Doamna Sanda-Maria Ardeleanu: "Prima clasificare europeană a universităților românești" Clasificarea universităților românești - moment 0 în sistemul de învățământ superior din România, după 20 de ani de dezvoltare haotică - a impus pentru prima dată o reașezare a acestora, indiferent de statutul lor, de stat sau privat. Demersul demarat de MECTS a presupus o evaluare realizată obiectiv, în colaborare cu un organism internațional recunoscut, Asociația Universităților Europene. Acest demers este în total acord cu prevederile și spiritul Legii educației naționale și reprezintă un pas înainte în procesul de reformare și modernizare a sistemului de învățământ universitar românesc pe care Partidul Democrat Liberal și l-a asumat. Rezultatele clasificării și încadrarea acestora în trei categorii (universități de cercetare avansată și educație, universități de educație și cercetare științifică sau universități de educație și creație artistică și universități centrate pe educație) nu trebuie înțelese ca fiind un dat pe veșnicie. Demersul reprezintă constatarea unei situații de fapt în acest moment, el permițând universităților redefinirea misiunii și chiar reclasificarea în funcție de performanțe și obiective. La baza procesului de evaluare au stat informațiile primite de la universități, care au fost analizate după următoarele criterii: activitatea de cercetare științifică, relațiile universității cu mediul extern, capacitatea instituțională și gradul de angajare a absolvenților pe piața forței de muncă. În fapt, s-a realizat o radiografie obiectivă a instituțiilor de învățământ superior din țară, în baza căreia să se poată acorda o finanțare cât mai judicioasă a domeniului. Susțin principiul "Finanțarea urmează calitatea" și îmi exprim încrederea și convingerea că universitățile care astăzi se simt nedreptățite de această clasificare vor putea accede la o categorie superioară, cu condiția respectării standardelor de calitate. Rezultatele acestei evaluări arată unor universități că este imperativ nevoie să se întoarcă cu investițiile către oameni, studenți și profesori deopotrivă, către toți cei competenți și care au demonstrat și interes și atașament față de universitate. De fapt, ei sunt cei mai mulți, în opinia mea. Trebuie ajutați să se afirme, să-și cultive și întărească potențialul.
|