se trece la dezbaterea pe articole a proiectului sau propunerii legislative numai atunci când în raportul comisiei sesizate în fond există amendamente admise sau respinse. Neexistând amendamente, urmează ca acest proiect să fie supus votului final.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București marți, 15 octombrie 2019, 6:56
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro